Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Jean le Fontain »

Zie voor de berichtgeving over het de toelating tot de predikantenopleiding van de CGK:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 39#p587039

In dit topic is gelegenheid om in discussie of in gesprek te gaan met elkaar over dit onderwerp.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Cees »

Wat is de CGK procedure rond admissie examen? (Ik had ooit ergens een linkje naar een site waar het stond, maar ik kan me het niet meer herinneren

Hoeveel studenten gaan er dit jaar op?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Unionist »

Gisteren werd in onze gemeente voorbede gedaan voor één broeder die admissie-examen moet doen. Ik vind die openheid wel mooi.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Cees »

Unionist schreef:Gisteren werd in onze gemeente voorbede gedaan voor één broeder die admissie-examen moet doen. Ik vind die openheid wel mooi.
1 broeder????????? :oO
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23901
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door refo »

Cees schreef:
Unionist schreef:Gisteren werd in onze gemeente voorbede gedaan voor één broeder die admissie-examen moet doen. Ik vind die openheid wel mooi.
1 broeder????????? :oO
Die éne uit die kerk waar Unionist was, denk ik.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Unionist »

Exact. Er werd voor iedereen gebeden, maar met name voor broeder X uit onze gemeente.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Cees »

Unionist schreef:Exact. Er werd voor iedereen gebeden, maar met name voor broeder X uit onze gemeente.
Pfoei, gelukkig, ik had het anders gelezen ;) excuus voor het misverstand.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17513
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door huisman »

Cees schreef:
Unionist schreef:Exact. Er werd voor iedereen gebeden, maar met name voor broeder X uit onze gemeente.
Pfoei, gelukkig, ik had het anders gelezen ;) excuus voor het misverstand.

Niet te blij zijn. Het zijn er dit jaar maar zeer weinig die opgaan voor het admissie-examen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jaon
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:42

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Jaon »

Cees schreef:Wat is de CGK procedure rond admissie examen? (Ik had ooit ergens een linkje naar een site waar het stond, maar ik kan me het niet meer herinneren

Hoeveel studenten gaan er dit jaar op?
Op de website van de TUA staat het volgende te lezen over het admissie-examen:
tua.nl schreef:Tot 21 april a.s. kan men zich schriftelijk bij de secretaris aan­melden (adres zie onder). Zij die via het admissie-examen tot de studie hopen toege­laten te worden, dienen in het bezit te zijn van een gymnasium- of VWO-diploma of een daarmee gelijkgesteld getuig­schrift.
Eveneens kunnen zij die colloquium doctum hebben afgelegd tot de propedeuse van de theologische studie worden toegelaten; hetzelfde geldt voor hen die een academische studie met een doctoraal (c.q. master-) examen hebben afgesloten.

Wie aan het admissie-examen wil deelnemen, dient min­stens één jaar lid te zijn van een Christelijke Gereformeerde Kerk. Door de kerkenraad zal een getuigschrift moeten worden afgegeven o.a. betreffende godsvrucht en karakter (het curatorium neemt na aanmelding daartoe contact met de kerkenraad op). Bij de aanmel­dingsbrief moeten worden ingediend, c.q. onder woorden gebracht:
1. de volledige eigen persoonlijke gege­vens (curriculum vitae);
2. twee referentieadressen onder vermelding van de relatie tot desbetreffende (gelieve ook het e-mailadres van de referenten te vermelden);
3. de motivatie om predikant te willen worden én de wijze waarop dat is ontstaan, vervat in een korte omschrijving van het leven van de aspirant met de daarin belangrijkste keerpunten, omslagpunten of doorbraken (in maximaal drie bladzijden A4).

Omdat de eigen predi­kant of consulent het kerkenraadsattest reeds heeft onderte­kend, kunnen zij niet - evenmin als andere kerken­raadsleden - als referentie dienen. Ook studenten die al deel uitmaken van de Uni­versi­teitsgemeenschap van ‘Apeldoorn’ en eigen familieleden kunnen geen referent zijn.

Bij een herhaalde aanmelding dienen nieuwe referentieadressen te worden verstrekt.
Tiijdens het examen wordt een tentamen bijbelkennis en een tentamen geloofsleer afgenomen. Vervolgens schrijft de kandidaat een opstel over een aangereikt onderwerp (keuze uit 4 onderwerpen).
Aansluitend op dit schriftelijke gedeelte draagt de kandidaat zijn geschreven opstel voor aan de curatoren en hoogleraren. Daarna vindt het gesprek plaats aan de hand van de geschreven motivatiebrief.

Na de deliberatie ontvangt de kandidaat de uitslag. Indien de uitslag negatief is, vindt direct een toelichtend gesprek met een van de curatoren plaats. In tegenstelling tot het examen wordt hier de echtgenote van de kandidaat nadrukkelijk uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Cees schreef:
Unionist schreef:Exact. Er werd voor iedereen gebeden, maar met name voor broeder X uit onze gemeente.
Pfoei, gelukkig, ik had het anders gelezen ;) excuus voor het misverstand.

Niet te blij zijn. Het zijn er dit jaar maar zeer weinig die opgaan voor het admissie-examen.
Oh...
Dat is wel zorgelijk gezien hetfeit dat er nogal wat predikanten met emeritaat zijn gegaan en de komende jaren nog gaan. M.a.w.: het huidige aantal admissiale studenten is onvokldoende om het aantal emeriteringen op te vangen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Cees »

Luther schreef:
huisman schreef:
Cees schreef:
Unionist schreef:Exact. Er werd voor iedereen gebeden, maar met name voor broeder X uit onze gemeente.
Pfoei, gelukkig, ik had het anders gelezen ;) excuus voor het misverstand.

Niet te blij zijn. Het zijn er dit jaar maar zeer weinig die opgaan voor het admissie-examen.
Oh...
Dat is wel zorgelijk gezien hetfeit dat er nogal wat predikanten met emeritaat zijn gegaan en de komende jaren nog gaan. M.a.w.: het huidige aantal admissiale studenten is onvokldoende om het aantal emeriteringen op te vangen.
Maar hoe groot is het probleem dan t.a.v. de vacante gemeenten? Ds Quant heeft er recent ook wel wat van gezegd las ik in het RD, maar ben wel eens benieuwd dan naar hoe groot dat probleem is.

En wat is dan het probleem, want in de HHK is een overschot aan studenten en bij de GG melden zich ook ieder jaar een groot aantal kandidaten aan, hoe kan het dan in de CGK er zo weinig studenten zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Luther »

Cees schreef:Maar hoe groot is het probleem dan t.a.v. de vacante gemeenten? Ds Quant heeft er recent ook wel wat van gezegd las ik in het RD, maar ben wel eens benieuwd dan naar hoe groot dat probleem is.

En wat is dan het probleem, want in de HHK is een overschot aan studenten en bij de GG melden zich ook ieder jaar een groot aantal kandidaten aan, hoe kan het dan in de CGK er zo weinig studenten zijn?
Het probleem is: zo'n 40 vacante gemeenten. Elk jaar zo'n 5-8 emeriteringen; elk jaar zo'n 2-5 kandidaten.
Overigens is het aantal aanmeldingen bij de GG en CGK al jaren ongeveer gelijk; in 2009 werden er in de CGK meer afgewezen dan in de GG. (Dan hoor je overigens nooit iemand over het curatorium klagen; dat is dan wel weer vreemd. Maar misschien heeft dat te maken met de open procedure: als je admissie-examen doet, wordt dat in de voorbede genoemd (soms zelfs in de kerkbode) en als je afgewezen wordt, is er een nagesprek met één van de curatoren over de redenen van afwijzing; in de weken daarna is er nazorg en kunnen er meerdere gesprekken volgen. Dat is in de GG, OGGN en GGiN niet zo.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Cees »

Luther schreef:
Cees schreef:Maar hoe groot is het probleem dan t.a.v. de vacante gemeenten? Ds Quant heeft er recent ook wel wat van gezegd las ik in het RD, maar ben wel eens benieuwd dan naar hoe groot dat probleem is.

En wat is dan het probleem, want in de HHK is een overschot aan studenten en bij de GG melden zich ook ieder jaar een groot aantal kandidaten aan, hoe kan het dan in de CGK er zo weinig studenten zijn?
Het probleem is: zo'n 40 vacante gemeenten. Elk jaar zo'n 5-8 emeriteringen; elk jaar zo'n 2-5 kandidaten.
Overigens is het aantal aanmeldingen bij de GG en CGK al jaren ongeveer gelijk; in 2009 werden er in de CGK meer afgewezen dan in de GG. (Dan hoor je overigens nooit iemand over het curatorium klagen; dat is dan wel weer vreemd. Maar misschien heeft dat te maken met de open procedure: als je admissie-examen doet, wordt dat in de voorbede genoemd (soms zelfs in de kerkbode) en als je afgewezen wordt, is er een nagesprek met één van de curatoren over de redenen van afwijzing; in de weken daarna is er nazorg en kunnen er meerdere gesprekken volgen. Dat is in de GG, OGGN en GGiN niet zo.)
Hoe zit het dan met die samenwerkende gemeenten met NGK en GKV kunnen die dan niet een GKV'er of NGK'er beroepen?

En zijn de gemeenten nog wel groot genoeg om te beroepen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Luther »

Cees schreef:
Luther schreef:
Cees schreef:Maar hoe groot is het probleem dan t.a.v. de vacante gemeenten? Ds Quant heeft er recent ook wel wat van gezegd las ik in het RD, maar ben wel eens benieuwd dan naar hoe groot dat probleem is.

En wat is dan het probleem, want in de HHK is een overschot aan studenten en bij de GG melden zich ook ieder jaar een groot aantal kandidaten aan, hoe kan het dan in de CGK er zo weinig studenten zijn?
Het probleem is: zo'n 40 vacante gemeenten. Elk jaar zo'n 5-8 emeriteringen; elk jaar zo'n 2-5 kandidaten.
Overigens is het aantal aanmeldingen bij de GG en CGK al jaren ongeveer gelijk; in 2009 werden er in de CGK meer afgewezen dan in de GG. (Dan hoor je overigens nooit iemand over het curatorium klagen; dat is dan wel weer vreemd. Maar misschien heeft dat te maken met de open procedure: als je admissie-examen doet, wordt dat in de voorbede genoemd (soms zelfs in de kerkbode) en als je afgewezen wordt, is er een nagesprek met één van de curatoren over de redenen van afwijzing; in de weken daarna is er nazorg en kunnen er meerdere gesprekken volgen. Dat is in de GG, OGGN en GGiN niet zo.)
Hoe zit het dan met die samenwerkende gemeenten met NGK en GKV kunnen die dan niet een GKV'er of NGK'er beroepen?

En zijn de gemeenten nog wel groot genoeg om te beroepen?
Ja.
Sommige niet.

het probleem zit 'm vooral in de vele emriteringen die de komende 10 jaar plaats vinden; en het ontoereikend aantal kandidaten dat daar tegenover zal staan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door J.C. Philpot »

Luther schreef:het probleem zit 'm vooral in de vele emriteringen die de komende 10 jaar plaats vinden; en het ontoereikend aantal kandidaten dat daar tegenover zal staan.
Ik zou het toejuichen als het mogelijk zou worden om bijvoorbeeld als CGK gemeente om een HHK student te beroepen. Dat zou voor zowel de vele HHK kandidaten als voor de behoudende CGK gemeenten een uitkomst zijn. Die kerkmuren zijn maar door ons gemaakt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie