Welke muziek beluister je nu? [6]

sela

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door sela »

Tiberius schreef:
sela schreef:
parsifal schreef: De muziek zal misschien niet dagelijkse kost zijn voor iemand uit de reformatorische zuil. De teksten van 16HP sluiten over het algemeen wel vrij goed aan bij de reformatorische zuil. De tekstschrijver kent via Jonathan Edwards de reformatie en haar theologie ook vrij goed.
dat bedoel ik.
Ok, helder. Ik dacht even, dat je de reformatorische zuil bedoelde.
dat bedoelde ik ook. :huhu
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

sela schreef:
Tiberius schreef:
sela schreef:
parsifal schreef: De muziek zal misschien niet dagelijkse kost zijn voor iemand uit de reformatorische zuil. De teksten van 16HP sluiten over het algemeen wel vrij goed aan bij de reformatorische zuil. De tekstschrijver kent via Jonathan Edwards de reformatie en haar theologie ook vrij goed.
dat bedoel ik.
Ok, helder. Ik dacht even, dat je de reformatorische zuil bedoelde.
dat bedoelde ik ook. :huhu
Ok, dan ben ik zeer benieuwd naar de volgende Wegwijs beurs. :huhu
sela

Bericht door sela »

vertel...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Of men ook dit lawaai tot de refo-zuil vindt behoren ...
sela

Bericht door sela »

wenselijk bezien behoord het er niet toe, daar zullen we het over eens zijn. op een wegwijsbeurs zal het wellicht ook niet verkocht worden, gezien de drummen en gitaren. Maar dat neemt niet weg dat veel teksten van deze amerikaanse band bevindelijk overkomen en dat de praktijk toont dat bij zuilgenoten de cd's of mp3s van 16HP te vinden zijn dan wel met passie beluisterd worden.

edit: ik mag hopen dat de wegwijsbeurs geen leidraad is voor wat onze zuil is. het is een commerciële beurs van de mediagroep. ligt daar de macht?
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Of men ook dit lawaai tot de refo-zuil vindt behoren ...
:D Natuurlijk niet... want daar wordt zo naar uiterlijkheden gekeken :) Zet je de teksten van 16HP echter op een mooie orgelwijs en het zou geaccepteerd zijn. Kortom, inhoudelijk sluit het er bij aan, kwa muziek niet. Maar dat heeft niet zoveel met "reformatorisch" te maken al helemaal niet met "Bijbels". Over orgels staat bijvoorbeeld niets in de Bijbel, wel over trommels en snareninstrumenten enzo :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Over orgels staat bijvoorbeeld niets in de Bijbel,
Weet je dat wel zeker? :)
CGvdB

Bericht door CGvdB »

Tiberius schreef:
Heel zeker. En kom dan niet aan met Job 30 en Psalm 150, want daar gaat het niet om fameuze Hinsz met 13.482 pijpen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

CGvdB schreef:
Tiberius schreef:
Heel zeker. En kom dan niet aan met Job 30 en Psalm 150, want daar gaat het niet om fameuze Hinsz met 13.482 pijpen.
Hee, Marnix, wist niet, dat je een nieuwe nickname had genomen. Boven de 10000 post wat moeilijk, zeker?

Dus een orgel is pas een orgel als het een bepaalde hoeveelheid pijpen heeft? Wat is dan de minimale hoeveelheid pijpen voordat een orgel een orgel genoemd mag worden? En hoe weet je zo zeker, dat Jubal, Job en de dichter van Psalm 150 deze minimale hoeveelheid niet haalden?
Jongere

Bericht door Jongere »

Wie wil mij dan eens zo'n bevindelijke tekst laten lezen? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

sela schreef:edit: ik mag hopen dat de wegwijsbeurs geen leidraad is voor wat onze zuil is. het is een commerciële beurs van de mediagroep. ligt daar de macht?
Geen leidraaid, wel een uiting van de reformatorische ( :) ) zuil.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Dus een orgel is pas een orgel als het een bepaalde hoeveelheid pijpen heeft? Wat is dan de minimale hoeveelheid pijpen voordat een orgel een orgel genoemd mag worden? En hoe weet je zo zeker, dat Jubal, Job en de dichter van Psalm 150 deze minimale hoeveelheid niet haalden?
Het orgel zoals dat in de Statenvertaling voorkomt, is niet het orgel zoals wij dat kennen. Waarschijnlijk moet je meer denken aan een soort (pan)fluit.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
In de Bijbel zelf staat het zeker niet, helaas zijn er bepaalde vertalingen die wat onnauwkeurig het orgel in hun vertaling hebben opgenomen (of liever gezegd, overgenomen van de KJV), waar het absoluut niet over het orgel gaat. ;) Gelukkig hebben de NBG'51 en de NBV dit hersteld.

De enige overeenkomst tussen de fluit van Psalm 150 en Job, is dat door luchtdruk door een buis, geluid wordt gemaakt. Maar dat is bij een heleboel instrumenten het geval, en we spreken dan niet over "orgels". In Psalm 150 en Job gaat het inderdaad waarschijnlijk over een panfluit. Wat toch heel wat anders is dan een orgel.

De eerste bronvermelding wat betreft orgels, is van zo'n 200 jaar voor Christus, waar de druk door water werd geregeld, zo'n 200 jaar na Christus werd dit pas door lucht gedaan, aldus Wikipedia. In de tijd van de Psalmen bestond nog helemaal geen orgel. Het gaat om een instrument waarbij door te blazen in pijpen, geluid onstond. Een beetje onnauwkeurig vertaald hoor....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Josephus

Bericht door Josephus »

Marnix schreef:Een beetje onnauwkeurig vertaald hoor....
Dat vind ik toch te gemakkelijk. Ik denk dat het eerder ligt aan de kennis die wij nu wel hierover hebben en de Statenvertalers destijds niet. Dat kun je ze niet kwalijk nemen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Josephus schreef:
Marnix schreef:Een beetje onnauwkeurig vertaald hoor....
Dat vind ik toch te gemakkelijk. Ik denk dat het eerder ligt aan de kennis die wij nu wel hierover hebben en de Statenvertalers destijds niet. Dat kun je ze niet kwalijk nemen.
We hebben nu de GBS;)
Gesloten