over beroepen gesproken...

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

over beroepen gesproken...

Bericht door Bert Mulder »

Johannes 3:16 schreef:
Heus schreef:Gereformeerde Gemeenten:

Tweetal te Zwijndrecht: ds. J.M.D. de Heer te Middelburg-Centrum en ds. A. Schot te Nunspeet; Stemmingsdatum: D.V. vrijdag 16 december.

Bron: prekensite.nl
De kerkenraad wil ds. De Heer graag. De gemeente heeft al 2 achtereenvolgende keren voor de tegenkandidaat gekozen, maar de kerkenraad probeert het nu voor de 3e keer. Hoe serieus neem je de stem van de gemeente dan?
Maar blijkbaar wil de Heere de tegenkandidaat niet, want anders zou die het beroep aangenomen hebben...

Dus, tot ze een predikant krijgen, zullen ze doorgaan met de 2 tallen en het beroepen, zou ik zo zeggen...

Het is noch de kerkenraad, noch de gemeente die beslist. De mens wikt, maar God beschikt...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
TSD
Berichten: 2151
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door TSD »

Dat is misschien waar maar wel wat kort door de bocht. Als kerkenraad kan je bij het stellen van tweetallen niet de gemeente volledig negeren. Het ligt er natuurlijk aan wel 'systeem' van beroepen je hebt, maar in het geval van GG: kerkenraad stelt tweetallen, de gemeente heeft daar geen invloed op, de gemeente kiest vervolgens. Ik denk dat je bij de tweetallen wel altijd de mening van een gemeente moet meewegen.

Ik heb weleens gehoor dat binnen GG gebruikelijk is dat iemand 2x achter elkaar maximaal kandidaat wordt gesteld. Wanneer iemand 2x niet is gekozen, kiest de kerkenraad dus een tweetal zonder betreffende predikant. Maar 3x is geen uitzondering: In Tholen hebben ze in 2011 ook 3x Ds. de Heer gezet, 3x niet gestemd. Daarna was er een tweetal zonder Ds. de Heer.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Bert Mulder »

TSD schreef:Dat is misschien waar maar wel wat kort door de bocht. Als kerkenraad kan je bij het stellen van tweetallen niet de gemeente volledig negeren. Het ligt er natuurlijk aan wel 'systeem' van beroepen je hebt, maar in het geval van GG: kerkenraad stelt tweetallen, de gemeente heeft daar geen invloed op, de gemeente kiest vervolgens. Ik denk dat je bij de tweetallen wel altijd de mening van een gemeente moet meewegen.

Ik heb weleens gehoor dat binnen GG gebruikelijk is dat iemand 2x achter elkaar maximaal kandidaat wordt gesteld. Wanneer iemand 2x niet is gekozen, kiest de kerkenraad dus een tweetal zonder betreffende predikant. Maar 3x is geen uitzondering: In Tholen hebben ze in 2011 ook 3x Ds. de Heer gezet, 3x niet gestemd. Daarna was er een tweetal zonder Ds. de Heer.
Is het niet zo, dat degene die de stemmen krijgt, automatisch beroepen is?

Daar ging ik van uit met mijn antwoord...

Bij ons is het systeem zo, zij dan dat de kerkenraad een drietal stelt... Maar degene die meerderheid van stemmen heeft, is beroepen, zonder verder toedoen van de kerkenraad. De kerkenraad stelt verder alleen de beroepsbrief samen, samen met de consulent...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Geduld »

Ik denk dan dat al twee keer de andere kandidaat beroepen is en er ook twee keer bedankt is. Dan kun je weer een tweetal maken.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
TSD schreef:Dat is misschien waar maar wel wat kort door de bocht. Als kerkenraad kan je bij het stellen van tweetallen niet de gemeente volledig negeren. Het ligt er natuurlijk aan wel 'systeem' van beroepen je hebt, maar in het geval van GG: kerkenraad stelt tweetallen, de gemeente heeft daar geen invloed op, de gemeente kiest vervolgens. Ik denk dat je bij de tweetallen wel altijd de mening van een gemeente moet meewegen.

Ik heb weleens gehoor dat binnen GG gebruikelijk is dat iemand 2x achter elkaar maximaal kandidaat wordt gesteld. Wanneer iemand 2x niet is gekozen, kiest de kerkenraad dus een tweetal zonder betreffende predikant. Maar 3x is geen uitzondering: In Tholen hebben ze in 2011 ook 3x Ds. de Heer gezet, 3x niet gestemd. Daarna was er een tweetal zonder Ds. de Heer.
Is het niet zo, dat degene die de stemmen krijgt, automatisch beroepen is?

Daar ging ik van uit met mijn antwoord...

Bij ons is het systeem zo, zij dan dat de kerkenraad een drietal stelt... Maar degene die meerderheid van stemmen heeft, is beroepen, zonder verder toedoen van de kerkenraad. De kerkenraad stelt verder alleen de beroepsbrief samen, samen met de consulent...
Bert, het is heel eenvoudig.
Wat Zwijndrecht betreft, stelt de kerkenraad, net als in heel de GG een tweetal, waaruit de leden mogen kiezen.
- sep. 2011: ds. J.M.D. de Heer en ds. C. Sonnevelt: ds. Sonnevelt werd gekozen, is beroepen en heeft bedankt.
- nov. 2011: ds. J.M.D. de Heer en ds. C. van Krimpen: ds. Van Krimpen werd gekozen, is beroepen en heeft bedankt.
- dec. 2011 (nu dus): ds. J.M.D. de Heer en ds. A. Schot. A.s. vrijdag wordt er gestemd en zal de gekozene beroepen worden.

Dat ds. De Heer 2x niet is gekozen zegt op zichzelf nog niet heel veel, want het is maar net tegenover wie hij geplaatst is. Verder komt het regelmatig voor dat een bepaalde predikant enkele keren achter elkaar als tegenkandidaat stond en niet gekozen werd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:Bert, het is heel eenvoudig.
Wat Zwijndrecht betreft, stelt de kerkenraad, net als in heel de GG een tweetal, waaruit de leden mogen kiezen.
- sep. 2011: ds. J.M.D. de Heer en ds. C. Sonnevelt: ds. Sonnevelt werd gekozen, is beroepen en heeft bedankt.
- nov. 2011: ds. J.M.D. de Heer en ds. C. van Krimpen: ds. Van Krimpen werd gekozen, is beroepen en heeft bedankt.
- dec. 2011 (nu dus): ds. J.M.D. de Heer en ds. A. Schot. A.s. vrijdag wordt er gestemd en zal de gekozene beroepen worden.

Dat ds. De Heer 2x niet is gekozen zegt op zichzelf nog niet heel veel, want het is maar net tegenover wie hij geplaatst is. Verder komt het regelmatig voor dat een bepaalde predikant enkele keren achter elkaar als tegenkandidaat stond en niet gekozen werd.
Misschien niet slim van de kerkenraad, maar kerkrechterlijk niet verkeerd...

Samuel wist ook niet wie David was, en wilde ook al de andere broeders beroepen...

We zullen zien dat de kandidaat die de Heere er wil hebben uiteindelijk het beroep aannemen zal, hoeveel mensen er mee knoeien (of niet).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door refo »

Je kunt het complot ook omdraaien: de kerkenraad heeft voorkeur voor ds Schot.
Dirc
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2011, 08:43

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Dirc »

refo schreef:Je kunt het complot ook omdraaien: de kerkenraad heeft voorkeur voor ds Schot.
:haha
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Upquark »

Waar komt eigenlijk de gewoonte vandaan om bij verkiezing of beroepen van ambtsdragers tweetallen te stellen? Is dit alleen n.a.v. Hand. 1, of is er meer over te zeggen?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door refo »

Upquark schreef:Waar komt eigenlijk de gewoonte vandaan om bij verkiezing of beroepen van ambtsdragers tweetallen te stellen? Is dit alleen n.a.v. Hand. 1, of is er meer over te zeggen?
In de DKO uit de 17e eeuw wordt daarover gesproken.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Wilhelm »

Volgens mij is dit geen onderwerp om te bediscusseren. En zeker op een forum hebben we daar niets mee te maken. De verantwoordelijkheid voor een tweetal ligt bij de kerkenraad. Kerkordelijk kan het zelfs een keuze zijn om een enkeltal te stellen. Ik zie dus niet in wat hier fout zou kunnen gaan.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door dennis »

Wilhelm schreef:Volgens mij is dit geen onderwerp om te bediscusseren. En zeker op een forum hebben we daar niets mee te maken. De verantwoordelijkheid voor een tweetal ligt bij de kerkenraad. Kerkordelijk kan het zelfs een keuze zijn om een enkeltal te stellen. Ik zie dus niet in wat hier fout zou kunnen gaan.
Ik wil me hier bij aansluiten. Een kerk is geen democratie en een kerkenraad (en alle leden persoonlijk) hebben een eigen afweging die ze - als het goed is - voor het aangezicht van de Heere maken.
(Daarnaast weet een kerkenraad vaak ook meer van de te beroepen predikant als de gemeente, wat ook van een zekere invloed kan zijn.)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Jongere »

refo schreef:Je kunt het complot ook omdraaien: de kerkenraad heeft voorkeur voor ds Schot.
:haha
Inderdaad.
Ik vind het in ieder geval een te negatieve manier van kijken door de stem van de gemeente te interpreteren als tegen ds. De Heer. Waarom niet gewoon vóór de andere kandidaat? We moeten niet teveel heisa maken rond dit soort dingen.
-DIA-
Berichten: 32821
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door -DIA- »

Het is ook verschillende malen gebeurd, dat een predikant, voor de eerste maal beroepen, bedankte, maar later, het tweede of derde beroep van dezelfde gemeente wel aan moest nemen...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 13 dec 2011, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:
TSD schreef:Dat is misschien waar maar wel wat kort door de bocht. Als kerkenraad kan je bij het stellen van tweetallen niet de gemeente volledig negeren. Het ligt er natuurlijk aan wel 'systeem' van beroepen je hebt, maar in het geval van GG: kerkenraad stelt tweetallen, de gemeente heeft daar geen invloed op, de gemeente kiest vervolgens. Ik denk dat je bij de tweetallen wel altijd de mening van een gemeente moet meewegen.

Ik heb weleens gehoor dat binnen GG gebruikelijk is dat iemand 2x achter elkaar maximaal kandidaat wordt gesteld. Wanneer iemand 2x niet is gekozen, kiest de kerkenraad dus een tweetal zonder betreffende predikant. Maar 3x is geen uitzondering: In Tholen hebben ze in 2011 ook 3x Ds. de Heer gezet, 3x niet gestemd. Daarna was er een tweetal zonder Ds. de Heer.
Is het niet zo, dat degene die de stemmen krijgt, automatisch beroepen is?

Daar ging ik van uit met mijn antwoord...

Bij ons is het systeem zo, zij dan dat de kerkenraad een drietal stelt... Maar degene die meerderheid van stemmen heeft, is beroepen, zonder verder toedoen van de kerkenraad. De kerkenraad stelt verder alleen de beroepsbrief samen, samen met de consulent...
Bert, het is heel eenvoudig.
Wat Zwijndrecht betreft, stelt de kerkenraad, net als in heel de GG een tweetal, waaruit de leden mogen kiezen.
- sep. 2011: ds. J.M.D. de Heer en ds. C. Sonnevelt: ds. Sonnevelt werd gekozen, is beroepen en heeft bedankt.
- nov. 2011: ds. J.M.D. de Heer en ds. C. van Krimpen: ds. Van Krimpen werd gekozen, is beroepen en heeft bedankt.
- dec. 2011 (nu dus): ds. J.M.D. de Heer en ds. A. Schot. A.s. vrijdag wordt er gestemd en zal de gekozene beroepen worden.

Dat ds. De Heer 2x niet is gekozen zegt op zichzelf nog niet heel veel, want het is maar net tegenover wie hij geplaatst is. Verder komt het regelmatig voor dat een bepaalde predikant enkele keren achter elkaar als tegenkandidaat stond en niet gekozen werd.
Als de Ds.de Heer steeds de kiesdeler net niet haalt betekent het nog niet echt dat de gemeente hem niet wil. Ligt een beetje aan de meelevendheid van de gemeente of hoeveel % van de manslidmaten op een ledenvergadering aanwezig zijn. Het aantal manslidematen in onze gemeente ligt waarschijnlijk ergens rond de 700, daarvan komen er maar 200-250 manslidmaten naar een ledevergadering. Wellicht als er verkiezing is voor een predikant is nog meer, maar daar heb ik geen aantallen van. De verkiezing van ambtsdragers vind tegenwoordig ook 's-woensdagsavond na de bijbellezing plaats, dat vinden mensen, als bouwvakkers, vaak te laat. Dat heeft dan nog niet eens met meelevendheid te maken. Als ze op vrijdagavond vergadering houden kunnen bruiloften of verjaardagen weer voor verhindering zorgen.
Gesloten