Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Gesloten
Heus

Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Heus »

Curatorium Gereformeerde Gemeenten:

Op D.V. dinsdag 24 en op woensdag 25 mei vergaderd het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten over de toelating van studenten tot de theologische school van de Gereformeerde Gemeenten.

Het curatorium bestaat uit de volgende personen:

Voorzitter: ds. J.J. van Eckeveld (Zeist);
Secretaris: ds. M. Karens (Werkendam);
Penningmeester: K.H. de Heer (Rijssen);
Leden:
ds. A.J. Gunst (Nieuwerkerk);
ds. A.B. van der Heiden (Benthuizen);
ds. B. van der Heiden (Alblasserdam);
ds. P. Melis (Ermelo);
L.J. Goud (Yerseke);
B. Agteresch (Capelle aan den IJssel);

Secundi:
ds. A. Schreuder (Rijssen-Zuid);
ds. G.J.N. Moens (Meliskerke);
ds. W. Silfhout (Capelle aan den IJssel-Middelwatering);
H. van Dieren (Genemuiden);
J.P. Bosman (veere);

Docenten Theologische School:
ds. A. Moerkerken (Capelle aan den IJssel)(Rector);
ds. G.J. van Aalst (Klaaswaal);
ds. L. Blok (Gorinchem).

Laten we hopen dat er weer studenten aangenomen worden.

Op D.V. maandag 23 mei worden door het curatorium de examens gehouden voor de studenten. We hopen dat dan het volgende wordt beslist:

-Dat de studenten A.P. Baaijens uit Vaassen en R.A.M. Visser uit Hardinxveld-Giessendam beroepbaar worden gesteld.

-Dat student A.T. Huijser uit Geldermalsen wordt bevorderd tot het vierde jaar. Dan mag hij ook, naast de zon- en feestdagen, doordeweeks gaan proponeren.

-Dat de studenten P.G. Heijkamp uit Elspeet, S.W. Janse uit Arnemuiden, J. van Laar uit Opheusden en C. van Ruitenburg uit Hendrik-Ido-Ambacht worden bevorderd tot het derde leerjaar. Zij mogen dan op zon- en feestdagen in de gemeenten gaan proponeren.

-Dat de studenten P. den Haan uit Nieuwdorp en H.A. van Zetten uit Veenendaal worden bevorderd tot het tweede leerjaar.
vlinder

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Bericht door vlinder »

Moderator-opmerking:

Gezien ervaringen uit het verleden zal er streng worden gemodereerd in dit topic.
Alleen feitelijke informatie zal worden toegestaan. Andere informatie zal zonder nadere toelichting wordt verwijderd.

Indien er zaken zijn die foutief in de posting van de topicstarter staan gaarne dit per pb aan topicstarter melden, die de posting kan aanpassen. Voor eventuele verdere discussie zijn er andere topics in het archief die gebruikt kunnen worden.

Het modteam
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dit topic is weer open.
Uitsluitend feitelijke informatie wordt hier toegelaten. Dat wil zeggen: juiste naam en voorletters, plaatselijke gemeente, eventueel of hij een ambt bekleedt. Absoluut géén privé-informatie, géén foto's, etc. van de toegelaten personen.

Bij twijfel kunt u het beste één der aanwezige moderatoren raadplegen.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Even samengevat:

Toegelaten zijn (voorzover nu bekend):

H. Brons, ouderling GG Utrecht
dhr Van der Heiden uit Doetinchem, zoon van ds B. van der Heiden
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

De heer Zondag uit Nunspeet is toegelaten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

Luther schreef:De heer Zondag uit Nunspeet is toegelaten.
Klopt, het betreft prof. mr. dr. W.A. Zondag, hoogleraar arbeidsrecht aan de Rijksuniversiteit te Groningen!
Auto

Bericht door Auto »

Ter info een stuk vanuit het ND

Hoogleraar wil predikant worden
GRONINGEN - Een hoogleraarschap arbeidsrecht, een eigen bedrijf en nevenfuncties geeft Wijnand Zondag (38) op voor het predikantschap. 'Buiten de kerk zal dit niet worden gezien als een promotie.'

U bent toegelaten tot de predikantsopleiding van de Gereformeerde Gemeenten. Waarom heeft u deze stap gezet?
'Omdat ik niet anders kon. Het gaf zeker strijd, want je laat alles los. Je bent een van de mensen die de koers in het arbeidsrecht bepaalt; nu moet je helemaal opnieuw beginnen. Ik vond dat aanvankelijk heel moeilijk. Vergelijk het maar met de keus die de rijke jongeling moest maken. Maar gelukkig mocht ik de liefde hebben om een andere keus te maken dan de rijke jongeling deed. De Here heeft mij geroepen om dit te gaan doen. Dan kan ik niet anders dan me melden bij het curatorium dat over de toelating tot de theologieopleiding gaat.'

Hebt u daar met anderen over gesproken?
'Ja. Sommigen begrijpen het, anderen hebben er volstrekt geen begrip voor. Zij vinden deze stap een dwaasheid. Een christelijke collega zei: ''Dit mag niet. Je hebt je talenten gekregen voor de juridische wereld. Dit is je talenten weggooien.'' Maar 's zondags hoorde ik het Woord door het Bijbelverhaal over de zalving van Jezus door Maria. Ook toen zeiden mensen: ''Dit is verspilling van dure olie.'' De stap die ik zet is een reukoffer voor de Here. Alles wat ik nu heb, geef ik graag weg voor de dienst aan Hem.'

Hoe bent u daarvan overtuigd geraakt?
'Toen een collega mij betichtte van godsdienstwaanzin, zei een andere collega: ''Dit is iets van hogerhand''. En dat vind ik ook. Anders had ik het nooit gedaan. Als de Here zoiets in je hart legt, is dat een teken voor de buitenwereld hoe belangrijk dat is. Eeuwigheidszaken wegen niet op tegen aardse kennis en zakelijke activiteiten, want deze wereld gaat voorbij. Ik besef dat deze stap buiten de kerk niet zal worden gezien als een promotie. Maar ik kan me alleen maar verwonderen dat God mij hiervoor wil gebruiken. De Here heeft onder allerlei mensen discipelen en profeten geroepen. Dat kan ook een hoogleraar zijn.'

Bent u al langer bezig met theologie?
'Als amateur, niet als theoloog. Ik moet helemaal op nul beginnen met de theologieopleiding. Die opleiding duurt vier jaar; na twee jaar mag ik - als alles goed gaat - in de gemeenten gaan preken. Bij deze opleiding zit ik niet tussen de twintigers, maar tussen mensen van dezelfde leeftijd als ik. Daar ben ik wel blij mee.'

Zet u al uw werkzaamheden stop?
'De afronding van mijn werkzaamheden moet ik nog bespreken, maar uiteindelijk zal ik daarmee moeten stoppen. Ik wilde niet vooraf de boel op z'n kop zetten en daarna moeten constateren dat het niet doorgaat. Ik heb ook nog een eigen bedrijf met twaalf personeelsleden. Daarvoor moet een goede voorziening getroffen worden. Vorig jaar heb ik reeds het bestuurderschap overgedragen.'

Toen was u al met deze keuze bezig?
'Ik was er vorig jaar mee bezig, maar op dat moment was ik nog niet gerijpt om deze stap definitief te zetten. Op heel jonge leeftijd, had ik al het verlangen om predikant te worden. Dit jaar was de tijd rijp. In alle opzichten.'

Gaat u het vak arbeidsrecht missen?
'Tot op zekere hoogte zal ik dat missen. Het is een boeiend vakgebied. Het gaat ook over kerkrecht en juridische zaken op christelijke scholen: ik hoop dat ik die kennis straks kan toepassen. Ik zal de jurisprudentie zeker blijven volgen, maar niet meer zo intensief. Ik wil van tijd tot tijd wel weten wat er in het vakgebied gebeurt. Dat lijkt me ook niet verboden.'

Wat verwacht u van het predikantschap?
'Het belangrijkste is dat je de boodschap van het evangelie mag brengen: de mogelijkheid van zalig worden. Dat is het hoogtepunt van het werk als predikant. Tegelijk zal ik gaan merken dat de boodschap bij velen niet zal landen. Toch mag ik hopen dat er harten onder de prediking gebroken worden. Dat is toch mijn drijfveer: het Woord brengen.'

auteur:
Eduard Sloot
Auto

Bericht door Auto »

Ter info

Het curatorium van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten heeft na gehouden examens twee studenten beroepbaar gesteld.

Het betreft A. P. Baaijens (Vaassen) en R. A. M. Visser (Hardinxveld-Giessendam. Zij zijn beroepbaar vanaf dinsdag 14 juni.

Student A. T. Huijser (Geldermalsen) is bevorderd tot het vierde leerjaar. De studenten P. G. Heijkamp (Elspeet), S. W. Janse (Arnemuiden), J. van Laar (Opheusden) en C. van Ruitenburg (Hendrik-Ido-Ambacht) zijn bevorderd tot het derde leerjaar. Zij mogen nu naast hun studie in de gemeenten proponeren.

Tot het tweede leerjaar zijn bevorderd P. D. den Haan (Nieuwdorp) en H. A. van Zetten (Veenendaal).
Gesloten