Voelhorens.

helma

Voelhorens.

Bericht door helma »

Domimee Bregman drukte het eens zo eenvoudig uit: Gods volk krijgt voelhorens.
Ik weet niet of Gods volk voelhorens krijgt. Ik lees daar in de Schrift niets van.
En als dat zo was dan waren er vast veel minder scheuringen, schisma's, en ruzies geweest.

Gods volk blijft gewoon zich zelf ook na ontvangene genade.

In de Bijbel lezen we toch ook regelmatig dat er op dit gebied vergissingen begaan worden
Eli had niet bepaald voelhorens toen hij Hanna bestrafte
Samuël ook niet toen hij de zonen van Jesse langs zich zag komen.
De discipelen die ook tijdens de omwandeling van de Heere Jezus een te snel oordeel klaar hadden
(de zondares aan de voeten van Jezus, de Kananese vrouw)
Ook wisten zij niet dat Judas geen echte volgeling was; integendeel; toen Jezus zei: één van u zal Mij verraden zeiden ze allemaal: Ben ik het Heere? (!!!)

De Heere roept ons op om niet te oordelen: Matth. 7 1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.
Jacobus 4:12 Er is een enig Wetgever, Die behouden kan en verderven. Doch
wie zijt gij, die een anderen oordeelt?

(DL 3/4, par. 15): „Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.”

Moeten we niet héél voorzichtig zijn om op ons oordeel af te gaan? Wij moeten toch van onszelf ook belijden dat we maar mensen zijn? Als we nauwelijks in staat zijn om ons eigen hart te oordelen; hoe zouden we het over een ander doen?
Jeremia 17: 9 Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?
10 Ik, de HEERE, doorgrond het hart, beproef de nieren,
en dat om ieder te geven overeenkomstig zijn wegen,
overeenkomstig de vrucht van zijn daden.

We zouden ons kunnen vergissen en een plantje beschadigen wat wel Gods werk is.
"Wie Mijn volk aanraakt raakt Mijn oogappel aan" Zach 2:8
Matth 18: 6 Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.

Ik hoor het Ds Roos (GGiN) nog zeggen tijdens een bevestigingsdienst van ambtsdragers: zult u niet te snel oordelen broeders? want o die molensteen, die molensteen......
Erasmiaan

Re: Voelhorens.

Bericht door Erasmiaan »

Toch krijgen Gods kinderen onderscheidingsgaven die vreemdelingen van genade niet hebben.
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
16 Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 14 feb 2013, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Anderzijds is het wel zo de de schapen de huurling niet volgen, omdat zij de stem des vreemden niet kennen.
Dat wij de geesten moeten beproeven of zij uit God zijn.
Soms kan het zo zijn dat ergens geen speld tussen te krijgen valt en toch 'voel' je: ik mis iets.
Verder is intuïtie, ook in het geestelijk leven, is een belangrijke zaak. Niemand op dit forum redeneert puur rationeel. O zeker, men zal wel rationele argumenten zoeken en vervolgens beweren dat dit de 'reden' is waarom we zus of zo denken. Maar die beslissing is vaak al veel eerder gemaakt. Op ons gevoel.
In die zin is -DIA- eerlijk: die gaat regelrecht van zijn gevoel uit en slaat de rationele argumenten dikwijls over. Voer voor de tegenstanders natuurlijk. :hum
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Anderzijds is het wel zo de de schapen de huurling niet volgen, omdat zij de stem des vreemden niet kennen.
Soms kan het zo zijn dat ergens geen speld tussen te krijgen valt en toch 'voel' je: ik mis iets.
Verder is intuïtie, ook in het geestelijk leven, is een belangrijke zaak. Niemand op dit forum redeneert puur rationeel. O zeker, men zal wel rationele argumenten zoeken en vervolgens beweren dat dit de 'reden' is waarom we zus of zo denken. Maar die beslissing is vaak al veel eerder gemaakt. Op ons gevoel.
In die zin is -DIA- eerlijk: die gaat regelrecht van zijn gevoel uit en slaat de rationele argumenten dikwijls over. Voer voor de tegenstanders natuurlijk. :hum
De Schrift roept toch allereerst op om zichzelf te onderzoeken.
5 Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:Anderzijds is het wel zo de de schapen de huurling niet volgen, omdat zij de stem des vreemden niet kennen.
Een wijze posting van helma!
@Afgewezen, ik ben - gezien bovenstaande - toch benieuwd hoe je aankijkt tegen de Bijbelse voorbeelden die helma noemt!
Mara

Bericht door Mara »

Erasmiaan schreef:Toch krijgen Gods kinderen onderscheidingsgaven die vreemdelingen van genade niet hebben.
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
16 Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.
Inderdaad!
Er zijn toch voorbeelden van mensen die oog kregen voor een "geestelijke bedrieger", waar velen kritiekloos achteraan liepen?
Het kan er heel erg op lijken, maar het toch niet zijn!
Ik herken in DIA altijd voorzichtigheid, maar ook een kennis van het gezelschapsleven, hoe het daaraan toegaat.
En ik denk dat men elkaar daar echt niet altijd napraatte, maar ook wel eens op de "pijnbank" kon leggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wat betreffende predikant bedoelde is dat het leven het leven aanvoelt.
Er kan zo een betrekking ontstaan, al heb je bij wijze van spreken maar
drie woorden gezegd. Dan valt de zaak meteen vlak, en smelten de
harten ineen. Dat is het wonderlijke werk van God. Wat Hij levend heeft
gemaakt trekt ook op het levende aan. Wat gemeenschap heeft de dood
met het leven? En andersom?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:@Afgewezen, ik ben - gezien bovenstaande - toch benieuwd hoe je aankijkt tegen de Bijbelse voorbeelden die helma noemt!
Om te beginnen is in de NT gemeente de Geest uitgestort.
De quote uit de DL geldt natuurlijk alleen als er in de gemeente eenstemmigheid is over wat het ware geloof inhoudt.
En niet oordelen betekent niet nooit oordelen. In datzelfde hoofdstuk gaat het erover dat we geen paarlen voor de zwijnen moeten werpen. Welnu, dan zullen we toch eerst moeten beoordelen dat iemand een zwijn is.
Al dit soort uitspraken moet je in de juiste context zien. Anders krijg je een godsdienst, waarin iedereen lief voor elkaar is, iedereen het van elkaar overneemt en intussen de oppervlakkigheid hoogtij viert.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Wat betreffende predikant bedoelde is dat het leven het leven aanvoelt.
-DIA-, niemand van de discipelen heeft aangevoeld dat Judas een bedrieger was. Wat jij hier zegt, klopt helemaal. Maar aan de hand daarvan kun je absoluut niet zeggen: bij die is het echt, en bij die niet.

Lees predikanten en oefenaars en voeg daarbij voorbeelden uit deze tijd (helaas): als dit aanvoelen feilloos was, waren sommigen al eerder "ontmaskerd".
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
eilander schreef:@Afgewezen, ik ben - gezien bovenstaande - toch benieuwd hoe je aankijkt tegen de Bijbelse voorbeelden die helma noemt!
De quote uit de DL geldt natuurlijk alleen als er in de gemeente eenstemmigheid is over wat het ware geloof inhoudt.
En niet oordelen betekent niet nooit oordelen. In datzelfde hoofdstuk gaat het erover dat we geen paarlen voor de zwijnen moeten werpen. Welnu, dan zullen we toch eerst moeten beoordelen dat iemand een zwijn is.
Al dit soort uitspraken moet je in de juiste context zien. Anders krijg je een godsdienst, waarin iedereen lief voor elkaar is, iedereen het van elkaar overneemt en intussen de oppervlakkigheid hoogtij viert.

Het onderstreepte is idd een gevaar daarom is elkaar overnemen ook een oordeel (maar dan positief) Elkaar (be)oordelen is onze taak ook niet. Ik ben het dan toch wel met DIA eens: Als harten samensmelten kun je elkaar overnemen met het besef dat ons oordeel altijd feilbaar is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef: En niet oordelen betekent niet nooit oordelen. In datzelfde hoofdstuk gaat het erover dat we geen paarlen voor de zwijnen moeten werpen. Welnu, dan zullen we toch eerst moeten beoordelen dat iemand een zwijn is.
Volgens de kanttekeningen worden hier hardnekkige en moedwillige spotters bedoeld. In die gevallen is het bepalen of iemand een zwijn is wel makkelijker dan aanvoelen of het wel echt is bij iemand.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:
Afgewezen schreef: En niet oordelen betekent niet nooit oordelen. In datzelfde hoofdstuk gaat het erover dat we geen paarlen voor de zwijnen moeten werpen. Welnu, dan zullen we toch eerst moeten beoordelen dat iemand een zwijn is.
Volgens de kanttekeningen worden hier hardnekkige en moedwillige spotters bedoeld. In die gevallen is het bepalen of iemand een zwijn is wel makkelijker dan aanvoelen of het wel echt is bij iemand.
Het gaat erom dat je zo'n uitspraak niet 'absoluut' moet opvatten, maar in de context.
En verder is het niet zo dat wij nooit iets mogen 'vinden' of 'voelen', als we ons altijd maar bewust zijn van onze feilbaarheid. Soms moeten we ook wel eens leren onze criteria bij te stellen, ook dat is waar. Maar het betekent niet dat je je gevoel te allen tijde moet uitschakelen. Anders gaat het wringen. Dan ga je tegen je eigen gemoed in. Maar natuurlijk moet je niet uitsluitend op je 'gevoel' afgaan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
eilander schreef:
Het gaat erom dat je zo'n uitspraak niet 'absoluut' moet opvatten, maar in de context.
En verder is het niet zo dat wij nooit iets mogen 'vinden' of 'voelen', als we ons altijd maar bewust zijn van onze feilbaarheid. Soms moeten we ook wel eens leren onze criteria bij te stellen, ook dat is waar. Maar het betekent niet dat je je gevoel te allen tijde moet uitschakelen. Anders gaat het wringen. Dan ga je tegen je eigen gemoed in. Maar natuurlijk moet je niet uitsluitend op je 'gevoel' afgaan.
Oké, duidelijk.
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:
Ik bedoel niet dat je iedereen maar de handen op moet leggen. Ik herken ook heus wel het gevoel van 'bevreemding' als ik sommige mensen hoor praten. Maar daar hoef ik gelukkig geen oordeel aan te verbinden. Ik heb het ook niet over een gevoel wat je kan hebben, maar om vervolgens die gevoelens als feiten te beschouwen en er conclusies aan te verbinden. En op grond van je gevoelens een oordeel uit te spreken zonder daarbij rekening te houden met de beperktheid van je eigen inzichten in iemands hart en leven.

Op het moment dat iemands leven niet in overeenstemming is met zijn woorden kan ik daar wel vragen over stellen. Of dat gedrag te rijmen is met het belijden een kind van God te zijn. We hoeven over zonden nooit lievig te doen. Maar ook dan moeten we beseffen dat Gods kinderen ook lange tijd een zondig leven kunnen leiden. Neem bijvoorbeeld Simson; wie zou hem er nog bijgerekend hebben? (ik niet...)

Om een voorbeeld te noemen van vergissen ná de uitstorting van de Heilige Geest; denk aan Ananias en Safira en Simon de tovenaar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Wat betreffende predikant bedoelde is dat het leven het leven aanvoelt.
-DIA-, niemand van de discipelen heeft aangevoeld dat Judas een bedrieger was. Wat jij hier zegt, klopt helemaal. Maar aan de hand daarvan kun je absoluut niet zeggen: bij die is het echt, en bij die niet.

Lees predikanten en oefenaars en voeg daarbij voorbeelden uit deze tijd (helaas): als dit aanvoelen feilloos was, waren sommigen al eerder "ontmaskerd".
Dat is waar, maar dat bedoelde ik ook niet. Het is ook mogelijk, en dat gebeurt ook,
dat je inplaats van drie woorden wel drieduizend woorden spreekt en het blijft een
mysterie.
Maar wat ik bedoel, is dat het gebeurt, dat het leven het leven zo aan kan voelen.
Dat is dan geen gevoel dat bedriegelijk is, want we kunnen anders niet op ons
gevoel afgaan, want dat bestaat ook, maar wat ik bedoel is het een werk van
de Heilige Geest.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie