Het beroepen van een dominee of predikant
Het beroepen van een dominee of predikant
Soms vraag ik mij wel eens af hoe een beroep uitbrengen nu gaat en of daar verschillen in zitten bij de verschillende variateiten van kerken en of er bij de zelfde kerkgemeenschap plaatselijke verschillen zijn met betrekking tot het uitbrengen van een beroep.
Als Gods aangezicht gezocht worden gaat en de conclusie is dat ze dominee A moeten beroepen is dat dan de wil van God of niet ? Hangt dat af van het antwoord dat er gegeven gaat worden of niet ?
Moeten we conclusies trekken dat veel kerken niet de stem van God verstaan wanneer ze een beroep uitbrengen of moet dat niet ? Dit in verband met het feit dat sommige dominees of kandidaten meerdere beroepen krijgen op bijna hetzelfde moment.
Dit zijn zo een aantal vragen waar ik soms wel mee rondloop.
Als Gods aangezicht gezocht worden gaat en de conclusie is dat ze dominee A moeten beroepen is dat dan de wil van God of niet ? Hangt dat af van het antwoord dat er gegeven gaat worden of niet ?
Moeten we conclusies trekken dat veel kerken niet de stem van God verstaan wanneer ze een beroep uitbrengen of moet dat niet ? Dit in verband met het feit dat sommige dominees of kandidaten meerdere beroepen krijgen op bijna hetzelfde moment.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Het beroepen van een dominee of predikant
wij mogen als kerken wel roepen, maar dat betekend nog niet dat God ook stuurt. En zo heeft elke predikant al een roeping in de gemeente waar hij staat, naast de roeping die hij krijgt van de vacante gemeente. Nu moet hij afwegen af zijn roeping in de gemeente waar hij staat ge-eindigd is, en welke gemeente de zwaarste roeping heeft, en dus of dat de gemeente is waar God wil dat hij zal werken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
De afweging van de predikant is bij mijn vraag voor mij niet zo zeer aan de orde, maar meer de vraag op basis waarvan de kerken (be)roepen. Is dat bij gebrek aan een predikant, of is een beroep soms "bij gebrek aan beter" ?Bert Mulder schreef:wij mogen als kerken wel roepen, maar dat betekend nog niet dat God ook stuurt. En zo heeft elke predikant al een roeping in de gemeente waar hij staat, naast de roeping die hij krijgt van de vacante gemeente. Nu moet hij afwegen af zijn roeping in de gemeente waar hij staat ge-eindigd is, en welke gemeente de zwaarste roeping heeft, en dus of dat de gemeente is waar God wil dat hij zal werken.
Hiermee wil ik geen waardeoordeel geven en is echt niet zo scherp bedoeld als het er nu staat hoor, maar de vraag blijft wel staan bij mij.
Marijke schreef:Soms vraag ik mij wel eens af hoe een beroep uitbrengen nu gaat en of daar verschillen in zitten bij de verschillende variateiten van kerken en of er bij de zelfde kerkgemeenschap plaatselijke verschillen zijn met betrekking tot het uitbrengen van een beroep.
Het is hier volgens mij altijd (in ieder geval al een hele lange tijd) de gewoonte, dat de kerkenraad de gemeente een tweetal stelt. Hieruit wordt dmv van een stemming door de gemeente de te beroepen predikant gekozen. Voor de stemming zal vanzelf altijd een gebed worden gedaan. In sommige gemeenten moet de te beroepen predikant moet volgens mij wel een 2/3 meerderheid hebben. Dat is tenminste wel eens het geval, ik weet niet in hoeverre dit altijd het geval is...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik denk dat het beroepen zelf niet de wil van God inhoudt, natuurlijk wordt er voor gebeden en om een zegen gevraagd... maar de predikant die het beroep krijgt moet onderzoeken of God hem ook naar die plek roept of naar een andere gemeente, of dat Gods wil is dat hij zijn eigen gemeente blijft dienen.Marijke schreef:Soms vraag ik mij wel eens af hoe een beroep uitbrengen nu gaat en of daar verschillen in zitten bij de verschillende variateiten van kerken en of er bij de zelfde kerkgemeenschap plaatselijke verschillen zijn met betrekking tot het uitbrengen van een beroep.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het is hier volgens mij altijd (in ieder geval al een hele lange tijd) de gewoonte, dat de kerkenraad de gemeente een tweetal stelt. Hieruit wordt dmv van een stemming door de gemeente de te beroepen predikant gekozen. Voor de stemming zal vanzelf altijd een gebed worden gedaan. In sommige gemeenten moet de te beroepen predikant moet volgens mij wel een 2/3 meerderheid hebben. Dat is tenminste wel eens het geval, ik weet niet in hoeverre dit altijd het geval is...[/quote]
Bij ons gaat dat ook zo, met uitzondering van de 2/3e meerderheid. Nu is het komen van een predikant naar een gemeente afhankelijk van de leiding van God. Maar de Heere wil wel om deze dingen gebeden zijn. Wat niet betekent dat er in een gemeente die langdurig vakant is niet veel om een eigen dominee gebeden wordt.
Bij ons gaat dat ook zo, met uitzondering van de 2/3e meerderheid. Nu is het komen van een predikant naar een gemeente afhankelijk van de leiding van God. Maar de Heere wil wel om deze dingen gebeden zijn. Wat niet betekent dat er in een gemeente die langdurig vakant is niet veel om een eigen dominee gebeden wordt.
Nee dacht ik ook al, een 2/3 meerderheid is niet altijd vereist. Bij bepaalde gevallen wel, maar k weet niet precies welke. En of dat kerkordelijk is bepaald weet ik ook niet. Ik denk (weet 't niet zeker dus) dat in zo'n geval de kerkenraad stelt dat het 2/3 moet zijn... Toen hier in (Vrije) Oud Gereformeerde Gemeente vacant werd in verband met het vertrek van ds. van Prooijen naar H.-I.-Ambacht moest er wel een 2/3 meerderheid zijn... verder weet ik het dus ook niet.dennis schreef:Bij ons gaat dat ook zo, met uitzondering van de 2/3e meerderheid. Nu is het komen van een predikant naar een gemeente afhankelijk van de leiding van God. Maar de Heere wil wel om deze dingen gebeden zijn. Wat niet betekent dat er in een gemeente die langdurig vakant is niet veel om een eigen dominee gebeden wordt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bij ons wordt door de kerkenraad een profielschets opgesteld. Daarna wordt er een advertentie geplaatst, waarin belangstellende predikanten of kandidaten worden uitgenodigd een brief te schrijven. Gemeenteleden mogen ook predikanten noemen waarvan zij denken dat die geschikt zijn voor onze gemeente. Deze predikanten worden uitgenodigd om te solliciteren.
Vervolgens nodigt de beroepingscommissie enkele predikanten uit voor een gesprek. Daarna gaan zij "horen" dwz. een kerkdienst van deze predikant bijwonen. Als er een keus is gemaakt, wordt de beoogde predikant uitgenodigd om een keer voor te gaan. DAarna wordt er een gemeenteavond belegd, waar gemeenteleden mogen stemmen of zij de predikant wel of niet willen beroepen.
Als een (grote) meerderheid "ja" stemt, wordt het beroep uitgebracht. Daarna is het aan de predikant om ja of nee te zeggen.
Ik vermoed dat de meeste mensen op dit forum dit een veel te "zakelijke" manier vinden om een predikant te beroepen. Maar ik heb twee tegenargumenten:
1- ik denk dat veel gemeenten in de geref. gezindte onuitgesproken min of meer op dezelfde manier te werk gaan. Ook daar wordt -als het goed is- nagedacht over de vraag welke eigenschappen en kwaliteiten een predikant zou moeten hebben om in de gemeente met zegen zijn werk te kunnen doen. Dat is meer dan alleen maar kijken of iemand goed kan preken. Een predikant doet ook huisbezoek, moet catechisatie geven, leiding geven aan de gemeente etc. etc.
2- is er dan nog sprake van "roeping"? Ik denk dat in de geref. gezindte die roeping tezeer alleen bij de predikant wordt gelegd. In onze werkwijze wordt -denk ik- zorgvuldiger en van weerskanten -in biddend opzien tot de HEERE- bekeken en besproken of er hoop op zegen mag zijn.
Vervolgens nodigt de beroepingscommissie enkele predikanten uit voor een gesprek. Daarna gaan zij "horen" dwz. een kerkdienst van deze predikant bijwonen. Als er een keus is gemaakt, wordt de beoogde predikant uitgenodigd om een keer voor te gaan. DAarna wordt er een gemeenteavond belegd, waar gemeenteleden mogen stemmen of zij de predikant wel of niet willen beroepen.
Als een (grote) meerderheid "ja" stemt, wordt het beroep uitgebracht. Daarna is het aan de predikant om ja of nee te zeggen.
Ik vermoed dat de meeste mensen op dit forum dit een veel te "zakelijke" manier vinden om een predikant te beroepen. Maar ik heb twee tegenargumenten:
1- ik denk dat veel gemeenten in de geref. gezindte onuitgesproken min of meer op dezelfde manier te werk gaan. Ook daar wordt -als het goed is- nagedacht over de vraag welke eigenschappen en kwaliteiten een predikant zou moeten hebben om in de gemeente met zegen zijn werk te kunnen doen. Dat is meer dan alleen maar kijken of iemand goed kan preken. Een predikant doet ook huisbezoek, moet catechisatie geven, leiding geven aan de gemeente etc. etc.
2- is er dan nog sprake van "roeping"? Ik denk dat in de geref. gezindte die roeping tezeer alleen bij de predikant wordt gelegd. In onze werkwijze wordt -denk ik- zorgvuldiger en van weerskanten -in biddend opzien tot de HEERE- bekeken en besproken of er hoop op zegen mag zijn.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_582468
Laten we daar in Nederland maar niet aan beginnen (en al helemaal niet op RF
)

Ik zie een gat in de markt...Marieke schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_582468
)

Mister schreef:Ik zie een gat in de markt...Marieke schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_582468
)
Laatst gewijzigd door Marieke op 17 aug 2011, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat cijferplan lijkt me geen goed idee, maar hebben predikanten ook een soort functioneringsgesprek?
Ja. Binnen de GG is er een lijst met vragen die met een kerkvisitatie gesteld worden inzake het functioneren van de ambtsdragers, zowel predikanten, ouderlingen als diakenen.Zita schreef:Dat cijferplan lijkt me geen goed idee, maar hebben predikanten ook een soort functioneringsgesprek?
De resultaten worden aan de classis voorgelegd.
Interpretatie van rapportcijfers is ook een vak.
In Duitsland is een 1 heel goed en een 6 slecht.
Bron: kinerboek 'Vrienden in het Feriendorf' van Tjalling van Wolsum
In Duitsland is een 1 heel goed en een 6 slecht.
Kan zijn, maar is niet van toepassing op de websiterefo schreef: In Duitsland is een 1 heel goed en een 6 slecht.
1 komt overeen met rood, en 6 met groen
http://hirtenbarometer.de/hirte/5925243 ... nedikt-xvi