Collecte

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Collecte

Bericht door Mara »

Is de collecte nog steeds van deze tijd ? In veel kerken is er, of wordt er nog voor Japan gecollecteerd. Elke week worden wij gevraagd om ons geld in het zakje te deponeren. Maar het zijn veelal collectebonnen geworden. Ook een stuk veiliger als er ingebroken wordt.
Echter, hoe lang gaan we dit vasthouden ? Het kastje bij de uitgang van de kerk is jaren geleden al weggehaald (zending) dat werd tijdens de dienst leeggehaald door voorbijgangers.
Volgens mij komt het er ooit van als we maandelijks een bedrag gaan overmaken. Goede zaak ? Want dan ziet de penningmeester immers wat wij geven ! En laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: collecte

Bericht door Lassie »

Bij ons wordt het meeste via de bank gedaan. Wij hebben om de zoveel tijd een extra collecte voor bijv. Japan.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: collecte

Bericht door Marnix »

Bij ons een actuele discussie. Wij hadden 3 collecten toen we hier een jaar geleden binnenkwamen, twee in de dienst en een aan de deur na de dienst. Waarvan de opbrengt van minstens 2 collecten voor de kerk zelf was. Men heeft zich er recent in verdiept en is tot de conclusie gekomen dat de collecte Bijbels gezien in de eerste gemeenten extern bedoeld was en dat wordt nu ook nagestreefd. Daarvoor waren wel meer vaste inkomsten nodig. Dat gaat de goede kant op en de deurcollecte is nu afgeschaft, misschien over een poos een 2e collecte ook. Daarnaast probeert men meer transparant te zijn wat er met het geld gebeurt.

Of het collectebonnen of vast geld is maakt me niet zoveel uit, wij hebben nog geen collectebonnen, maar soms is dat wel handig. Ik heb lang niet altijd geld in mijn portemonnee en soms alleen briefjes (en dat 2x per week doen wordt ook weer erg veel). Ik merk inderdaad wel dat het soms ook wel een gewoonte wordt, waarbij je je soms echt weer even stil moet zetten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: collecte

Bericht door Mara »

Ik stel het aan de orde, omdat je overal wordt aangemoedigd om te pinnen en chippen, zelfs als je iets van 1.50 e koopt ! Maar in de kerk rammelen de collectezakjes van de muntjes. Wij hebben soms 3 collectes en dan moet je daar echt rekening mee houden, willen alle gezinsleden 2 x per zondag 3 x hun hand in het zakje kunnen steken. En ook wij kunnen daar geen bankbiljetten in doen.
En hoe vaak hoor je niet van laffe overvallen, dus als diegene op zondagavond met de opbrengst naar buiten loopt, zal hij zich niet altijd prettig voelen, neem ik aan. Zeker als het een grote gemeente betreft.
En een aantal jaren geleden zullen de broeders kerkenraad op dank- en biddagen een briefje(s) van 1000 gulden aangetroffen hebben, maar ik denk niet dat er mensen zijn die nu met een biljet van 500 euro naar de kerk gaan. Of toch wel ? Kan iemand dit hier bevestigen ?
Voor zover ik het kan bepalen, worden de grote bedragen per bank overgemaakt.
Dus wordt het tijd om ook hier de bakens te verzetten ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: collecte

Bericht door Bert Mulder »

bij ons wordt heel veel met cheques gewerkt, voor de grote bedragen. Centen, stuivers en dubbeltjes vinden we niet veel meer in de collectes.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Katharina van Bora
Berichten: 390
Lid geworden op: 19 mei 2009, 15:32

Re: collecte

Bericht door Katharina van Bora »

Wij hebben collectebonnen. Ik vind het ideaal, want anders blijf je muntjes sparen. Nu heb ik er automatische overboeking van gemaakt, 1x per 2 maanden worden ze vanzelf thuisbezorgd.

Voor het zendingsgeld van de kinderen en voor het bezoeken van andere kerkdiensten haal ik regelmatig een rolletje muntgeld, gewoon bij de Rabobank.

Prima geregeld! :super
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: collecte

Bericht door MarthaMartha »

bij ons de vrijwillige bijdrage per bank...
en verder collectebonnen, ideaal, want ik heb nooit contant geld meer eigenlijk....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: collecte

Bericht door Lourens »

De Vaste Vrijwillige Bijdrage gaat gewoon automatisch per maand.

Wij hebben 2 gewone collecten en een deurcollecte.
We kunnen gebruik maken van collectebonnen. Niet alleen veiliger maar de hoofreden voor het instelling (ik denk bij iedere gemeente) is belastingtechnisch.

Toch moet voor mij de collecte erin blijven.
Het wordt niet voor niets de 'dienst der offerande' genoemd.
Laat het dan maar traditioneel of symbolisch zijn.
Ook de kinderen kunnen we zo wat leren van het offeren aan de gemeente des Heeren.
Bij ons gaven ze altijd bijvoorbeeld een klein gedeelte van het verjaardagsgeld wat ze kregen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: collecte

Bericht door Marnix »

Mara schreef:Ik stel het aan de orde, omdat je overal wordt aangemoedigd om te pinnen en chippen, zelfs als je iets van 1.50 e koopt ! Maar in de kerk rammelen de collectezakjes van de muntjes. Wij hebben soms 3 collectes en dan moet je daar echt rekening mee houden, willen alle gezinsleden 2 x per zondag 3 x hun hand in het zakje kunnen steken. En ook wij kunnen daar geen bankbiljetten in doen.
En hoe vaak hoor je niet van laffe overvallen, dus als diegene op zondagavond met de opbrengst naar buiten loopt, zal hij zich niet altijd prettig voelen, neem ik aan. Zeker als het een grote gemeente betreft.
En een aantal jaren geleden zullen de broeders kerkenraad op dank- en biddagen een briefje(s) van 1000 gulden aangetroffen hebben, maar ik denk niet dat er mensen zijn die nu met een biljet van 500 euro naar de kerk gaan. Of toch wel ? Kan iemand dit hier bevestigen ?
Voor zover ik het kan bepalen, worden de grote bedragen per bank overgemaakt.
Dus wordt het tijd om ook hier de bakens te verzetten ?
Per bank is inderdaad veiliger, en kan dan als gift worden aangemerkt, wat belastingtechnisch gunstiger is,z eker bij grote bedragen, bij kleinere bedragen kunnen collectebonnen worden gebruikt. .... dus kan je dan meer geven :) Daarom vind ik een systeem van 1 collecte voor een goed doel, en je inkomsten als kerk uit de VVB halen wel goed. Dan hou je de dienst der offeranden zoals die bedoeld is en is het verder relatief veilig.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Collecte

Bericht door Jongere »

Gewoon niet meer het kleingeld voor de collecte reserveren, maar het groot geld.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Collecte

Bericht door Marnix »

Dat kan maar dat doen veel mensen meer via de bank. Gewoon maandelijks overmaken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Collecte

Bericht door Mara »

Ik sprak een familielid die in de k.r. zit. Ik vroeg wat zo'n collectezak nou kost ?
Zij hadden ze eind vorig jaar aangeschaft, 96 euro per stuk.
Dat is toch een fors bedrag, omdat veel kerken minimaal 6 zakjes hebben !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Collecte

Bericht door Bert Mulder »

Mara schreef:Ik sprak een familielid die in de k.r. zit. Ik vroeg wat zo'n collectezak nou kost ?
Zij hadden ze eind vorig jaar aangeschaft, 96 euro per stuk.
Dat is toch een fors bedrag, omdat veel kerken minimaal 6 zakjes hebben !
die zijn veel duurder dan nodig is....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Collecte

Bericht door Mister »

Mara schreef:Ik sprak een familielid die in de k.r. zit. Ik vroeg wat zo'n collectezak nou kost ?
Zij hadden ze eind vorig jaar aangeschaft, 96 euro per stuk.
Dat is toch een fors bedrag, omdat veel kerken minimaal 6 zakjes hebben !
Ach, per keer haal je meer op als de waarde van de zak ;)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Collecte

Bericht door Mister »

Plaats reactie