memento schreef:Je bedoelt 1 Kor 10? Wel, dat is heel eenvoudig. Paulus gebruikt de letterlijke geschiedenis van het volk Israël als waarschuwing. Doe niet als hun, is zijn waarschuwing: Wordt ook geen afgodendienaars (vs 7), En laten wij geen hoererij plegen, zoals sommigen van hen deden (vs 8), en mort niet (vs 10).
Als waarschuwing, inderdaad, maar niet alleen.
Hij legt de letterlijke geschiedenis, het eten van het manna, drinken uit de rots, geestelijk uit: de steenrots was Christus.
memento schreef:Als je het eerste gedeelte bedoelt:
Want ik stel er prijs op, broeders, dat gij weet, dat onze vaderen allen onder de wolk waren, allen door de zee heengingen, 2 allen zich in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee, 3 allen hetzelfde geestelijke voedsel aten, 4 en allen dezelfde geestelijke drank dronken, want zij dronken uit een geestelijke rots, welke met hen medeging, en die rots was de Christus. 5 En toch heeft God in het merendeel van hen geen welgevallen gehad, want zij werden neergeveld in de woestijn.
Hee, waarom stap je opeens van de Statenvertaling af?
Maar inderdaad, die bedoel ik.
Een geestelijke uitleg, een type, maar niet van Christus.
En zo had ik er nog een paar genoemd: de mannen van Nineve, koningin van Scheba en het huisgezin van Abraham.
memento schreef:Dit is inderdaad een creatieve uitleg. Dit is ook geen uitleg, maar nieuwe openbaring. God laat hier Zijn licht schijnen over OT gebeurtenissen. Hij geeft hier nieuwe openbaring, die de oude openbaring in een nieuw licht zet. Paulus spreekt hier geïnspireerd, iets wat wij niet kunnen doen.
Daar ben ik het in zoverre mee eens, dat zijn
wijze van uitleg voorbehouden is aan hen die geïnspireerd waren door de Geest, de bijbelschrijvers dus.
Maar met de uitleg op zichzelf geeft hij een bepaalde richting, zoals hij zelf ook in het voorgaande hoofdstuk aangeeft:
Want in de wet van Mozes is geschreven: Gij zult een dorsenden os niet muilbanden. Zorgt ook God voor de ossen? Of zegt Hij dat ganselijk om onzentwil? Want om onzentwil is dat geschreven;
Onderstreping uiteraard van mij, maar hij geeft aan, dat het om onzentwil is geschreven, en even later zelfs, dat het hun om onzentwil overkomen is, ons tot voorbeelden, typen. Daarmee verwijst hij naar de Oud Testamentische geschiedenis. En in lijn wat Christus Zelf gezegd en gedaan.
memento schreef:Daarbij: Hier worden niet "de gangen van Gods volk" (i.e. wat er allemaal meegemaakt wordt in de bekering) geschilderd. Mijn stelling is, dat je nergens in de Schrift een voorbeeld zult tegenkomen, waarbij een OT geschiedenis uitgelegd wordt als "de gangen van Gods volk". Mocht iemand menen dat de Schrift wel een voorbeeld daarvan bevat, dan hoor ik t graag. Ik ken er geen...
Hierboven reeds genoemd.