Opwekking?? en ""Komen tot christus zoals je bent""

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Mirror, je vroeg of ik onderstaande onderschreef.
Peet heeft een mooie tekst onder zijn berichten staan: "want het is de functie van de volmaaktheid om iemand zijn onvolmaaktheid te doen kennen." Het is onmogelijk dat ik Christus als de nameloze volmaaktheid ken, zonder dat ik een diep zicht op mijn nameloze onvolmaaktheid heb. Als deze twee dingen (Godskennis en zelfkennis) losgetrokken worden, dan ben ik heel bang dat er huizen op zandgronden worden gebouwd. Wat heb ik aan zelfkennis zonder Christuskennis, en hoe bestaat het dat ik Christus ken zonder mijzelf te leren kennen?
Natuurlijk maar dan wel zoals Luther schreef als simul justus simul peccator.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

Over Ds. Simons kan ik niets zeggen, ik heb hem nog nooit gehoord. Wat jij zegt over haat tegen die dominees vanuit kerken, daar is bij ons geen sprake van. Van kanselbood-schappen is er ook geen sprake. Zover is het nog niet in de regio waar deze avond is gehouden. Misschien komt er deze wel, door mede weten van ons... Maar dit alles niet uit haat. We willen onze jonge mensen beschermen. Er daarbij draag ik niemand een haat toe, ik ben verdrietig, dat het zo gaat in de gereformeerde gezindte. Dat men onderling loopt te katten. Dat is niet het doel. Ik hoop zeker dat ds. Pronk tot inkeer komt. Over de staat van deze man wil ik niets zeggen. Maar het doet me zo zeer, omdat hij voorheen ons zo bekend was, dat hij nu zo is, zo trappend op datgene, waartoe hij eerst behoorde. Is dit liefde? Geen liefde voor de jeugd, het was liefde naar hemzelf...
Waartegen wil jij de jeugd beschermen Anne?

Jij zegt dat hij zo trapt tegen hetgeen waartoe hij eerst behoorde. Als dat zo is, is dat treurig, maar weet jij ook wat hij daar allemaal heeft meegemaakt?

Kanselboodschappen zijn er in elk geval wel in Dirksland en in Hardinxveld-Giessendam. Hoe het in Barneveld is weet ik niet.

Maar goed ik wacht je antwoord af en ik zal de lezing beluisteren op de site van de jongerenavonden. Nadat ik hem gehoord heb zal ik je hierover beantwoorden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Leo

Bericht door Leo »

[off topic]

Hierbij de url naar de MP3 bestanden van desbetreffende lezing.

Voor de pauze

Na de pauze

[/off topic]

[Veranderd op 17/8/2002 door Leo]

[Veranderd op 19/8/02 door ndonselaar]
ndonselaar
Contacteer:

Ndonselaar, wanneer en hoe kwam jíj erachter dat je Christus Jezus nodig had? Toen je zelfvoldaan was? Toen je een lekker leventje had? Toen alles je voor de wind ging? Toen je dacht: 'tjonge, wat ben ik toch goed?'

Nee Rose, toen niet.

Werd Christus jou aangeboden op het moment dat je lekker in je vel zat, je zelfgenoegzaam was en dacht dat je alles zelf wel op kon lossen?

Ja, ook toen werd Christus mij aangeboden. Voor geld? Nee, ook toen klonk de prediking 'gij die geen geld hebt' Ook toen klonken Gods beloften tot mij in de prediking.

Ikzelf bemerkte dat ik Jezus Christus nodig had op het moment dat ik wist: als ik zó doorleef, zo onverschillig en leeg, dan word ik niet behouden. Ja, in eerste instantie was dat een vrees voor God. Angst die voortvloeide uit mijn eigen zondige bestaan. En toen ik wist dat God een werk in mij was begonnen TOEN kwam daar dankbaarheid en liefde tot God. En kon ik me volledig overgeven aan zijn werk in mij. Want door Christus is er verlossing mogelijk!

Is zo, want alleen door Christus is er verlossing mogelijk, maar we moeten wel met Christus verenigd zijn en spreken gelijk de apostel Paulus 'Doch niet ik leef, maar Christus leeft in mij'

Mijn stelling is: Het besef dat je Christus nodig hebt IS het besef van je zonden.

Mijn stelling is: Zonder Christus wordt het de dood, met Christus het eeuwige leven.

Misschien versta ik je verkeerd Rose, maar wat bedoel je ermee als je opmerkt 'toen wist ik dat God in mij een werk begonnen was'
Bedoel je hiermee dat toen je door de geloofsdaad Christus mocht omhelzen in het gewaad van Zijn Woord of????
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Neen. Zodra een mens in Christus is ontvangt hij/zij de Heilige Geest. De Geest die uitgaat van de Vader en van de Zoon.
De Heilige Geest verheerlijkt Christus, verlicht het Woord en ontdekt ons aan onze zonden (ja, vooral na ontvangen genade).
Dus hiermee zeg je in feite dat we voordat we tot Christus komen aan onze zonden ontdekt moeten zijn. Anders zullen we nooit om Zijn bloed verlegen zijn.
Of zoals L.J. van Valen op een jongerenavond zei: Mag je tot Christus komen zonder zondebesef? Ja. Kan je tot Christus komen zonder zondebesef? Neen.

Zondekennis is geen voorwaarde (het mag altijd), maar tegelijkertijd wel een voorwaarde (anders KAN het niet).
Leo

Bericht door Leo »

RJ,

Nee dat zeg ik niet. De Geest kan alles want Hij werkt souverein. Wij moeten de Geest niet narekenen. De Geest kan werken d.m.v. zondebesef, maar kan evengoed zonder, zoals ik aangewezen heb a.d.h.v. Levi en Zacheus.
Ook moet je niet steeds mensen blijven citeren om zo je ongeloof te verdedigen.

Wat mij betreft is dit ook mijn laatste reactie, want als God het niet verhoed RJ, gaan we al pratende over zondebesef voor eeuwig verloren.

Je weet allang dat je zondaar bent, acht nou Zijn bloed niet langer onrein. Vergeet alle woorden van mensen, van mij, van jongerenavonden, van oudvaders.

Kijk jezelf in de spiegel en stel jezelf de vraag: wat is de enige manier om behouden te worden?
Als je over een uur zou moeten sterven, wat zou je dan dat laatste uur doen?

Praten over zondekennis, of vluchten tot Christus?

Nu, weet je zeker dat je er over een uur nog bent?

Vlucht dan tot Christus, Hij is meer dan gereed om je in liefde te ontvangen.

Lukas 15:
20 En opstaande ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toe lopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem.
21 En de zoon zeide tot hem: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u, en ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden.
22 Maar de vader zeide tot zijn dienstknechten: Brengt hier voor het beste kleed, en doet het hem aan, en geeft hem een ring aan zijn hand, en schoenen aan de voeten;
23 En brengt het gemeste kalf, en slacht het; en laat ons eten en vrolijk zijn.
24 Want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden! En zij begonnen vrolijk te zijn.

Doe het nu, het kan geen uitstel lijden!

Bovendien staat de Vader op de uitkijk.
Met innerlijke ontferming bewogen.
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door ndonselaar
Natuurlijk maar dan wel zoals Luther schreef als simul justus simul peccator.
Ik weet niet of jij het zonder woordenboek hebt kunnen intypen, ik kan het zonder woordenboek in ieder geval niet ontcijferen... ;) Wat betekent dit?
ndonselaar
Contacteer:

simul justus simul peccator

gelijktijdig gerechtvaardig, gelijktijdig zondaar.

Romeinen 7!
de Paus

Bericht door de Paus »

Even muggenziften:
volgens mij is het
simul justus et peccator.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dit is mijn laatste poging om te proberen een deel van de zuivere gereformeerde leer neer te zetten over hoe het gaat in de praktijk der godzaligheid. Ja, ik haal een heel duidelijk stukje van een alom (in onze gereformeerde gezindte althans) gewaardeerde puritein neer. Zijn naam is Matthew Mead.
Je mocht zeggen dat ik al die oudvaders en belijdenisgeschriften toch moet vergeten omdat ze mekaar toch zo tegenspreken. Nou, daar geloof ik persoonlijk niets van. Het boek "de Bijna-christen ontdekt" is ondermeer ook aanbevolen in het blad "Om Sions Wil" en wordt nergens beticht van een voorwaardelijke evangelieprediking. Evangelischen schermen ook al met: Nou, ik moet niets hebben van die belijdenisgeschriften (Dordtse Leerregels, Ned. Geloofsbelijdenis, Heidelberger Catechismus), geef mij maar het Woord!
Alsof deze geschriften iets zouden toevoegen aan het Woord des Levens! Deze geschriften zijn er alleen maar om te waken over een gezond geloofsleven van de kinderen Gods en alle dwalingen en de soms verderfelijke gevolgen van dien te bestrijden. Misschien dat er zijn die zeggen dat het stukje niet gereformeerd is. Toch plaats ik het maar:

"Geestelijke overtuiging is een wezenlijk onderdeel van de oprechte bekering. Hier begint de bekering: ware bekering begint met overtuigingen en ware overtuigingen eindigen in bekering. pas als de zondaar van zonde overtuigd is, kan hij bekeerd worden van zonde, maar eerder niet. Christus kwam om als Zaligmaker voor zondaren te sterven; en het doel van de komst van de Geest is om ons als zondaren te overtuigen, opdat wij Christus als Zaligmaker zullen aannemen. Wij kunnen niet eerder een gegronde aanspraak maken op een aandeel in het bloed van Christus dan dat wij grondig aan de zonde ontdekt zijn. Nee, zolang we niet aan de zonde ontdekt zijn, zullen we niet naar Christus zoeken. 'Die gezond zijn, hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn (Matth. 9:12). Lichte en algemene overtuigingen, die slechts oppervlakkig zijn, zijn de oorzaak van veel huichelarij. Lichte overtuigingen kunnen de ziel brengen tot een omhelzen van Christus, maar niet tot een aannemen van Christus, en dit is de gedaante van een huichelaar. Ik ken geen andere oorsprong en oorzaak van huichelarij dan die van lichte overtuigingen. Hierdoor zit de Kerk van Christus vol met huichelaren. Nee, het is niet de bron van huichelarij, maar het is ook de bron van afval. Wat was de oorzaak dat we van het zaad lezen dat het verdorde? Het was omdat het geen diepte van aarde had. Waar er diepgaande overtuiging is, daar is een diepte van aarde in het hart en daar groeit het zaad van het Woord; maar waar overtuigingen licht en algemeen zijn, daar verdort het zaad omdat het geen diepte heeft. Uit dit ene voorbeeld ziet u duidelijk hoe het komt dat velen slechts bijna-christenen zijn terwijl zij toch al zo ver in de godsdienst gevorderd zijn, namelijk, omdat ze oprechte overtuigingen missen.(...)
De gehele christen aanvaardt Christus en neemt Hem aan op de voorwaarden van het Evangelie. Ware vereniging maakt een waar christen. Velen aanvaarden Christus op hun eigen voorwaarden; zij nemen Hem aan en erkennen Hem, maar niet zoals God Hem aanbiedt. De voorwaarden waarop God in het Evangelie Christus aanbiedt, zijn dat we een verbroken Christus aannemen met een verbroken hart en nochtans een gehele Christus met geheel het hart; een verbroken Christus met een verbroken hart, als bewijs van onze nederigheid, een gehele Christus met geheel het hart, als bewijs van onze oprechtheid. Een verbroken Christus ziet op Zijn lijden voor de zonde; een verbroken hart ziet op ons gevoel van de zonde; een gehele Christus sluit al Zijn ambten in; het gehele hart sluit al onze vermogens in. Christus is Profeet, Priester en Koning en dat alles als Middelaar. Zonder een van deze ambten had het werk der zaligheid niet kunnen worden voltooid. Als Priester verlost Hij ons, als Profeet onderwijst Hij ons, als Koning heiligt en behoudt Hij ons. Daarom zegt de apostel: 'Hij is ons geworden wijsheid van God en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing' (1 Kor. 1:30). Rechtvaardigheid en verlossing vloeien uit Hem voort als Priester, wijsheid als Profeet, heiligmaking als Koning.
Welnu, velen omhelzen Christus als Priester, maar toch nemen zij Hem niet aan als Koning en Profeet; zij willen graag delen in Zijn gerechtigheid, maar willen Zijn heiligheid niet deelachtig worden. Zij zouden wel door Hem verlost willen worden, maar willen zich niet aan Hem onderwerpen. Velen hebben de voorrechten van het Evangelie lief, maar niet de plichten van het Evangelie. Dit nu zijn slechts bijna-christenen.(...)
Niet elke overtuiging voldoet. De bijna-christen heeft zijn overtuiging zowel als de ware christen, want anders was hij nooit zover gekomen. Maar het zijn geen deugdelijke en ware overtuigingen, want anders was hij verder gekomen. God wil dat de ziel werkelijk de bitterheid van de zonde zal gevoelen, voordat zij de zoetheid der genade zal smaken. De ploeg van de overtuiging moet er diep in en diepe voren in het hart maken, voordat God het kostelijke zaad der genade en vertroosting daar zaait, opdat het zo diepte van aarde mag hebben om in te groeien. Dit is de wijze waarop God voortdurend werkt; eerst de mens zijn zonde, daarna zijn Zaligmaker te tonen; eerst zijn gevaar, daar zijn Verlosser; eerst zijn wond, daarna zijn geneesmiddel; eerst zijn eigen walgelijkheid, daarna Christus' gerechtigheid. WIj moeten tot de uitroep gebracht worden: Onrein, onrein! Wij moeten leren rouw bedrijven over Wie wij doorstoken hebben, en daarna opent Hij voor ons een fontein waarin wij ons van de zonde en de onreinigheid kunnen wassen. De Israelieten worden eerst door de vurige slangen gestoken en daarna wordt de koperen slang opgesteld. Efraim wordt eerst volkomen overtuigd en daarna is God met innerlijke bewegingen der barmhartigheid over hem bewogen. Zo was het met Paulus, Manasse, de stokbewaarder, enzovoort.
Dus het is de onveranderlijke wijze waarop God genade werkt om te beginnen met overtuiging van zonde. O, sta daarom naar een diepgaande overtuiging.(...)
Want niemand, niemand wordt immers onmiddelijk uit zijn doodstaat gebracht tot het geloof in Christus Jezus. Er komen bepaalde bekwaamheden tussenbeide. Welnu, rechte overtuigingen zij het juiste middel om de zondaar bekwaam te maken tot het aannemen van Christus. Hij is immers niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering; dat wil zeggen hen die zich als zondaren waarnemen en daardoor in een verloren staat verkeren.
Zo licht Lukas het toe: 'Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was' (Luk. 19:10). Hij is gezalfd en gezonden om de gebrokenen van hart te verbinden en om de treurigen te troosten (Jes. 61:1,2).

O, als u dus oprechte christenen wilt zijn, zoek dan rechte overtuigingen te krijgen. Vraag het aan hen die oprechte gelovigen zijn, en zij zullen u vertellen dat zij nooit naar Christus zouden gezocht hebben tot hun heiligmaking en zaligheid als zij deze overtuigingen niet gehad hadden. Zij zullen u vertellen dat ze verloren zouden zijn gegaan als ze niet werkelijk omgekomen waren; zij zouden vanwege hun geestelijke slavernij in eeuwige slavernij zijn gebleven, als Christus hen niet had verlost."

Jeremia 8:12: "Zijn zij beschaamd, omdat zij gruwel bedreven hebben? Ja, zij schamen zich in het minste niet, en weten niet schaamrood te worden; daarom zullen zij vallen onder de vallenden; ten tijde hunner bezoekingen zullen zij struikelen, zegt de HEERE."
Leviticus 16:21: “En Aäron zal beide zijn handen op het hoofd van de levende bok leggen, en zal daarop al de ongerechtigheden der kinderen Israëls, en al hun overtredingen, naar al hun zonden, belijden; en hij zal die op het hoofd van de bok leggen…â€
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Volgens mij kunnen we hier op OSW nog 20 topics openen bij Theologie, en dus nog 20x deze zouteloze discussie krijgen (die ook al ‘k weet-niet-hoe-vaak bij andere topics is geweest), zonder tot elkaar te komen.

Maar ik denk dat het voor een groot deel een flauwe definitiediscussie is. Kijk maar:

Refojongere:
Feit is: Wij mogen altijd komen! Maar dan moeten wij wel uitleggen wat het komen tot Christus is: Dat is het belijden van alle schuld en zonde en daarom gedreven door de nood en schuld volledig je leven toevertrouwen aan Christus en Hem aannemen als Priester, Profeet en Koning!
Wat ik hier meen te horen is dat het Komen tot Christus inhoudt: Het je overgeven aan Hem en zo Zijn Woord gehoorzamen. Dat hoeft niet met berouw, hoeft niet met belijdenis van schuld, hoeft niet met het zien dat je Zijn straf verdiend hebt, hoeft niet met je hoogmoed en eigengerechtigheid overboord te gooien, want dat zijn allemaal VOORWAARDEN. Nu, ik zeg dat het wezenlijke EIGENSCHAPPEN van het ware geloof zijn. Waar deze zaken missen, kan men nooit of tenimmer spreken van een geloven in Christus, want dan houd je toch nog iets van jezelf over en dat terwijl we alles schade en drek moeten achten om Christus' wil.
Ndonselaar:
Toebereiden, het woord zegt het al is iets wat iemand doet. Kijk RJ en daarom is het ook niet in tegenspraak met wat ik zei, nl. Gods Geest bereidt ons toe. Dat is wat anders alsof wij geschikt moeten worden. Dat suggereert een ‘geschiktheid’ dus een conditie of voorwaarde.
Geschiktheid, voorwaarde, conditie, eigenschap… voila, hier op OSW hebben we een heuse tweede Babylonische spraakverwarring!

Terwijl ‘im Grund der Sache’ de meesten het waarschijnlijk eens zijn. Want ik denk dat bijna iedereen het eens is met de volgende stellingen:
* Christus roept alle mensen om tot Hem te komen, dit roepen is niet beperkt tot enige categorie
* Wie op dit aanbod ingaat en Hem met een waar geloof aanneemt, is zalig
* Degenen die zeggen Christus aangenomen te hebben, maar geen zondenkennis hebben, mogen hun zaak nog wel eens nazien (ofwel: Christuskennis gaat gepaard met zondekennis)

Maar zulke spraakverwarringen zijn ook weer niet nieuw!! In de tijd van het Nieuwe Testament waren ze er ook al.

Jakobus:
(Jakobus 2:21) Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
(Jakobus 2:24) Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
Paulus:
(Romeinen 4:2,3) Want indien Abraham uit de werken gerechtvaardigd is, zo heeft hij roem, maar niet bij God.
Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid.
(Romeinen 3:28) Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Tsjonge als Paulus en Jakobus ook zoiets als OSW hadden, waren ze er zeker ook nooit uitgekomen??

Nu nog een parallel (alle stellingen zijn meningen van mij).

- Refojongere legt de nadruk op de stelling dat een waar geloof nooit buiten zondekennis omgaat, omdat hij bang is dat mensen met een historieël geloof denken binnen te komen
- Ndonselaar legt de nadruk op de stelling dat de roeping van Christus tot allen komt en niet tot één categorie, ook niet de overtuigden van zonde, omdat hij bang is dat er mensen zijn die met een historieël geloof verloren gaan, omdat ze zich excuseren met ‘ik heb te weinig berouw’

Conclusie:
RJ gaat veel om met te lichte/te Evangelische mensen
ND gaat veel om met te zware/ te Wettische mensen

- Jakobus legt de nadruk op de stelling dat een waar geloof nooit buiten goede werken omgaat, omdat hij bang is dat mensen met een historieël geloof denken binnen te komen
- Paulus legt de nadruk op de stelling dat de mens alleen door het geloof gerechtvaardigd wordt, omdat hij bang is dat er mensen zijn die met een onderhouden van de wetten verloren gaan, omdat ze zich excuseren met ‘maar we zijn Joden en we hebben de wet gehouden’

Conclusie:
Jakobus gaat veel om met te lichte/te Evangelische mensen
Paulus gaat veel om met te zware/ te Wettische mensen

Je ziet, er is niets nieuws onder de zon. Maar om terug te komen op: Tsjonge als Paulus en Jakobus ook zoiets als OSW hadden, waren ze er zeker ook nooit uitgekomen?? Nou, dat weet ik niet. Het zou best kunnen. Maar het zou ook kunnen van niet. Omdat ze het wel met elkaar eens waren en wel dezelfde “stellingenâ€
ndonselaar
Contacteer:

Zoeker van mij mag je die conclusie trekken.

Toch denk ik dat je me niet geheel verstaan hebt. Natuurlijk wil ik van niet anders weten dan een 'free offer of Grace'. Zeker waar.
Maar er ligt nog een verschil tussen mij en RJ of misschien gezegd tussen de Reformatie en de Nadere Reformatie.
Gods Geest trekt een mens vanuit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Hoe? Dat is het werk van Gods Geest, dat kan ik niet aanwijzen met mijn vinger. Dat blijft volkomen Gods geheimenis. De mens die echter getrokken wordt door Gods Geest zal door de daad des geloofs zijn wedergeboorte bevestigen.
Dit is volkomen naar de Reformatie. De NR heeft echter om pastorale redenen de nadruk verschoven van de daad des geloofs naar de levendmaking of roeping. Dit heeft onvermijdelijk tot gevolg dat wij niet meer onvoorwaardelijk kunnen prediken, dat betekent ook dat er steeds meer ruimte ontstaat voor een onbewuste rechtvaardigmaking voor de wedergeboorte oftewel de daad van het geloof.

Als RJ belijdt dat niemand tot Christus vlucht zonder zijn ellendekennis dan val ik hem bij als hij dan ook met mij belijdt dat de ellendekennis oftwel Gods verborgen werk geen zogeheten stand in het genadeleven is.
roseline

Bericht door roseline »

ndonselaar,

je gebruikt zoveel 'kerkelijke' begrippen en frasen die niet als zodanig in de bijbel staan genoemd:

...zal door de daad des geloofs zijn wedergeboorte bevestigen. ...

Wat is de 'daad des geloofs'? Je gelooft of je gelooft niet. Moet je dan iets DOEN?

Dit is volkomen naar de Reformatie.

Aangezien ik niet weet wat daad des geloofs precies inhoudt, weet ik niet of die Reformatie wel 'bijbels' is. En hecht ik persoonlijk geen waarde aan de Reformatie :)

De NR heeft echter om pastorale redenen de nadruk verschoven van de daad des geloofs naar de levendmaking of roeping.

Aha? Dan het verschil tussen 'daad des geloofs', 'levendmaking' of 'roeping'? En welke pastorale redenen?

Dit heeft onvermijdelijk tot gevolg dat wij niet meer onvoorwaardelijk kunnen prediken

Wat is 'onvoorwaardelijk kunnen prediken' en waarom kan dat niet meer?

dat betekent ook dat er steeds meer ruimte ontstaat voor een onbewuste rechtvaardigmaking voor de wedergeboorte oftewel de daad van het geloof.

'onbewuste rechtvaardigmaking'? Dit geschied vóór de wedergeboorte? Of vóór de daad van het geloof? Wat mag het dan wel inhouden?

Als RJ belijdt dat niemand tot Christus vlucht zonder zijn ellendekennis dan val ik hem bij

Ellendekennis - ja natuurlijk begrijp ik wel wat daarmee bedoeld wordt, al staat het volgens mij niet als zodanig in de bijbel... Er staat 'Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank, door Jezus Christus, onze Here!'

als hij dan ook met mij belijdt dat de ellendekennis oftwel Gods verborgen werk geen zogeheten stand in het genadeleven is

'geen zogeheten stand in het genadeleven?' Wat bedoel je daarmee?

Ik denk dat veel van dit soort discussie gewoon vermeden kunnen worden als je je baseert op grond van bijbelteksten en bijbelse definities. Er wordt hier gewoon gigantisch langselkaar heen gepraat. Voor mijzelf - en ik behoor niet tot een kerk - zijn deze zinnen holle frasen. Sorry, ik ben misschien dom ofzo, maar ik heb af en toe geen flauw idee meer waar het over gaat. En waarom niet? Omdat ik het niet in de bijbel terug kan vinden. En de bijbel is voor mij Gods Woord, mijn houvast. Misschien kun je me teksten geven?

Groetjes, Rose.

[Veranderd op 19/8/02 door roseline]
Leo

Bericht door Leo »

Zeeuw, ik kan het niet laten om toch even te reageren.

De zaligsprekingen spreken zalig.
Dus een hongerende en dorstende WORDT niet zalig, maar er staat:
ZALIG ZIJN ....
Die honger en dorst komt dus voort uit Christus.

De zaligsprekingen gaan niet over bekommerden of weet ik welke namen we er aan geven, maar over gelovigen.
Over mensen die 'in Christus ' zijn.
De Schrift spreekt nergens over ellendekennis die OP ZICH zalimakend is; maar wel over een ellendekennis die tot de zaligheid behoort indien ze tot Christus leid.
Dit leggen wij er zelf in hoor. Buiten Christus is geen leven, maar alleen de dood.

Er is NIETS wat bij de zaligheid 'hoort' en tot Christus leidt. Want al wat tot zaligheid nodig is ligt in Christus. Er is niets zaligmakends dat tot Hem leidt!
Dat zegt mij de Schrift. En desgewenst kan ik de reformatoren daarbij noemen: rechtvaardiging door het geloof alleen.
Geloof en rechtvaardigmaking is het eerste zaligmakende in een mens. Geloof daar wordt jij toe opgeroepen. En het geloof maakt jou rechtvaardig voor God.

De droefheid naar God is een droefheid die voortkomt uit de gemeenschap met Christus. Lees de grondtekst maar bij die tekst. Het is te vergelijken met: 'immers is mijn ziel stil tot u o God'. Dat is ook een stilzijn dat voortvloeit uit de gemeenschap met Christus. (psalm 62)

Kijk, er mogen tussen ons best kleine verschillen zijn op ondergeschikte punten, maar wat je doet is de Schrift verdraaien (ook als je ds Kersten citeert), want de Schrift geeft nergens grond voor enige hoop buiten Christus.
Je mag de Schrift niet zo verdraaien en op deze manier mensen hoop geven omdat ze in zichzelf iets ontdekken wat weleens het 'hongeren of dorsten' of een 'verbroken hart' kon zijn.
En ja, als dat zo is heeft Christus dat gewerkt. En als Hij dat gewerkt heeft zal Hij er ook nog wel eens op terug komen.

Ware ellendekennis vloeit uit Christus voort en 'onware' ellendekennis is wel algemene genade, maar uit zichzelf maakt het wanhopig. De wet op zichzelf verdoemd en maakt een mens wanhopig.
Alleen door op Christus te zien (dat is: in Hem te geloven) kan de ware ellendekennis worden verkregen.

Denk nu eens na:
"Indien gij niet wordt gelijk een kind"

We maken het veel te moeilijk, daar zijn sommigen van onze 'vaderen' (je noemde zelf namen) al mee begonnen.

Wat is nodig om gekend te worden?
Zondag 1 ! ! ! !
De Enige Troost (Christus).

Wat vloeit daar uit voort?
Al het andere.

Dus: geloof jij in de Zoon van God?
Nee? Wat heb je dan met ellendekennis te maken? Zie op Jezus! Alles buiten Jezus is de dood.

Je moet Hem hebben, anders ga je verloren. Dat zegt het Woord.

Zou je alsjeblieft het volgende willen doen? Deze zaken onderzoeken bij het licht van de Schrift als je Hem mag kennen. En anders eerst Hem zoeken te verkrijgen? We doen Hem zo'n pijn door Zijn Woord zo ontzettend te verdraaien. Daarmee roepen wij het oordeel af over ons. Alles wat ter zaligheid nodig is is te vinden in Christus. En wij doen van alles om Christus te verdonkeremanen en het eerst in allerlei andere dingetjes te zoeken, want ja: 'waar heb ik Jezus eigenlijk voor nodig'.

En dit terwijl Jezus maar 1 ding van ons vraagt, wat Hij ons zelf ook wil geven, nl. geloof.
Hij vraagt geen poespas, hij vraagt geloof.
En Hij zal het zelf werken, dat belooft Hij in Zijn gehele Woord.

Aljeblieft bega niet de zonde van de verlossing krachteloos te maken door ongeloof!
Ik spreek uit de Schrift en uit eigen ervaring, het is een heilloze weg die leidt naar het verderf!
Onderzoek de Schriften, die zijn het die van die gezegende Jezus getuigen.

Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop.
Indien iemand Mijn stem zal horen en zal opendoen, Ik zal tot hem inkomen en avondmaal met hem houden en hij met Mij. (uit mijn hoofd)

Dat is de belofte. Durf nu eens te gaan staan en zeg tegen God: u liegt!
Dat durf je niet. Maar je doet wel alsof Hij liegt.

God eist van jou nu dat je opendoet op Zijn klop. Of denk je dat God (met diepe eerbied gesproken) arminiaans is? Dat Hij van ons vraagt wat wij niet doen kunnen?

Nee toch, wat Hij vraagt wil Hij zelf geven.
Duizendmaal liever wil Hij het geven dan dat jij het wilt ontvangen.

En Jezus de scharen ziende werd met INNERLIJKE ONTFERMING BEWOGEN.

Zijn ingewand rommelt over zondaren.
Is zoekende zondaarsliefde nog beter te omschrijven in onze taal?

Hij is met innerlijke ontferming bewogen over een ieder die Hem nog niet kent.

Jezus weende over Jeruzalem: hoe menigmaal heb Ik u willen bijeenvergaderen als een hen haar kuikens, maar gij hebt niet GEWILD.

Laat Hem niet staan!

[Veranderd op 20/8/2002 door Leo]
Plaats reactie