Christelijke Gereformeerde Kerken

Middenrefo
Berichten: 1106
Lid geworden op: 20 feb 2025, 17:23

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Middenrefo »

Refojongere schreef: Gisteren, 11:23 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... hoogeveen/

Een PKN dominee reageert op CGK crisis. Kern: wat er ook gebeurt, hou je plaatselijke gemeente één.
Eens. Ook al vloeit dat niet voort uit de Hervormde kerkvisie 1951.
Mooi antwoord van ds. Belder. Ik mag hem geen woorden in de mond leggen, maar tussen de regels door lees ik toch de vraag: "hoeveel zin heeft al dat afscheiden gehad?" En dat vraag ik me ook steeds vaker af.

Zijn advies om als plaatselijke gemeente de eenheid te bewaren steun ik van harte. Als dat betekent meegaan met Rijnsburg, dan zij dat zo, hoewel ik het betreur. Voor mijn gemeente betekent het ondanks de zorgen die er zijn, met overtuiging in de bestaande CGK blijven. Ook zijn er gemeentes die misschien minder overtuigd zijn en meer zorgen hebben over de CGK, maar die toch besloten hebben om geen betrokkenheid te hebben bij Rijnsburg, om een breuk in de gemeente te voorkomen. Daarnaast zijn er waarnemers van Rijnsburg die te maken hebben met een verdeelde gemeente, anders waren ze al deelnemer geweest. Die laatste groep wacht de GS van Hoogeveen af, in de verwachting dat de besluiten daar het laatste zetje zullen vormen om de gemeente er alsnog van te overtuigen dat meedoen met Rijnsburg noodzakelijk is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Gisteren, 19:38
Refojongere schreef: Gisteren, 11:23 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... hoogeveen/

Een PKN dominee reageert op CGK crisis. Kern: wat er ook gebeurt, hou je plaatselijke gemeente één.
Eens. Ook al vloeit dat niet voort uit de Hervormde kerkvisie 1951.
Mooi antwoord van ds. Belder. Ik mag hem geen woorden in de mond leggen, maar tussen de regels door lees ik toch de vraag: "hoeveel zin heeft al dat afscheiden gehad?" En dat vraag ik me ook steeds vaker af.

Zijn advies om als plaatselijke gemeente de eenheid te bewaren steun ik van harte. Als dat betekent meegaan met Rijnsburg, dan zij dat zo, hoewel ik het betreur. Voor mijn gemeente betekent het ondanks de zorgen die er zijn, met overtuiging in de bestaande CGK blijven. Ook zijn er gemeentes die misschien minder overtuigd zijn en meer zorgen hebben over de CGK, maar die toch besloten hebben om geen betrokkenheid te hebben bij Rijnsburg, om een breuk in de gemeente te voorkomen. Daarnaast zijn er waarnemers van Rijnsburg die te maken hebben met een verdeelde gemeente, anders waren ze al deelnemer geweest. Die laatste groep wacht de GS van Hoogeveen af, in de verwachting dat de besluiten daar het laatste zetje zullen vormen om de gemeente er alsnog van te overtuigen dat meedoen met Rijnsburg noodzakelijk is.
Ik vind het ook een mooi antwoord van een hervormd predikant. Valt mij wel op dat veel Hoogeveners opeens een hervormd kerkbesef krijgen en de afscheiding niet meer zo zien zitten. Ds Belder zegt nogal wat tegen de blijvers. Onverkort vasthouden aan Gods Woord en geen water bij de wijn doen. Helaas zie je dat lang niet bij alle GB gemeenten die meegegaan zijn met de fusie. Helaas zie je datzelfde ook in sommige 'midden' CGK's die naar Hoogeveen gaan.
Verder haalt hij terecht de gereformeerde kerk aan die grotendeels in vrijzinnigheid verviel.
Een baken in zee.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo
Berichten: 1106
Lid geworden op: 20 feb 2025, 17:23

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Gisteren, 20:22
Middenrefo schreef: Gisteren, 19:38
Refojongere schreef: Gisteren, 11:23 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... hoogeveen/

Een PKN dominee reageert op CGK crisis. Kern: wat er ook gebeurt, hou je plaatselijke gemeente één.
Eens. Ook al vloeit dat niet voort uit de Hervormde kerkvisie 1951.
Mooi antwoord van ds. Belder. Ik mag hem geen woorden in de mond leggen, maar tussen de regels door lees ik toch de vraag: "hoeveel zin heeft al dat afscheiden gehad?" En dat vraag ik me ook steeds vaker af.

Zijn advies om als plaatselijke gemeente de eenheid te bewaren steun ik van harte. Als dat betekent meegaan met Rijnsburg, dan zij dat zo, hoewel ik het betreur. Voor mijn gemeente betekent het ondanks de zorgen die er zijn, met overtuiging in de bestaande CGK blijven. Ook zijn er gemeentes die misschien minder overtuigd zijn en meer zorgen hebben over de CGK, maar die toch besloten hebben om geen betrokkenheid te hebben bij Rijnsburg, om een breuk in de gemeente te voorkomen. Daarnaast zijn er waarnemers van Rijnsburg die te maken hebben met een verdeelde gemeente, anders waren ze al deelnemer geweest. Die laatste groep wacht de GS van Hoogeveen af, in de verwachting dat de besluiten daar het laatste zetje zullen vormen om de gemeente er alsnog van te overtuigen dat meedoen met Rijnsburg noodzakelijk is.
Ik vind het ook een mooi antwoord van een hervormd predikant. Valt mij wel op dat veel Hoogeveners opeens een hervormd kerkbesef krijgen en de afscheiding niet meer zo zien zitten. Ds Belder zegt nogal wat tegen de blijvers. Onverkort vasthouden aan Gods Woord en geen water bij de wijn doen. Helaas zie je dat lang niet bij alle GB gemeenten die meegegaan zijn met de fusie. Helaas zie je datzelfde ook in sommige 'midden' CGK's die naar Hoogeveen gaan.
Verder haalt hij terecht de gereformeerde kerk aan die grotendeels in vrijzinnigheid verviel.
Een baken in zee.
De verwijzing naar de Gereformeerde Kerk is vooral om te laten zien dat afscheiden nog niet betekent dat je de kerk zuiver kunt houden. In mijn woorden; wat levert al dat afscheiden op?

Ik stel mezelf die vraag al langer, dat is niet ineens. Vraag jij je dat nooit af?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Gisteren, 21:19
huisman schreef: Gisteren, 20:22
Middenrefo schreef: Gisteren, 19:38
Refojongere schreef: Gisteren, 11:23 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... hoogeveen/

Een PKN dominee reageert op CGK crisis. Kern: wat er ook gebeurt, hou je plaatselijke gemeente één.
Eens. Ook al vloeit dat niet voort uit de Hervormde kerkvisie 1951.
Mooi antwoord van ds. Belder. Ik mag hem geen woorden in de mond leggen, maar tussen de regels door lees ik toch de vraag: "hoeveel zin heeft al dat afscheiden gehad?" En dat vraag ik me ook steeds vaker af.

Zijn advies om als plaatselijke gemeente de eenheid te bewaren steun ik van harte. Als dat betekent meegaan met Rijnsburg, dan zij dat zo, hoewel ik het betreur. Voor mijn gemeente betekent het ondanks de zorgen die er zijn, met overtuiging in de bestaande CGK blijven. Ook zijn er gemeentes die misschien minder overtuigd zijn en meer zorgen hebben over de CGK, maar die toch besloten hebben om geen betrokkenheid te hebben bij Rijnsburg, om een breuk in de gemeente te voorkomen. Daarnaast zijn er waarnemers van Rijnsburg die te maken hebben met een verdeelde gemeente, anders waren ze al deelnemer geweest. Die laatste groep wacht de GS van Hoogeveen af, in de verwachting dat de besluiten daar het laatste zetje zullen vormen om de gemeente er alsnog van te overtuigen dat meedoen met Rijnsburg noodzakelijk is.
Ik vind het ook een mooi antwoord van een hervormd predikant. Valt mij wel op dat veel Hoogeveners opeens een hervormd kerkbesef krijgen en de afscheiding niet meer zo zien zitten. Ds Belder zegt nogal wat tegen de blijvers. Onverkort vasthouden aan Gods Woord en geen water bij de wijn doen. Helaas zie je dat lang niet bij alle GB gemeenten die meegegaan zijn met de fusie. Helaas zie je datzelfde ook in sommige 'midden' CGK's die naar Hoogeveen gaan.
Verder haalt hij terecht de gereformeerde kerk aan die grotendeels in vrijzinnigheid verviel.
Een baken in zee.
De verwijzing naar de Gereformeerde Kerk is vooral om te laten zien dat afscheiden nog niet betekent dat je de kerk zuiver kunt houden. In mijn woorden; wat levert al dat afscheiden op?

Ik stel mezelf die vraag al langer, dat is niet ineens. Vraag jij je dat nooit af?
Zie aub de gereformeerde kerk als een baken in de zee.

Op je laatste vraag: Ik ben van ganse harte CGK ook meenemend de gebeurtenissen in 1834 en 1892. De keuzes die toen gemaakt zijn zou ik ook hebben gemaakt. Daarom zie ik Rijnsburg als de voortzetting van dat afgescheiden gedachtegoed. Hoogeveen zie ik meer als een fusiekerk voor een behoorlijk deel al met de NGK en houd het niet voor onmogelijk dat ze in de niet al te verre toekomst een inbedding in de PKN zoeken.
Dwaling in de kerk gedogen lijkt mij niet in overeenstemming met de Schrift. Dit gezegd hebbende heb ik groot respect voor degenen die zonder water bij de wijn te doen meegingen in de PKN. Zij die bleven en niet zwegen.
Zelf zie ik het nu eenmaal anders.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
BSH
Berichten: 584
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door BSH »

Gebruikersavatar
MidMid
Berichten: 1015
Lid geworden op: 09 jun 2025, 13:22

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door MidMid »

Het artikel laat ik even liggen. Wat mij fascineerde is dat ik hier voor het eerst een concreet getal lees bij de uitgetreden groep. 'De zondagse diensten van de behoudende groep worden door zo’n 125 mensen bezocht.' Eerder werd hier betoogd dat het uiteengaan in Groningen kon omdat er twee levensvatbare delen overbleven. Ik vraag mij af hoe sterk dat levensvatbaar is met een grootte van 125 leden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 35535
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Tiberius »

125 bezoekers is best levensvatbaar hoor; daar zouden wij hier in Breda voor tekenen, terwijl onze gemeente tot nu toe ook wel levensvatbaar blijkt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 12:31 Het artikel laat ik even liggen. Wat mij fascineerde is dat ik hier voor het eerst een concreet getal lees bij de uitgetreden groep. 'De zondagse diensten van de behoudende groep worden door zo’n 125 mensen bezocht.' Eerder werd hier betoogd dat het uiteengaan in Groningen kon omdat er twee levensvatbare delen overbleven. Ik vraag mij af hoe sterk dat levensvatbaar is met een grootte van 125 leden.
Mijn broer, zus en zwager behoren bij deze gemeente en kunnen alle drie vanwege gezondheidsbeperkingen de dienst niet bijwonen. Zo zullen er meer zijn.
Ik hoor aantallen maar die zet ik niet op rf. Ben dankbaar voor deze ontwikkeling in mijn geboortestad hoe verdrietig het ook allemaal is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Evangelist
Berichten: 1152
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Evangelist »

MidMid schreef: Vandaag, 12:31 Het artikel laat ik even liggen. Wat mij fascineerde is dat ik hier voor het eerst een concreet getal lees bij de uitgetreden groep. 'De zondagse diensten van de behoudende groep worden door zo’n 125 mensen bezocht.' Eerder werd hier betoogd dat het uiteengaan in Groningen kon omdat er twee levensvatbare delen overbleven. Ik vraag mij af hoe sterk dat levensvatbaar is met een grootte van 125 leden.
Als alle gemeenten met minder dan 125 bezoekers (in de morgen- en/of middagdienst) niet levensvatbaar zouden zijn, zouden er met name aan de kant van Hoogeveen behoorlijk wat niet-levensvatbare gemeenten zijn. Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt te zeggen.

Als het om het gezag van het Woord gaat, doen aantallen er niet toe. De CGK werd in 1892 voortgezet door 3 gemeenten. Zo voor het oog geen levensvatbaar kerkverband…
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9226
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef: Vandaag, 12:42 125 bezoekers is best levensvatbaar hoor; daar zouden wij hier in Breda voor tekenen, terwijl onze gemeente tot nu toe ook wel levensvatbaar blijkt.
Dat is zo ongeveer de gemiddelde maat van Noord Amerikaanse gereformeerde en Presbetyriaanse gemeenten...

:langue
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
MidMid
Berichten: 1015
Lid geworden op: 09 jun 2025, 13:22

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door MidMid »

Wat ik bedoel te zeggen is dat dit een heel ander getal is dan de eerdere getallen die genoemd werden. Bij aanvang werd gedaan alsof de groep bezwaarden tussen de 300 en 400 zou liggen. En wanneer er plannen zijn om daadwerkelijk ds. Van Slooten te beroepen daar in de gemeente, lijkt mij 125 + 50 thuiskijkers, een zeer minimale basis. Ten opzichte van de 1400 leden totaal, vind ik 12,5% bezwaarden die voor zichzelf beginnen een vraagteken. Benieuwd hoe een classis hiermee omgaat.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 13:57 Wat ik bedoel te zeggen is dat dit een heel ander getal is dan de eerdere getallen die genoemd werden. Bij aanvang werd gedaan alsof de groep bezwaarden tussen de 300 en 400 zou liggen. En wanneer er plannen zijn om daadwerkelijk ds. Van Slooten te beroepen daar in de gemeente, lijkt mij 125 + 50 thuiskijkers, een zeer minimale basis. Ten opzichte van de 1400 leden totaal, vind ik 12,5% bezwaarden die voor zichzelf beginnen een vraagteken. Benieuwd hoe een classis hiermee omgaat.
Jij kent de gemeente blijkbaar niet. Er is een grote groep die zich aan de uiterste rand bevind. Er zijn op zijn hoogst zo'n 800 meelevende leden. Na corona worden de diensten veel slechter bezocht. De tweede dienst soms minder dan 100 (Maranathakerk)

Verder komt je reactie behoorlijk kinderachtig over met je gegokte percentages.
Duidelijk is dat het een minderheid is maar dat er nog veel in beweging is.
Bel eens met ds van Slooten voor de feiten. Beter met dan over iemand spreken toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HHR
Berichten: 1973
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door HHR »

Toch verzint hij die 125 niet Huisman, wordt gewoon in het RD artikel genoemd.
Ik snap je felheid niet zo.
Gebruikersavatar
MidMid
Berichten: 1015
Lid geworden op: 09 jun 2025, 13:22

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Vandaag, 14:07
MidMid schreef: Vandaag, 13:57 Wat ik bedoel te zeggen is dat dit een heel ander getal is dan de eerdere getallen die genoemd werden. Bij aanvang werd gedaan alsof de groep bezwaarden tussen de 300 en 400 zou liggen. En wanneer er plannen zijn om daadwerkelijk ds. Van Slooten te beroepen daar in de gemeente, lijkt mij 125 + 50 thuiskijkers, een zeer minimale basis. Ten opzichte van de 1400 leden totaal, vind ik 12,5% bezwaarden die voor zichzelf beginnen een vraagteken. Benieuwd hoe een classis hiermee omgaat.
Jij kent de gemeente blijkbaar niet. Er is een grote groep die zich aan de uiterste rand bevind. Er zijn op zijn hoogst zo'n 800 meelevende leden. Na corona worden de diensten veel slechter bezocht. De tweede dienst soms minder dan 100 (Maranathakerk)

Verder komt je reactie behoorlijk kinderachtig over met je gegokte percentages.
Duidelijk is dat het een minderheid is maar dat er nog veel in beweging is.
Bel eens met ds van Slooten voor de feiten. Beter met dan over iemand spreken toch?
Ook al uitgerekend hoeveel 175/1400 is?

Ik mag toch prima stellen dat de omvang van de uitgetreden groep op mij over komt als lager dan eerder verwacht en gecommuniceerd? Zou niet weten waarom ik daarvoor een ds. zou moeten bellen!? Voor zover ik weet zeg ik niets over hem, maar over de groep Groningen i.o.
Evangelist
Berichten: 1152
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Evangelist »

HHR schreef: Vandaag, 14:11Toch verzint hij die 125 niet Huisman, wordt gewoon in het RD artikel genoemd. Ik snap je felheid niet zo.
Omdat @MidMid het wil bagatelliseren. Er is nooit gesproken over 300-400. De eerste berichten waren: een groep van zo'n 200. Dat lijkt met 125 kerkgangers aardig te kloppen, want daar zijn de 0-5-jarigen en ouderen die niet meer kunnen komen niet bij opgeteld. Bovendien zet @MidMid die 125 kerkgangers af tegen het aantal leden dat op papier lid is. Maar het andere deel dat op papier dan zo'n 1000 leden heeft, heeft in de middagdienst minder bezoekers. Ik wil maar zeggen: het draait allemaal weg bij de verdrietige feiten waarom deze gemeentescheuring nodig was.

Verder heeft @MidMid richting Rijnsburg steeds aangegeven dat het niet goed is om over aantallen en omvang te spreken. Dat was ik wel met hem eens. Onder de oppervlakte is er veel meer gaande in Groningen,
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie