Het tegendeel vind je bij de baptisten, die de doop een symbool van de eenheid met Christus zien. Of je ergens anders het tegendeel zult vinden betwijfel ik.Refojongere schreef: ↑20 aug 2024, 10:11 Als je tot Gods volk behoort, dan gaat dat altijd verbondsgewijs en hoort daar altijd een teken en zegel bij dat God je Vader is. Noem mij het tegendeel.
Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
-
Ik bedoelde eigenlijk het tegendeel in de Bijbel en niet in de wereldkerk. Posthoorn ziet als baptist toch ook de doop als teken van het nieuwe verbond? De eenheid met Christus wordt inderdaad gesymboliseerd door de doop. Het is jammer dat men dat niet koppelt aan het verbond terwijl Petrus dat in Hand. 2:38 en 39 dat nu juist koppelt aan het nieuwe verbond. Je mist dan toch de rijkdom van de gereformeerde traditie.
Ik vind het zo vreemd dat je zeg dat @Posthoorn een baptist is. Dat is ze niet.Refojongere schreef: ↑20 aug 2024, 21:30 Ik bedoelde eigenlijk het tegendeel in de Bijbel en niet in de wereldkerk. Posthoorn ziet als baptist toch ook de doop als teken van het nieuwe verbond? De eenheid met Christus wordt inderdaad gesymboliseerd door de doop. Het is jammer dat men dat niet koppelt aan het verbond terwijl Petrus dat in Hand. 2:38 en 39 dat nu juist koppelt aan het nieuwe verbond. Je mist dan toch de rijkdom van de gereformeerde traditie.
-
O sorry, ik heb me niet verdiept in ieders kerkelijke achtergrond. Ik dacht dat je automatisch baptist was als je tegen de kinderdoop was. Kennelijk zijn er uitzonderingen.
Ik ben GG'er.
Ik heb wel vragen bij de kinderdoop, maar kan er wel mee leven. Het betreft ook geen fundamenteel leerstuk in de kerk.
Met het doopsformulier en het doorgeslagen verbondsdenken zoals ik dat hier en daar aantref, heb ik veel moeite.
Ik zie de doop inderdaad als teken van het nieuwe verbond. En zoals het avondmaal een 'meerwaarde' heeft gekregen ten opzichte van het pascha, zo heeft m.i. de doop ook een 'meerwaarde' verkregen ten opzichte van de besnijdenis.

Ik heb wel vragen bij de kinderdoop, maar kan er wel mee leven. Het betreft ook geen fundamenteel leerstuk in de kerk.
Met het doopsformulier en het doorgeslagen verbondsdenken zoals ik dat hier en daar aantref, heb ik veel moeite.
Ik zie de doop inderdaad als teken van het nieuwe verbond. En zoals het avondmaal een 'meerwaarde' heeft gekregen ten opzichte van het pascha, zo heeft m.i. de doop ook een 'meerwaarde' verkregen ten opzichte van de besnijdenis.
Beide zijn onbloedig geworden. Dat is de meerwaarde want het wijst op het bloed der verzoening. Maar het blijven tekenen maar niet ijdel noch ledig. Lees NGB art. 33Posthoorn schreef: ↑21 aug 2024, 22:35 Ik ben GG'er.![]()
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dit vind ikhuisman schreef: ↑22 aug 2024, 00:41Beide zijn onbloedig geworden. Dat is de meerwaarde want het wijst op het bloed der verzoening. Maar het blijven tekenen maar niet ijdel noch ledig. Lees NGB art. 33Posthoorn schreef: ↑21 aug 2024, 22:35 Ik ben GG'er.![]()

Over het Pesach/Avondmaalhuisman schreef: ↑22 aug 2024, 00:41Beide zijn onbloedig geworden. Dat is de meerwaarde want het wijst op het bloed der verzoening.Posthoorn schreef: ↑21 aug 2024, 22:35 Ik ben GG'er.![]()
Het Pascha wordt nog steeds gevierd door (messiasbelijdende) Joden als een herinnering aan de uittocht uit Egypte en de bevrijding van het volk Israël. Bij verscheidene messiasbelijdende Joden is de lamsbout weer terug op tafel als een directe heenwijzing naar het lam dat geslacht werd, niet alleen bij de uittocht maar ook Golgotha.
Daarnaast vieren zij ook de Maaltijd des Heeren met matzes en wijn in hun samenkomsten. Zijn Pascha en de viering van het Avondmaal niet twee losstaande praktijken? Calvijn ziet het avondmaal als een vervulling van het pascha, maar dat gaat niet meer op nu er al zolang Joden tot bekering komen en juist zij het Pascha mogen vieren met een zoveel diepere geestelijke dimensie voor henzelf.
Het avondmaal heeft een diepe betekenis voor christenen, zowel Joods als uit de heidenen, maar het staat als viering los van het Pascha. We kunnen denken dat het meerwaarde heeft, maar kennen we Pesach wel? Weten we waar de sedermaaltijd over gaat? Het Heilig Avondmaal heeft wel grote waarde. Maar er is geen vergelijking over onbloedig of bloedig.
Dus mijn vraag is:
Is wij het waarheidsgetrouw om te zeggen dat het avondmaal een "meerwaarde" heeft gekregen ten opzichte van het Pascha, omdat het onbloedig is geworden?
Losstaand zullen ze - zeker voor messiasbelijdende Joden - niet zijn. Het avondmaal zoals wij dat kennen is ingesteld als deel van het Pascha, als ik het goed begrijp (sta zelf niet in die traditie, dus als iemand het beter weet...) aan het einde daarvan. Ik weet niet of je kunt stellen dat het onbloedig is geworden, aangezien de wijn verwijst naar het bloed van Jezus.
Met deze invulling gaat het dan van verlossing uit Egypte naar volkomen verlossing van álles.
Op de doop kan je dat niet zo gemakkelijk toepassen, al kun je stellen dat die staat voor gewassen zijn in het bloed van Christus.
Met deze invulling gaat het dan van verlossing uit Egypte naar volkomen verlossing van álles.
Op de doop kan je dat niet zo gemakkelijk toepassen, al kun je stellen dat die staat voor gewassen zijn in het bloed van Christus.
Ik denk dat dit een kwalijke zaak is. Het is een gewoonte van orthodoxe Joden en in feite een teken dat je het pascha als nog onvervuld ziet. Jezus is het Lam Gods en de vervulling van het Pascha. "Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus." 1 Kor. 5:7Arja schreef: ↑22 aug 2024, 14:06 Over het Pesach/Avondmaal
Het Pascha wordt nog steeds gevierd door (messiasbelijdende) Joden als een herinnering aan de uittocht uit Egypte en de bevrijding van het volk Israël. Bij verscheidene messiasbelijdende Joden is de lamsbout weer terug op tafel als een directe heenwijzing naar het lam dat geslacht werd, niet alleen bij de uittocht maar ook Golgotha.
De besnijdenis zag op de besnijdenis van het hart. De doop is daar weer een teken van en indirect dus de vervulde gestalte van de besnijdenis.Marco schreef: ↑22 aug 2024, 14:20 Losstaand zullen ze - zeker voor messiasbelijdende Joden - niet zijn. Het avondmaal zoals wij dat kennen is ingesteld als deel van het Pascha, als ik het goed begrijp (sta zelf niet in die traditie, dus als iemand het beter weet...) aan het einde daarvan. Ik weet niet of je kunt stellen dat het onbloedig is geworden, aangezien de wijn verwijst naar het bloed van Jezus.
Omdat het Lam Gods geslacht is. Zijn offer was volmaakt. Het bloed op de deurposten wees heen naar het bloed van het Lam.Arja schreef: ↑22 aug 2024, 14:06Over het Pesach/Avondmaalhuisman schreef: ↑22 aug 2024, 00:41Beide zijn onbloedig geworden. Dat is de meerwaarde want het wijst op het bloed der verzoening.Posthoorn schreef: ↑21 aug 2024, 22:35 Ik ben GG'er.![]()
Daarnaast vieren zij ook de Maaltijd des Heeren met matzes en wijn in hun samenkomsten. Zijn Pascha en de viering van het Avondmaal niet twee losstaande praktijken? Calvijn ziet het avondmaal als een vervulling van het pascha, maar dat gaat niet meer op nu er al zolang Joden tot bekering komen en juist zij het Pascha mogen vieren met een zoveel diepere geestelijke dimensie voor henzelf.
Het avondmaal heeft een diepe betekenis voor christenen, zowel Joods als uit de heidenen, maar het staat als viering los van het Pascha. We kunnen denken dat het meerwaarde heeft, maar kennen we Pesach wel? Weten we waar de sedermaaltijd over gaat? Het Heilig Avondmaal heeft wel grote waarde. Maar er is geen vergelijking over onbloedig of bloedig.
Dus mijn vraag is:
Is wij het waarheidsgetrouw om te zeggen dat het avondmaal een "meerwaarde" heeft gekregen ten opzichte van het Pascha, omdat het onbloedig is geworden?
De meerwaarde zit in de meerwaarde van het volmaakte Offer. Zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegdraagt.
Er hoeft geen lammetje meer geslacht te worden. Er is Bloed in overvloed beschikbaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dus is dit wat je zegt: als Jezus ons beider Pesachlam is, moeten Joden die Jezus als hun Messias erkennen Pesach schrappen en hun Joods identiteit plus hun geschiedenis en de herinnering eraan opgeven.Posthoorn schreef: ↑22 aug 2024, 14:36Ik denk dat dit een kwalijke zaak is. Het is een gewoonte van orthodoxe Joden en in feite een teken dat je het pascha als nog onvervuld ziet. Jezus is het Lam Gods en de vervulling van het Pascha. "Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus." 1 Kor. 5:7Arja schreef: ↑22 aug 2024, 14:06 Over het Pesach/Avondmaal
Nee, dat is niet wat ik zeg en dat weet jij ook wel. Het is ook niet de consequentie van wat ik zeg.