Tja, daar ga ik niet aan beginnen. Allereerst verschilt dit per persoon, dat leer ik ook in de Bijbel. Daarnaast is het ook cultuurgebonden (80 jaar geleden zou naar de kerk fietsen in dat rijtje staan en nu niet meer etc.) Je zou blijkbaar graag een lijstje willen zien waarin het precies staat. Wel of geen filter, wel of geen voetbal kijken, wel of geen offervlees eten. De Bijbel doet dat niet, ook al zouden we het heel handig vinden. De een doet sommige dingen wel, met verzekerd gemoed, de ander laat ze na. Daar laat ik het bij, ik wil niet wijzer zijn dan de Bijbel.huisman schreef:Maar nu de concrete invulling in deze tijd, wat de één losbandig vindt vindt de ander wel kunnen. De één wil d.m.v een internetfilter de onreinheid bestrijden en de ander vindt dat niet nodig. De één vindt de huldiging van het voetbalelftal een brasserij de ander vindt het prachtig.Marnix schreef:1. Die duidelijke scheidslijn is er, dat heeft te maken met eigen regels en de regels die de Bijbel geeft.huisman schreef:
Ik herhaal hier even met instemming de beginposting van dit topic. In de vakantie hoorden wij een preek over Titus 2:11-13Het gaat mij om vers 12, op dit forum wordt je al vlug voor wettisch gehouden als je concrete zaken verwerpt (denk aan topics over oranjegekte, kleding, internet wel of geen filter enz enz.)11 ¶ Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.
12 En onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;
13 Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus ;
Mijn vragen : 1.Is er een duidelijke scheidslijn tussen farizeïsme en heiligmaking
2. Welke wereldse begeerlijkheden moeten wij verzaken en wat is een matig,rechtvaardig en godzalig leven in 2010
2. Volgens mij worden die zaken op meerdere plaatsen opgesomd, bijvoorbeeld hier:
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst. 18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet. 19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. (Gal 5)
Mijn persoonlijke indruk is dat in Christelijk Nederland er niet zoveel belang bij heiliging van het leven is.
Ik geef ter overdenking en Bijbelstudie nogmaals Titus 2: 11 en 1211 ¶ Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.
12 En onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;
(en tja, kom dan maar met een reactie over geen belang hebben bij heiliging, doen wat je leuk vindt enz. )
Voor Titus 2 vers 11 en 12 staat dit:
1 Maar gij, kom uit voor hetgeen met de gezonde leer strookt.
2 Oude mannen moeten nuchter zijn, waardig, bezadigd, gezond in het geloof, de liefde en de volharding. 3 Oude vrouwen eveneens, priesterlijk in haar optreden, niet kwaadsprekend, niet verslaafd aan veel wijn, in het goede onderrichtende, 4 zodat zij de jonge vrouwen opwekken man en kinderen lief te hebben, 5 bezadigd, kuis, huishoudelijk, goed en aan haar man onderdanig te zijn, opdat het woord Gods niet gelasterd worde.
6 Vermaan evenzo de jonge mannen bezadigd te zijn in alles, 7 houd (hun) in uzelf een voorbeeld voor van goede werken, zuiverheid in de leer, waardigheid, 8 een gezonde prediking, waarop niets valt aan te merken, opdat de tegenstander tot zijn beschaming niets ongunstigs van ons hebbe te zeggen.
9 De slaven moeten hun meesters onderdanig zijn in alles, het hun naar de zin maken zonder tegenspraak, 10 of oneerlijkheid, maar alle goede trouw bewijzen, om de leer van God, onze Heiland, in alles tot sieraad te strekken.
Ik sluit me daar helemaal bij aan.