BEZINNING!-Antichristelijke tendenzen onmiskenbaar...

-DIA-

BEZINNING!-Antichristelijke tendenzen onmiskenbaar...

Bericht door -DIA- »

Wat is er aan de hand?

Velen, ik zeg velen, nuanceren de berichten van de laatste tijd.

Toch is er meer dan voorheen in de wereld gaande.
Een ongekend felle antichristelijke macht ontwaakt.
En laten we hopen dat men hier ook gaat inzien dat het ernst
wordt

De krant van vandaag gewaagt van een ongekend
antichristelijke stellingname van minister Plasterk.
Een 'toevallige samenloop van gebeurtenissen' of... is er meer?

http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/pl ... r_1_701011
De Zondagswet moet verdwijnen
http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/me ... t_1_700914
Vloekverbod moet ook weg...
http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... d_1_699844
D66: Weg met de Christenen!
http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/an ... n_1_700344

Maakt het ons bang?
Blijven we er onverschillig onder?
Willen we het willens en wetens niet bedenken?
Of...
Heffen we onze ogen opwaarts, en bedenken
we dat deze dingen voorzegd zijn?
Weten we op goede gronden, dat onze verlossing nabij is?
Of....
dat onze eeuwige dood nabij is?
Kunnen we daar onbewogen onder blijven?

Nogmaals:
Er is meer in de wereld te doen als voorheen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Re: BEZINNING!-Antichristelijke tendenzen onmiskenbaar...

Bericht door -DIA- »

Ik zou er nog een punt bij moeten betrekken:
Terwijl deze dingen zich voltrekken
discussieren de kerken der reformatie zich suf
over allerlei theologische kwesties,
en verliest men misschien wel een kernpunt uit het oog?
klever

Bericht door klever »

-DIA- schreef:Ik zou er nog een punt bij moeten betrekken:
Ik denk van wel, in plaats van de handen ineen te slaan, werpen we zelf in eigen gelederen problemen op, waar we onze aandacht en tijd aan geven, maar ondertussen gaat de secularisatie met grote snelheid voort.
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

klever schreef:
-DIA- schreef:Ik zou er nog een punt bij moeten betrekken:
Ik denk van wel, in plaats van de handen ineen te slaan, werpen we zelf in eigen gelederen problemen op, waar we onze aandacht en tijd aan geven, maar ondertussen gaat de secularisatie met grote snelheid voort.
Het is maar hoe je ´t bekijkt. Lees het interview met ds. C.A. van der Sluijs in het RD van vandaag (staat nog niet op de website van de krant): hij vindt het maar een saaie boel in kerkelijk Nederland.
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Dr C.A. v.d. Sluijs is een roepende in de woestijn.
Van hem heb ik geleerd wat er mis is in de preken van (o.a.) de Ger. gem.

15 jaar geleden maakte de krant ook melding van een jubileum. Toen stond er dit (zoek de verschillen met de krant van vandaag):
Kees ging theologie studeren in Utrecht, samen met A. de Reuver, M. Verduin en A. Moerkerken, ook afkomstig uit de Gereformeerde Gemeenten. Bij Van der Sluijs kwam er wel een losweking door lezing van Puriteinse werken, Kohlbrugge en geschriften uit de tijd van de Reformatie. De Gereformeerde Gemeenten bleven mij lief, benadrukt Van der Sluijs. Daarom meldde hij zich aan bij het curatorium.

"Toen mijn vader hoorde van mijn roeping, zei hij: Dat heb ik altijd geweten, maar voor de Hervormde Kerk! Ik begon na mijn afwijzing aan de Boezemsingel gereformeerd protestantisme te studeren. Toen is de liefde tot de theologie echt wakker geworden, maar ook de liefde tot de vaderlandse kerk. Bij de derde keer heb ik voor het curatorium gezegd dat mijn hart in de Hervormde Kerk ligt. Dat is ook zo gelopen. Achteraf ben ik blij met deze overgang geweest".
caprice

Bericht door caprice »

Het is niet meer wekelijks, maar bijna dagelijks op de voorpagina te vinden. Alleen vandaag al 3 artikelen die een beperking beschreven voor het Christendom, kerken o.i.d.

Het gaat inderdaad zo snel dat de tweede Kamer inmiddels al heeft ingestemd met de afschaffing van de zondagswet.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Simon

Bericht door Simon »

caprice schreef:Het is niet meer wekelijks, maar bijna dagelijks op de voorpagina te vinden. Alleen vandaag al 3 artikelen die een beperking beschreven voor het Christendom, kerken o.i.d.

Het gaat inderdaad zo snel dat de tweede Kamer inmiddels al heeft ingestemd met de afschaffing van de zondagswet.
Er is toch geen enkele inperking van vrijheid wat betreft de manier waarop de gelovige deze dag wil inrichten?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
caprice

Bericht door caprice »

Simon schreef:
caprice schreef:Het is niet meer wekelijks, maar bijna dagelijks op de voorpagina te vinden. Alleen vandaag al 3 artikelen die een beperking beschreven voor het Christendom, kerken o.i.d.

Er is toch geen enkele inperking van vrijheid wat betreft de manier waarop de gelovige deze dag wil inrichten?
Nog niet voor zover ik weet. Slaap dus rustig verder.

Het signaal dat de overheid hiermee echter afgeeft is niet zodanig dat dit harmonieus is met bijvoorbeeld Psalm 25 vers 6 (berijmd).
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:

We kunnen meer verwachten...
Niet als pessimist,
maar blijf waakzaam
met beide benen op de grond.
Besef de realiteit.
Anders zal de sluimering ons allen
gewisselijk overvallem.
Als een dief in de nacht.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Bij de derde keer heb ik voor het curatorium gezegd dat mijn hart in de Hervormde Kerk ligt. Dat is ook zo gelopen. Achteraf ben ik blij met deze overgang geweest".
Dat laatste geldt niet alleen voor mensen die drie keer door het curatorium zijn afgewezen :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
caprice

Bericht door caprice »

-DIA- schreef:
Simon schreef:

We kunnen meer verwachten...
Niet als pessimist,
maar blijf waakzaam
met beide benen op de grond.
Besef de realiteit.
Anders zal de sluimering ons allen
gewisselijk overvallem.
Als een dief in de nacht.
Waar gaat het je vooral om? Waak voor slaafse of knechtelijke vrees. Maar mocht het heilige verontwaardiging en droefheid zijn in kinderlijke vreze, dat snode zondaars niet alleen de Heere niet willen dienen, maar ook moedwillig alles willen opruimen wat aan God en goddelijke zaken herinnert. Dan gaat het niet om mijn vrijheid, maar om Gods eer.

De mens kan woeden, en een korte tijd triomfantelijk koning kraaien, maar God regeert, en zal Zijn almacht tonen.
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Dr C.A. v.d. Sluijs is een roepende in de woestijn.
Van hem heb ik geleerd wat er mis is in de preken van (o.a.) de Ger. gem.

15 jaar geleden maakte de krant ook melding van een jubileum. Toen stond er dit (zoek de verschillen met de krant van vandaag):
Kees ging theologie studeren in Utrecht, samen met A. de Reuver, M. Verduin en A. Moerkerken, ook afkomstig uit de Gereformeerde Gemeenten. Bij Van der Sluijs kwam er wel een losweking door lezing van Puriteinse werken, Kohlbrugge en geschriften uit de tijd van de Reformatie. De Gereformeerde Gemeenten bleven mij lief, benadrukt Van der Sluijs. Daarom meldde hij zich aan bij het curatorium.

"Toen mijn vader hoorde van mijn roeping, zei hij: Dat heb ik altijd geweten, maar voor de Hervormde Kerk! Ik begon na mijn afwijzing aan de Boezemsingel gereformeerd protestantisme te studeren. Toen is de liefde tot de theologie echt wakker geworden, maar ook de liefde tot de vaderlandse kerk. Bij de derde keer heb ik voor het curatorium gezegd dat mijn hart in de Hervormde Kerk ligt. Dat is ook zo gelopen. Achteraf ben ik blij met deze overgang geweest".
Inmiddels staat het interview uit de krant van donderdag ook op de website:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_701275
~~Soli Deo Gloria~~
dennis

Bericht door dennis »

Ik geloof best dat deze predikant de zaken soms in het juiste licht ziet. Maar ik heb enige moeite met de manier waarop hij de zaken verwoord.
Het komt op mij soms wat hoogmoedig over (maar dat is natuurlijk subjectief).
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:De Zondagswet moet verdwijnen
Vloekverbod moet ook weg...
D66: Weg met de Christenen!
Hehe, eindelijk wordt de situatie weer eens een beetje bijbelser in Nederland:
Voor Christenen geldt: In de wereld zul je verdrukking hebben (Johannes 16:33).
En klagen en bang worden is niet bijbels, want "het lijden van de tegenwoordige tijd weegt niet op tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden" (Rom 8:18) en "God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid" (2 Timotheüs 1:7)).

En het is maar de vraag of we als Christenen aan de macht moeten willen zijn en druk zijn met allerlei (symbool)wetgeving (Mattheus 20:20-28).
-DIA- schreef:Maakt het ons bang?
Blijven we er onverschillig onder?
Willen we het willens en wetens niet bedenken?
Of...
Heffen we onze ogen opwaarts, en bedenken
we dat deze dingen voorzegd zijn?
Weten we op goede gronden, dat onze verlossing nabij is?
Of....
dat onze eeuwige dood nabij is?
Kunnen we daar onbewogen onder blijven?

Nogmaals:
Er is meer in de wereld te doen als voorheen.
Dat zegt iedere generatie toch, en die uitspraak is behoorlijk relatief en lokaal.
Het is peanuts wat wij nu meemaken, met wat de meeste andere christenen in de wereld meemaken.

Lees bijv. 'De Brand van Rome' van Paul Maier, en je ziet dat we daarmee vergelijken er nu erg kalmpjes en vredigjes bijzitten.

Veel te kalm, denk ik wel eens..... :oO
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Simon

Bericht door Simon »

dennis schreef:Ik geloof best dat deze predikant de zaken soms in het juiste licht ziet. Maar ik heb enige moeite met de manier waarop hij de zaken verwoord.
Het komt op mij soms wat hoogmoedig over (maar dat is natuurlijk subjectief).
Integendeel!
Het zou juist hoogmoedig zijn om niet moedig genoeg te zijn om de fouten van de kerk te durven noemen.
Prima interview.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie