Natuurlijk!Oorspronkelijk gepost door ndonselaarDat is geloofstaal Majorca.Oorspronkelijk gepost door MajorcaIk denk dat Adrianus met aan zonde denken bedoelt wat David daarmee bedoelde in de 38ste psalm:Oorspronkelijk gepost door refoOorspronkelijk gepost door Adrianus
Rhodé,
Hier wreekt zich het gevaar van selectief citeren. Brakel laat de nadruk hier vallen op "met verschrikking". Wat bij de evengelische bekering, zoals Brakel dat noemt, inderdaad niet zo voorkomt. Maar Brakel beoogt daarmee geenszin te betogen dat ze niet tevoren aan hun zonden zouden denken! Lees ind it verband eens rustig wat hij daarna over de 'gewone weg der bekering' schrijft en je zult merken dat je bij Brakel geen enkele ruimte krijgt voor een 'omkering' van de beleving van ellende en verlossing.
Een psalm van David, om te doen gedenken. (38:2) O HEERE! straf mij niet in Uw groten toorn, en kastijd mij niet in Uw grimmigheid.
2 (38:3) Want Uw pijlen zijn in mij gedaald, en Uw hand is op mij nedergedaald.
3 (38:4) Er is niets geheels in mijn vlees, vanwege Uw gramschap; er is geen vrede in mijn beenderen, vanwege mijn zonde.
De ellendekennis is wezenlijk onderdeel van het ware geloof. Waarom behandelt de Heidelberger het anders?