Kerk en staat

Ander

Kerk en staat

Bericht door Ander »

Onlangs maakte ik een doopdienst mee in een kleine GGiN. Ik kende de doopouders niet maar een gemeentelid vertelde me dat de doopvader raadslid was voor de CU in die gemeente. (Een gemeente waar de SGP ook rijkelijk vertegenwoordigd is). Dat gemeentelid had daar duidelijk moeite mee.
Bij de laatste raadsverkiezingen herinner ik me de moeite in Tholen waar een schooljuf van de reformatorische school aldaar kandidaat-raadslid was voor de CU. Er is daar ook wat over geschreven in een kerkblad.
Nu las ik dit weekend de Gezinsgids. Daarin staat een interview met dhr. Mastenbroek uit Gouda over de geschriften van ds. Kersten. Daarin stelt dhr. Mastenbroek dat het tegenwoordig voorkomt dat een lid der Gereformeerde Gemeenten wethouder wordt voor het CDA. Hij stelde dat in de tijd van Kersten zo'n lid onder censuur gezet zou zijn.

Zomaar drie voorbeelden. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Jullie wel?
parsifal

Re: Kerk en staat

Bericht door parsifal »

De SGP heeft een politiek rechts profiel. De CU wat linkser. Ik denk niet dat de Bijbel zo duidelijk is over de economische visie van een regering dat een keus automatisch rechts of links moet uitvallen en daarom denk ik ook niet dat SGP en CU elkaar moeten bestrijden of dat men vanuit de kerken de leden een bepaalde keus moeten opdringen. Onder censuur stellen gaat trouwens wel heel ver. Hoe doe je dat dan met leraren die op een andere dan een reformatorische school werken? Of om politiek te blijven hoe ga je om met mensen die openlijk sympathie uitten voor PVV of SP?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tja, ik heb weleens een jonge refo gesproken die CDA-minded was. Hij was het niet met alle ethische lijnen eens, maar hij wilde zich inzetten voor een partij die grote invloed kon uitoefenen op het regeringsbeleid, en tegelijk wel een christelijk profiel had. Ik was het niet met hem eens, maar zou het wel heel bar vinden als deze visie tot censuur zou leiden.
Verder ben ik het wel eens met Parsifal: bij politiek gaat het niet alleen om 'het meest refo', maar ook om maatschappelijke en economische standpunten. Dat die van mij redelijk overeenstemmen met SGP, vind ik wel prettig :)
rekcor

Bericht door rekcor »

Ander schreef:Daarin stelt dhr. Mastenbroek dat het tegenwoordig voorkomt dat een lid der Gereformeerde Gemeenten wethouder wordt voor het CDA. Hij stelde dat in de tijd van Kersten zo'n lid onder censuur gezet zou zijn.
Ja, en nog een paar honderd jaar ervoor zou die persoon op de brandstapel geeindigd zijn. Gelukkig is er vooruitgang!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ander schreef:Onlangs maakte ik een doopdienst mee in een kleine GGiN. Ik kende de doopouders niet maar een gemeentelid vertelde me dat de doopvader raadslid was voor de CU in die gemeente. (Een gemeente waar de SGP ook rijkelijk vertegenwoordigd is). Dat gemeentelid had daar duidelijk moeite mee.
Bij de laatste raadsverkiezingen herinner ik me de moeite in Tholen waar een schooljuf van de reformatorische school aldaar kandidaat-raadslid was voor de CU. Er is daar ook wat over geschreven in een kerkblad.
Nu las ik dit weekend de Gezinsgids. Daarin staat een interview met dhr. Mastenbroek uit Gouda over de geschriften van ds. Kersten. Daarin stelt dhr. Mastenbroek dat het tegenwoordig voorkomt dat een lid der Gereformeerde Gemeenten wethouder wordt voor het CDA. Hij stelde dat in de tijd van Kersten zo'n lid onder censuur gezet zou zijn.

Zomaar drie voorbeelden. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Jullie wel?
Vooral dat laatste voorbeeld, wat heb je eraan? Ds. Kersten leeft niet meer. Als het verder hypothetisch is, waarom zou je daar dan over willen schrijven?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Mister schreef:
Ander schreef:Onlangs maakte ik een doopdienst mee in een kleine GGiN. Ik kende de doopouders niet maar een gemeentelid vertelde me dat de doopvader raadslid was voor de CU in die gemeente. (Een gemeente waar de SGP ook rijkelijk vertegenwoordigd is). Dat gemeentelid had daar duidelijk moeite mee.

Vooral dat laatste voorbeeld, wat heb je eraan? Ds. Kersten leeft niet meer. Als het verder hypothetisch is, waarom zou je daar dan over willen schrijven?
Volgens mij heb je er wel wat aan.
Het is een teken dat over bepaalde dingen minder nauw wordt gedacht. Dat kan heel goed een teken van verwording zijn. Lees het Oude Testament maar.
Ik verdiep me niet zo in de politiek, maar zoals ik het zie worden de basiswaarheden van het christendom enkel vastgehouden door de SGP en de CU. Landelijk zou ik nooit op het CDA stemmen. Maar misschien dat het plaatselijk nogal flink kan verschillen, ik weet dat niet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zo'n censuur zou, op basis van de Schrift en art. 36 NGB, wederrechtelijk gebeuren, daar de kerk zich niet met interne zaken van de staat mag bemoeien, en wederzijds.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bert Mulder schreef:Zo'n censuur zou, op basis van de Schrift en art. 36 NGB, wederrechtelijk gebeuren, daar de kerk zich niet met interne zaken van de staat mag bemoeien, en wederzijds.
Daar gaat het hier niet om, denk ik. De kerk doet in dit geval een uitspraak over het gedrag van een van haar leden en legt zelfs een sanctie op. Ik zie niet in dat dit "wederrechtelijk" zou zijn.
Maar ik vind het wel vrij ver gaan, eerlijk gezegd. Iemand onder censuur zetten om het enkele feit dat hij het CDA of de CU vertegenwoordigt, zou niet mijn voorkeur hebben. Wel zou ik met zo iemand wel een gesprek willen aangaan over diens motieven, zeker als het in een plaats is waar de SGP ook vertegenwoordigd is: waarom niet aansluiten bij de partij waar de meesten uit de achterban ook toe behoren, zoals in de start van dit topic werd aangegeven?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

eilander schreef:
Bert Mulder schreef:Zo'n censuur zou, op basis van de Schrift en art. 36 NGB, wederrechtelijk gebeuren, daar de kerk zich niet met interne zaken van de staat mag bemoeien, en wederzijds.
Daar gaat het hier niet om, denk ik. De kerk doet in dit geval een uitspraak over het gedrag van een van haar leden en legt zelfs een sanctie op. Ik zie niet in dat dit "wederrechtelijk" zou zijn.
Maar ik vind het wel vrij ver gaan, eerlijk gezegd. Iemand onder censuur zetten om het enkele feit dat hij het CDA of de CU vertegenwoordigt, zou niet mijn voorkeur hebben. Wel zou ik met zo iemand wel een gesprek willen aangaan over diens motieven, zeker als het in een plaats is waar de SGP ook vertegenwoordigd is: waarom niet aansluiten bij de partij waar de meesten uit de achterban ook toe behoren, zoals in de start van dit topic werd aangegeven?
Maar dan toch niet met de argumentatie dat de meesten uit de achterban er ook toe behoren, hoop ik..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
refo

Bericht door refo »

In het boek van Zwemer: 'In conflict met de cultuur' staat dat er verschillende GG mensen voor andere partijen dan de SGP raadslid geweest zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Vandaag heeft er trouwens een SGP-er de opdracht gekregen CDA te stemmen. In feite stemde hij via het CDA op de VVD.
Hier op RF valt hem applaus ten deel.

Wat moeten we daar dan mee?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Vandaag heeft er trouwens een SGP-er de opdracht gekregen CDA te stemmen. Hier op RF valt hem applaus ten deel.

Dat mag dan weer wel :bobo .....het is ingewikkeld geworden :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:Vandaag heeft er trouwens een SGP-er de opdracht gekregen CDA te stemmen. In feite stemde hij via het CDA op de VVD.
Hier op RF valt hem applaus ten deel.

Waar haal jij dat applaus vandaan? Volgens mij is er ook genoeg kritiek op.
refo

Bericht door refo »

Dat is dan mooi.

De SGP denkt dat ze een spilfunctie heeft tussen de 74-74.
Ze zullen tussen de twee molenstenen platgemalen worden.

Maar dat is dan zelfgekozen.
--------------
refo

Bericht door refo »

Op het GG forum las ik een paar analyses,

Was het eerder de SGP die hoofdschuddend toekeek hoe de CU er volgens hen niks van bakte, nu staan de Unionisten met open mond toe te kijken waar de SGP mee bezig is.

De SGP bedrijft vandaag politiek en de CU getuigt.
--------------
Plaats reactie