sweelinck 25 schreef:Al weer een poosje geleden had ik het met een predikant over Spurgeon. Hij had hem ook zeer hoog staan. Maar daartegenover, lees Spurgeon op de volgende manier:
Neem bijv. de serie boekjes met preken die meerdere keren per jaar uitkomt. Zet deze preken op volgorde van tekst, dus begin bij Genesis en zo heel de Bijbel door. En ga dan lezen, preek na preek. Dan ga je Spurgeon meer en meer waarderen! Dan ga je zeker zien dat Spurgeon ook zeker evenwichtig is. Maar lees geen losse preken. Lees meerdere preken om een beeld te krijgen van deze prediker, en op voedsel te krijgen voor de ziel.
Zelf zal ik het voorbeeld dat hij geeft in het boekje Rondom de enge poort van de zondagschoolmeester die zijn horloge weg wil geven nooit meer vergeten. Daar komt het ware geloof naar voren. Geloven in en op het Woord van God!
Opzich ben ik het hier niet mee oneens.
Maar ik word wel eens moe van het voortdurende beoordelen van iedereen. Spurgeon ja, maar stop er nog een vleugje zus bij. Etcetera. Op den duur weten we het pad precies te vinden tussen alle (on)rechtzinnigheden van hen die voor ons leefden en schreven.
Maar we verliezen de vrijheid om verschillende kleuren te horen en op dat moment tot ons te nemen.
Ik heb geweldige preken van Spurgeon gelezen/gehoord. Ook losse preken, ja.
Ik geloof dat het Bijbels en cristocentrisch is. Eigenlijk is dat genoeg. Een andere keer lees ik weer iets anders.
(Maar misschien zeg ik nu niets anders dan de predikant.

Alleen maar dat het volgens mij vruchtbaar zou zijn als we dingen eens onbevangen lazen, verwerkten en alles toetsen aan de schrift. Alleen de topictitel van dit topic zegt al genoeg, eigenlijk..)