Kern van het avondmaal
Kern van het avondmaal
Wat vormt volgens jou de kern van het avondmaal? Het gedenken van de dood des Heeren, het vooruitzien naar Zijn wederkomst, het feit dat de schepping verlost zal worden, het feit dat je het samen met broeders en zusters van de ene Heere viert, etc?
Re: Kern van het avondmaal
Uiteraard zit er iets van ál deze dingen in het avondmaal.memento schreef:Wat vormt volgens jou de kern van het avondmaal? Het gedenken van de dood des Heeren, het vooruitzien naar Zijn wederkomst, het feit dat de schepping verlost zal worden, het feit dat je het samen met broeders en zusters van de ene Heere viert, etc?
Maar ik zou toch als eerste noemen het deel hebben aan het lichaam van Christus. Ik zou dat toch méér noemen dan het 'gedenken van de dood des Heeren'. Het sacrament is meer dan een terug denken. Het is ook 'deelgenoot worden van'. Mits het door het geloof wordt gebruikt.
Ik vind de Nederlandse Geloofsbelijdenis hier altijd heel mooi en bijzonder over spreken.
Nederlandse Geloofsbelijdenis schreef:Wij geloven en belijden dat onze Zaligmaker Jezus Christus het sacrament des Heiligen Avondmaals verordend en ingesteld heeft, om te voeden en te onderhouden degenen die Hij alrede wedergeboren, en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft. (...) om het geestelijk en hemels leven te onderhouden, hetwelk de gelovigen hebben, heeft Hij hun gezonden een levend Brood, Dat van den hemel nedergedaald is, te weten Jezus Christus, Dewelke het geestelijk leven der gelovigen voedt en onderhoudt, als Hij gegeten, dat is, toegeëigend en ontvangen wordt door het geloof, in den geest. Om ons dit geestelijk en hemels Brood af te beelden, heeft Christus verordend een aards en zienlijk brood, hetwelk een sacrament is van Zijn lichaam, en den wijn tot een sacrament Zijns bloeds; om ons te betuigen dat wij, zo waarachtiglijk als wij het sacrament ontvangen en houden in onze handen, en het eten en drinken met onzen mond, waarmede ons leven daarna onderhouden wordt, ook zo waarachtiglijk door het geloof (hetwelk de hand en mond onzer ziel is) het ware lichaam en het ware bloed van Christus, onzen enigen Zaligmaker, ontvangen in onze zielen tot ons geestelijk leven. Nu, zo is het zeker en ongetwijfeld, dat ons Jezus Christus Zijn sacramenten niet tevergeefs heeft bevolen. Zo werkt Hij dan in ons al wat Hij door deze heilige tekenen ons voor ogen stelt; hoewel de wijze ons verstand te boven gaat, en ons onbegrijpelijk is, gelijk de werking des Heiligen Geestes verborgen en onbegrijpelijk is. Intussen zo feilen wij niet, als wij zeggen dat hetgeen door ons gegeten en gedronken wordt, het eigen en natuurlijk lichaam en het eigen bloed van Christus is; maar de wijze op welke wij dit nuttigen, is niet de mond, maar de geest, door het geloof.
De kern van het Avondmaal is dat Hijzelf wilde , dat we het op deze manier herdenken! Hij heeft zelf gezegd dat we het zo moesten doen!Het is niet iets wat later werd uitgevonden! Dat is heel wezenlijk!Dat geft het echt een enorme extra lading.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
De kern van het avondmaal is voor mij de noodzaak om d.m.v.dit avondmaal steeds weer bepaald te worden bij dat wat Hij voor ons gedaan heeft, dat in Zijn offerande ons leven gelegen is, omdat wij als tweemens een zondige natuur in ons meedragen, die op slinkse wijze zich laat gelden en wij Zijn vergeving(die niet zonder belijdenis van zonde kan) daarom dagelijks van node hebben.memento schreef:Wat vormt volgens jou de kern van het avondmaal? Het gedenken van de dood des Heeren, het vooruitzien naar Zijn wederkomst, het feit dat de schepping verlost zal worden, het feit dat je het samen met broeders en zusters van de ene Heere viert, etc?
h.g. Learsi
Het is bijzonder dat het delen van brood en beker wordt genoemd het herdenken van de dood des Heeren.
De Here Jezus stierf onder het oude verbond, dus onder de wet en bij de opstanding bracht Hij nieuwe leven aan het Licht en bij het scheuren van het voorhangsel brak er een nieuw verbond aan.
Als je Hebreeën leest dan staat er een tekst over het bloed van het nieuwe testament, dat is dus niet het bloed onder het oude verbond maar onder het nieuwe verbond.
Ervan uitgaande dat bloed betekent leven en dat bloed reinigt en dat bloed transporteert en dat de Hogepriester onder het oude verbond moest sprengen voor de zonden van het volk.
Zo gaat Christus met Zijn bloed, dus met Zijn Leven de hemelen door en offreert daarbij Zijn Vader het Leven onder het nieuwe verbond, of anders gezegd, Hij offreert Zijn Lichaam, de Gemeente van Christus.
Concluderend gedenken wij geen dood maar Leven. Het is het bloed van het nieuwe verbond en het brood?
Wel wij zijn één brood deelachtig dus dat is niet verdeeld. Het wordt gebroken om simpelweg mogelijk te maken dat het uitgedeeld wordt.
Bovendien zou het dan echte wijn moeten zijn met de geest erin en ongezuurd brood.
Avondmaal is dan een feest om te vieren en dus zeggen wij ook: " Lçhaim" en het zogenoemde "Avondmaal" is geen zondeoverdenking of whatever, het is dezelfde tafel waaraan Mefiboseth als kreupele man uit het huis van Saul mocht deelnemen.
Het is de tafel van de Koning.
En allen die geloven worden uitgenodigd om dat feest te gedenken.
De Here Jezus stierf onder het oude verbond, dus onder de wet en bij de opstanding bracht Hij nieuwe leven aan het Licht en bij het scheuren van het voorhangsel brak er een nieuw verbond aan.
Als je Hebreeën leest dan staat er een tekst over het bloed van het nieuwe testament, dat is dus niet het bloed onder het oude verbond maar onder het nieuwe verbond.
Ervan uitgaande dat bloed betekent leven en dat bloed reinigt en dat bloed transporteert en dat de Hogepriester onder het oude verbond moest sprengen voor de zonden van het volk.
Zo gaat Christus met Zijn bloed, dus met Zijn Leven de hemelen door en offreert daarbij Zijn Vader het Leven onder het nieuwe verbond, of anders gezegd, Hij offreert Zijn Lichaam, de Gemeente van Christus.
Concluderend gedenken wij geen dood maar Leven. Het is het bloed van het nieuwe verbond en het brood?
Wel wij zijn één brood deelachtig dus dat is niet verdeeld. Het wordt gebroken om simpelweg mogelijk te maken dat het uitgedeeld wordt.
Bovendien zou het dan echte wijn moeten zijn met de geest erin en ongezuurd brood.
Avondmaal is dan een feest om te vieren en dus zeggen wij ook: " Lçhaim" en het zogenoemde "Avondmaal" is geen zondeoverdenking of whatever, het is dezelfde tafel waaraan Mefiboseth als kreupele man uit het huis van Saul mocht deelnemen.
Het is de tafel van de Koning.
En allen die geloven worden uitgenodigd om dat feest te gedenken.
Hoe wordt er hier op het forum gedacht over het vieren van het Avondmaal op Goede Vrijdagavond?
Dit gebruik heeft een vrijzinnige achtergrond (begin 19e eeuw), omdat Vrijzinnigen de lichamelijke opstanding van Christus ontkennen. Zij gedenken dus op Goede Vrijdag de definitieve dood van Jezus.
Momenteel zie ik in steeds meer hervormde (bonds)gemeenten de invoering van de viering van het Avondmaal op die dag, vaak op emotionele gronden, passend bij de sfeer op die dag.
Mijn vraag is, of deze ontwikkeling toe te juichen is, omdat, zo stellen de voorstanders, het Avondmaal dan nog meer verbonden wordt met het lijden en sterven van Christus?
Persoonlijk denk ik dat op deze wijze uit het oog verloren wordt dat het Avondmaal gevierd wordt met het geloofsoog gericht op de opgestane, levende Christus!
Dit gebruik heeft een vrijzinnige achtergrond (begin 19e eeuw), omdat Vrijzinnigen de lichamelijke opstanding van Christus ontkennen. Zij gedenken dus op Goede Vrijdag de definitieve dood van Jezus.
Momenteel zie ik in steeds meer hervormde (bonds)gemeenten de invoering van de viering van het Avondmaal op die dag, vaak op emotionele gronden, passend bij de sfeer op die dag.
Mijn vraag is, of deze ontwikkeling toe te juichen is, omdat, zo stellen de voorstanders, het Avondmaal dan nog meer verbonden wordt met het lijden en sterven van Christus?
Persoonlijk denk ik dat op deze wijze uit het oog verloren wordt dat het Avondmaal gevierd wordt met het geloofsoog gericht op de opgestane, levende Christus!
Ik zal niet zeggen dat het de kern van het avondmaal vormt, maar 'het feit dat je het samen met broeders en zusters van de ene Heere viert' is voor mij wel belangrijk. Daar zit je dan: jong, oud, rijk, arm, man, vrouw, hoogopgeleid, laagopgeleid, (en in mijn geval: uit Afrika, uit Azie, uit Zuid-Amerika, enz): allemaal beleidt je dat je nodig hebt dat ene grote offer (van) Jezus Christus.memento schreef:Wat vormt volgens jou de kern van het avondmaal? Het gedenken van de dood des Heeren, het vooruitzien naar Zijn wederkomst, het feit dat de schepping verlost zal worden, het feit dat je het samen met broeders en zusters van de ene Heere viert, etc?
Als je wilt weten hoe hier wordt gedacht over het avondmaal dan lijkt het mij de bedoeling dat je elkaars post leest en daarop ingaat.
Maar als iedereen zijn eigen verhaaltje neerzet wordt het nooit wat.
Wilsophie schreef:Als je wilt weten hoe hier wordt gedacht over het avondmaal dan lijkt het mij de bedoeling dat je elkaars post leest en daarop ingaat.

sorry het was gericht aan Cantate.Hoe wordt er hier op het forum gedacht over het vieren van het Avondmaal op Goede Vrijdagavond
Volgens mij zegt hoe je staat tegenover het vieren van het avondmaal op goede vrijdag alles over de kern van het avondmaal, waar dit topic over gaat. Ik vind het om die reden geen nieuw onderwerp.Wilsophie schreef:sorry het was gericht aan Cantate.Hoe wordt er hier op het forum gedacht over het vieren van het Avondmaal op Goede Vrijdagavond
Dat zal zo zijn. Maar ik denk dat dat voor degenen die er nu voor pleiten niet aan de orde is. Historisch gezien wellicht interessant, maar van geen belang voor de vraag of het goed is, avondmaal te vieren op Goede Vrijdag.Cantate schreef:Hoe wordt er hier op het forum gedacht over het vieren van het Avondmaal op Goede Vrijdagavond?
Die indruk krijg ik niet. Zeker niet gezien je eigen waarneming:Cantate schreef:Momenteel zie ik in steeds meer hervormde (bonds)gemeenten de invoering van de viering van het Avondmaal op die dag, vaak op emotionele gronden, passend bij de sfeer op die dag.
Ehh. Wat gedenken we ook alweer met het avondmaal? We verkondigen de dood van de Heer, Zijn gebroken lichaam en Zijn vergoten bloed.Cantate schreef:Mijn vraag is, of deze ontwikkeling toe te juichen is, omdat, zo stellen de voorstanders, het Avondmaal dan nog meer verbonden wordt met het lijden en sterven van Christus?
Ik begrijp je redenering (denk ik): je bent bang dat mensen in Goede Vrijdag blijven hangen. Maar dan moet je die in het geheel niet vieren - evenmin als kerst, biddag of dankdag. Je kunt Goede Vrijdag namelijk helemaal niet vieren zonder dat je weet dat de Heer is opgestaan, maar ook niet andersom: geen Pasen zonder Goede Vrijdag. We gedenken de dood van de Heer in de wetenschap dat Hij ook is opgestaan om die dood aan ons ten goede te kunnen laten komen.Cantate schreef:Persoonlijk denk ik dat op deze wijze uit het oog verloren wordt dat het Avondmaal gevierd wordt met het geloofsoog gericht op de opgestane, levende Christus!
Avondmaal - en Goede Vrijdag - heeft een dubbele lading: het gedenken van de dood van de Heer, maar ook het genieten van een voorproefje van het feestmaal dat wacht, waar Hij de gastheer is. Dat past misschien niet helemaal in een emotionele samenkomst rond een kruisiging, maar dat is wel het Evangelie dat daar (dwz van het kruis) vanuit gaat. Als je vindt, dat avondmaal niet bij Goede Vrijdag past, dan denk ik dat de 'fout' niet bij het avondmaal ligt, maar bij de beleving van Goede Vrijdag (en daar heb je wel een punt: die is vaak eenzijdig).
Welkom op het forum, maar ik ben bang dat je hier aan zult moeten wennen. Je schrijft een groot gedeelte voor jezelf.Wilsophie schreef:Als je wilt weten hoe hier wordt gedacht over het avondmaal dan lijkt het mij de bedoeling dat je elkaars post leest en daarop ingaat.

Dat wil niet zeggen dat het ongelezen blijft.
Doe dit tot Mijn gedachtenis.
Ik vind het altijd erg moeilijk over het hoe of wat van het avondmaal.
Ik ben in kerken geweest waar een stuk of 15 van de 1000 mensen aan het avondmaal gaan, allemaal in het zwart, voornamelijk ouderen met betraande gezichten en geschuifel.
En ik ben in kerken geweest waar bijna iedereen aangaat en met elkaar eet en drinkt.
Hoe het nou zit en moet, voor mij is het nogal verwarrend.
Ik ben in kerken geweest waar een stuk of 15 van de 1000 mensen aan het avondmaal gaan, allemaal in het zwart, voornamelijk ouderen met betraande gezichten en geschuifel.
En ik ben in kerken geweest waar bijna iedereen aangaat en met elkaar eet en drinkt.
Hoe het nou zit en moet, voor mij is het nogal verwarrend.