

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... bent.dhtml
Leerzame link! Heb hier zelf zijdelings ook mee te maken gehad en het is schokkend wat mensen tegen elkaar durven te zeggen. In dit geval kreeg iemand met taaislijmziekte te horen dat het feit dat hij niet genezen was, kwam omdat zijn geloof niet groot genoeg was. Want God wil dat al Zijn kinderen gezond door het leven gaan en dus moest het wel aan hem liggen.Sola Scriptura schreef:Ronduit walgelijk....Moet je voor de gein eens die boeken van hun lezen of preken horen....zelden hoor je iets over onze ellendige staat als mens, zonde of de hel.
Als of God een soort geest in de lamp is van aladin. God is er een middel en geen doel...
Mijn eerste kerk was ook zo, duurde niet lang voordat ik er weg was toen ik alles Bijbels ging toetsen.
Het lijkt heel mooi deze leer maar theologisch klopt er geen snars van en op pastoraal gebied een ramp!
Hier zijn vele goede boeken over, en mijn theologische held john Macarthur maakt deze valse leer met de grond gelijk in zijn preken en boeken, maar als het gaat om youtube vind ik dit de beste en inhoudelijke weerlegging van het health and wealth gospel:
http://www.youtube.com/watch?v=Hc1B5scj ... re=related
Dit lijkt me uiteindelijk inderdaad de kern van de kritiek.Sola Scriptura schreef:God is er een middel en geen doel...
"[A]l wat hij doet, zal wel gelukken". Is dat gewoon dichterlijke vrijheid, die we - oneerbiedig gezegd - met een korreltje zout moeten nemen?Psalm 1 schreef:1 Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;
2 Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.
3 Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet, zal wel gelukken.
Dit "al wat hij doet" kan niet los gezien worden van de vrucht(!)die hij op zijn tijd geeft. Dus het resultaat van Gods genadewerk in die man.rekcor schreef:En toch he, gisteren op bijbelkring behandelden we Psalm 1
"[A]l wat hij doet, zal wel gelukken". Is dat gewoon dichterlijke vrijheid, die we - oneerbiedig gezegd - met een korreltje zout moeten nemen?Psalm 1 schreef:1 Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;
2 Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.
3 Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet, zal wel gelukken.
Bedankt! Ik ken de klassieke uitleg, maar ik vind wel dat die theologie in de tekst legt, in plaats van dat de tekst zelf aan het woord wordt gelaten.learsi schreef:Dit "al wat hij doet" kan niet los gezien worden van de vrucht(!)die hij op zijn tijd geeft. Dus het resultaat van Gods genadewerk in die man.rekcor schreef:En toch he, gisteren op bijbelkring behandelden we Psalm 1
"[A]l wat hij doet, zal wel gelukken". Is dat gewoon dichterlijke vrijheid, die we - oneerbiedig gezegd - met een korreltje zout moeten nemen?Psalm 1 schreef:1 Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;
2 Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.
3 Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet, zal wel gelukken.
Calvijn zegt:.......Gods kinderen bloeien voortdurend en worden altijd door Gods genade bevochtigd, zodat wat hen overkomt, het dienstig is tot hun zaligheid.
Spurgeon zegt:.......door dit woord zien wij, dat ons werk voorspoedig is, zelfs wanneer alles ons tegen schijnt te lopen. Het is geen uitwendige voorspoed, die door de christen wordt begeerd, en gewaardeerd; het is naar voorspoed voor de ziel, dat hij verlangt. Want dikwijls is het voor de ziel goed en heilzaam als wij arm en beroofd en vervolgd worden. Onze ergste dingen zijn vaak onze beste. De beproevingen van de gelovige zijn het werk van de hemelse Landman, waardoor Deze de gelovige doet wassen en overvloedig vrucht voortbrengen.
h.g Leasri
dennis schreef:Bedankt! Ik ken de klassieke uitleg, maar ik vind wel dat die theologie in de tekst legt, in plaats van dat de tekst zelf aan het woord wordt gelaten.
In de tekst staat gewoon: "al wat hij doet, zal wel gelukken". Dus de simpelste verklaring is: het gaat hier om inwendige en uitwendige voorspoed.
En wat is de definitie van voorspoed? Zowel voor de uitwendige als inwendige voorspoed? m.i. moeten we eerst eenduidig hebben wat we daarmee bedoelen.rekcor schreef:(ik speel even advocaat van... omdat ik nogal eens in contact kom met health&wealth-aanhangers)dennis schreef:En Lazerus dan?rekcor schreef:Bedankt! Ik ken de klassieke uitleg, maar ik vind wel dat die theologie in de tekst legt, in plaats van dat de tekst zelf aan het woord wordt gelaten.
In de tekst staat gewoon: "al wat hij doet, zal wel gelukken". Dus de simpelste verklaring is: het gaat hier om inwendige en uitwendige voorspoed.
En al die vervolgde Christenen die in materieel opzicht niets hebben (maar wel rijk zijn in God)?
Dit zijn uitzonderingen, waarmee God een speciaal doel had. Voor de 'gewone' christen geldt de letterlijke uitleg van Psalm 1.