Cultuur --> Roken

Isala

Re: Cultuur --> Roken

Bericht door Isala »

ejvl schreef:Ik ken natuurlijk niet alle kerken in de omgeving, maar wel een aantal waar dit gebeurd ja.
Ik ken ze ook in de Betuwe. Het past gewoon niet bij elkaar, een preek en een peuk. Het één is voor je eeuwig welzijn, en het ander tot je lichamelijke schade.
Het is tegenovergesteld aan elkaar vind ik.
Hora est!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Isala schreef:
ejvl schreef:Ik ken natuurlijk niet alle kerken in de omgeving, maar wel een aantal waar dit gebeurd ja.
Ik ken ze ook in de Betuwe. Het past gewoon niet bij elkaar, een preek en een peuk. Het één is voor je eeuwig welzijn, en het ander tot je lichamelijke schade.
Het is tegenovergesteld aan elkaar vind ik.
Roken is niet zo verstandig, nee, maar de hetze die tegenwoordig gemaakt wordt tegen al wat rookt, vind ik lichtelijk overdreven.
vlinder

Bericht door vlinder »

MoesTuin schreef:- Mee roken is net zo schadelijk als roken.
Heb je hier bewijs van? Ik geloof het namelijk niet. Meeroken is slecht, maar zelf roken is slechter.

Op onze afdeling lag een patient een E-sigaret te roken. Is dit toegestaan? Er is geen brandgevaar. Is een E-smoker een verantwoord altenatief denken jullie?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
ejvl

Bericht door ejvl »

Het is net zo goed niet best omdat er schadelijke stoffen in zitten. Echter is dat compleet afhankelijk welke liquid erin zit. Het is wel minder slecht dan een sigaret.
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
MoesTuin schreef:- Mee roken is net zo schadelijk als roken.
Heb je hier bewijs van? Ik geloof het namelijk niet. Meeroken is slecht, maar zelf roken is slechter.

Op onze afdeling lag een patient een E-sigaret te roken. Is dit toegestaan? Er is geen brandgevaar. Is een E-smoker een verantwoord altenatief denken jullie?
Dit zegt het longfonds erover:
Als ik het goed begrijp wil je de e-smoker gaan gebruiken om minder te gaan snoepen. Wij kennen de e-smoker alleen als een middel om te helpen bij het stoppen met roken en kunnen dus ook alleen daar informatie over geven.

Hoewel de e-smoker is getest op toxicologische stoffen, zijn de gevolgen van de e-smoker voor de gezondheid, zeker op de lange termijn, niet onderzocht.

Ten aanzien van meeroken m.b.t. de e-smoker: een test onzerzijds in de nabijheid van een astmapatiënt gaf dat deze persoon wel degelijk overlast had van de geur. Het ging hier om het mondstuk zonder nicotine. Vele astmapatiënten zijn zeer gevoelig voor allerlei geuren zoals sigarettenrook, parfums, bakluchtjes, maar ook geurstoffen in allerlei andere producten zoals schoonmaakmiddelen, parfums voor in huis en wierook.

Dit was in maart 2013.

Gisteren hoorde ik op de radio dat de EU nu zelfs chocoladesigaretten wil gaan verbieden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

pas las ik dat een e-sigaret net zo schadelijk is.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... lijk.dhtml
Isala

Bericht door Isala »

vlinder schreef: Is een E-smoker een verantwoord altenatief denken jullie?
Zou je de E-smoker niet gebruiken om toch je verslaving niet los te hoeven laten?
Hora est!
vlinder

Bericht door vlinder »

Isala schreef:
vlinder schreef: Is een E-smoker een verantwoord altenatief denken jullie?
Zou je de E-smoker niet gebruiken om toch je verslaving niet los te hoeven laten?
Ik rook niet zelf, mocht ik die suggestie gewekt hebben. Het lijkt me heerlijk en als het absoluut bewezen gezond was zou ik het vast ook doen. Iedere vorm van verslaving heeft m.i. met een gebrek aan matigheid en zelfbeheersing te maken. Zo kluif ik aan mijn nagels en vingers, dus we hoeven niet naar anderen te wijzen, ieder mens is vatbaar voor verslavingen. Zelf denk ik dat teveel eten de grootste schadelijke verslaving van de reformatorische gezindte is, mede omdat veel dominees het niet aandurven iets te zeggen van (extreem) overgewicht, bang om juist de 2 gemeenteleden die er niets aan kunnen doen te kwetsen. Overgewicht is wat het overgrote deel van zijn gemeente aangaat en dus meer aandacht zou verdienen dan het kleine percentage dat rookt. Morbide obesitas is ook een vorm van zelfmoord. Wekelijks zie ik juist van dat onderdeel de gevolgen en ja ook van roken, want de generatie die massaal rookte, overlijden nu aan COPD en longkanker.
Wat zou ik graag op scholen uitnodigingen uitdelen om te komen kijken naar patienten die zwoegen voor elke ademteug, stikkensbenauwd zijn en geen 2 stappen meer kunnen lopen, alleen voor het genot van nicotine. Maar dit zie ik ook bij mensen met overgewicht. Ze zijn niet te beademen, zijn benauwd doordat hun buik hun middenrif omhoog duwt en kunnen geen 2 stappen lopen. Moeten een scopie in de dierenkliniek in de buurt krijgen omdat de OK-tafels hun gewicht niet kunnen dragen en hebben 3 verpleegkundigen nodig om ze iets omhoog te tillen in bed. Maar iets zeggen over eetgedrag levert vaak lange tenen op...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Isala

Bericht door Isala »

vlinder schreef:Ik rook niet zelf, mocht ik die suggestie gewekt hebben
Nee hoor, die suggeste wekte je helemaal niet. Ik had mijn vraag anders moeten stellen: Zou men de E-smoker niet gebruiken om toch de verslaving niet los te hoeven laten?
Nu is het net of ik mijn vraag alleen op jou richt, en dat is niet zo.

ik denk dat het met alle verslavingen zo werkt: ten diepste wil je die niet loslaten. Het is ook zo moeilijk! Voor een christen kan dit echt een nood/strijd zijn!
Hora est!
MoesTuin
Verbannen

Roken

Bericht door MoesTuin »

Roken is ongezond, daar is iedereen het wellicht overeens.
Maar kun je het voor jezelf als Christen veroorloven om te roken.
Of valt roken ook onder een zonde?
Het is immers schadelijk voor je gezondheid (zoals meer dingen, maar nu even het roken)

Tijd om te stoppen?
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Posthoorn

Re: Roken

Bericht door Posthoorn »

MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

:super , misschien kan het eraan geplakt worden (uit 2004 is dat, 10 jaar terug....of is iedereen gestopt met roken in die tijd.... ;) )
Een Parel in Gods Hand!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

MoesTuin schreef:
:super , misschien kan het eraan geplakt worden (uit 2004 is dat, 10 jaar terug....of is iedereen gestopt met roken in die tijd.... ;) )
Topic is vrij recent nog actief geweest.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

O ja, inderdaad, ik zie het

Uhmmm....nou, anders moet iemand er maar een :lock op doen hier :super
Een Parel in Gods Hand!
huisman

Bericht door huisman »

MoesTuin schreef: 1.Roken is ongezond, daar is iedereen het wellicht overeens.
2.Maar kun je het voor jezelf als Christen veroorloven om te roken.
3.Of valt roken ook onder een zonde?
4.Het is immers schadelijk voor je gezondheid (zoals meer dingen, maar nu even het roken)
Tijd om te stoppen?
1.Ja
2.Nee
3.Ja
4.Ja
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie