Parallel...? II

Plaats reactie
-DIA-

Parallel...? II

Bericht door -DIA- »

Toen ik net de krant las viel me iets op.
Dat gebeurt wel meer, zo vreemd is dat niet.
Toch zou ik dit wel eens met het forum willen delen:

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... l_1_613035

Zien we hier zich niet een parallel ontwikkelen tussen orthodoxe Joden en seculiere Joden en het Midden-Ooosten
en anderzijds othodoxe christenen en seculiere christenen in Europa?

Het is maar een opmerking... Misschien te ver gezocht?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
TSD

Re: Parallel...? II

Bericht door TSD »

DIA,

Leg deze eens uit. Want zowel orthodoxen als seculieren zijn beide Joden. De ene hangt de Joodse religie aan, de ander hangt geen (of een andere) religie aan.

Wat bedoel je met 'seculier Christen'? Wie zijn dat?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

TSD schreef:DIA,

Leg deze eens uit. Want zowel orthodoxen als seculieren zijn beide Joden. De ene hangt de Joodse religie aan, de ander hangt geen (of een andere) religie aan.

Wat bedoel je met 'seculier Christen'? Wie zijn dat?
mensen, net zoals seculiere joden, die geen religie aanhangen. Net als orthodoxe joden geen christenen dus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Allereerst: als mensen verongelijkt zijn als anderen kwaad worden omdat een meisje van 8 voor hoer wordt uitgemaakt en omdat iemand niet wil opstaan in de bus en zelfs om deze reden parallelen gaat trekken met de holocaust dan is er iets goed mis.

Verder zie ik geen parallel in de richting die Dia opwilt trouwens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik zie wel een parallel.

We naderen het steeds dichter het grote eindpunt van alles.
En het begin van de nimmereindigende eeuwigheid.
De grote dag van Christus.

Satan zal zich, nu hij ziet dat hij het toch verliezen moet, zich met al zijn krachten storten op de christenen... en...
de Joden!
Hij weet dat hij hier ook verliezen meot, en zal juist ook daarom het zaad van Abraham, of de beminden om der
vaderen wil geen rust gunnen. Alles zal hij in het werk stellen om alles te verwoesten.

En met name het christendom, en het Jodendom waarvan hij weet dat hij daar verliezen zal incasseren.
parsifal

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:Ik zie wel een parallel.

Satan zal zich, nu hij ziet dat hij het toch verliezen moet, zich met al zijn krachten storten op de christenen... en...
de Joden!
Hij weet dat hij hier ook verliezen meot, en zal juist ook daarom het zaad van Abraham, of de beminden om der
vaderen wil geen rust gunnen. Alles zal hij in het werk stellen om alles te verwoesten.

En met name het christendom, en het Jodendom waarvan hij weet dat hij daar verliezen zal incasseren.
Paulus en (eerder de Heere zelf en nog eerder de profeten) is niet heel vriendelijk voor Joden die anderen verkeerd behandelen. De protesten van seculiere en niet extreme Joden tegen het uitschelden van een jong meisje of de scheiding in bussen lijken me vrij terecht. Ik zou op dit gedrag ook zeker niet het label orthodox willen plakken. Dit is gewoon fout gedrag, waar geen enkele liefde uit spreekt. Als satan hierin ergens zijn werk laat zien dan is het door het uitschelden van een jong meisje voor hoer.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
-DIA- schreef:Ik zie wel een parallel.

de Joden!

Paulus en (eerder de Heere zelf en nog eerder de profeten) is niet heel vriendelijk voor Joden die anderen verkeerd behandelen. De protesten van seculiere en niet extreme Joden tegen het uitschelden van een jong meisje of de scheiding in bussen lijken me vrij terecht. Ik zou op dit gedrag ook zeker niet het label orthodox willen plakken. Dit is gewoon fout gedrag, waar geen enkele liefde uit spreekt. Als satan hierin ergens zijn werk laat zien dan is het door het uitschelden van een jong meisje voor hoer.

Beste man/vrouw,
Je praat over een totaal ander zaken als ik bedoel.
Lees het nog even na, en denk ook even na.
memento

Bericht door memento »

Satan is blij met elke volgeling die hij heeft. Of het nu een uitsproken atheist, een onverschillige kerkganger, een strenge orthodoxe Jood, of een onbekeerde verdediger van de oude bevindelijk-gereformeerde waarheid. Wie onbekeerd is, is onder Satans heerschappij, is "duivelskind" (en voor alle duidelijk: ik bedoel dit als theologische werkelijkheid)

De vraag is: Wat wint Satan, als hij zijn eigen kinderen aanvalt? Die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Laten we daarom ook maar geen grote conclusies verbinden.

Wel zie ik een hele grote parallel. Een grote overeenkomst tussen deze orthodoxe Joden en tussen veel orthodoxe (bevindelijk-gereformeerde) christenen, namelijk het buiten Christus zijn. Ik zou zeggen: Laten we ons daar eens druk over maken. Want wat baat het mij, om de voetstappen van Satan te kunnen aanwijzen, als ik nog buiten Christus ben, en Satan dus mijn vader is? Wat baat het mij, om te spreken over vijandschap tegen de orthodoxen en tegen "de waarheid", als ikzelf nog buiten Christus en dus buiten de Waarheid ben?

Het einde is nabij, leert de Schrift ons, laten we daarom eerst en vooral onszelf onderzoeken: Ben ik in Christus, of niet? Want buiten Hem is geen leven, maar de eeuwige dood. Hoe rechtzinnig, hoe orthodox, hoe voor "de waarheid" we ook geweest zijn...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:Satan is blij met elke volgeling die hij heeft. Of het nu een uitsproken atheist, een onverschillige kerkganger, een strenge orthodoxe Jood, of een onbekeerde verdediger van de oude bevindelijk-gereformeerde waarheid. Wie onbekeerd is, is onder Satans heerschappij, is "duivelskind" (en voor alle duidelijk: ik bedoel dit als theologische werkelijkheid)

De vraag is: Wat wint Satan, als hij zijn eigen kinderen aanvalt? Die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Laten we daarom ook maar geen grote conclusies verbinden.

Wel zie ik een hele grote parallel. Een grote overeenkomst tussen deze orthodoxe Joden en tussen veel orthodoxe (bevindelijk-gereformeerde) christenen, namelijk het buiten Christus zijn. Ik zou zeggen: Laten we ons daar eens druk over maken. Want wat baat het mij, om de voetstappen van Satan te kunnen volgen, als ik nog buiten Christus ben, en Satan dus mijn vader is? Wat baat het mij, om te spreken over vijandschap tegen de orthodoxen en tegen "de waarheid", als ikzelf nog buiten Christus en dus buiten de Waarheid ben?

Het einde is nabij, leert de Schrift ons, laten we daarom eerst en vooral onszelf onderzoeken: Ben ik in Christus, of niet? Want buiten Hem is geen leven, maar de eeuwige dood. Hoe rechtzinnig, hoe orthodox, hoe voor "de waarheid" we ook geweest zijn...
Ja dat ben ik wel met je eens... Eerst bij jezelf beginnen. En de Schrift onderzoeken of deze dingen alzo zijn.

Maar dan lees ik ook in de schrift: Dat er ook mensen zijn die wel de tekenen in de natuur weten te onderscheiden en niet de tekenen der Schrift.
Toch? Satan zal alles in het werk stellen om alles wat christelijk is of de met de beloften Gods over de werleld gaat aan te vallen.
De schrift roept ons op: Waakt! En dat wil ik er ook mee doorgeven. Zowel voor mezelf als voor mijn naaste.
parsifal

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:

Beste man/vrouw,
Je praat over een totaal ander zaken als ik bedoel.
Lees het nog even na, en denk ook even na.
Je haalt een voorbeeld aan, waarbij je vijandschap lijkt te zien tussen het orthodoxe en het seculiere. In het voorbeeld wat je aanhaalt zijn diegenen die zich orthodox noemen heel erg fout bezig en dat moet gezegd worden. Laten we als Christenen geen fout gedrag goed praten omdat het van Joden (of van ware gelovigen) komt. Fout gedrag blijft fout.

Verder ga ik grotendeels met Memento mee.
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:Maar dan lees ik ook in de schrift: Dat er ook mensen zijn die wel de tekenen in de natuur weten te onderscheiden en niet de tekenen der Schrift.
De Schrift leert, dat de natuurlijke mens (= onbekeerde) de dingen van God niet verstaat, want dat kan ook niet. Bij de val in het paradijs zijn we het beeld van God verloren, en zijn we ook de kennis, die onderdeel uitmaakt van dat beeld Gods, kwijtgeraakt. Die kennis bestond uit het verstaan van God en Zijn wil, het bezien van de werkelijkheid zoals Hij het ziet. Hoe zou een mens, die (onbekeerd zijnde) die kennis ontbeert, de tijden recht verstaan?

Het ultieme bewijs dat een onbekeerde de dingen van God niet verstaat, en dus ook de geschiedenis niet recht duiden kan, is zijn eigen onbekeerdheid. Wie de zaken beziet vanuit Gods werkelijkheid (en dus ook oog heeft voor de God van de werkelijkheid, en ook voor de werkelijkheid van God), zou niet rusten voordat hij met die liefdevolle, barmhartige, alleenwijze, heerlijke, genadige, vreselijke en rechtvaardige God verzoend is.

Vergelijk het met een blinde die schilderijen gaat beoordelen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
-DIA- schreef:Maar dan lees ik ook in de schrift: Dat er ook mensen zijn die wel de tekenen in de natuur weten te onderscheiden en niet de tekenen der Schrift.
De Schrift leert, dat de natuurlijke mens (= onbekeerde) de dingen van God niet verstaat, want dat kan ook niet. Bij de val in het paradijs zijn we het beeld van God verloren, en zijn we ook de kennis, die onderdeel uitmaakt van dat beeld Gods, kwijtgeraakt. Die kennis bestond uit het verstaan van God en Zijn wil, het bezien van de werkelijkheid zoals Hij het ziet. Hoe zou een mens, die (onbekeerd zijnde) die kennis ontbeert, de tijden recht verstaan?

Het ultieme bewijs dat een onbekeerde de dingen van God niet verstaat, en dus ook de geschiedenis niet recht duiden kan, is zijn eigen onbekeerdheid. Wie de zaken beziet vanuit Gods werkelijkheid (en dus ook oog heeft voor de God van de werkelijkheid, en ook voor de werkelijkheid van God), zou niet rusten voordat hij met die liefdevolle, barmhartige, alleenwijze, heerlijke, genadige, vreselijke en rechtvaardige God verzoend is.

Vergelijk het met een blinde die schilderijen gaat beoordelen.
Helemaal met je eens. Maar toch denk ik aan wat de NGB zegt ook over de natuurlijke mens: dat we toch kunnen aanschouwen de dingen die dat Woord zegt en voorzegt.
Ik citeer even: Gemerkt de blinden zelf tasten kunnen, dat de dingen, die daarin voorzegd zijn, geschieden.
dennis

Bericht door dennis »

Wat we niet moeten vergeten: De 'rechtzinnige' joden, waarover het hier gaat, zijn juist die groep die het de Christenen onder de joden in Israel bijzonder moeilijk maakt.
Die bouwen op hun werken en een diepe afkeer hebben van Hem in wie ook zij alleen maar de zaligheid kunnen vinden.

Christus heeft zowel zeer wereldse als zeer godsdienstige vijanden. En nu gaat het erom - want ik wil het graag persoonlijk maken - dat wij er achter komen dat we ook zo'n afschuwelijke vijand zijn.
Want als we dat door ontdekkend licht gaan leren, dan gaan we door genade de wapens van vijandschap inleveren.
Plaats reactie