o.a. de redenen waarom we nu in deze crisis zitten.

Het jubeljaar weer invoeren is de enige oplossing om een duizendjarig vrederijk te verkrijgen?

1. Ja, ik ben er mee eens.
1
8%
2. Nee, ik ben er niet mee eens.
11
85%
3. Ik heb hier geen mening over.
1
8%

Totaal aantal stemmen: 13

Petrus Romanus

o.a. de redenen waarom we nu in deze crisis zitten.

Bericht door Petrus Romanus »

Dit zijn o.a. de redenen waarom we nu in deze crisis zitten:
1. Wie zijn huis/rijk bouwt met geleend geld, dat zijn de bakstenen van je eigen graf. (onze hele samenleving is gebouwd op geleend geld).
2. Sta niet garant boven je eigen vermogen. Doe je dat toch, gaat er dan maar van uit dat je het kwijt bent.(Nederland heeft geen eigen vermogen, ze hebben alleen een schuld van 400 miljard).
3. De reden dat wij in deze crisis zitten is, dat er iemand in het verleden is geweest, die het Jubeljaar heeft afgeschaft. Elk 50 ste jaar werd in het verleden het jubeljaar gevierd. Het doel van het jubeljaar is, dat de arme niet te arm werd en de rijke niet te rijk. Elke schuldeiser zal de schuld die een ander bij hem heeft moeten kwijtschelden. De verantwoording werd dus gelegd bij de schuldeiser. (de machthebbers wilden zichzelf altijd verrijken, dus die hebben het maar afgeschaft.)
4. Elk huis/rijk wat verdeelt is gaat ten onder. (Europa zal dus ten onder gaan aan verdeeldheid.)
Zoals een hond terugkeert naar zijn eigen braaksel, zo houdt een dwaas vast aan zijn onverstand.
Doordat wij niet naar deze wijze lessen wilden luisteren uit het verleden, is deze crisis dus onze eigen kots.
eilander
Moderator

Re: o.a. de redenen waarom we nu in deze crisis zitten.

Bericht door eilander »

Tussen twee haakjes: van harte welkom op dit forum!

Dat jubeljaar vind ik wel interessant: dat paste wel in de Oud-Testamentische setting, hoewel ook daar wel een praktische problemen zullen geweest zijn. In elk geval was het begrip "bezit" nog meer relatief dan thans het geval is, denk ik.

Maar b.v. een bank paste niet in dat systeem. In onze samenleving is een bank niet meer weg te denken. Hoe kan dit praktisch en realistisch uitgevoerd worden, denk jij?
WimA

Bericht door WimA »

Petrus Romanus schreef:Dit zijn o.a. de redenen waarom we nu in deze crisis zitten:
1. Wie zijn huis/rijk bouwt met geleend geld, dat zijn de bakstenen van je eigen graf. (onze hele samenleving is gebouwd op geleend geld).
Heb je hiervoor een bijbelse onderbouwing? Lenen en uitlenen wordt toch in de bijbel wel gedaan?
Petrus Romanus schreef:2. Sta niet garant boven je eigen vermogen. Doe je dat toch, gaat er dan maar van uit dat je het kwijt bent.(Nederland heeft geen eigen vermogen, ze hebben alleen een schuld van 400 miljard).
Vermogen is Bezittingen minus Schulden. NL kent ook nog wel wat bezittingen.
Petrus Romanus schreef:3. De reden dat wij in deze crisis zitten is, dat er iemand in het verleden is geweest, die het Jubeljaar heeft afgeschaft. Elk 50 ste jaar werd in het verleden het jubeljaar gevierd. Het doel van het jubeljaar is, dat de arme niet te arm werd en de rijke niet te rijk. Elke schuldeiser zal de schuld die een ander bij hem heeft moeten kwijtschelden. De verantwoording werd dus gelegd bij de schuldeiser. (de machthebbers wilden zichzelf altijd verrijken, dus die hebben het maar afgeschaft.)
Over welke crisis heb je het eigenlijk?
Petrus Romanus schreef:4. Elk huis/rijk wat verdeelt is gaat ten onder.
Een waar woord.
Petrus Romanus schreef:(Europa zal dus ten onder gaan aan verdeeldheid.)
Je bedoeld neem ik aan de EU?
Petrus Romanus schreef:Zoals een hond terugkeert naar zijn eigen braaksel, zo houdt een dwaas vast aan zijn onverstand.
Een waar woord.
Petrus Romanus schreef:Doordat wij niet naar deze wijze lessen wilden luisteren uit het verleden, is deze crisis dus onze eigen kots.
Welke crisis?
irmo

Bericht door irmo »

Ik vind niet dat wij hier in Nederland in een crisis zitten hoor... We hebben overal een mening over ja, maar meestal zijn we gewoon aan het zeuren... :jongle
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
Petrus Romanus

Wie zijn huis/land/unie bouwt met geleend geld, dat zijn de bakstenen van je eigen graf.
Jezus Sirach 21:8

Jezus Sirach 8:13
Sta niet borg/garant boven je vermogen: als je zo borg/garant staat, reken er dan op dat je moet betalen.

De droom van Nebukadnezar;
Het laatste rijk wat komen zou, wat zou bestaan uit ijzer en leem. Noord Europa – Zuid Europa. Dit rijk zou ten onder gaan omdat het innerlijk verdeeld is. IJzer en leem passen niet bij elkaar.
Mara

Bericht door Mara »

Petrus Romanus schreef:Wie zijn huis/land/unie bouwt met geleend geld, dat zijn de bakstenen van je eigen graf.

Sta niet borg/garant boven je vermogen: als je zo borg/garant staat, reken er dan op dat je moet betalen.

De droom van Nebukadnezar;
Het laatste rijk wat komen zou, wat zou bestaan uit ijzer en leem. Noord Europa – Zuid Europa. Dit rijk zou ten onder gaan omdat het innerlijk verdeeld is. IJzer en leem passen niet bij elkaar.
Dus..... hoe zouden "wij" dit tij nog kunnen keren?
Laat me raden, jij woont niet in Nederland :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis

Bericht door dennis »

Crisis..
Volgens mij is er in Nederland meer sprake van een morele dan van een economische crisis.
WimA

Bericht door WimA »

Petrus Romanus schreef:Wie zijn huis/land/unie bouwt met geleend geld, dat zijn de bakstenen van je eigen graf.
Ik vroeg een bijbelse onderbouwing.
Petrus Romanus schreef:De droom van Nebukadnezar;
Ik lees niet in de bijbel bij deze droom dat de "EU" wordt bedoeld met het rijk van ijzer en leem. Waar is de bijbelse! onderbouwing hiervoor?
Petrus Romanus

---knip--- Niet op de persoon aub
François Turretini

Bericht door François Turretini »

Petrus Romanus schreef:---knip--- Niet op de persoon aub
Meen je vast te kunnen stellen dat WimA geen vrucht van de Geest toont, omdat hij naar een Bijbelse onderbouwing vraagt?

Wonderlijke vaststelling.
Petrus Romanus

WimA schreef:
Ik vroeg een bijbelse onderbouwing.
Petrus Romanus schreef:De droom van Nebukadnezar;
Ik lees niet in de bijbel bij deze droom dat de "EU" wordt bedoeld met het rijk van ijzer en leem. Waar is de bijbelse! onderbouwing hiervoor?
Ik hoop voor je dat de Geest in je woont, anders kan je er om bidden en als je naar Zijn geboden leeft, dan zal de Geest in je komen wonen. Ik denk dat je dan een andere toon op zal zetten. Die toon van jouw is geen vrucht van de Geest.
Petrus Romanus

François Turretini schreef:
Petrus Romanus schreef:---knip--- Niet op de persoon aub
Meen je vast te kunnen stellen dat WimA geen vrucht van de Geest toont, omdat hij naar een Bijbelse onderbouwing vraagt?

Wonderlijke vaststelling.
Wat kan je niet lezen aan JEZUS SIRACH.

---knip--- Niet op de persoon aub
joy

Bericht door joy »

Ik val bijna van mijn stoel van verbazing :oO
Gelukkig ken ik een andere Petrus.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
François Turretini

Bericht door François Turretini »

Petrus Romanus schreef: Wat kan je niet lezen aan JEZUS SIRACH.
Waarom heb jij je aangemeld op een reformatorisch forum als je niet weet dat de reformatorische kerken het boek Jezus Sirach niet tot de Bijbel rekenen?

Volgens mij heb je middels je aanmelding te kennen gegeven dat je het eens bent met de formulieren van drie enigheid, dus ook de Nederlandse Geloofsbelijdenis waarin staat:
NBG artikel 4 schreef:Wij vervatten de Heilige Schrift in twee Boeken, des Ouden en des Nieuwen Testaments, welke zijn canonieke Boeken, waar niets tegen valt te zeggen. Deze worden aldus geteld in de Kerke Gods. De boeken des Ouden Testaments: de vijf boeken van Mozes, te weten Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronomium; het boek van Jozua, der Richteren, Ruth, twee boeken van Samuël, en twee boeken der Koningen, twee boeken der Kronieken, genaamd Paralipomenon, het eerste van Ezra, Nehemia, Esther, Job, de Psalmen van David, drie boeken van Sálomo, namelijk de Spreuken, de Prediker, en het Hooglied; de vier grote profeten, Jesaja, Jeremía (met deszelfs Klaagliederen), Ezechiël en Daniël, en voorts de andere twaalf kleine profeten, namelijk Hoséa, Joël, Amos, Obadja, Jona, Micha, Nahum, Hábakuk, Zefánja, Haggaï, Zacharía, Maleáchi. Het Nieuwe Testament: de vier evangelisten, Matthéüs, Markus, Lukas, Johannes; de Handelingen der apostelen, de veertien brieven van den apostel Paulus, te weten aan de Romeinen, twee aan de Korinthiërs, aan de Galaten, aan de Eféziërs, aan de Filippenzen, aan de Kolossenzen, twee aan de Thessalonicenzen, twee aan Timótheüs, aan Titus, aan Filémon, aan de Hebreeën; de zeven brieven der andere apostelen, te weten de brief van Jakobus, twee brieven van Petrus, drie van Johannes, de brief van Judas, en de Openbaring van den apostel Johannes.
Daar staat Jezus Sirach niet tussen. Jezus Sirach staat wel in artikel 6
NGB artikel 6 schreef:Wij onderscheiden deze heilige boeken van de apocriefe, als daar zijn: het derde en vierde boek van Ezra, het boek van Tobías, Judith, het boek der Wijsheid, Jezus Sirach, Baruch, hetgeen bijgevoegd is tot de historie van Esther, het gebed der drie mannen in het vuur, de historie van Susanna, van het beeld Bel en van den Draak, het gebed van Manasse, en de twee boeken der Makkabeeën. Dewelke de Kerk wel lezen kan, en daaruit ook onderwijzingen nemen, voor zoveel als zij overeenkomen met de canonieke boeken; maar zij hebben zulk een kracht en vermogen niet, dat men door enig getuigenis van deze enig stuk des geloofs of der Christelijke religie zou kunnen bevestigen: zo ver is het vandaar, dat zij de autoriteit van de andere, heilige, boeken zouden vermogen te verminderen.
Petrus Romanus

François Turretini schreef:
Petrus Romanus schreef: Wat kan je niet lezen aan JEZUS SIRACH.
Waarom heb jij je aangemeld op een reformatorisch forum als je niet weet dat de reformatorische kerken het boek Jezus Sirach niet tot de Bijbel rekenen?

Maarten Luther heeft zelf, het boek Jezus Sirach vertaald, DE REFORMATOR.

Wat voor form zitten we hier ook al weer?
Plaats reactie