Commentaar op de manier van Bijbeluitleg Jesaja 7

theoloog
Contacteer:

Commentaar op de manier van Bijbeluitleg Jesaja 7

Bericht door theoloog »

Je kunt in deze posting al je opmerkingen kwijt als je je stoort of vragen hebt over de manier van Bijbeluitleg in de posting "Illustratie Verantw. Bijbelgebr. adhv Jesaja".

Waarom is dit? We willen graag samen kijken of de methode Verantwoord Bijbelgebruik helpt bij het lezen van de Bijbel. Daar kun je natuurlijk allerlei vragen bij hebben. Vragen over het proces of het stappenplan of de methode, geef het maar een naam. Het levert vaak veel onduidelijkheid op om daarover weer in discussie te moeten. Ik verantwoord heel graag waarom ik dingen zo doe. Maar dan hier in dit topic. Ik ben geen moderator dus ik kan jullie niets opleggen, maar pleaz, pleaz, houd je hieraan voor de duidelijkheid. Ik wens ons een goed gesprek.
Fjodor

Re: Commentaar op de manier van Bijbeluitleg Jesaja 7

Bericht door Fjodor »

Ik wil wel meedoen, maar het zal er pas in het weekend van komen.
Mijn commentaar is dat het nu lijkt alsof deze methode van jou nodig is voor het gewone bijbelgebruik.
Ik zeg: over het algemeen, voor de gewone lezer, is dat helemaal niet nodig.
God laat zich bovenal kennen als de rechtvaardige en vergevende God. Daar is helemaal geen trits voor nodig. Daar is een eerlijk open hart voor nodig.
Verder los je met deze methode de moeilijkheid helemaal niet op. In het geval van psalm 130 stond het probleem op welke manier de tekst gelezen moest worden niet los van de rest van de bijbel. De bijbel is zijn eigen interpreet. En als een ander deel van de bijbel onze interpretatie stuurt dan moeten we ons daardoor laten leiden. En dát is moeilijk.
Als jij Genesis 22 leest en interpreteert op jouw drievoudige manier dan vraag ik me sterk af of je bij de juiste uitleg komt. Het frappante is namelijk dat je de hele vergelijking met de rest van de bijbel er niet bij zet, laat staan de vergelijking met het nieuwe testament.
Aangezien je dat er niet bij zet vind ik jouw punt twee, begrijpen, zeer schamel. De context die je interesseert is archeologie en cultuur, maar niet de bijbel zelf! Is de bijbel bij jou dan nog wel Gods Woord, of is de bijbel bij jou dan een culturele productie?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Fjodor schreef:Ik wil wel meedoen, maar het zal er pas in het weekend van komen.
Erg fijn, dat is dan de eerste leerling ;)
Fjodor schreef:Mijn commentaar is dat het nu lijkt alsof deze methode van jou nodig is voor het gewone bijbelgebruik.
Ik zeg: over het algemeen, voor de gewone lezer, is dat helemaal niet nodig.
God laat zich bovenal kennen als de rechtvaardige en vergevende God. Daar is helemaal geen trits voor nodig. Daar is een eerlijk open hart voor nodig.
Je hebt helemaal gelijk. Er is altijd een open hart nodig. Wat betreft de noodzaak om te 'leren bijbellezen', daar ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk kun je niet bij iedere lezing een diepgravende studie doen, maar het is wel belangrijk om op kringen/fora en andere gelegenheden met elkaar te leren luisteren naar de Schrift. Dat kost tijd en moeite. Maar dat is het waard. Ik geef jullie een beproefde manier om dat uitgebreid te doen. Dat is normaal een cursus van 10 avonden met per keer minimaal 3 tot 4 uur huiswerk. Ik probeer het hier op een wat kortere manier. Als je vervolgens geïnteresseerd bent in meer, dan hoor ik het wel.
Fjodor schreef: Verder los je met deze methode de moeilijkheid helemaal niet op. In het geval van psalm 130 stond het probleem op welke manier de tekst gelezen moest worden niet los van de rest van de bijbel. De bijbel is zijn eigen interpreet. En als een ander deel van de bijbel onze interpretatie stuurt dan moeten we ons daardoor laten leiden. En dát is moeilijk.
Als jij Genesis 22 leest en interpreteert op jouw drievoudige manier dan vraag ik me sterk af of je bij de juiste uitleg komt. Het frappante is namelijk dat je de hele vergelijking met de rest van de bijbel er niet bij zet, laat staan de vergelijking met het nieuwe testament.
Aangezien je dat er niet bij zet vind ik jouw punt twee, begrijpen, zeer schamel. De context die je interesseert is archeologie en cultuur, maar niet de bijbel zelf! Is de bijbel bij jou dan nog wel Gods Woord, of is de bijbel bij jou dan een culturele productie?
Ik ben nog niet uitgebreid op stap 2 ingegaan. Jouw aanvulling leek mij vanzelfsprekend. Sterker nog ik moedig mensen altijd eerst aan om zonder ook maar enig commentaar zelf op zoek te gaan in de Bijbel naar de vragen op onduidelijkheden in de voorliggende paragraaf. Dat zal je bij Jesaja 7 nog verrassen hoe dat de interpretatie zal kleuren en verdiepen.

Wat betreft Genesis 22, als je het leest in de context van Genesis, wat we bijv. op de cursus doen, dan zul je ook daar verrassende ontdekkingen doen. Wij bespreken bijv. de hele Abrahamcyclus uit Genesis. We zoomen in op het leven van Abraham en zijn geloofsontwikkeling. We plaatsen dat bijv. in het verband van Hand. 7, Rom. 5 en Hebr. 11 en nog andere bijbelgedeelten. Dat duurt zo'n 3 avonden. Iedere keer komen we daar weer op terug in verschillende stadia van Bijbelonderzoek. Ik hoop dat dat je vrees voor alleen een culturele interpretatie een beetje wegneemt.
jvdg

Bericht door jvdg »

@theoloog,

Ik ben nu het spoor al bijster.

Om Jesaja's profetieën te begrijpen heb je de leiding van de Heilige Geest nodig.
Maar zelfs zonder die leiding kun je heel ver "komen".
Ik waardeer je onderwijs in dezen, maar de onderwijzing door de Heilige Geest gaat jouw onderwijs verre te boven.
Temeer daar je op theologische/dogmatische wijze ons op een spoor tracht te brengen welke het bevindelijke "begrijpen" van Jesaja te boven gaat.

Mijn hulpe is van de Heere alleen.
Daar houd ik het bij.

Voor het overige wens ik je wijsheid toe om de RF-ers die je hierin willen volgen tot onderwijs mag dienen.

Ik blijf dit topic volgen.

Posting van jvdg verplaatst, Eilander
Mariavt

Bericht door Mariavt »

jvdg schreef:@theoloog,

Ik ben nu het spoor al bijster.

Om Jesaja's profetieën te begrijpen heb je de leiding van de Heilige Geest nodig.
Maar zelfs zonder die leiding kun je heel ver "komen".
Ik waardeer je onderwijs in dezen, maar de onderwijzing door de Heilige Geest gaat jouw onderwijs verre te boven.
Temeer daar je op theologische/dogmatische wijze ons op een spoor tracht te brengen welke het bevindelijke "begrijpen" van Jesaja te boven gaat.

Mijn hulpe is van de Heere alleen.
Daar houd ik het bij.

Voor het overige wens ik je wijsheid toe om de RF-ers die je hierin willen volgen tot onderwijs mag dienen.

Posting van jvdg verplaatst, Eilander
Mag ik me hierbij aansluiten?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
memento

Bericht door memento »

Het onderscheid tussen "het onderwijs van de Geest" en "het onderwijs door te studeren in de Bijbel" is m.i. niet terecht. Gods Geest werkt door ons verstand heen. Ik geloof dat God altijd de werkelijke betekenis van de tekst gebruikt, als Hij mensen een tekst geeft. Wanneer iemand beweert een tekst te hebben gekregen, maar deze tekst in zijn context iets heel anders betekend, dan heb ik er hele grote vraagtekens bij of dat wel van God komt. Ons eigen arglistige hart en de Satan kunnen ons ook teksten geven...
Mariavt

Bericht door Mariavt »

memento schreef:Het onderscheid tussen "het onderwijs van de Geest" en "het onderwijs door te studeren in de Bijbel" is m.i. niet terecht. Gods Geest werkt door ons verstand heen. Ik geloof dat God altijd de werkelijke betekenis van de tekst gebruikt, als Hij mensen een tekst geeft. Wanneer iemand beweert een tekst te hebben gekregen, maar deze tekst in zijn context iets heel anders betekend, dan heb ik er hele grote vraagtekens bij of dat wel van God komt. Ons eigen arglistige hart en de Satan kunnen ons ook teksten geven...
Ik weet niet wat je met deze posting beoogt maar ik weet van mijn moeder nog heel goed, dat als ze een tekst mocht krijgen, dan keek ze eerst in de bijbel of het wel de hele tekst was die in God´s woord stond, ik heb altijd geleerd dat als je een tekst krijgt, toets het dan aan de bijbel, want als de satan je een tekst geeft, dan is het vaak maar een gedeelte van de tekst of helemaal uit zijn verband gerukt. Je kunt dus wel degelijk toetsen of een tekst van de Heere is of van ons arglistige hart, of de satan.
En dan heb je ook nog het gebed, waarin je de Heere kunt vragen of Hij het wil toepassen aan je hart, als de tekst bijv. een belofte in houdt.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
jvdg

Bericht door jvdg »

jvdg schreef:@theoloog,

......maar d'r valt niks meer te volgen.....
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

@jvdg

Wat wil je precies volgen?
jvdg

Bericht door jvdg »

theoloog schreef:@jvdg

Het vervolg wat er dus niet is.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

jvdg schreef:

Ik hoop dat er mensen zijn die op dit moment bezig zijn met de opdrachten. O.a. Willem en Fjodor zijn nog steeds bezig volgens mij. Of anderen ook mee doen weet ik niet.

Ik ben wel van plan om de volgende stappen ook te plaatsen. Het is echter het meest zinvol als je zelf de verschillende stappen oefent. Ook al lukt het maar gebrekkig dan toch zul je veel voldoening krijgen uit het zelf ontdekken van wat er in de bijbeltekst staat. Daarom ook aan jou nogmaals de uitnodiging om mee te doen.
jvdg

Bericht door jvdg »

theoloog schreef:
jvdg schreef:

Ik hoop dat er mensen zijn die op dit moment bezig zijn met de opdrachten. O.a. Willem en Fjodor zijn nog steeds bezig volgens mij. Of anderen ook mee doen weet ik niet.

Ik ben wel van plan om de volgende stappen ook te plaatsen. Het is echter het meest zinvol als je zelf de verschillende stappen oefent. Ook al lukt het maar gebrekkig dan toch zul je veel voldoening krijgen uit het zelf ontdekken van wat er in de bijbeltekst staat. Daarom ook aan jou nogmaals de uitnodiging om mee te doen.
Ik kijk de spreekwoordelijke kat nog even uit de boom. :hum
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

@jdvg

Dat zou ik niet doen want zometeen zit die kat wel heel erg hoog om hem uit de boom te kijken ;)
't Is nl. ontzettend veel werk wat ik hier ff neerschrijf. Ik spreek uit ervaring.
Desiree

Bericht door Desiree »

Dan moet ik eerst de topic van de illustratie doorlezen. Heb ff de tijd nodig.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Fjodor

Bericht door Fjodor »

theoloog schreef: Ik hoop dat er mensen zijn die op dit moment bezig zijn met de opdrachten. O.a. Willem en Fjodor zijn nog steeds bezig volgens mij. Of anderen ook mee doen weet ik niet.

Ik ben weer bezig:)
Had eigenlijk gedacht dat ik voor nu wat klaar was, maar had niet goed genoeg gelezen. Dat vergelijken van de verschillende vertalingen voor Jesaja 7 kost nogal wat tijd..
Maar als ik het goed zie heeft nog niemand dat gedaan?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie