Tienerzwangerschappen

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Tienerzwangerschappen

Bericht door helma »

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/173 ... erschappen

n.a.v. deze vraag dit onderwerp eens aankaarten.
In onze omgeving zijn er de laatste tijd veel tienerzwangerschappen (Reformatorische jongeren)
(ik kan er zo 5 opnoemen achterliggend jaar)
Vaak hebben ze nog maar enkele maanden verkering als ze al zwanger zijn.

In de vraag op refoweb wordt de bal naar school geworpen.
Zelf denk ik dat we als ouders toch het meest verantwoordelijk zijn.
En wat voor rol heeft de kerk??

Ik weet dat de plaatstelijke GG regelmatig iemand van Eleos laten spreken over sexualiteit op de JV16+
Toch mis je dan een belangrijk deel van de jongeren.
Een catechisatieles zou m.i. dan meer effect hebben omdat je dan wel vrijwel alle jongelui bereikt.

Is er echt een taboe of is het probleem dat het taboe weg is? Accepteren we niet veel te veel de losse omgang van jongens en meisjes?
Hoe kunnen we dit probleem aanpakken?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11438
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Mister »

In de eerste plaats ligt de verantwoording thuis. Als er thuis op een juiste en open manier over deze zaken gesproken kan en mag worden, is het in wezen overbodig dat het op school (voor het eerst?!) moet gebeuren. Dan zal wat op school gezegd wordt een onderstreping zijn van wat thuis alrede besproken is.
Ook in onze gezindte, en met name bij jongeren, is te merken dat seksualiteit buiten het huwelijk steeds minder als zondig wordt gezien en ervaren en (hierdoor?) het gebruik aan voorbehoedsmiddelen lijkt toe te nemen.
Het taboe is m.i. snel aan het verdwijnen, maar of dat alleen maar voordelen zou hebben, waag ik te betwijfelen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door albion »

Mister schreef:In de eerste plaats ligt de verantwoording thuis. Als er thuis op een juiste en open manier over deze zaken gesproken kan en mag worden, is het in wezen overbodig dat het op school (voor het eerst?!) moet gebeuren. Dan zal wat op school gezegd wordt een onderstreping zijn van wat thuis alrede besproken is.
Ook in onze gezindte, en met name bij jongeren, is te merken dat seksualiteit buiten het huwelijk steeds minder als zondig wordt gezien en ervaren en (hierdoor?) het gebruik aan voorbehoedsmiddelen lijkt toe te nemen.
Het taboe is m.i. snel aan het verdwijnen, maar of dat alleen maar voordelen zou hebben, waag ik te betwijfelen.

Vergeet het maar dat het alleen maar ligt aan hoe je over deze zaken met de jeugd spreekt. Hier op het dorp waren ze altijd al bezig met dat soort zaken (toen ik 14 was, vroegen ze al of je verkering had als je op het dorp kwam). En het is er niet beter op geworden. Het is zoals Helma zegt. Het taboe is weg. De jeugd gaat zeer vrij om (zeker op een dorp) met elkaar. Zelf kijk ik mijn ogen uit op school, hoe makkelijk ze van 'vriendschap' ruilen met elkaar. En onder vriendschap bedoel ik niet de normale, leuke omgang met elkaar. Ze zitten altijd aan elkaar. Erg handtastelijk vind ik de jeugd van tegenwoordig. Hier op het dorp zijn er verschillende die of een ongetrouwde moeder zijn (tienermoeders) of nog in verwachting zijn. Sommige weten nog niet eens zeker wie de vader is (en dan praat ik niet over gezinnen waar een vrij moraal is). Op het ogenblik heeft er 1 net een kind gekregen, en zijn er nog 4 in verwachting (16-18 jaar).

Op school hebben we speciale medialessen (op het ogenblik zijn de games in bespreking). Mijn collega liet zien welke games er gespeeld worden. Op de lagere school spelen ze Habbo. Je hebt hier ook een volwassen versie van (ik ben de naam kwijt van het spel), maar in Engeland is het al verboden voor jongeren tot 18 jaar. In het spel zijn allemaal levels. Je kunt een sexwinkel bezoeken, je kunt (als volwassene) ook naar een plaats waar kinderen zijn (pedofolie). Noem maar op, en het lijkt in het begin heel onschuldig. Het is maar hoe ver je in het spel komt en hoeveel geld je te besteden hebt om bepaalde voorrechten te kopen.

Waar ik al jaren tegen aanloop is dat ik zo voorzichtig moet zijn met mijn uitdrukkingen. Een normale uitdrukking wordt al als dubbelzinnig gezien. 'Klaar' hoef je niet meer te zeggen zonder op reactie te rekenen (gniffelen).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11438
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Mister »

Dat afschuiven op school is me ook een doorn in het oog. School is tegenwoordig een soort hulpverleningsinstituut aan het worden wat steeds meer taken van de ouders moet overnemen, omdat ze het zelf niet meer kunnen, durven, willen en doen. Dat is een kwalijke ontwikkeling.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door vlinder »

Toch heb ik het idee dat dit fenomeen meer in dorpen voorkomt. Waar ik vandaan kwam (Kootwijkerbroek) hoorde je elke maand wel een stelletje dat veel je jong en al heel snel moest trouwen. Leeftijden van 15-16 jaar zijn geen uitzondering. Zoals Albion al aangeeft wordt al vroeg gevraagd en verwacht dat je als meisje een vriend hebt en dat je als jongen minstens een even stoer ervaringsverhaal over seks kunt neerzetten in een groep als je voorganger. Zelf ken ik een situatie dat een jongetje van 9 jaar werd opgestookt door buurjongens om het eens met een buurmeisje van 6 jaar te proberen.
Wanneer mijn moeder verteld dat er "weer iemand moet trouwen" (ik merk trouwens dat dit nieuws is in een dorp terwijl met er in de randstad de schouders over ophaalt, of zegt: stom) dat dit sensatie heeft, maar ook zegt men daar: "ze hebben tenminste eerlijk geleefd, bij jullie zit iedereen aan de pil en ze doen het toch wel". Persoonlijk denk ik dat trouwen en kinderen krijgen meer een doel is wat daar heerst en in de steden meer: opleiding, carrière. Wanneer ik met jongen uit onze gemeente hierover spreek (poosje terug inleiding over gehouden) geeft toch 80% van de jongeren van 15 jaar aan te willen wachten met gemeenschap tot ze getrouwd zijn, al geven ze toe dat je er dan niet bij hoort.

Ik weet niet of het ligt aan de opvoeding thuis. Gedeeltelijk denk ik. Wat ik op school hoorde, daar deed ik niks mee, want de docent snapte toch niets meer van het leven nu. (vbo-mentaliteit in mijn tijd). Zelf denk ik dat het bepalend is in wat voor vriendengroep je terecht komt. Moet je je stoer voordoen? Doen de anderen het ook allemaal? Of is er een houding van: dat doe je niet en het is mooi om dat te bewaren voor het huwelijk. Daarnaast is het denk ik de houding van de ouders tijdens een verkering. Is het alleen een dreigend: je weet wat ik gezegd heb! en een idioot streng regime over het alleen samen ergens zijn. Of durf je dan ook heel concreet een open gesprek aan te gaan en te praten over gevoelens? Toen ik 16 was vroeg ik iets over seksualiteit aan mijn moeder. Ze zei: daar praten we nog weleens over als je getrouwd bent. Dit is m.i. niet de juiste houding. Daarnaast mochten we nooit alleen ergens zijn. Je maakt het dan onnodig zwaar beladen en mystiek m.i. Durf het gesprek aan te gaan met het stelletje.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Marnix »

Tja, het hoort bij opvoeding en daar spelen zowel gezin als school een rol in (maar de eerste een grotere dan de laatste). Het zou ideaal zijn als dit thuis gewoon besproken werd maar de praktijk is dat de meeste ouders het een lastig onderwerp vinden en sommigen het helemaal niet bespreken (taboe).

Aan de andere kant denk ik dat het te makkelijk is om te denken dat het bespreken van het onderwerp, het aantal zwangerschappen sterk zou terugdringen. Iedereen weet (ongeacht of je ouders je er over verteld hebben of niet, of je er op school over gehoord hebt) dat het Bijbels gezien verkeerd is. Iedereen weet ook dat als je het toch doet en geen veiligheidsmaatregelen neemt, de kans op zwangerschap aanwezig is (daarom verbaast het me wel dat het nog zoveel voorkomt). Ondanks dat men dat weet gebeurt het blijkbaar toch veel. Dat los je niet met enkel openheid / voorlichting op. Dat heeft ook een geestelijke kant (waarom doen ze niet wat God vraagt en heeft dat wat te maken met de subcultuur, is geloof voor veel mensen iets wat vooral voor later is enz) en daarnaast heeft het te maken met ons karakter, lust zit sterk in ons zondige karakter, het wordt door de tijdsgeest waarin seks heel normaal is ook nog eens gevoed... en is dat op een niet geestelijke manier wel te bestrijden? Dan kan je over veilige seks gaan praten.... maar over onthouding? Dat gaat tegen dat karakter in, dus je moet dan wel een goede reden hebben om het niet te doen (en volgens mij is die reden alleen op geestelijk vlak te vinden, dat je het niet doet omdat je God lief hebt en Hij aangeeft dat het niet goed voor je is)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door edward »

Zijn dit niet de jeugdzonde's waar de bijbel het over heeft?
Ik maak me meer druk om de toekomst van het nieuwe mensje, welke verwekt is zonder gewenst of bedoeld te zijn, maar geboren zal worden, omdat de ''ouders'' moraal, noch zelfbeheersing hadden.
En dan nog al binnen een gemeenschap die door de buitenwereld maar al te graag over de hekel gehaald wordt.
Mara, de jeugd weet al op ontzettend jonge leeftijd meer dan jij en ik bij elkaar, denk ik.
Ouders en ook school(!)kunnen er dan ook niet vroeg mee beginnen.
Het ergens niet over hebben, betekent niet dat het er niet is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Orchidee »

Ik verbaas me er over dat het niet meer voorkomt...
---knip---
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/173 ... erschappen

n.a.v. deze vraag dit onderwerp eens aankaarten.
In onze omgeving zijn er de laatste tijd veel tienerzwangerschappen (Reformatorische jongeren)
(ik kan er zo 5 opnoemen achterliggend jaar)
Vaak hebben ze nog maar enkele maanden verkering als ze al zwanger zijn.

In de vraag op refoweb wordt de bal naar school geworpen.
Zelf denk ik dat we als ouders toch het meest verantwoordelijk zijn.
En wat voor rol heeft de kerk??

Ik weet dat de plaatstelijke GG regelmatig iemand van Eleos laten spreken over sexualiteit op de JV16+
Toch mis je dan een belangrijk deel van de jongeren.
Een catechisatieles zou m.i. dan meer effect hebben omdat je dan wel vrijwel alle jongelui bereikt.

Is er echt een taboe of is het probleem dat het taboe weg is? Accepteren we niet veel te veel de losse omgang van jongens en meisjes?
Hoe kunnen we dit probleem aanpakken?
Ik hoor de laatste tijd eigenlijk weinig meer, dat heeft misschien ook wat te zeggen. Positief dan wel negatief.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Ik hoor de laatste tijd eigenlijk weinig meer, dat heeft misschien ook wat te zeggen. Positief dan wel negatief.
:quoi :oO
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Gijs83 »

vlinder schreef:Toch heb ik het idee dat dit fenomeen meer in dorpen voorkomt. Waar ik vandaan kwam (Kootwijkerbroek) hoorde je elke maand wel een stelletje dat veel je jong en al heel snel moest trouwen. Leeftijden van 15-16 jaar zijn geen uitzondering. Zoals Albion al aangeeft wordt al vroeg gevraagd en verwacht dat je als meisje een vriend hebt en dat je als jongen minstens een even stoer ervaringsverhaal over seks kunt neerzetten in een groep als je voorganger. Zelf ken ik een situatie dat een jongetje van 9 jaar werd opgestookt door buurjongens om het eens met een buurmeisje van 6 jaar te proberen.
Wanneer mijn moeder verteld dat er "weer iemand moet trouwen" (ik merk trouwens dat dit nieuws is in een dorp terwijl met er in de randstad de schouders over ophaalt, of zegt: stom) dat dit sensatie heeft, maar ook zegt men daar: "ze hebben tenminste eerlijk geleefd, bij jullie zit iedereen aan de pil en ze doen het toch wel". Persoonlijk denk ik dat trouwen en kinderen krijgen meer een doel is wat daar heerst en in de steden meer: opleiding, carrière. Wanneer ik met jongen uit onze gemeente hierover spreek (poosje terug inleiding over gehouden) geeft toch 80% van de jongeren van 15 jaar aan te willen wachten met gemeenschap tot ze getrouwd zijn, al geven ze toe dat je er dan niet bij hoort.

Ik weet niet of het ligt aan de opvoeding thuis. Gedeeltelijk denk ik. Wat ik op school hoorde, daar deed ik niks mee, want de docent snapte toch niets meer van het leven nu. (vbo-mentaliteit in mijn tijd). Zelf denk ik dat het bepalend is in wat voor vriendengroep je terecht komt. Moet je je stoer voordoen? Doen de anderen het ook allemaal? Of is er een houding van: dat doe je niet en het is mooi om dat te bewaren voor het huwelijk. Daarnaast is het denk ik de houding van de ouders tijdens een verkering. Is het alleen een dreigend: je weet wat ik gezegd heb! en een idioot streng regime over het alleen samen ergens zijn. Of durf je dan ook heel concreet een open gesprek aan te gaan en te praten over gevoelens? Toen ik 16 was vroeg ik iets over seksualiteit aan mijn moeder. Ze zei: daar praten we nog weleens over als je getrouwd bent. Dit is m.i. niet de juiste houding. Daarnaast mochten we nooit alleen ergens zijn. Je maakt het dan onnodig zwaar beladen en mystiek m.i. Durf het gesprek aan te gaan met het stelletje.

Het is allemaal zo aantrekkelijk ons hart ligt er voor open, we moeten er echt maar niet boven gaan staan. Een verkeerde visie ontwikkel je in dezen maar al te gauw, ook al wil je netjes leven.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Orchidee »

Trouwens met 16 + pas voorlichten... :oO :oO :oO , jaren te laat !!!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
Ik hoor de laatste tijd eigenlijk weinig meer, dat heeft misschien ook wat te zeggen. Positief dan wel negatief.
:quoi :oO
Ik vraag me af er gewoon niet wat aan de pil zijn, waar Mara het over heeft of het is allemaal toevallig, want eerder hoor ik jaarlijks toch wel van enkele gevallen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Marnix »

Nee, totdat ze zelf wat ouder zijn geworden. Dat ouders het nog doen is raar, tot je zelf ouder bent geworden :)

35... pff, dat is d.v. over 6 jaar. Moet er niet aan denken om dan al met "pensioen" te gaan :)

Wel schrijnend ironisch trouwens, een topic over kinderloosheid en 1 over ongewenste zwangerschappen onder elkaar....
Laatst gewijzigd door Marnix op 18 mei 2011, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9299
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door parsifal »

De cultuur ademt seks. Dat merk je in de kerk ook wel en ik denk ik dat het voor tieners ook gewoon moeilijk is om staande te blijven, zeker voor hen voor wie het dagelijks leven en het leven met God ver uit elkaar liggen (omdat ze het niet kan schelen of omdat zonde nalaten sowieso onmogelijk wordt geacht). Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nu blij ben dat ik als tiener en jonge twintiger niet de populairste was, omdat ik waarschijnlijk ook niet de sterkste qua wil ben. Het is moeilijk staande te blijven denk ik.

Aan de andere kant denk ik dat het goed is om de tieners die vader of moeder worden goed te steunen en niet te hard veroordelen. Volgens mij was de straf in het OT hiervoor ook "direct trouwen", maar niet meer dan dat.

Ook kerkelijke cultuur kan een rol spelen. Ik hoorde ooit iemand het verbod op trouwen in het wit uitleggen als "niemand gaat rein het huwelijk in", met de betekenis "iedereen doet het voor het huwelijk". Dit is vast niet de officiele reden van de regel, maar het zegt wel iets over hoe door sommigen over seks voor het huwelijk gedacht wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie