ds. T. Cabaret
Beide uitdrukkingen heb ik ook in de GGiN wel gehoord.Afgewezen schreef:Ik heb in de GGiN (BV) een keer een doopdienst bijgewoond. Het kwam erop neer dat die kinderen eigenlijk beter maar niet geboren hadden kunnen worden, want ja...
Enne, iedereen werd tegenwoordig maar dominee, maar déze dominee was het echt op de goede manier geworden.
De eerste is te verklaren als je de uitverkiezing extreem doortrekt. En de Heere Jezus zegt Zelf van Judas dat het hem goed was, als hij nooit geboren was.
Daar blijkt dan inderdaad uit, dat ze preken alsof de boom al gevallen is; noodlotspredikers dus, om maar eens een term van Oude Paden te gebruiken.
De tweede uitdrukking is natuurlijk puur menselijke hoogmoed. Iedereen wil graag de meeste zijn, ook in het Koninkrijk der hemelen. Waarschijnlijk bedoelde hij daarmee dat het genade is als je de grootste van de zondaren mag worden.
Idd. Misschien moet deze topic gesplitst worden in een GGiN bv topic ofzo.Erasmiaan schreef:Misschien is het handig als we deze topic weer gaan wijden aan ds. Cabaret... Zo iemand daar nog meer van weet.
Is er misschien iemand die een biografie heeft van deze man?
Wat betreft ds. Cabaret heb ik een keer gehoord dat hij ergens in een plaats sprak en men buiten een bord had neergezet met 'hedenavond cabaret'. De zaal zat bomvol

Als ik een beetje de reacties hoor over Cabaret, ook buiten dit forum, dan is hij een beetje in de thuislezers hoek gekomen. Je hoort namelijk mensen zeggen dat de kerken vandaag de dag allemaal maar niks meer is maar men luistert dan nog wel naar preken van ds. Cabaret, dat is het dan helemaal.
Dit is een uitspraak van hem in een preek dat je denkt van 'tjsa....'
Het zijn dezelfde mensen die je vandaag aan de dag in de Hervormde kerk vindt, in de Gereformeerde kerk, in de Christelijk Gereformeerde kerk, in de Gereformeerde Ge-meente (God dank dat we eruit gehaald zijn), Oud Gereformeerd; en waar je zoekt daar zoek je; daar zijn ze. En hun harten bersten nog, en ze knersen nog met hun tanden, en ze steken nog de vingers in de oren, en ze wederstaan nog de Heilige Geest.
'God dank dat we eruit gehaald zijn'. Als je dan bedenkt waarom vind ik het nogal een hoogmoedige uitspraak.
Volgens mij kwam het de GG wel goed uit dat Cabaret afgezet moest worden.
Helaas Tiberius,Tiberius schreef:Beide uitdrukkingen heb ik ook in de GGiN wel gehoord.Afgewezen schreef:Ik heb in de GGiN (BV) een keer een doopdienst bijgewoond. Het kwam erop neer dat die kinderen eigenlijk beter maar niet geboren hadden kunnen worden, want ja...
Enne, iedereen werd tegenwoordig maar dominee, maar déze dominee was het echt op de goede manier geworden.
De eerste is te verklaren als je de uitverkiezing extreem doortrekt. En de Heere Jezus zegt Zelf van Judas dat het hem goed was, als hij nooit geboren was.
Daar blijkt dan inderdaad uit, dat ze preken alsof de boom al gevallen is; noodlotspredikers dus, om maar eens een term van Oude Paden te gebruiken.
De tweede uitdrukking is natuurlijk puur menselijke hoogmoed. Iedereen wil graag de meeste zijn, ook in het Koninkrijk der hemelen. Waarschijnlijk bedoelde hij daarmee dat het genade is als je de grootste van de zondaren mag worden.
Door dit soort postings krijgen de karaikaturen weer ruim baan.
Wie GGiN ters ziet als noodlotpredikers luisterd misschien wel, maar niet goed.
Dit moet je echt onderbouwen met een letterlijk voorbeeld, en dan nog zo'n uitdrukking in z'n verband aanhalen!
Net zoiets als de Farizeeër die het gebed van de tollenaar bidt, terwijl hij diep in zijn hart denkt: "dank U, dat ik zo niet ben".refo schreef:De mens is slim. Als de minste in het Koninkrijk de meeste zal zijn, wat doe je dan? Je aanstellen als de minste.
Of mensen die een ander kwalijk behandelen en dan vervolgens bidden, dat de Heere nog harten neigt. Waarmee ze eigenlijk bedoelen: de harten van hun slachtoffers neigen om over het kwaad heen te stappen en net te doen of er niets aan de hand is.
Misschien wil je voor de volledigheid ook de namen en adressen van alle medeluisteraars?Oude Paden schreef:Helaas Tiberius,
Dit moet je echt onderbouwen met een letterlijk voorbeeld, en dan nog zo'n uitdrukking in z'n verband aanhalen!
Helaas, Oude Paden, ik heb niet van alle GGiN preken, die ik heb mogen beluisteren een MP3 opname of transcriptie. Ik heb slechts 1 MP3 opname, die wil ik je wel mailen. Geef per PB je emailadres maar op.
Overigens is het niet mijn bedoeling om een karikatuur te maken van de GGiN prediking; sterker nog: achter 80% (o.i.d.) ervan kan ik vierkant achter staan.
Nou, dat is al heel wat 80%, we zijn op de goeie weg...Tiberius schreef:Misschien wil je voor de volledigheid ook de namen en adressen van alle medeluisteraars?Oude Paden schreef:Helaas Tiberius,
Dit moet je echt onderbouwen met een letterlijk voorbeeld, en dan nog zo'n uitdrukking in z'n verband aanhalen!![]()
Helaas, Oude Paden, ik heb niet van alle GGiN preken, die ik heb mogen beluisteren een MP3 opname of transcriptie. Ik heb slechts 1 MP3 opname, die wil ik je wel mailen. Geef per PB je emailadres maar op.
Overigens is het niet mijn bedoeling om een karikatuur te maken van de GGiN prediking; sterker nog: achter 80% (o.i.d.) ervan kan ik vierkant achter staan.

Tiberius schreef:Je weet niet welke 80% ik bedoel: misschien zijn dat wel (een deel van) de leesdiensten van de oudvaders.pierre27 schreef:Nou, dat is al heel wat 80%, we zijn op de goeie weg...
Tja, s winters hou ik ook wel van een blik met groenten, maar tis nu heerlijk weer en dan krijg je zin in echte verse groenten.. :o
Enfin, begeef je maar onder de middelen, wie weet kom je ook wel in het Net terecht, ook mogelijk bij een leesdienst.
Is dat nou een bijbelse aansporing?pierre27 schreef:Tiberius schreef:Je weet niet welke 80% ik bedoel: misschien zijn dat wel (een deel van) de leesdiensten van de oudvaders.pierre27 schreef:Nou, dat is al heel wat 80%, we zijn op de goeie weg...
Tja, s winters hou ik ook wel van een blik met groenten, maar tis nu heerlijk weer en dan krijg je zin in echte verse groenten.. :o
Enfin, begeef je maar onder de middelen, wie weet kom je ook wel in het Net terecht, ook mogelijk bij een leesdienst.