Jaarboekje en cijfers GG

Unionist

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
shapie schreef:
Tiberius schreef:
Unionist schreef:Het grappige is dat ik precies herken waar het oorspronkelijk over ging: Jongeren stellen vragen en worden dan met non-argumenten tegemoetgetreden:
-dit is zo gebruikelijk in onze kring, dat weet je best
-als je bij ons wil horen, moet je dat accepteren
-als je tegenargumenten aanvoert, wordt men boos en loopt weg.

Klasse! Betere illustratie kon niet gegeven worden!
Daar ben ik dan weer blij om, dat je inderdaad toch dit soort schoppende vragen bedoelt.
Ik was even bang dat het om serieuze vragen ging.
Misschien is het de toch de aloude generatiekloof, waar onze ouders en voorouders het al over hadden, alleen was er toen nog geen refoforum, er is tenslotte niets nieuws onder de zon !
Zo bar veel generaties zitten er niet tussen Unionist en mij. :D
Ik was ook niet degene die de schoppende vragen over de tv stelde. Ik was slechts toeschouwer in dezen.

Overigens vind ik de discussie "Mag een kerk wel zover gaan dat ze tv verbiedt" wel heel relevant. Hoe ga ik om met dingen die mijn kerk censurabel stelt en waar ik geen kwaad in zie? Ben ik dan gehoorzaam of verwerp ik het heersen over mijn geweten? Dat zijn heel belangrijke vragen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik krijg ineens het 'rotonde-gevoel' weer... ;-)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Vind jij aleen een vraag serieus als je het ermee eens bent?
Nee hoor. Ik vind en neem alle vragen serieus.
Unionist schreef:Als een jongere ergens tegenaan schopt, hoef je hem dan niet serieus te nemen?
Zeker wel. Altijd een serieus antwoord geven.

Maar als mensen jaren geleden belijdenis afgelegd hebben en dan steeds schoppende vragen blijven stellen, blijf ik hem (of haar) niet serieus nemen.
Je moet ook kijken wie de vraag stelt en waarom. Als de intentie is om iemand in verlegenheid te brengen of in een hoek te drijven, houdt het voor mij op.
Adrianus

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Adrianus schreef:
memento schreef:de onderliggende gedachte, namelijk de vraag of een kerk buiten de Schrift om zelf regels mag opleggen aan haar leden, anders dan kerk-orderlijke regels.
De door mij vetgedrukte woorden vind ik veelzeggend. Zodra dus een ambtsdrager op grond van de Schrift een opvatting heeft over bepaalde zaken, maar een gemeentelid deelt die mening niet omdat hij of zij vindt dat het zo niet in de Schrift staat, krijg je zoiets. 'Geloven' anno 2007: alleen wat ik ook voel, wat ik ook vind is waar.
Wel broeder, ik ben het met je eens. Jij keurt een kerkelijk verbod op TV dus ook af? (Nogmaals, ik wil hiermee niet zeggen dat ik TV-bezit acceptabel vindt)

Een typisch voorbeeld waarin de kerk m.i. wél recht van gebiedend spreken heeft, is bv de hoed-kwestie. Hiervoor is een bijbeltekst aan te halen. M.i. moet in zo'n geval een gemeentelid buigen onder de kerkelijke interpretatie van die tekst, ook is zij het er niet mee eens.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ook een ambtsdrager kan een opvatting hebben op grond van de Schrift die onjuist is. Laten we daar evengoed voorzichtig mee zijn.
memento

Bericht door memento »

Mister schreef:Ook een ambtsdrager kan een opvatting hebben op grond van de Schrift die onjuist is. Laten we daar evengoed voorzichtig mee zijn.
Een ambtsdrager kan zeker dwalen, echter dat neemt niet weg dat de kerk wél het recht heeft om bindend te spreken.
Adrianus

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Overigens vind ik de discussie "Mag een kerk wel zover gaan dat ze tv verbiedt" wel heel relevant. Hoe ga ik om met dingen die mijn kerk censurabel stelt en waar ik geen kwaad in zie? Ben ik dan gehoorzaam of verwerp ik het heersen over mijn geweten? Dat zijn heel belangrijke vragen.
Jij wordt dan in de eerste plaats geroepen om gehoorzaam te zijn. Op grond van het 5e gebod, zolang het niet tegen Gods Woord ingaat. Evenals kinderen hun ouders gehoorzaam moeten zijn op grond van dit gebod.

Stel bijvoorbeeld dat een kerk open internet censurabel stelt, dan heb je je als lid te voegen. Omdat God het belieft om je door hun hand te regeren.

Het "verwerpen van het heersen over jouw geweten" is typisch een gedachte van de moderne mens: geen heer en geen meester.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Adrianus schreef:
memento schreef:[Wel broeder, ik ben het met je eens. Jij keurt een kerkelijk verbod op TV dus ook af?
Ik ben van mening dat wie zo'n verwerpelijk ding heeft (of open internet) niet serieus een doopbelofte kan afleggen of openbare belijdenis kan doen of kan deelnemen aan het avondmaal. Kerkenraden die mensen op die grond weren lijken me te handelen naar de Schrift.
Aha, dus dan zul je het ook eens zijn met de mening dat je geen 'opstanding van de nieuwe mens' in je hart/leven kent als je open internet hebt?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Adrianus schreef:
memento schreef:[Wel broeder, ik ben het met je eens. Jij keurt een kerkelijk verbod op TV dus ook af?
Ik ben van mening dat wie zo'n verwerpelijk ding heeft (of open internet) niet serieus een doopbelofte kan afleggen of openbare belijdenis kan doen of kan deelnemen aan het avondmaal. Kerkenraden die mensen op die grond weren lijken me te handelen naar de Schrift.
Tja als staat er natuurlijk nergers in de Bijbel iets over TV en PC
maar er staat wel over wereldgelijkvormigheid.
En we bidden mischien ook wel "lijd ons niet verzoeking"
maar we hebben of halen wel de verzoeking binnen met al deze
middelen en maar zeggen er zit toch een knop aan ja ja :wink:
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

De meeste discusiepartners zoeken in de regelgeving meestal de ruimte en het grensveld op.
Dit in tegenstelling tot het spreken in Gods Woord over een enge poort en een smalle weg! Daar is weinig ruimte voor levensgenieters. Alle aandacht is nodig om "op de weg" te blijven.
Daar gaat het "over de punt van een naald" (Huntington)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Adrianus schreef:
Aha, dus dan zul je het ook eens zijn met de mening dat je geen 'opstanding van de nieuwe mens' in je hart/leven kent als je open internet hebt?
Hoe kan je met Job spreken "Ik heb een verbond gemaakt met mijn ogen"
of met David "Wend mijn ogen af, dat zij geen ijdelheid zien"
en toch TV of open internet nemen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude Paden schreef:
Marnix schreef:
Oude Paden schreef:
memento schreef: Ah, ik denk idd dat dit aan het tv-verbod ten gronde ligt.

Alleen, heeft de kerk het recht te bepalen wat een geoorloofde manier van ontspannen is. Als iemand graag ontspant door te kijken naar Discovery Channel, naar Nederland Zingt of één van de andere EO-programma's, etc etc, welk recht heeft de kerk dit hem te verbieden?
Neehoor, ik zie de TV als de grootste verpester van onze samenleving, en de bron van de individualisering. Als ik kijk hoeveel gezelligheid het wegneemt uit vele gezinnen, hoeveel tijd mensen besteden aan programma's waar ze eigenlijk nix aan vinden, etc.

De reden dat ik tegen een TV verbod ben, is niet omdat ik die TV zo graag zie, maar omdat ik denk dat de kerk met zo'n verbod zich meer recht toe-eigent dan ze op grond vd Schrift heeft.

Daarbij, als ik kijk hoe makkelijk ik niet-christenen kan overtuigen van wat voor onding de TV wel niet is, en hoe uiterst zinloos het is om er elke avond naar te lopen staren, well, dan moeten christenen ook niet al te moeilijk te overtuigen zijn. Ik zie hier een schone taak voor de predikanten en ouderlingen, om de TV met goede argumenten (en die zijn er velen, zie anders het boekje van Andries Knevel over de TV) te bestrijden, ipv er het labeltje 'zonde' op te plakken, en dan maar verbieden.
Zie maar eens TV bezitters te overtuigen om geselecteerd TV te kijken! Stel liever de vraag waarom iemand TV zou moeten hebben, inplaats van uitwegen zoeken waarom die vrijheid er moet zijn.
Gods Woord is geen woordenboek of handboek wat wel en niet mag. Maar TV heeft zoveel in zich wat verderfelijk is voor het menselijk vlees dat weren van TV m.i. zeer relevant is.
En wat de EO uitzending betreft. Ook dat heeft zelden een reformatorische boodschap!
'k Wil niet katten, maar wel zeggen dat een EO programma m.i. meer kwaad kan doen dan een regulier programma.
Daarnaast moet je ook begrijpen dat een kerk keuzes moet maken in het begrenzen van het kwaad door tuchtmiddelen.
Op zo'n manier kan je ook wel een verbod op ontpannend wandelen of fietstochten maken goedpraten, of zelfs een verbod op aren plukken op de sabbath. Daar kan je precies dezelfde argumenten voor aanvoeren. Erg makkelijk dus. Op de vraag waarom je het zou verbieden antwoord je gewoon: Ach, waarom zou je het toestaan. En wat die EO-programma's betreft, God gebruikt ze wel degelijk om mensen over Hem te leren en tot inkeer te brengen. Genoeg prachtige voorbeelden daarvan. Welke boodschap draagt jou kerk uit in de wereld? Ik zag in de statistieken in een ander topic dat er 1 buitenkerkelijke bij de Ger Gem was gekomen in een jaar tijd. Misschien goed om eerst daar eens naar te kijken, in plaats van gelijk naar bijvoorbeeld de EO te wijzen. Die brengen het evangelie tenminste nog de wereld in. Hoeveel zijn wij daar, en is de kerk daar mee bezig? Zelfreflectie is wel op zijn plaats hier.
Marnix ik denk dat het goed is om te beseffen dat je op een refoforum post!
Maar om de EO discussie buiten de deur te houden, nog een laatste opmerking. Wat ik juist beoog met mijn posting is om aan te geven dat er wel degelijk een gradueel verschil is van wandelen op zondag en TV. En dat een kerk altijd keuzes moet maken.
Ik stop ook met posten, want ik vrees dat de zinloosheid van deze discussie al begint toe te slaan
Wat is het verschil tuseen ontspannen in de natuur wandelen en een natuurserie op tv kijken? Wat is het verschil tussen het journaal kijken en de krant lezen?

Het probleem is dat men zegt: Je KAN met de tv helemaal de verkeerde kant op gaan. Sterker nog, bij de TV wordt daar blijkbaar van uit gegaan. Terwijl bij andere zaken, waar je ook verkeerd mee om KAN gaan, daar niet van uit wordt gegaan en het opeens wel goed is. Volgens mij wordt het onderscheid tussen waar men er wel bij vanuit gaat dat je er slecht mee omgaat terwijl dat helemaal niet hoeft en waar men er bij vanuit gaat dat je dat niet doet, slechts gemaakt door wat men zelf tolereert en wat niet.

Mijn stelling is niet dat iemand niet geweigerd mag worden als hij op een goede manier gebruik maakt van de tv, maar wel als hij dat op een verkeerde manier doet. je mag echter niet zeggen: Je hebt een tv dus je mag niet aan het avondmaal, want we kunnen iet controleren of je er goed of verkeerd gebruik van maakt dus keuren we het per definitie af. Dan kan je namelijk ook alcoholgebruik gaan verbieden want je weet niet of iemand het op een goede manier gebruikt of teveel drinkt bijvoorbeeld. Waarom wordt iets wat je goed en verkeerd kan gebruiken in het ene geval totaal verboden en in het andere geval totaal niet? Dat is de vraag die ik heb. Waarom wordt er iemand geweigerd aan het Avondmaal als ze de TV slechts gebruikt voor nieuws en actualiteiten? Dan is er toch geen sprake van zonde?

Ik stelde in het begin dat het dan heel logisch is als zo iemand de kerk uit gaat, als jij iets doet wat je voor God kan verantwoorden en iemand anders veroordeelt je er op, zo sterk dat je niet eens meer aan het avondmaal mag, dan kan ik me voorstellen dat zo iemand teleurgesteld in zijn kerk, een overstap maakt.

Erasmiaan, het probleem is dat er juist geen respect is voor andere standpunten. Daar protesteer ik tegen. Ik heb respect voor het standpunt van iemand die bewust de TV uit huis houdt tot eer van God. Ik heb er ook respect voor als iemand wel een TV heeft en daar op een goede manier mee omgaat. Maar als iemand dat doet, en vervolgens door haar kerk wordt veroordeeld en van het avondmaal geweerd, terwijl er op een goede manier gebruik van wordt gemaakt, kan ik daar geen respect voor hebben. Dan is er juist vanuit de kerkenraad een gebrek aan respect voor andermans standpunten, men kiest een eigen standpunt, zo doen wij het en als anderen het anders doen zijn ze niet meer welkom. Het gaat juist mis omdat respect ontbreekt en sommigen er een autonomie van maken. Natuurlijk gebeurt dat met goede bedoelingen, maar daarmee is het nog niet goed.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Adrianus schreef:
Hoe kan je met Job spreken "Ik heb een verbond gemaakt met mijn ogen"
of met David "Wend mijn ogen af, dat zij geen ijdelheid zien"
en toch TV of open internet nemen?
Hoe kan je dan uberhaupt nog je huis uitkomen. Dit is een gebed om naar de juiste dingen te kijken en niet naar ijdele dingen. Als iemand dit bidt en vervolgens het journaal kijkt en naar een natuurprogramma, dan is dat toch goed? Net zo goed als wanneer iemand dit bidt, een wandeling gaat maken en het RD leest? Wat is nou het probleem?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie