Stichting Machpela

ndonselaar
Contacteer:

Stichting Machpela

Bericht door ndonselaar »

In Ons Contact werd er door Pieter Verhoeve vrij scherp gereageerd op de stichting Machpela. Hij constateert daar met Gods Woord [Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden, want gij bouwt de graven der profeten op, en versiert de graftekenen der rechtvaardigen] dat dit tegen de Schrift ingaat.

Zelf ben ik het met Pieter eens. Hij citeerde een redactielid van Oude Paden die eens een brief van Ds. v.d. Poel belangrijk vond. Niet om zijn inhoud, niet om de vorm, maar omdat de adem van Ds. v.d. Poel daarover was gegaan. Dat is zoals Pieter aangaf 'heiligenverering'.

Wat denken jullie hiervan?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Grace

Bericht door Grace »

Niek,

Wat en wie is Stichting Machpela?

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
David J

Bericht door David J »

Niek,

Wie en wat is 'Ons Contact'?

mvgr, David
refo

Bericht door refo »

Is dat die stichting die grafstenen van dominees oppoetst?
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik ben het met Pieter eens. De st. Machpela wil graven van bepaalde dominees opknappen en voor ruimen bewaren. Het gaat dan alleen om dominees uit een bepaalde kring. Het blad Oude Paden beschrijft de levens van zulke dominees. Niet hun verkondiging staat centraal, maar allerlei anekdotes en ontmoetingen uit hun leven. In de literatuur noemt men dat hagiografie, levensbeschrijvingen van heiligen.

In Oude paden las ik eens een verslag hoe men een graf opknapte, ergens op het eiland THolen. Ik weet niet meer welke dominee. Ik citeer uit mijn hoofd. "Een golf van ontroering kwam over de aanwezigen toen de eikenhouten kist zichtbaar werd".

Er is ook een boek verschenen met verslagen van begrafenissen van predikanten van de Ger. Gem.

Denkt men hierdoor gesticht te worden? Ik zou zeggen: lees maar een oudvader. Of nog beter: lees de Bijbel, bid elke dag of je groeien mag!

[Aangepast op 14/9/04 door Unionist]
jacob

Bericht door jacob »

nou volgens mij is daar gewoon markt voor.

Of het nu goed is of niet. Ik denk van niet maar goed.

Ik help in de kerkbieb. Ze hadden een flink aantal nieuwe boeken ingekocht.

90% waren bekeringsgeschiedenissen.

wat mensen daar nu aan lezem?. Ik weet het niet. Waarschijnlijk zijn ze in de bijbel niet spectaculair genoeg.

[Aangepast op 14/9/04 door jacob]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Als ik het Ref. Dagblad lees, dan lees ik reizen van L.J. van Valen naar Schotland naar de Erskines of Bunyan. Ik zie reizen o.l.v. herv.-geref. dominees die de weg van Luther volgen of die naar plaatsen gaan die Calvijn gegaan is. Ik zie mensen ook Paulusreizen maken of naar Padmos gaan, want daar was Johannes geweest.

Het oppoetsen van graven is goed, dus ook het oppoetsen van graven van dominees, uit respect voor de overledenen. Niet voor niets staat er in het Spreukenboek: "De gedachtenis des rechtvaardigen is tot zegening". Wel, als zo'n grafsteen of een kerk waarin een dienstknecht van God gepreekt heeft, daarbij kan helpen. Of een foto van een dominee op je schouw om te herinneren hoe God tot jou sprak door deze of gene dominee...prima, daar kan inderdaad zegen vanuit gaan. Je kunt jaloers raken, want dominees zijn bij uitstek mensen die een lichtend licht zijn. Paulus zei: Volg mijn voorbeeld na.

De tekst die Pieter Verhoeve aanhaalt is niet tegen het oppoetsen van graven. Die tekst gaat over Farizeen, die meenden grote achting te hebben voor de profeten, maar in werkelijkheid waren ze tegen de prediking van die profeten. Het staat in het teken van geveinsdheid.

Een levensbeschrijving vind ik prachtig, je leert er veel van, je kunt er idd terecht bewondering voor krijgen.

En niet voor niets: de ouderlingen (en dus ook andere ambten) die wel regeren zijn dubbele eer waardig! Vereren, zoals hier gesuggereerd wordt, is hier niet het geval, denk ik.
Unionist

Bericht door Unionist »

Gaat het om de mensen, of om hun werk? Is het echt belangrijker dat de grafsteen van Ds. X langer bewaard blijft dan die van metaalbewerkerr Y? Zijn wij soms reliekenvereerders? Krijgen we straks ook de stropdas van Ds. A. en de wandelstok van Ds. B.?

Van Valen bezoekt Schotland, en schrijft kerkhistorische boeken. Waarover? Over de zakdoek die oudvader Z. verloren had toen hij een oud vrouwtje ging opzoeken? Nee, over de Christus die gepreekt werd door deze oudvader.

Het nut van Paulus- en Patmosreizen is het verdiepen van het inzicht in de Bijbel. Je begrijpt de brieven uit Openbaring beter als je Pergamus, Sardis e.d. bezocht hebt. Dat zijn geen bedevaarten.

Het bezoeken van het graf van ds. X leidt nergens toe. Wat zoekt gij de levenden bij de doden? Volg hun geloof na! En dan staat er niet: volg hun geloofsbeleving na, dat wordt al genoeg nageaapt en is de pest voor de kerk. Volg hun heenwijzen naar Christus! Maar daar zwijgen de broeders van Oude Paden en Machpela over.

enne.. Zou het voor niks zijn geweest dat Mozes op een geheime plaats begraven werd?

[Aangepast op 14/9/04 door Unionist]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kom op RJ, je gaat toch niet de foto van een geliefde predikant op de schouw zetten? Om te herinneren hoe God tot je sprak???? Waar zijn we mee bezig?!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Of een foto van een dominee op je schouw om te herinneren hoe God tot jou sprak door deze of gene dominee...prima
Daar ligt voor mij een grens. De israelieten werden zwaar gestraft omdat ze een gouden kalf maakten vanwege het feit dat ze zo lang niets vernamen van God. Als die foto je moet herinneren aan jouw relatie met God, komt bij mij dus dat beeld van dat kalf op. Natuurlijk zeggen we niet dat we die foto of ds. aanbidden, daar zijn we rechtzinnig genoeg voor.
Als je herinnerd wilt worden aan wat God tot je sprak is het lezen van datzelfde Woord en het gebed de enige weg.

Ik vraag me sterk af of die desbetreffende predikanten het zo gewild hebben. Als ik ds. zou zijn, zou ik met afschuw aan zoiets denken.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Ik heb op de website van de catechisant de levensbeschrijving van Calvijn gelezen, zie de link

Wat lees ik daar: "Op uitdrukkelijk verzoek van Calvijn staat er geen steen op zijn graf. Hij wil geen heiligenverering ..."

Dat een graf goed onderhouden wordt is tot daaraantoe (lijkt me wel zo netjes), maar als er bedevaarten naartoe georganiseerd worden, dan gaat het tever.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Krijgen we straks ook de stropdas van Ds. A.
Zolang die maar zwart is :D
refo

Bericht door refo »

Ik sprak laatst iemand die van die zendingsreizen in elkaar spijkert. Vol verontwaardiging vertelde hij dat die Grieken nu al 1000 euro vragen om met een boot naar Patmos te varen.

Wat wil je? Kwestie van vraag en aanbod. En kijken waar de pijngrens ligt. Want toen ik zei: dan ga je toch niet naar Patmos, bleek dat abslouut geen optie. 1000 euro voor een man of 25 met geld is toch niet veel? Een dagje wegwijs kost meer en daar heb je alleen maar foto's van Patmos.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Unionist,

Ik typ op Google Van Valen + Bunyanreis in. Ik vind het volgende:

Bunyan in beeld
L.J. van Valen

Prachtig, geheel in kleur uitgevoerd fotoboek van John Bunyan. Naast een zorgvuldig samengestelde levensbeschrijving geplaatst in de contouren van Bunyans tijd, biedt dit boek een wandeling langs de vele Bunyan-monumenten.
Al kijkend en lezend komt de lezer erachter dat er nog veel van wat over gebleven is in Elstow, Bedford en omgeving, wat ons herinnert aan de rijk begenadigde ketellapper. Veel wat Bunyan in zijn eigen omgeving aantrof, heeft hij verwerkt in zijn Christenreis. Routebeschrijvingen en kaarten maken het ook geschikt als gids tijdens een Bunyanreis.
Speciaal voor jongeren is het taalgebruik eenvoudig gehouden. Foto’s zijn grotendeels gemaakt door de bekende fotograaf Arjo de Graaff, uit Dirksland."

HEILIGENVERERING? Kijk, ik zou niet met zo'n reis meegaan, ik vind het erg overdreven! Het riekt er wel naar.

Ik geloof dat ds. De Knegt zo'n halfjaar terug in OSW had geschreven dat hij het hebben van een foto van een dominee niet afkeurde!

Wist je dat ds. Van Vlastuin een portret van Luther aan de muur heeft hangen omdat Luther zoveel invloed heeft gehad met zijn theologie, het heeft Van Vlastuin gevormd. (http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/ ... 57962.html)
Plaats reactie