Ben IK het, Heere, die U verraden zal?

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

geledu schreef:Tamarinde, ontdekkende prediking is idd hard nodig in deze tijd.
Er zijn vele geesten die ons willen verleiden :
1 Tim 4 :
Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,

Dit wetende moeten we ons zelf wel onderzoeken !!, arglistig is het hart !!

En er komt veel tegenop !!
De leer der vaderen wordt als achterhaalt gezien, ouderwets, niet meer van deze tijd !!
Maar er wordt ook in Gods Woord de vraag gesteld of er nog geloof gevonden zal worden in het einde der tijden !!

Maar gelukkig, Hij gaat door !!! en dan mag je je gelukkig prijzen dat je je nog onder zo'n prediking mag begeven !!
weet je wel waar het over gaat, geledu?
En wie heb je op het oog als je citeert dat vele geesten ons willen verleiden?
Miscanthus

Tamarinde schreef:Dank je Geledu, ik begon al aan mezelf te twijfelen, en ik twijfel tóch al zo vaak........................
Kun je zeggen wat in de posting van geledu je nu zo vertroost heeft of je twijfel weggenomen heeft?
geledu

Bericht door geledu »

Miscanthus schreef:
geledu schreef:Tamarinde, ontdekkende prediking is idd hard nodig in deze tijd.
1 Tim 4 :
Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,

De leer der vaderen wordt als achterhaalt gezien, ouderwets, niet meer van deze tijd !!
Maar er wordt ook in Gods Woord de vraag gesteld of er nog geloof gevonden zal worden in het einde der tijden !!

Maar gelukkig, Hij gaat door !!! en dan mag je je gelukkig prijzen dat je je nog onder zo'n prediking mag begeven !!
weet je wel waar het over gaat, geledu?
En wie heb je op het oog als je citeert dat vele geesten ons willen verleiden?
Miscanthus, het draait hierom : een ondekkende prediking wordt deze tijd door velen veracht.
Met alle respect, ook bij jou proef ik een verzet tegen zelfonderzoek.
Miscanthus

geledu schreef:[Miscanthus, het draait hierom : een ondekkende prediking wordt deze tijd door velen veracht.
Ik heb je al uitgelegd waaruit zelfonderzoek dient te bestaan. Je wilt het gewoon niet horen, lezen en gaat er ook niet op in.
Duidelijk niet het ionderzoek of je zelf of God begonnen is.
En om dan met verleidende geesten en arglistige harten te gaan strooien is erg suggestief. Als mensen door de prediking de wanhoop nabij raken en alles bij de handen afgebroken wordt, dan vraag ik me af of dat bijbels is. Paulus breekt nooit af op die manier.
geledu

Bericht door geledu »

Miscanthus schreef:
geledu schreef:[Miscanthus, het draait hierom : een ondekkende prediking wordt deze tijd door velen veracht.
Ik heb je al uitgelegd waaruit zelfonderzoek dient te bestaan. Je wilt het gewoon niet horen, lezen en gaat er ook niet op in.
En opm dan met verleidende geesten ana te komen zetten is erg suggestief. Als mensen door de prediking de wanhoop nabij raken en alles bij de handen afgebroken wordt, dan vraag ik me af of dat bijbels is. Paulus breekt nooit af op die manier.
Alles bij de handen afgebroken, ja !!
Er moet niets van de mens overblijven !!, dood in zonden en in misdaden , zo kan Christus waarde krijgen.

Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid, maar dan het wonder ; uw vrucht wordt uit MIJ gevonden !!
Alles uit hem, niet uit ons.

En dan gaan er zoveel geesten uit , predikende een Jezus van 5 letters, maar niet hoe een ziel deze nu nodig krijgt.
Dit hoort ook verkondigt te worden !!
Dat is de schriftuurlijk bevindelijke prediking die al zoveel jaar binnen de reformatorische kerken geleerd mag worden,maar diezelfde prediking krijgt ook meer en meer kritiek , ook van binnen uit !!!

Angstige ontwikkeling !
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

geledu schreef:
Miscanthus schreef:
En opm dan met verleidende geesten ana te komen zetten is erg suggestief. Als mensen door de prediking de wanhoop nabij raken en alles bij de handen afgebroken wordt, dan vraag ik me af of dat bijbels is. Paulus breekt nooit af op die manier.
Er moet niets van de mens overblijven !!, dood in zonden en in misdaden , zo kan Christus waarde krijgen.

Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid, maar dan het wonder ; uw vrucht wordt uit MIJ gevonden !!

En dan gaan er zoveel geesten uit , predikende een Jezus van 5 letters, maar niet hoe een ziel deze nu nodig krijgt.
Dat is de schriftuurlijk bevindelijke prediking die al zoveel jaar binnen de reformatorische kerken geleerd mag worden,maar diezelfde prediking krijgt ook meer en meer kritiek , ook van binnen uit !!!

Angstige ontwikkeling !
Angstige ontwikkeling, inderdaad. Christus zegt: (In Jesaja) troost mijn volk. Ook in de Evangelies, toen Hij tot de apostelen sprak na de opstanding.

Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid? Hoe kom je erop?

Geledu, je bent hard bezig over het hart van mensen te oordelen. Dat mag NIET!. Moet je afblijven. Wij (en dat houdt ook in de kerkeraad) mag ALLEEN de WERKEN oordelen.

Heb je DL 1/16 wel eens gelezen?

En het Avondmaal formulier?

Over het gekrookte riet dat jij maar neer zit te trappen?

Je moest je schamen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Petrus

Bericht door Petrus »

Na alle postings en PB's, die een toevoeging zijn op onze smeekgebeden tot God, maar niet de hoofdmoot van de grond tot antwoorden, die allesbeslissende antwoorden kwamen van de Heere in ons hart, zijn we nu toch wel tot een beslissing kunnen komen.

Vanaf zondagavond zijn we al in gesprek samen, naast onze smeekbeden. Langzaamaan vormde zich een antwoord die door de Heere gevoedt werd. Verzet van onze kant was er zeker, maar de Heere brak ons beider verzet, en bracht ons op Zijn weg en op de plaats die Hij voor ons heeft uitgekozen.

We blijven dus bij de GerGem, óndanks alle innerlijk verzet, waarbij wij hopen dat de Heere ons innnerlijk verzet definitief breekt, en ons voor Hem leert buigen en Hem dienen zoals Hij gedient wil worden.
geledu

Bericht door geledu »

Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid? Hoe kom je erop?

Geledu, je bent hard bezig over het hart van mensen te oordelen. Dat mag NIET!. Moet je afblijven. Wij (en dat houdt ook in de kerkeraad) mag ALLEEN de WERKEN oordelen.

Je moest je schamen
Bert , je moet wel goed lezen , ik zit niets neer te trappen !!??
Ik ben niemand aan het oordelen, waar lees je dat dan ???
Ik snap jou beschuldiging echt niet.???

Wat de vrucht uit ons zelf betreft, dat is toch door en door bijbels dat er niets in ons gevonden wordt ??
Bert Mulder
Contacteer:

Angstige ontwikkeling !
Marcus 11:14:

"Niemand ete enige vrucht meer van u in der eeuwigheid."

Volgens Calvijn, en ik ben het met Calvijn eens, is die boom een les voor de discipelen en een voorbeeld voor het lot van de hypocrieten in het laatste oordeel.

Niemand weet wie die hypocrieten zijn dan God alleen.

En wat is dit over een Jezus van 5 letters?
Tamarinde, ontdekkende prediking is idd hard nodig in deze tijd.
1 Tim 4 :

Als de oudvaders, zoals Calvijn, de Dordtse vaders maar eens gelezen werden. Die preekten een Evangelie van zekerheid des geloofs. Met volle Avondmaal tafels. Niet Baptisten zoals Bunyan, Warbungton, en anderen.
Miscanthus een korte reactie :

De gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden staat niet voor niets in de bijbel !

Niet om twijfel goed te praten, absoluut niet.
Wel moeten we ons geduriglijk onderzoeken of het werk uit God is .
Arglistig is het hart, ja dodelijk !

We mogen niet met een misschientje onze weg vervolgen.
Beter duizendmaal zelfonderzoek, jezelf vergissen kan maar 1 keer !
Al het geloof is niet waar zaligmakend, er staan genoeg voorbeelden in de bijbel.
We zullen het gebed van Jeremia geduriglijk moeten leren bidden : Bekeer mij , zo zal ik bekeerd zijn !
(Jeremia wist toen wat God aan zijn ziel gedaan had, maar hij wist ook wie hij zelf was.)
Wat is dit anders dan de Bijbel misbruiken, en twijfel op te wekken?
Wat Jeremiah betreft, hij bad voor de dagelijkse bekering. We moeten elke dag bidden om de vergeving van de zonden die we toch elke dag weer doen. Want eenmaal bekeerd is altijd bekeerd. Of geloof je niet in de volharding der Heiligen? Het 5e punt tegen de Arminianen?
Hier heb je het punt Klavier waar je inderdaad in dit soort discussies vaak tegen aan loopt !
Het begint een stokpaardje van me te worden maar je proeft het telkens weer.
Van welke kant bezie je het ?
Eigen verantwoording, oproep tot geloof en bekering : alles voluit Bijbels.

Alles een eenzijdig Gods werk de mens totaal dood in de zonden en misdaden, tot geen goed werk in staat : alles voluit Bijbels

Weer die Heilige Paradox die met ons menselijk verstand niet te bevatten is.
Al eerder las ik in dit in dit topic : 1 Kor 13 : 9a Wij kennen ten dele !!

Het gaat uiteindelijk niet om de beredenering maar om de beleving.

2 Kor 13 : 5 Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.

Dat is de zaak die moet gaan wegen, ben ik met God begonnen of is God met mij begonnen.
Om dan door God geleerd te worden en te ervaren : ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord!
En dan God alleen de eer : Door U, door U alleen om het eeuwige welbehagen !

Dit alles niet om een discussie als deze nutteloos te beschouwen maar wel als opmerking om er mee tot ons zelf (ook ik !!!) in te keren.
2 Kor 13:5 niet uit het verband rukken. Paulus schreef de kerk van Corinthe over de problemen en valse apostelen en maande ze aan hun geloof te onderzoeken, net zoals wij onzelf onderzoeken voor aan het Heilig Avondmaal aan te gaan. En dan zegd hij als ze de valse apostelen navolgen dat ze verworpenen zijn.

Hoe kan iemand, zonder de werking des Geestes, lust in deze dingen hebben? Want ze worden Geestelijk verstaan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
geledu

Bericht door geledu »

Doorzoeken
„Doorzoek u zelf nauw, ja, doorzoek nauw …”
Het is de plicht van iedereen, wanneer Gods toorn brandt over hen, dat ze die door ware boete en bekering trachten uit te blussen. Als de stem des Heeren tot de stad roept, moet men de roede horen en wie ze besteld heeft. Wanneer de Kerk daarom onder Gods oordelen benauwd is, ziet zij niet zozeer op de plagen, als zij zich opwekt tot bekering met die woorden: Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken en laat ons wederkeren tot de Heere.

Hoezeer dat dit de plicht van eenieder van ons is en omdat velen daaronder traag en zorgeloos zijn, wordt het in het bijzonder geëist van een voorganger dat hij de zorgelozen onder de drukkende oordelen van God tot deze hun plicht opwekt. Zo wijst hij het middel aan tot behoud. „De leeuw heeft gebruld en wie zou niet vrezen? De Heere heeft gesproken en wie zou niet profeteren?” Dit waren eens de woorden van de profeet Amos. De profeet vergelijkt daar de toorn van God met het brullen van een leeuw en het bekendmaken van zijn gramschap bij dit brullen.

Als die brulstem wordt gehoord, toont Hij ook dat het de plicht is van Zijn knechten te profeteren. Zij moeten zich met stemverheffing laten horen, opdat Gods toorn gestuit wordt.

Johannes Beukelman, predikant te Alblasserdam (”Keurstoffen”, 1776)
Bert Mulder
Contacteer:

„Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten en uw wegen zijn niet Mijn wegen”, spreekt de Heere. Dit is de nadrukkelijke taal van de profeet Jesaja. Er is geen grotere kloof tussen hemel en aarde dan tussen de wegen en gedachten van de Heere en die van de kinderen der mensen. Zoals er ook een oneindig onderscheid is tussen de Schepper en zijn schepselen, is er ook een onbegrijpelijk en onnaspeurlijk verschil tussen het oordeel van de Heere en dat van de mensen.

Het doen en oordeel van de mensen is dikwijls gebrekkig en onvolmaakt, omdat zij ook zelf zodanig zijn. De wegen en de gedachten des Heeren zijn altijd volmaakt, omdat Hij zelf volmaakt en zonder gebrek is. Het doen en het oordeel van de mensen is juist altijd niet naar waarheid, omdat hun verstand maar eindig is en niet tot alle zaken volkomen kan indringen. Omdat de Heere de God der waarheid Zelf is en naar Zijn oneindige alwetendheid alles volmaakt beseft, zijn Zijn wegen en gedachten altijd naar waarheid.

Omdat de Heere doordringt tot in het binnenste van de zaak en deze doorziet, oordeelt Hij altijd zoals Hij moet oordelen: niet naar schijn, maar naar waarheid.

„Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten en uw wegen zijn niet Mijn wegen”, spreekt de Heere. Dit is de nadrukkelijke taal van de profeet Jesaja. Er is geen grotere kloof tussen hemel en aarde dan tussen de wegen en gedachten van de Heere en die van de kinderen der mensen. Zoals er ook een oneindig onderscheid is tussen de Schepper en zijn schepselen, is er ook een onbegrijpelijk en onnaspeurlijk verschil tussen het oordeel van de Heere en dat van de mensen.

Het doen en oordeel van de mensen is dikwijls gebrekkig en onvolmaakt, omdat zij ook zelf zodanig zijn. De wegen en de gedachten des Heeren zijn altijd volmaakt, omdat Hij zelf volmaakt en zonder gebrek is. Het doen en het oordeel van de mensen is juist altijd niet naar waarheid, omdat hun verstand maar eindig is en niet tot alle zaken volkomen kan indringen. Omdat de Heere de God der waarheid Zelf is en naar Zijn oneindige alwetendheid alles volmaakt beseft, zijn Zijn wegen en gedachten altijd naar waarheid.

Omdat de Heere doordringt tot in het binnenste van de zaak en deze doorziet, oordeelt Hij altijd zoals Hij moet oordelen: niet naar schijn, maar naar waarheid.

Zo is het juist. De Heere ziet het hart. De mens moet er af blijven.
Bert Mulder
Contacteer:

Er is een geveinsdheid die niet zozeer met opzet is, maar die eigenlijk bestaat uit een godsdienst zonder hart. Men doet alles maar vanwege een sleur of gewoonte. Daar rust men in, men staat stil bij het uitwendige. Hieraan zijn, vrees ik, de meeste uwer gevaarlijk ziek. O, dat is een verschrikkelijke list van de duivel, dat hij de mensen in de geruste inbeelding van naar de hemel te gaan, naar de hel leidt. Hij stort hen onder een zorgeloze inbeelding van godzaligheid neer in de verdoemenis.

Ik beroep mij op uw consciëntie en ik bid u dat u er toch op let. Vraag het uw eigen hart. Want, o, er gaan er hier zo veel met een leugen in de rechterhand naar de eeuwigheid. Zij blijven zondaar voor God, omdat zij blijven hangen in datgene wat voor ogen is. Men is gericht op het uiterlijke, de schors van christelijke plichten, en het hart, waar de Heere op ziet, is er niet bij. Men kan door een geraaktheid in de consciëntie komen tot enige boetvaardigheid, berouw en erkentenis van zijn zonden. Zo kan men komen tot een vrees voor de bedreigende straf, gelijk Felix. Ja, men kan komen tot een vernedering in zak en as en toch buiten genade blijven en voor de Heere verwerpelijk zijn.

Een godsdienst zonder hart is zeer gevaarlijk, zeker
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je kunt niet oordelen over iemands hart, maar wel over zijn woorden. Even heel kort door de bocht: wanneer blijkt dat iemand bepaalde onrechtzinnige ideeën over de bekering heeft en vervolgens aangeeft, dat hij bekeerd is, dan zet je daar vraagtekens bij.
Petrus

Bericht door Petrus »

Afgewezen schreef:Je kunt niet oordelen over iemands hart, maar wel over zijn woorden. Even heel kort door de bocht: wanneer blijkt dat iemand bepaalde onrechtzinnige ideeën over de bekering heeft en vervolgens aangeeft, dat hij bekeerd is, dan zet je daar vraagtekens bij.
Ik zál en kán niet zeggen dat ik bekeerd ben, want dat bén ik niet. Ik heb nooit ervaren wat dat zou kúnnen zijn.

Maar ik hoop op Gods genade, dat Hij mij ééns "in de kuif pikt" en mij Zijn hand laat voelen en Christus zal laten zien en mij tot oprechte bekering leidt. Dat is mijn innigste en diepste hoop.

Ik kán en wil niet zonder de Heere door het leven, maar heb nog nimmer het gevoel gehad Hem te zoeken............... :oops:
geledu

Bericht door geledu »

maar bert, je laat het steeds overkomen alsof ik zou oordelen ?!
waar baseer je dat dan op ??
Plaats reactie