Bevestiging ambtsdragers

nederlander
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jun 2010, 16:44

Bevestiging ambtsdragers

Bericht door nederlander »

Mag en kan DS A.P Van der Meer ambstdragers bevestigen buiten zijn eigen kerkverband?
Het is n.l zo dat dit gaat gebeuren in Veenendaal.
Daar zijn twee ouderlingen en een diaken door de leden gekozen,en dezen zullen bevestigd worden door DS Van der Meer.
Nu is mijn vraag eingelijk is het wel mogelijk en niet buiten de kerkorde om dat hij dat doet
En zijn daar nog meer ambstdragers als deze DS(die toch al niet zo sterk is)wegvalt,wat niet te wensen is voor dat kerkverband
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: bevestiging ambtsdragers

Bericht door Desiree »

Ik weet er helaas geen antwoord op. Alleen dit, DS A.P. van der Meer, noemt zich wel oud ger.gem. bv maar het is helemaal geen bv. Er is geen kerkverband, heb ik me laten vertellen. Dus ja, ds. zonder kerkverband en dan bevestigen bij een ander kerkverband, tja, is dat het eigenlijk nog wel in Veenendaal.

Ik vind het helemaal moeilijk hoor, het liefst zou ik willen dat ze zich allemaal ergens bij aansloten en die kerk bijv. gaven aan een kerk die de ruimte het hardst nodig heeft, maar ja, zo werkt het nu eenmaal niet. Het is zo ook maar een getob. Maar ja, makkelijk praten van mij. Overal is het wat joh.

Maak je niet te druk, een nieuw hart is belangrijker! Welterusten en sterkte!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


nederlander
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jun 2010, 16:44

Re: bevestiging ambstdragers

Bericht door nederlander »

Hoe het ook allemaal is,ze hebben toch ook met eem kerkorde te maken
En mag je die je nu in de problemen zit omzeilen?
Ik heb niets gezegd als het natuurlijk gewoon mag en kan

Natuurlijk is een nieuw hart het allerbelangerijkst,maar dat mag niet betekenen dat je kerkelijk er maar een beetje op los leeft
HHKtE
Berichten: 1457
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: bevestiging ambstdragers

Bericht door HHKtE »

Gouda(Stationsplein) heeft enkele jaren geleden een veel verstandiger besluit genomen en heeft nu zelfs een eigen herder en leraar
De Veenendaalse gemeente heeft inmiddels honderden leden verloren
ze zullen in Veenendaal wel denken nood breekt wet
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: bevestiging ambstdragers

Bericht door caprice »

ZZP'ers zijn tegenwoordig in elke branche te vinden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: bevestiging ambstdragers

Bericht door ejvl »

Dit is al zo vaak gebeurd en vrije gemeente's.
Deze hebben of niet met een kerkorde te maken of met een eigen kerkorde, als er geen officieel kerkverband is, welke kerkorde dan, en hoe mag je het toepassen?

Kijk eens naar de vrije gemeentes of zzp-ers die er zijn, die zijn ook vaak bevestigd door predikanten uit een ander kerkverband of door een diaken/ouderling.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: bevestiging ambstdragers

Bericht door dennis »

ejvl schreef:Dit is al zo vaak gebeurd en vrije gemeente's.
Deze hebben of niet met een kerkorde te maken of met een eigen kerkorde, als er geen officieel kerkverband is, welke kerkorde dan, en hoe mag je het toepassen?

Kijk eens naar de vrije gemeentes of zzp-ers die er zijn, die zijn ook vaak bevestigd door predikanten uit een ander kerkverband of door een diaken/ouderling.
Dit is waar, wat niet wil zeggen dat het goed is. Ondanks het vele goede dat de Heere soms wil geven (ook) in vrije groepen etc, geloof ik niet dat het de bedoeling is. En er kunnen ook sneller misstanden ontstaan.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: bevestiging ambstdragers

Bericht door Gijs83 »

Ik vraag me af of ambtsdragers in dit geval wel gezagsdragers en of bv.een doop door Ds.A.P.v/d Meer wel erkend moet worden.

Een ander geval wat ik pas tegenkwam is dat de bevestiging van Ds.G.R.Procee binnenkorst in de CGK van Middelharnis plaatsvond door een Ds.Kranendonk uit Amerika. Die is dus geen CGK-predikant. Is dat wel rechtsgeldig?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: bevestiging ambstdragers

Bericht door Auto »

Gijs83 schreef:Ik vraag me af of ambtsdragers in dit geval wel gezagsdragers en of bv.een doop door Ds.A.P.v/d Meer wel erkend moet worden.

Een ander geval wat ik pas tegenkwam is dat de bevestiging van Ds.G.R.Procee binnenkorst in de CGK van Middelharnis plaatsvond door een Ds.Kranendonk uit Amerika. Die is dus geen CGK-predikant. Is dat wel rechtsgeldig?
Jawel, dat is vanwege de band die er ook kerkordelijk is. Beiden kerk genootschappen erkennen elkaar. De CGK is de moeder van de Free Reformed Churches. Dit gebeurd al sinds de 2 WO. Je kan het vergelijken met de GG in Nederland en de dochterkerken in amerika. Het zijn 2 verschillende kerkverbanden, maar die elkaar wederzijds erkennen.

Wel uniek is dat een FRC predikant een predikant in de CGK bevestigd, dat is volgens mij nog niet veel gebeurd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: bevestiging ambstdragers

Bericht door rekcor »

Auto schreef:
Gijs83 schreef:Ik vraag me af of ambtsdragers in dit geval wel gezagsdragers en of bv.een doop door Ds.A.P.v/d Meer wel erkend moet worden.

Een ander geval wat ik pas tegenkwam is dat de bevestiging van Ds.G.R.Procee binnenkorst in de CGK van Middelharnis plaatsvond door een Ds.Kranendonk uit Amerika. Die is dus geen CGK-predikant. Is dat wel rechtsgeldig?
Jawel, dat is vanwege de band die er ook kerkordelijk is. Beiden kerk genootschappen erkennen elkaar.
Welke kerkgenootschappen erkennen elkaar eigenlijk niet? Erkent de GG de PKN bijv.? En de GGiN de CGK?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: bevestiging ambstdragers

Bericht door Bert Mulder »

rekcor schreef:
Auto schreef:
Gijs83 schreef:Ik vraag me af of ambtsdragers in dit geval wel gezagsdragers en of bv.een doop door Ds.A.P.v/d Meer wel erkend moet worden.

Een ander geval wat ik pas tegenkwam is dat de bevestiging van Ds.G.R.Procee binnenkorst in de CGK van Middelharnis plaatsvond door een Ds.Kranendonk uit Amerika. Die is dus geen CGK-predikant. Is dat wel rechtsgeldig?
Jawel, dat is vanwege de band die er ook kerkordelijk is. Beiden kerk genootschappen erkennen elkaar.
Welke kerkgenootschappen erkennen elkaar eigenlijk niet? Erkent de GG de PKN bijv.? En de GGiN de CGK?
Erkenning van kerkgenootschappen onderling betekend dat er eenheid is tussen die kerken, ook wel 'zusterkerken' genoemd. Onderling is er tussen Nederlandse kerkgenootschappen geen erkenning, hoewel sommigen daartoe aan het werk zijn, zoals bijvoorbeeld de CGK en GKv.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Bevestiging ambstdragers

Bericht door Gian »

Wat wordt er bedoeld met 'erkenning'?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bevestiging ambstdragers

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:Erkenning van kerkgenootschappen onderling betekend dat er eenheid is tussen die kerken, ook wel 'zusterkerken' genoemd. Onderling is er tussen Nederlandse kerkgenootschappen geen erkenning, hoewel sommigen daartoe aan het werk zijn, zoals bijvoorbeeld de CGK en GKv.
Volgens mij is er wel een band tussen de OGG en de GG in het overnemen van elkaars attestaties. OGG leden hoeven-dacht ik- niet voor de kerkenraad van de GG de vragen van Voetius opnieuw te beantwoorden bij overkomst.
(Is dit zo OGG'ers en GG'ers onder ons ? )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Bevestiging ambstdragers

Bericht door Terri »

ja correct.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Bevestiging ambstdragers

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:Erkenning van kerkgenootschappen onderling betekend dat er eenheid is tussen die kerken, ook wel 'zusterkerken' genoemd. Onderling is er tussen Nederlandse kerkgenootschappen geen erkenning, hoewel sommigen daartoe aan het werk zijn, zoals bijvoorbeeld de CGK en GKv.
Volgens mij is er wel een band tussen de OGG en de GG in het overnemen van elkaars attestaties. OGG leden hoeven-dacht ik- niet voor de kerkenraad van de GG de vragen van Voetius opnieuw te beantwoorden bij overkomst.
(Is dit zo OGG'ers en GG'ers onder ons ? )
Klopt.
Plaats reactie