Gij geheel anders

Marnix

Re: Gij geheel anders

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:
huisman schreef:
Ik herhaal hier even met instemming de beginposting van dit topic. In de vakantie hoorden wij een preek over Titus 2:11-13
11 ¶ Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.
12 En onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;
13 Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus ;
Het gaat mij om vers 12, op dit forum wordt je al vlug voor wettisch gehouden als je concrete zaken verwerpt (denk aan topics over oranjegekte, kleding, internet wel of geen filter enz enz.)
Mijn vragen : 1.Is er een duidelijke scheidslijn tussen farizeïsme en heiligmaking
2. Welke wereldse begeerlijkheden moeten wij verzaken en wat is een matig,rechtvaardig en godzalig leven in 2010
1. Die duidelijke scheidslijn is er, dat heeft te maken met eigen regels en de regels die de Bijbel geeft.
2. Volgens mij worden die zaken op meerdere plaatsen opgesomd, bijvoorbeeld hier:

16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst. 18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet. 19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. (Gal 5)
Maar nu de concrete invulling in deze tijd, wat de één losbandig vindt vindt de ander wel kunnen. De één wil d.m.v een internetfilter de onreinheid bestrijden en de ander vindt dat niet nodig. De één vindt de huldiging van het voetbalelftal een brasserij de ander vindt het prachtig.
Mijn persoonlijke indruk is dat in Christelijk Nederland er niet zoveel belang bij heiliging van het leven is.
Ik geef ter overdenking en Bijbelstudie nogmaals Titus 2: 11 en 12
11 ¶ Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.
12 En onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;
Tja, daar ga ik niet aan beginnen. Allereerst verschilt dit per persoon, dat leer ik ook in de Bijbel. Daarnaast is het ook cultuurgebonden (80 jaar geleden zou naar de kerk fietsen in dat rijtje staan en nu niet meer etc.) Je zou blijkbaar graag een lijstje willen zien waarin het precies staat. Wel of geen filter, wel of geen voetbal kijken, wel of geen offervlees eten. De Bijbel doet dat niet, ook al zouden we het heel handig vinden. De een doet sommige dingen wel, met verzekerd gemoed, de ander laat ze na. Daar laat ik het bij, ik wil niet wijzer zijn dan de Bijbel.

(en tja, kom dan maar met een reactie over geen belang hebben bij heiliging, doen wat je leuk vindt enz. )

Voor Titus 2 vers 11 en 12 staat dit:

1 Maar gij, kom uit voor hetgeen met de gezonde leer strookt.
2 Oude mannen moeten nuchter zijn, waardig, bezadigd, gezond in het geloof, de liefde en de volharding. 3 Oude vrouwen eveneens, priesterlijk in haar optreden, niet kwaadsprekend, niet verslaafd aan veel wijn, in het goede onderrichtende, 4 zodat zij de jonge vrouwen opwekken man en kinderen lief te hebben, 5 bezadigd, kuis, huishoudelijk, goed en aan haar man onderdanig te zijn, opdat het woord Gods niet gelasterd worde.
6 Vermaan evenzo de jonge mannen bezadigd te zijn in alles, 7 houd (hun) in uzelf een voorbeeld voor van goede werken, zuiverheid in de leer, waardigheid, 8 een gezonde prediking, waarop niets valt aan te merken, opdat de tegenstander tot zijn beschaming niets ongunstigs van ons hebbe te zeggen.
9 De slaven moeten hun meesters onderdanig zijn in alles, het hun naar de zin maken zonder tegenspraak, 10 of oneerlijkheid, maar alle goede trouw bewijzen, om de leer van God, onze Heiland, in alles tot sieraad te strekken.

Ik sluit me daar helemaal bij aan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek

Bericht door artistiek »

huisman schreef: Mijn vragen : 1.Is er een duidelijke scheidslijn tussen farizeïsme en heiligmaking
2. Welke wereldse begeerlijkheden moeten wij verzaken en wat is een matig,rechtvaardig en godzalig leven in 2010
1. Farizeïsme = hoogmoed (zoekers van eigen eer), heiligmaking = ootmoed (onszelf mishagen en in alles Hem bedoelen)
2. Alle begeerlijkheden waarin we alleen onszelf bedoelen, waarin ALLEEN de mens centraal staat. En dan valt er al snel héél veel af...
huisman

Bericht door huisman »

@Marnix het gaat mij echt niet om lijstjes van wat wel mag en wat niet, het gaat mij er om dat de HEERE recht heeft op heel ons leven en dat ik zo graag zou willen leven naar Zijn wil .
de twee door mij geciteerde versen uit Titus 2:11 en 12 krijgen hun vervolg in vers 13
13 Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus ;
In de preek die ik over deze versen hoorde stelde de predikant naar aanleiding van dit vers de volgende vragen.
1.Bent u gerust als de dag van Christus wederkomst aanbreekt ?
2.Denkt u met vreugde aan die dag ?
3.Kan de Heere Jezus zien dat wij op Zijn wederkomst rekenen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klinkt als een mooie preek, en voor ons allen iets om over na te denken! Verder deel ik, ook al kost het veel strijd, jou levensvisie. Misschien klinkt dat raar voor je omdat we toch heel verschillende keuzes maken, ik dingen doe die jij afkeurt, maar het is wel goed om dat in al onze gesprekken in het oog te houden, zoals ik dat ook bij jou moet doen. Als jij zo leeft ben je mijn broeder, die dezelfde strijd te vechten heeft, in dienst van dezelfde grote Koning en Vader.

1 ding wil ik hierbij nog noemen: Laten we niet alleen nadenken over wat we moeten nalaten in deze strijd, maar minstens zoveel over wat we wel moeten doen. (ik heb wel eens het idee dat de nadruk in veel gereformeerde kerken ligt op dingen nalaten en minder op dingen doen (zorg dragen voor armen, wezen en vreemdelingen, de ander dienen, gevangenen bezoeken, hongerigen eten geven, goed rentmeesterschap enz.)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Klinkt als een mooie preek, en voor ons allen iets om over na te denken! Verder deel ik, ook al kost het veel strijd, jou levensvisie. Misschien klinkt dat raar voor je omdat we toch heel verschillende keuzes maken, ik dingen doe die jij afkeurt, maar het is wel goed om dat in al onze gesprekken in het oog te houden, zoals ik dat ook bij jou moet doen. Als jij zo leeft ben je mijn broeder, die dezelfde strijd te vechten heeft, in dienst van dezelfde grote Koning en Vader.

1 ding wil ik hierbij nog noemen: Laten we niet alleen nadenken over wat we moeten nalaten in deze strijd, maar minstens zoveel over wat we wel moeten doen. (ik heb wel eens het idee dat de nadruk in veel gereformeerde kerken ligt op dingen nalaten en minder op dingen doen (zorg dragen voor armen, wezen en vreemdelingen, de ander dienen, gevangenen bezoeken, hongerigen eten geven, goed rentmeesterschap enz.)
Met het gekleurde ben ik het helemaal eens .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wist ik. En met het andere niet helemaal, dat vermoedde ik ook al. Maar dat maakt de zaken voor mij niet anders :) Je bent gewoon mijn broeder in een ontkenningsfase ;)
BJD

Bericht door BJD »

Die oranjegekte vandaag de dag... Prinsjesdag lijk het wk wel ;) Alleen heeft nu niemand het er over :huhu
huisman

Bericht door huisman »

BJD schreef:Die oranjegekte vandaag de dag... Prinsjesdag lijk het wk wel ;) Alleen heeft nu niemand het er over :huhu
Wie zijn geschiedenis niet kent..doet rare uitspraken. :huhu
Historie.

Geschiedenis Prinsjesdag
Op de derde dinsdag in september leest de Koningin de Troonrede voor. Deze derde dinsdag in september wordt al generaties lang Prinsjesdag genoemd.

Maar de naam prinsjesdag wordt al veel eerder gebruikt, namelijk als voorganger van onze feestelijke 'koninginnedag'. De uitbundig gevierde verjaardag van stadhouder Prins Willem V (8 maart) werd in die tijd 'prinsjesdag' genoemd. Dit was één van de populairste feesten in ons land.

In de laatste helft van de 18e eeuw werden juist op Prinsjesdag demonstraties voor Oranje gehouden. Prinsjesdag werd daardoor steeds meer geassocieerd met Oranjegezindheid. We denken dat om deze reden ooit de opening van de Staten-Generaal Prinsjesdag genoemd is.

De opening van de Staten-Generaal viel in de eerste helft van de negentiende eeuw nog op de eerste maandag in november en later op de derde maandag in oktober. In 1848 werd de opening van het zittingsjaar van de Staten Generaal een maand vervroegd. Jarenlang viel Prinsjesdag dus op de derde maandag in september.

Voor veel parlementsleden was het echter problematisch om op een maandag op tijd in Den Haag te zijn. Om te voorkomen dat velen op zondag moesten reizen is in 1887 grondwettelijk vastgelegd dat de opening van het parlementaire jaar plaatsvindt op de derde dinsdag in september.

Dus de zondagsrust was in het geding....erg anders dan de oranjegekte rond het WK.
Plaats reactie