(bron)Ds. W. Pieters schreef:Historisch geloof - je houdt alles van de Bijbel voor waar, maar je hart is er niet bij, je kunt er dezelfde onder blijven (Handelingen 26 vers 27); Agrippa was ondanks dat 'geloof' geen Christen.
Ik vraag me af hoeveel mensen echt een 'historisch geloof' hebben, zoals hier gedefinieerd door Ds Pieters. (Agrippa in ieder geval niet, want daarvan weten we alleen dat hij (zeer waarschijnlijk) alleen de profeten geloofde, en niet wat we nu het NT noemen).
Want:
1) Als je alles in de bijbel voor waar houdt, dan ook teksten als
Stel nu dat je echt gelooft dat dit waar is, dan heb je toch geen leven meer? Dan durf je toch je bed niet meer uit? Als je echt geloofd dat je voor eeuwig veroordeeld bent...Johannes schreef:Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
2) Als je dat laatste inderdaad geloofd op grond van de bijbel, en geloof je ook dat
waar is, dan vlucht je toch naar Jezus toe?Mattheus 11:28 schreef:Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven
Dus mijn stelling is: mensen die zeggen een 'historisch geloof' te hebben, geloven helemaal niet dat de bijbel waar is; m.a.w. het zgn. 'historische geloof' bestaat in werkelijkheid niet