De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door Schemerlichtje »

Beste mensen,

Enige tijd geleden las ik een preek n.a.v. een tekst uit het laatste Bijbelboek.
Vandaag kwamen me de volgende artikelen onder ogen (RD)
> http://www.refdag.nl/nieuws/economie/gr ... s_1_660851
> http://www.refdag.nl/achtergrond/natuur ... l_1_660570

Als het gaat over de ruiter op het zwarte paard moeten we in het bijzonder misschien wel bidden, ook in de vakantietijd:"Geef Gij ons heden ons dagelijks brood".
Openbaring 6 (vers 5 en 6): En toen Het het derde zegel geopend had, hoorde ik het derde dier zeggen: Kom en zie! En ik zag, en ziet, een zwart paard, en die daarop zat had een weegschaal in zijn hand. En ik hoorde een stem in het midden van de vier dieren, die zeide: één maatje tarwe voor een penning, en drie maatjes gerst voor een penning; en beschadig de olie en de wijn niet.

Spreekt dit niet van 'dure tijd en hongersnood'? Als de ruiter met de weegschaal komt en er honger komt, als er een einde komt aan welvaart en weelde. Ondanks dat wij als mensen veel (menen te) kunnen met kunstmest, telen etc. Het brood vinden we al snel een beetje te min, we willen meer en luxer.
Trouwens, olie en wijn zijn niet schaars. Het is het deel wat God voor de Zijnen heeft bewaard en waar niets en niemand iets van af kan halen. Volgens de kanttekenaren kunnen we dit ook geestelijk zien inzake Gods Woord.

Als ik dan de krachtenberichten lees denk ik dat we in de tijd zijn van het zwarte paard.
Wat denken jullie? Hoe moet je dit zien/lezen? Wat betekent dit voor ons?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door Mara »

Inderdaad Schemerlichtje, wie merkt het op?
Men spreekt al lange tijd over een crisis, er worden maatregelen getroffen, maar niets lijkt echt te helpen.
Er was eerst (kunstmatig) geld in overvloed en nu is het er niet (meer).
Ik denk wel eens dat de arrogantie van Europa ons de nek omdraait, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd. ;(
En de natuur is niet te regeren al lijkt dat soms wel zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door vlinder »

Hoe vaak is dit in het verleden al gezegd? We weten toch al heel lang dat we in de eindtijd leven? Waarom zouden we dat moeten opmerken? Als het goed is leeft iedereen bij de eindtijd en ziet iedereen uit naar de wederkmst, die heelijke dag als iedereen zal belijden dat Christus de Heere is.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door Gabrielle »

Mara schreef:Inderdaad Schemerlichtje, wie merkt het op?
Men spreekt al lange tijd over een crisis, er worden maatregelen getroffen, maar niets lijkt echt te helpen.
Er was eerst (kunstmatig) geld in overvloed en nu is het er niet (meer).
Ik denk wel eens dat de arrogantie van Europa ons de nek omdraait, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd. ;(
En de natuur is niet te regeren al lijkt dat soms wel zo.
Je ziet dat de wereld langzaam maar zeker klaargemaakt wordt voor de komst van
de Antichrist.
De roep om een wereldleider die de oplossing voor de problemen zal brengen wordt steeds
luider.
Men zal hem met open armen ontvangen.......

Net als Vlinder zie ik uit naar de dag dat Jezus ons zal komen halen. Maranatha !
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door Bert Mulder »

Gabrielle schreef:
Je ziet dat de wereld langzaam maar zeker klaargemaakt wordt voor de komst van
de Antichrist.
De roep om een wereldleider die de oplossing voor de problemen zal brengen wordt steeds
luider.
Men zal hem met open armen ontvangen.......

Net als Vlinder zie ik uit naar de dag dat Jezus ons zal komen halen. Maranatha !
Nee, de aarde wordt klaargemaakt voor de wederkomst van Christus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door Mara »

Gabrielle schreef:
Mara schreef:Inderdaad Schemerlichtje, wie merkt het op?
Men spreekt al lange tijd over een crisis, er worden maatregelen getroffen, maar niets lijkt echt te helpen.
Er was eerst (kunstmatig) geld in overvloed en nu is het er niet (meer).
Ik denk wel eens dat de arrogantie van Europa ons de nek omdraait, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd. ;(
En de natuur is niet te regeren al lijkt dat soms wel zo.
Je ziet dat de wereld langzaam maar zeker klaargemaakt wordt voor de komst van
de Antichrist.
De roep om een wereldleider die de oplossing voor de problemen zal brengen wordt steeds
luider.
Men zal hem met open armen ontvangen.......

Net als Vlinder zie ik uit naar de dag dat Jezus ons zal komen halen. Maranatha !
Is dat tegelijk geen dag om tegenop te zien?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Gabrielle schreef:
Mara schreef:Inderdaad Schemerlichtje, wie merkt het op?
Men spreekt al lange tijd over een crisis, er worden maatregelen getroffen, maar niets lijkt echt te helpen.
Er was eerst (kunstmatig) geld in overvloed en nu is het er niet (meer).
Ik denk wel eens dat de arrogantie van Europa ons de nek omdraait, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd. ;(
En de natuur is niet te regeren al lijkt dat soms wel zo.
Je ziet dat de wereld langzaam maar zeker klaargemaakt wordt voor de komst van
de Antichrist.
De roep om een wereldleider die de oplossing voor de problemen zal brengen wordt steeds
luider.
Men zal hem met open armen ontvangen.......

Net als Vlinder zie ik uit naar de dag dat Jezus ons zal komen halen. Maranatha !
Is dat tegelijk geen dag om tegenop te zien?
Als het goed is niet:
NGB art. 37 schreef:En daarentegen, de gelovigen en uitverkorenen zullen gekroond worden met heerlijkheid en eer. De Zone Gods zal hun naam belijden voor God, Zijn Vader, en Zijn uitverkoren engelen; alle tranen zullen van hun ogen afgewist worden; hun zaak, die nu tegenwoordiglijk door vele rechters en overheden als ketters en goddeloos verdoemd wordt, zal bekend worden de zaak des Zoons Gods te zijn. En tot een genadige vergelding zal hen de Heere zulk een heerlijkheid doen bezitten, als het hart eens mensen nimmermeer zou kunnen bedenken. Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door Mara »

Dat weet ik eilander. Maar soms vervult het mij met schrik. Wordt hier soms niet te "licht" over gedacht?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
schipper
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jun 2012, 07:29

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door schipper »

De gedachte die hier geoppert wordt heb ik ook vaak.
Er kan met weinig mensen over gesproken worden, die willen het vaak niet zien maar ik denk zeker dat de Heere hier grote dingen mee te zeggen heeft.
Kijk ook maar naar de grote revoluties in het midden oosten, het begon allemaal in Egypte en het is nog lang niet geëindigd.
Laatst sprak ik iemand die in Israel was geweest en die viel het op dat dit volk zich lijkt klaar te maken voor een totale isolatie van de buitenwereld.
Ieder stukje land wordt bewerkt om voedsel te verbouwen, drinkwaterfabrieken (van zeewater), en nog veel meer van dat soort dingen.
Wij laten de polders onder water lopen met de suggestie om het weer terug te geven aan de natuur!!??
Als ik dit alles overzie kan mij de Grote en Almachtige Hand van de Heere weleens verwonderen.
Dan is er in zo'n tijd alleen maar hoop voor diegene die een beter lot is bereid.

Ik ben het er ook zeker mee eens dat we al zo lang in de eindtijd leven maar de druk van boven wordt steeds groter en raakt de totale mensdom, of ben ik dan te somber?
-DIA-
Berichten: 32870
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door -DIA- »

Eindtijd – Onze tijd?

De woorden hierboven geven me veel te denken. Ik neem ook veel dingen waar die
hierop wijzen, Er is meer aan de hand dan velen menen,
Ik hoorde gisteren een biddagpreek van ds, W. Verhoeks. Een ernstige preek, en hij
was er ook van overtuigd dat we in het laaste der dagen waren aangekomen.
En niet alleen ds. Verhoeks zag dat, ik meen dat alle predikanten die niet met de
nieuwere gedachten meekunnen hetzelfde gevoelen. Ja, ds. Verhoeks mertkte zelfs op
dat zelfs mensen die aan Gods noch gebod doen, merken dat er wat gaande is.
Anderen zeggen: Het is wel vaker zo geweest. Maar ds. Verhoeks meende stellig dat de
tijden zoals we nu beleven nooit eerder zo geweest waren,
Ds. noemde ook dat Nderland gelijk was geworden aan Sodom en Gomorra. Als we nu
weten dat deze prediker in 1994 is overleden, en we merken de dingen op die ná 1994
op dit gebied zich hebben voorgedaan, dan is het dacht ik duidelijk dat het meer een
meer is toegenomen.

Als je ook de waarschuwingen hoort van de rechtse predikanten, om te haasten om ons
levens wil, en er gewezen wordt dat de duivel weet dat hij nog een kleine tijd heeft…
De duivel neemt zijn tijd waar. Daarbij moeten we wel eens opmerken dat de Kerk lijkt
te slapen.
Ik, voor mij, ben er ook van overtuigd dat we zijn aangekomen in het laatste der dagen.
We zien ook het verval van de kerken, Ja, een algemene grote afval, en dat gaat vooraf
aan de volle openbaring van de antichrist.
Bovendien komt het verval ook intern tot uiting. De kerk wordt van binnenuit aangetast.
Dat mag ons toch wel verontrusten?

En als het oordeel begint bij het huis Gods, waar zal het einde zijn?
Een kenmerk is verder ook de verblinding, de hardheid, en de verkilling van de mens in
het algemeen. Men laat zich niet meer waarschuwen. En ons land, onze overheidb gaat
door, het lijkt (en wordt ook uitgesproken) dat ons land als het ware in een snelle vaart
doorgaat, en er geen wederkeer meer is. De vergelijking wordt gemaakt met een op hol
geslagen paard, waar de teugels op de nek worden geworpen. Er is geen houden meer
aan, en het oordeel lijkt vast besloten. Verder merk op: Wie is er benauwd onder deze
dingen? Men zegt wel: Het is vaker zo geweest, of de dingen worden gerelativeerd, en
wil niet geloven hoe is in werkelijkheid is.

Lees ook eens 2 Petrus 3:
Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen,
En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping.
Want willens is dit hun onbekend, dat door het woord Gods de hemelen van over lang geweest zijn, en de aarde uit het water en in het water bestaande;
Door welke de wereld, die toen was, met het water van den zondvloed bedekt zijnde, vergaan is.
Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen.
Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door refo »

Het enige wat klopt is dat we in de eindtijd leven. Dat is al zo sinds Pinksteren. Toen begonnen de laatste dagen.
Ook de apostelen dachten dat het al snel afgelopen zou zijn.

Als Nederland inderdaad op Sodom en Gomorra zou lijken (wat bedoelde die ds?) dan zegt dat nog niets over het geheel van de wereld. Er is geen sprake van afval, integendeel de kerk groeit sterken dan ooit te voren. Alleen de GG niet. Misschien dat er te veel geklaagd wordt over anderen en andere kerkverbanden of geloofsbelevingen, daar houdt God niet van. Balk en splinter.

De tekst: De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. is lastig uit te leggen. Petrus dacht: hoe langer het duurt, hoe meer mensen uiteindelijk nog genadetijd hebben. Maar de realiteit is dat er miljarden mensen bijgekomen zijn en dat het aantal niet behouden mensen daardoor aanzienlijk is toegenomen. Wat bedoelde Petrus nu precies? Blijkbaar zegt hij hier toch wel dat Jezus spoedig zal wederkomen. Is het vandaag niet, maar dan toch morgen. Had Jezus ook niet gezegd: 'dit geslacht zal het meemaken'?
Dus hou eens op met klagen over niets en zoek eens uit wat die tekst betekent. Misschien word je dan weer blij. Want dat is namelijk de bedoeling: dat we die dag met vreugde verwachten.
-DIA-
Berichten: 32870
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Het enige wat klopt is dat we in de eindtijd leven. Dat is al zo sinds Pinksteren. Toen begonnen de laatste dagen.
Ook de apostelen dachten dat het al snel afgelopen zou zijn.

Als Nederland inderdaad op Sodom en Gomorra zou lijken (wat bedoelde die ds?) dan zegt dat nog niets over het geheel van de wereld. Er is geen sprake van afval, integendeel de kerk groeit sterken dan ooit te voren. Alleen de GG niet. Misschien dat er te veel geklaagd wordt over anderen en andere kerkverbanden of geloofsbelevingen, daar houdt God niet van. Balk en splinter.

De tekst: De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. is lastig uit te leggen. Petrus dacht: hoe langer het duurt, hoe meer mensen uiteindelijk nog genadetijd hebben. Maar de realiteit is dat er miljarden mensen bijgekomen zijn en dat het aantal niet behouden mensen daardoor aanzienlijk is toegenomen. Wat bedoelde Petrus nu precies? Blijkbaar zegt hij hier toch wel dat Jezus spoedig zal wederkomen. Is het vandaag niet, maar dan toch morgen. Had Jezus ook niet gezegd: 'dit geslacht zal het meemaken'?
Dus hou eens op met klagen over niets en zoek eens uit wat die tekst betekent. Misschien word je dan weer blij. Want dat is namelijk de bedoeling: dat we die dag met vreugde verwachten.
Okee...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
schipper
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jun 2012, 07:29

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door schipper »

refo schreef:Het enige wat klopt is dat we in de eindtijd leven. Dat is al zo sinds Pinksteren. Toen begonnen de laatste dagen.
Ook de apostelen dachten dat het al snel afgelopen zou zijn.

Als Nederland inderdaad op Sodom en Gomorra zou lijken (wat bedoelde die ds?) dan zegt dat nog niets over het geheel van de wereld. Er is geen sprake van afval, integendeel de kerk groeit sterken dan ooit te voren. Alleen de GG niet. Misschien dat er te veel geklaagd wordt over anderen en andere kerkverbanden of geloofsbelevingen, daar houdt God niet van. Balk en splinter.

De tekst: De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. is lastig uit te leggen. Petrus dacht: hoe langer het duurt, hoe meer mensen uiteindelijk nog genadetijd hebben. Maar de realiteit is dat er miljarden mensen bijgekomen zijn en dat het aantal niet behouden mensen daardoor aanzienlijk is toegenomen. Wat bedoelde Petrus nu precies? Blijkbaar zegt hij hier toch wel dat Jezus spoedig zal wederkomen. Is het vandaag niet, maar dan toch morgen. Had Jezus ook niet gezegd: 'dit geslacht zal het meemaken'?
Dus hou eens op met klagen over niets en zoek eens uit wat die tekst betekent. Misschien word je dan weer blij. Want dat is namelijk de bedoeling: dat we die dag met vreugde verwachten.

Beste Refo,

Met de eerste regel en het laatste gedeelte ben ik het met je eens maar ik denk wel dat je er haast niet omheen kunt dat het steeds meer op Sodom en Gomorra gaat lijken. Alle anti-God wetten die er door gedrukt worden en uitlatingen van mensen in dezen tegen christenen is toch wel veelzeggend.
Dit is niet alleen in Nederland maar ook ver daarbuiten!
De kerk groeit wereldwijd zeker maar dat zal tot het einde van de wereld zijn en dat zijn nog de drijfveren waar we op drijven.
Door alles heen werkt God aan Zijn Koninkrijk!
En dat wij die dag met vreugde moeten verwachten is zeker waar maar dan kan het mij nog wel eens met grote zorg vervullen of we op de smalle weg zijn, door een weg van recht, uit genade, daar moeten wij onszelf toch telkens voor onderzoeken of we voor Hem kúnnen verschijnen.
(Ik hoop niet dat we alleen naar de GG kijken)
-DIA-
Berichten: 32870
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door -DIA- »

Wat ik ook wel zie als een teken van de eindtijd is dat men alles wat christelijk uit de weg wil hebben. Men stoort zich aan de bestraffende man in de poort, zo die er nog zijn.

http://www.refdag.nl/dossiers/overzicht ... onder-vuur
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De ruiter op het zwarte paard....eindtijd - onze tijd?!

Bericht door Mara »

Een gewapende man heeft in Aurora, in de Amerikaanse staat Colorado, twaalf mensen doodgeschoten bij de première van de nieuwe Batmanfilm, The Dark Knight Rises. Vijftig anderen zijn gewond. nrc.nl houdt de ontwikkelingen bij in een liveblog.

Voor deze mensen is het al "eindtijd" geworden.
Ziet de titel van de film!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie