Waarschuwen voor de hel.

Afgewezen

Re: Waarschuwen voor de hel.

Bericht door Afgewezen »

caprice schreef:Het is een verkeerd uitgangspunt om kinderen bang te maken voor de eeuwige rampzaligheid en zodoende hemelzoekers te kweken uit slaafse vrees.
Is dat zo? Zelfs in het paradijs waarschuwde de Heere God de mens, dat hij niet mocht eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads, met als reden: "ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven".
Mara

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
caprice schreef:Het is een verkeerd uitgangspunt om kinderen bang te maken voor de eeuwige rampzaligheid en zodoende hemelzoekers te kweken uit slaafse vrees.
Is dat zo? Zelfs in het paradijs waarschuwde de Heere God de mens, dat hij niet mocht eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads, met als reden: "ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven".
Ja, de Heere God ! Maar Hij is volmaakt !
Wij zijn als ouders net zo zondig en kwaadwillend als onze kinderen.
Probeer ze voor te leven, ipv te dreigen met de hel.
Er wordt daar heus ook wel eens door anderen op gewezen, de predikant, de zondagsschoolmeester/juf.
Of als je bijv een verhaal uit de (kinder)bijbel voorleest kan het ter sprake komen.
Als je het stuk van DWW hiervoor leest, kun je een huivering niet onderdrukken.
Wat zal dat vreselijk zijn !
Voor ons volwassenen niet te bevatten, laat staan voor de tere kinderziel, met hun fantasie en inbeelding.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:
Afgewezen schreef:Is dat zo? Zelfs in het paradijs waarschuwde de Heere God de mens, dat hij niet mocht eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads, met als reden: "ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven".
Ja, de Heere God ! Maar Hij is volmaakt !
Als zelfs God inspeelt op ons instinct tot zelfbehoud, dan mogen wij dat als mensen dus óók doen. Dat wil ik er maar mee zeggen.
MvB

Bericht door MvB »

DWW: ik heb dat stuk van jou gelezen en ik kreeg er de rillingen van. Ik vond het wel goed om eens te lezen want ik heb soms het idee dat je begint te denken dat het nog wel mee zal vallen in de hel. Maar dit zet je wel even met beide benen op de grond....brrr....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MvB schreef:DWW: ik heb dat stuk van jou gelezen en ik kreeg er de rillingen van. Ik vond het wel goed om eens te lezen want ik heb soms het idee dat je begint te denken dat het nog wel mee zal vallen in de hel. Maar dit zet je wel even met beide benen op de grond....brrr....
En toch is nog maar een stipje genoemd.
Wie zou het ooit kunnen uitspreken?
Alleen het volk dat er kennis van krijgt zal er wat van aanvoelen.

Want het is toch altijd waar dat God Zijn volk opraapt van
voor de poorten van de hel.
Gods kind zal toch weten uit welk een grote nood en dood hij is verlost.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

De afwezigheid van God, dat is toch hel???
En ja, daar zou ik inderdaad niet aan willen denken.

Maar ik vrees dat voor velen dat dit nog niet eens het ergste is...
net zoals de aanwezigheid van God niet de grootste vreugde is
wat uiteindelijk hemel is!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
MvB schreef:DWW: ik heb dat stuk van jou gelezen en ik kreeg er de rillingen van. Ik vond het wel goed om eens te lezen want ik heb soms het idee dat je begint te denken dat het nog wel mee zal vallen in de hel. Maar dit zet je wel even met beide benen op de grond....brrr....

Maar Gods kinderen krijgen geen bevindelijke kennis van de hel, er is Één die weet wat de hel is omdat Hij er in is nedergedaald om Zijn volk te verlossen van de hel. Dat hoeven de Zijnen niet over te doen. Hoort bij Zijn Borgwerk.
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:

Maar Gods kinderen krijgen geen bevindelijke kennis van de hel, er is Één die weet wat de hel is omdat Hij er in is nedergedaald om Zijn volk te verlossen van de hel. Dat hoeven de Zijnen niet over te doen. Hoort bij Zijn Borgwerk.
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;

Ja dat bedoel ook... was Hij niet nedergedaald ter helle en had Hij niet de schuld van de Zijnen uitgedelgd dan zou er geen gesloten hellendeur zijn, maar zou iedereen in dat dodeljkst tijdgewricht doorzakken naar de eeuwige nacht, waar het vuur niet uitgeblust wotrdt... Maar van wat dat dodelijkst tijdsgewricht inhoudt zullen de meesten geen kennis hebben. En ik geloof dat iemand in de tijd zo iets van de hel leert kennen ook met bewogenheid zal waarschuwen, ziende waar wij naartoe reizen.
Want dit is zo zeker als wat: we zien het niet, en daarom zijn we gerust. Daarom denken we als we naar bed gaan de volgende morgen weer gewoon wakker te worden. We leven niet bij de werkelijkheid. En die werkelijkheid zal toch voor mij en iedereen eens werkelijkheid meoten worden.
Onze gebed zij: Open toch onze blinde zielsogen... Voordat het te laat is.
Mara

Bericht door Mara »

Wij hadden laatst een dominee, die de geloofsbelijdenis opzegde en zei: neergedaald tot in de dood !
Ik vond dat zo vreemd klinken ! Het lijkt net of dat niet zo erg is.
Je hoort dat wel vaker, dat predikanten er een eigen draaitje aan geven.
Niet altijd aan te bevelen vind ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Wij hadden laatst een dominee, die de geloofsbelijdenis opzegde en zei: neergedaald tot in de dood !

Ja draaitjes geven... ik ben er niet van gecharmeerd. Je hoort ook allerlei variaties van votum en groet. Over het algemeen bij wat jongere predikanten... Maar om zo met een daaitje de blijdinis te 'verzachten' (of is het verkrachten!?), dat kan toch echt niet in een gemeente die de 3 formulieren van enigheid van harte onderschrijft.
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Wij hadden laatst een dominee, die de geloofsbelijdenis opzegde en zei: neergedaald tot in de dood !

Ja draaitjes geven... ik ben er niet van gecharmeerd. Je hoort ook allerlei variaties van votum en groet. Over het algemeen bij wat jongere predikanten... Maar om zo met een daaitje de blijdinis te 'verzachten' (of is het verkrachten!?), dat kan toch echt niet in een gemeente die de 3 formulieren van enigheid van harte onderschrijft.
Het is nedergedaald ter helle, een hellevaart voor de Zoon van God om Zijn volk te verlossen van de hel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
jvdg

Bericht door jvdg »

huisman schreef:
-DIA- schreef:

Het is nedergedaald ter helle, een hellevaart voor de Zoon van God om Zijn volk te verlossen van de hel.
Je zegt het goed: Zijn volk......
Haast u dan en spoedt u om uws levens wil.
caprice

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef:
Nu is het ten gevolge van die diepe val zo dat we de dood zullen sterven. Wij kunnen onze kinderen er niets anders tegenover stellen. Tot in de grond verdorven. We zullen door de ontdekkende genadewerking van Gods Geest ontbloot moeten worden tot de fundamenten toe om dit blootgelegd te krijgen, en wil dat ene Fundament waarde krijgen voor onze ziel. Als onze kinderen goed doen in hun handelen, kunnen wij ze toch niet het eeuwige leven in het vooruitzicht stellen om die reden?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

caprice schreef:
Afgewezen schreef:
Nu is het ten gevolge van die diepe val zo dat we de dood zullen sterven. Wij kunnen onze kinderen er niets anders tegenover stellen. Tot in de grond verdorven. We zullen door de ontdekkende genadewerking van Gods Geest ontbloot moeten worden tot de fundamenten toe om dit blootgelegd te krijgen, en wil dat ene Fundament waarde krijgen voor onze ziel. Als onze kinderen goed doen in hun handelen, kunnen wij ze toch niet het eeuwige leven in het vooruitzicht stellen om die reden?
Is dit niet anders dan wat Mozes zei? Deut. 30:
19. Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! Kiest dan het leven, opdat gij levet, gij en uw zaad;
20 Liefhebbende den HEERE, uw God, Zijner stem gehoorzaam zijnde, en Hem aanhangende; want Hij is uw leven en de lengte uwer dagen;
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
-DIA- schreef:

Maar.... wat is precies de Bijbelse onderbouwing? In de Bijbel staat volgens mij dat Hij is gestorven maar niet dat Hij in die tijd in de hel is geweest? Dat wordt er wel gezegd. Ik kan me dus voorstellen dat predikanten het anders formuleren om dat misverstand te voorkomen, dat mensen denken dat Hij ook daadwerkelijk na zijn sterven is afgedaald in de hel. We lezen dit bijvoorbeeld ook terug in de catechismus, waar wordt gevraagd: Waarom volgt er "nedergedaald ter hel". Het antwoord is dat Hij In zijn lijden helse pijn en smart heeft doorstaan om ons van de hel te verlossen.

De volgorde is wat dat betreft wat onjuist:

- Gekruisigd
- Gestorven
- Begraven
- Nedergedaald ter helle

Dat zou suggereren dat Hij na de kruisiging stierf, begraven werd en vervolgens neergedaald zou zijn in de hel. De catechismus verheldert deze onduidelijkheid door er op te wijzen dat "nedergedaald ter helle" slaat op het lijden voor zijn sterven. Toen Hij stierf was het immers volbracht! Hij moest niet na zijn sterven eerst naar de hel voordat het volbracht was!

Daarnaast heeft het woord "hel" in de Bijbel meerdere betekenissen, het kan ook gaan over het dodenrijk. Het lijkt me goed als men, om deze misverstanden te voorkomen, dit wat anders formuleert, aangezien de geloofsbelijdenis ook maar weer een vertaling is. Als een predikant zegt: "neergedaald in het rijk van de dood" is dat denk ik dichter bij de Bijbel en de grondtekst van de geloofsbelijdenis.

Grieks: τὰ κατώτατα ("the lowest") )
Latijn: Inferos (those below)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie