Tranenbrief Paulus

Plaats reactie
huisman

Tranenbrief Paulus

Bericht door huisman »

In 2 Kor 2 spreekt Paulus over een brief die hij met tranen heeft geschreven, onder ons bekent als de tranenbrief van Paulus.
Ik hoorde daar vanmiddag in een preek over spreken.Deze brief is niet bewaard gebleven, wie weet hier meer van.
3 En ditzelfde heb ik u geschreven, opdat ik, daar komende, niet zou droefheid hebben van degenen, van welke ik moest verblijd worden; vertrouwende van u allen, dat mijn blijdschap uw aller blijdschap is.
4 Want ik heb ulieden uit vele verdrukking en benauwdheid des harten, met vele tranen geschreven, niet opdat gij zoudt bedroefd worden, maar opdat gij de liefde zoudt verstaan, die ik overvloediglijk tot u heb.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Re: Tranenbrief Paulus

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Deze brief is niet bewaard gebleven, wie weet hier meer van.
Deze brief slaat op de eerste brief aan Korinthe.
Zie kanttekening 7 over deze verdrukking en tranen: Dit kan verstaan worden, òf van de gelegenheid des tijds, in welken hij den voorgaanden brief schreef, omdat men in den tijd van verdrukking op alles nauwer en beter let, en met meer mededogendheid en rijperen raad schrijft hetgeen men schrijft; òf van de bekommeringen en droefheid, die de apostel in zijn gemoed gehad heeft over zodanige ergernis als onder hen was toen hij den brief schreef.

Deze tranen gaan dus over de vele misstanden die hij in 1 Korinthe aan de kaak moest stellen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zie hier: http://www.isidorusweb.nl/asp/default.a ... ow&id=2825
Ook ds. C. den Boer spreekt erover in zijn boek 'Oriëntatie in het Nieuwe Testament' (maar ik heb geen zin om het over te tikken ;)).
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Deze brief is niet bewaard gebleven, wie weet hier meer van.
Deze brief slaat op de eerste brief aan Korinthe.
Zie kanttekening 7 over deze verdrukking en tranen: Dit kan verstaan worden, òf van de gelegenheid des tijds, in welken hij den voorgaanden brief schreef, omdat men in den tijd van verdrukking op alles nauwer en beter let, en met meer mededogendheid en rijperen raad schrijft hetgeen men schrijft; òf van de bekommeringen en droefheid, die de apostel in zijn gemoed gehad heeft over zodanige ergernis als onder hen was toen hij den brief schreef.

Deze tranen gaan dus over de vele misstanden die hij in 1 Korinthe aan de kaak moest stellen.
Algemeen wordt aangenomen dat dit niet over de eerste brief aan Korinthe gaat , maar over een (verloren gegane) brief die aan Titus is meegegeven waardoor er in de gemeente een inkeer is gekomen. Vaak wordt dan gewezen op 2Kor 7:8-10
Sommige verklaarders denken bij de zendbrief aan de tranenbrief anderen aan de eerste zendbrief. Eén van de toepassingen in de preek die ik er over hoorde was of de predikanten van vandaag nog hun preken nat maken met hun tranen ? Is er oprechte ernstige bewogenheid met alle hoorders van het Woord ?
8 Want hoewel ik u in den zendbrief bedroefd heb, het berouwt mij niet , hoewel het mij berouwd heeft; want ik zie, dat dezelve zendbrief, hoewel voor een kleinen tijd, u bedroefd heeft.
9 Nu verblijde ik mij, niet omdat gij bedroefd zijt geweest, maar omdat gij bedroefd zijt geweest tot bekering; want gij zijt bedroefd geweest naar God, zodat gij in geen ding schade van ons geleden hebt.
10 Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid ; maar de droefheid der wereld werkt den dood.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Zie hier: http://www.isidorusweb.nl/asp/default.a ... ow&id=2825
Ook ds. C. den Boer spreekt erover in zijn boek 'Oriëntatie in het Nieuwe Testament' (maar ik heb geen zin om het over te tikken ;)).
Bedankt :super
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hier nog iets: http://home.tiscali.nl/tdruiter/1cor01.htm
Heeft Paulus nog meer brieven aan Korinte geschreven?

Volgens 1 Korintiërs 5:9-11 had Paulus reeds eerder een brief geschreven. In die brief vermaande hij wegens ontucht. Sommigen menen dat 2 Korintiërs 6:14 en 7:1 stukjes uit deze brief zijn. Naar aanleiding van de eerste brief zouden Stephanas, Fortunatus en Achaikus, zie 1 Korintiërs 16 en 17, verschillende vragen van de gemeente aan Paulus hebben overgebracht, waarop de apostel in de eerste brief (dus eigenlijk de tweede) heeft geantwoord. Er waren ook huisgenoten van Chlöe gekomen, die Paulus hadden bericht over de verdeeldheid in de gemeente. Er ontstond ook een crisis in de gemeente, blijkbaar mede door het optreden van Joodse Christenen; zie 2 Korintiërs 11:5-22.
Vanuit Efeze, zie 2 Korintiërs 2:2; 12:14 en 13:1-3, brengt Paulus een bezoek aan Korinte, dat maar weinig resultaat heeft. Hierna schrijft Paulus dan een derde brief, de z.g. tranenbrief; zie 2 Korintiërs 2:4 en 7:8.
Sommigen denken, dat een gedeelte van deze derde brief terug te vinden is in de hoofdstukken 10 t/m 13 van de tweede brief aan Korinte, waarin Paulus de Korintiërs gebrek aan geloof verwijt en zijn apostelschap verdedigt.
Waarschijnlijk heeft Titus die brief overhandigd, waarna hij Paulus ontmoet in Macedonië en de apostel vertelt, dat de gemeente zich de brief heeft aangetrokken (2 Korintiërs 7:5-8). Vanuit Macedonië schrijft Paulus, ca. 56 n. Chr., zijn vierde, de ons bekende tweede brief. De eerste drie brieven zijn vanuit Efeze geschreven, waarvan de eerste ca. 54 n. Chr.
Plaats reactie