Dromen en zonde

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Dromen en zonde

Bericht door Mister »

Dromen en zonde doen. Soms gaat dit duidelijk samen op. Je weet 's morgens je droom nog. En ook dat je in die droom zondigde tegen Gods geboden. In hoeverre ben als mens ook verantwoordelijk daarvoor? Ik heb helemaal geen specifieke zonde op het oog, maar bedoel dit in het algemeen gesproken.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Dromen en zonde

Bericht door Ander »

Mister schreef:Dromen en zonde doen. Soms gaat dit duidelijk samen op. Je weet 's morgens je droom nog. En ook dat je in die droom zondigde tegen Gods geboden. In hoeverre ben als mens ook verantwoordelijk daarvoor? Ik heb helemaal geen specifieke zonde op het oog, maar bedoel dit in het algemeen gesproken.
Ook wel eens over nagedacht ja. Eens vertelde een ouderling op huisbezoek dat hij daar zo'n last van had. Dat hij droomde en in die dromen zondigde. Dromen zijn toch min of meer een verwerking van wat je bezig houdt, heb ik altijd begrepen. Zodoende hebben dromen alles te maken met ons zondaar-zijn. En is daar ook verzoening voor nodig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dromen en zonde

Bericht door huisman »

Ander schreef:
Mister schreef:Dromen en zonde doen. Soms gaat dit duidelijk samen op. Je weet 's morgens je droom nog. En ook dat je in die droom zondigde tegen Gods geboden. In hoeverre ben als mens ook verantwoordelijk daarvoor? Ik heb helemaal geen specifieke zonde op het oog, maar bedoel dit in het algemeen gesproken.
Ook wel eens over nagedacht ja. Eens vertelde een ouderling op huisbezoek dat hij daar zo'n last van had. Dat hij droomde en in die dromen zondigde. Dromen zijn toch min of meer een verwerking van wat je bezig houdt, heb ik altijd begrepen. Zodoende hebben dromen alles te maken met ons zondaar-zijn. En is daar ook verzoening voor nodig.
Wij denken toch niet dat onze dromen zondeloos zouden kunnen zijn ? Romeinen 3 spreekt over de mens in zijn natuurlijke staat .
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 ¶ Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
M.a.w. wij doen niet alleen zonde (bewust en onbewust ) maar wij zijn zonde. Er wordt vaak gezegd "van de hoofdschedel tot de voetzool toe" zijn wij zonde. Dus ook onze dromen en daar zijn wij ten volle verantwoordelijk voor. Ook over de zonden in de dromen van diegenen die Jezus lief hebben gekregen door een waar geloof ging Gods toorn. Ook deze onbewuste zonden heeft Hij weggedragen aan het kruis. Hij is een verzoening voor al onze zonden. De vraag blijft : Hoor ik bij de Zijnen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Dromen en zonde

Bericht door vlinder »

Ander schreef:
Mister schreef:Dromen en zonde doen. Soms gaat dit duidelijk samen op. Je weet 's morgens je droom nog. En ook dat je in die droom zondigde tegen Gods geboden. In hoeverre ben als mens ook verantwoordelijk daarvoor? Ik heb helemaal geen specifieke zonde op het oog, maar bedoel dit in het algemeen gesproken.
Ook wel eens over nagedacht ja. Eens vertelde een ouderling op huisbezoek dat hij daar zo'n last van had. Dat hij droomde en in die dromen zondigde. Dromen zijn toch min of meer een verwerking van wat je bezig houdt, heb ik altijd begrepen. Zodoende hebben dromen alles te maken met ons zondaar-zijn. En is daar ook verzoening voor nodig.
Dat klopt, maar toch gebeuren er ook dingen in je droom die je overdag niet bedenkt. Zo kon ik ooit zweven toen ik van een toren sprong. Ik heb nou niet de illusie dat ik dat echt kan zeg maar. Zoveel heb ik wel begrepen van de zwaartekracht.

Over de vraag van mister heb ik nog nooit nagedacht....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Dromen en zonde

Bericht door rekcor »

huisman schreef: Wij denken toch niet dat onze dromen zondeloos zouden kunnen zijn ? Romeinen 3 spreekt over de mens in zijn natuurlijke staat .
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 ¶ Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
M.a.w. wij doen niet alleen zonde (bewust en onbewust ) maar wij zijn zonde.
Ik vraag me af of je 'wij zijn zonde' kunt halen uit Romeinen 3. Paulus noemt daar m.i. allemaal dingen die je (niet) doet, waardoor, als gevolg voor jou ('de natuurlijke mens' jou) geldt: er is niemand rechtvaardig, er niemand verstandig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dromen en zonde

Bericht door huisman »

rekcor schreef:
huisman schreef: Wij denken toch niet dat onze dromen zondeloos zouden kunnen zijn ? Romeinen 3 spreekt over de mens in zijn natuurlijke staat .
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 ¶ Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
M.a.w. wij doen niet alleen zonde (bewust en onbewust ) maar wij zijn zonde.
Ik vraag me af of je 'wij zijn zonde' kunt halen uit Romeinen 3. Paulus noemt daar m.i. allemaal dingen die je (niet) doet, waardoor, als gevolg voor jou ('de natuurlijke mens' jou) geldt: er is niemand rechtvaardig, er niemand verstandig.
Paulus noemt juist hier dat alle facetten van een mens vol van zonde zijn(Mond, voeten, ogen, gedachten )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Dromen en zonde

Bericht door Ander »

vlinder schreef: Zo kon ik ooit zweven toen ik van een toren sprong. Ik heb nou niet de illusie dat ik dat echt kan zeg maar.
Wellicht ben je een zweverig tiepje. ;)
Natuurlijk gebeuren er dingen in je dromen die niet echt kennen. Vroeger toen ik nog thuis woonde droomde ik vaak van grote oorlogsschepen voor ons huis. Nu kwamen er in die tijd wel hele kleine vrachtscheepjes langs maar het vaartje was niet echt geschikt voor een oorlogsschip. Wellicht dat ik toen net een oorlogsboek aan het lezen was of een geschiedenisles had gehad. Dus vandaar dat dromen een soort verwerking kunnen zijn.

Verder met huisman eens: we doen niet alleen zonde maar we zijn zondaar (zoals ik al zei in mijn eerste posting) en dat komt ook tot uiting in onze dromen.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Dromen en zonde

Bericht door Bonny »

Sigmund Freud.....
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Dromen en zonde

Bericht door Mister »

Bonny schreef:Sigmund Freud.....
Verklaar u nader?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Dromen en zonde

Bericht door dennis »

Mister schreef:
Bonny schreef:Sigmund Freud.....
Verklaar u nader?
Sigmund Freud was een zwaar overschatte denker, die zich inderdaad ook met dromen heeft beziggehouden.
Volgens mij heeft de huidige psychologie etc. drastisch afscheid van zijn vaak dwaze ideeen genomen.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Dromen en zonde

Bericht door Bonny »

Mister schreef:
Bonny schreef:Sigmund Freud.....
Verklaar u nader?
Och, dat was het eerste waar ik aan moest denken, toen ik dit topic las.
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie