Verschil reformatorisch en evangelische verdwijnt?!
- Miscanthus
kerk
Ook ex-RD medewerker.en nu schijnbaar onaantastbaar.
Als hij nu eens met zulken gaat praten, maar nee op afstand vuurwerk afsteken. Triest voor zo,n mooi kerkblad, zulke stukken ontsieren de boel. Ik sla meestal die boekbesprekingen over, ik lees graag zelf deze boeken, niet vooraf afgekraakt of in de wolken geprezen materiaal.
Als hij nu eens met zulken gaat praten, maar nee op afstand vuurwerk afsteken. Triest voor zo,n mooi kerkblad, zulke stukken ontsieren de boel. Ik sla meestal die boekbesprekingen over, ik lees graag zelf deze boeken, niet vooraf afgekraakt of in de wolken geprezen materiaal.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 07 jan 2006, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verschil reformatorisch en evangelische verdwijnt?!
Nou Gert,
Jij hebt wel een probleem. Want de Bijbel is ook nogal een Evangelisch boek. Daar kun je dan zeker ook niet zoveel mee?
Groet,
Houthakker.[/quote]
Of je begrijpt het niet of je wil het niet begrijpen. Eerlijk gezegd denk ik, jammer genoeg, het laatste. Nu een zinvollere inbreng in de discussie graag!
Jij hebt wel een probleem. Want de Bijbel is ook nogal een Evangelisch boek. Daar kun je dan zeker ook niet zoveel mee?
Groet,
Houthakker.[/quote]
Of je begrijpt het niet of je wil het niet begrijpen. Eerlijk gezegd denk ik, jammer genoeg, het laatste. Nu een zinvollere inbreng in de discussie graag!
Waarschuwing
Graag inhoudelijk discussieren, anders gaat deze topic op slot. Ontopic aub.
PS> We zijn een reformatorisch forum. We verwachten dan ook een positieve houding richting de gereformeerde gezindte (waarvan onze leden allen (als het goed is) deel van uitmaken). We zitten niet te wachten op een 'evangelisch zijn is beter' discussie. Wél willen we ruimte open laten voor discussie over de verschillen tussen refo's en evo's, en over wat we van elkaar kunnen leren. Als dat niet mogelijk blijkt te zijn (wat ik niet hoop), gaan we betreffende onderwerpen strenger modereren.
PS> We zijn een reformatorisch forum. We verwachten dan ook een positieve houding richting de gereformeerde gezindte (waarvan onze leden allen (als het goed is) deel van uitmaken). We zitten niet te wachten op een 'evangelisch zijn is beter' discussie. Wél willen we ruimte open laten voor discussie over de verschillen tussen refo's en evo's, en over wat we van elkaar kunnen leren. Als dat niet mogelijk blijkt te zijn (wat ik niet hoop), gaan we betreffende onderwerpen strenger modereren.
duss
memento schreef:Waarschuwing
Ok chef, is goeie zet van je, voor we t weten zijn we van t spoor af.
Re: Verschil reformatorisch en evangelische verdwijnt?!
Of je begrijpt het niet of je wil het niet begrijpen. Eerlijk gezegd denk ik, jammer genoeg, het laatste. Nu een zinvollere inbreng in de discussie graag![/quote]Gert10 schreef:Nou Gert,
Groet,
Houthakker.
Er is een hoop gezegd inmiddels, misschien zou je daar op willen reageren? Ik ben wel benieuwd naar jou mening naar aanleiding van het eerder besprokene. Je haalt er 1 minder zinnige reactie uit en vraagt om een zinnige reactie, maar daar zijn er volgens mij in dit topic al een hele hoop van gegeven

Geloven is toch nog wel iets anders dan serieus met het geloof bezig zijn. Zoals er islamieten zijn die hun godsdienst serieus nemen, zijn er ook christenen die dat doen. Maar dat betekent nog niet dat zij ware gelovigen zijn. Daar is toch iets anders voor nodig, Marnix, hoezeer je je daar ook tegen verzet.Afgewezen, laten we eens beginnen bij de kerken zelf. Dan kan je niet stellen dat de mensen helemaal niet willen geloven. Er zijn ontzettend veel mensen die wel willen maar ontmoedigd zijn doordat ze geen goede dingen te horen krijgen bijvoorbeeld. Ik haal er opnieuw maar even het perecentage kerkleden dat aan het avondmaal gaat bij. Die mensen die niet aangaan gaan niet voor niets naar de kerk... hoeveel van hen willen wel geloven maar gaan niet omdat er iets exclusiefsvan het avondmaal wordt gemaakt, mensen die denken: Ik kan me niet bekeren dus ik moet wachten op wat van boven?
- Miscanthus
Dat laatste zinnetje......dat zorgt ervoor dat velen twijfelmoedig worden. Ze vergeten dat hun kleine geloof versterkt wordt en dat Jezus hen wil onderwijzen dat zijn bloed werkelijk reinigt van alle zonden. Ze denken dat ze eerst iets moeten hebben of meemaken alvorens ze mogen komen. Maar Jezus roept hen al toe dat ze arm en naakt zijn en dorstig. En dat ze tot Hem komen mogen om gevoed en gekleed te worden. Dat geloofsvertrouwen mag er zijn.Afgewezen schreef:[ Zoals er islamieten zijn die hun godsdienst serieus nemen, zijn er ook christenen die dat doen. Maar dat betekent nog niet dat zij ware gelovigen zijn. Daar is toch iets anders voor nodig, Marnix, hoezeer je je daar ook tegen verzet.
En christenmdom of islam, dat scheelt nogal wat. Het gaat om de God van de christenen. Allah is geen God.
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 10 jan 2006, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat niet om serieus met een religie bezig zijn... maar het gaat om het geloof dat Jezus Christus voor je zonden gestorven is. Hij is de enige weg naar God toe... de bijbel zegt dat wie in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Dat er zo weinig mensen aan het avondmaal durfen terwijl velen wel oprecht geloven, maar daarin ontmoedigd worden door de prediking, kan je niet goedpraten met: "ja maar in andere religies zijn ze ook serieus met gelooof bezig en daarmee worden ze toch ook niet gered"Afgewezen schreef:Geloven is toch nog wel iets anders dan serieus met het geloof bezig zijn. Zoals er islamieten zijn die hun godsdienst serieus nemen, zijn er ook christenen die dat doen. Maar dat betekent nog niet dat zij ware gelovigen zijn. Daar is toch iets anders voor nodig, Marnix, hoezeer je je daar ook tegen verzet.Afgewezen, laten we eens beginnen bij de kerken zelf. Dan kan je niet stellen dat de mensen helemaal niet willen geloven. Er zijn ontzettend veel mensen die wel willen maar ontmoedigd zijn doordat ze geen goede dingen te horen krijgen bijvoorbeeld. Ik haal er opnieuw maar even het perecentage kerkleden dat aan het avondmaal gaat bij. Die mensen die niet aangaan gaan niet voor niets naar de kerk... hoeveel van hen willen wel geloven maar gaan niet omdat er iets exclusiefsvan het avondmaal wordt gemaakt, mensen die denken: Ik kan me niet bekeren dus ik moet wachten op wat van boven?
Dit zinnetje vind ik heel treffend. Hoe zwaarder, hoe minder dit geloofd wordt. Het is het toppunt van alleen uit genade. Maar er moet meer bij. Een beetje ellendekennis, een snufje beleving en wat wetjes waar je je aan houdt. Nee, alles alleen uit genade, maar ondertussen wel eisen dat je oprecht spijt heb, dat je bepaalde ervaringen hebt in een bepaalde volgorde en dat je dan echt niet meer met je rode trui op de fiets naar de kerk meer gaat.Marnix schreef:de bijbel zegt dat wie in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
De dominee zei het treffend deze zondag: De hoeren en tollenaars hier in deze kerk zijn niet de mensen voorin de kerk die in het zwart aandachtig luisteren en alle orthodoxe wetten volgen, maar de jeugd achterin die onder het bidden zitten te smssen en onder de preek aan het slapen zijn. Er is een gedachteverandering en een koerswijziging nodig in de reformatorische wereld, want voordat we weten koersen we linea recta naar Rome die ook heilige huisjes hebben buiten Christus en waar de waarheid achter de waarheid en waar de mondelinge en schriftelijke overlevering even belangerijk is als de bijbel. Om dan nog helemaal niet te spreken over ons functioneren als gemeente van Christus en onze positie (zeg maar afwezigheid) in de wereld.
De joden hebben dit traject zelf ook allemaal doorgemaakt. Op een gegeven moment waren de regels en de vorm belangerijker dan het praktisch (werkelijke) geloven. Het volk leefde langs God en gebod, want het geloof was een gewoonte geworden. Net als het gereformeerd zijn in de 18e tot de 20e eeuw. Je zag een partij die de wettische kant opging om dit te bestrijden. Een andere partij ging juist de mystieke kant op en bestreed dit gewoontegeloof door beleving te eisen. Jezus kwam op de wereld en bestreed de wettische groep. We weten daar vrij veel van. Maar Paulus heeft veel moeten strijden met de mytische groep die zochten naar bijzondere ervaringen en emoties. De joodse versie is de kabbalah. De vroegchristelijke kerk kende veel gnostiek waarvan de geschriften van Qumran het bewijs van zijn. Er is daar heel veel tegen gestreden. Op dit moment maak ik mij zorgen om de reformatorische tak van christenen. Ik ben bang dat overleving word gezocht in afzondering en conservatisme, waarbij in toenemende mate wettisisme en gnostiek de ware bevinding moet behoeden van het hellende vlak. Ik geloof niet dat we daarmee overleven in deze wereld. Dit komt omdat God dit niet zegent. We hebben 2 grote opdrachten in deze wereld en dat is de zorg voor de wezen en de armen, maar ook de verkondiging van het evangelie. We kiezen nu om het zout veilig op te bergen. Dat is als de knecht die zijn talent begroef in de grond. Daar rust geen zegen op. We doen onze opdracht niet. Daardoor is de kerk ernstig ziek geworden.
Inderdaad.... en dan moet je je nagaan dat ik uit die bijbeltekst nog het woordje "ieder" weggelaten heb.
Maar nee, tegenwoordig weten ze het beter. Niet ieder die in Hem gelooft heeft eeuwig leven... zo zeker kan je daar niet van zijn, het moet wel doorleefd worden, er moet een hoop ellendekennis bij....
Tja inderdaad, het wordt weer steeds meer Farizees.... Wat zegt Jezus ook alweer tegen de Farizeeers in Matteus 23? Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen toe voor de mensen. Immers, gij gaat er niet binnen en die trachten binnen te gaan, laat gij niet toe daarin te komen.
In hoeverre dat van toepassing is ga ik niet invullen, laat iedereen daar zelf een kritisch over nadenken.
Wel worden de woorden van Jezus uit Johannes 3:16 tegenwoordig niet meer opgevat zoals hij bedoelde.... en dan is het behoorlijk uitkijken.... Als er in een kerk niet naar de Geneesheer wordt geluisterd, is het niet raar dat er ziekten komen.
Maar nee, tegenwoordig weten ze het beter. Niet ieder die in Hem gelooft heeft eeuwig leven... zo zeker kan je daar niet van zijn, het moet wel doorleefd worden, er moet een hoop ellendekennis bij....
Tja inderdaad, het wordt weer steeds meer Farizees.... Wat zegt Jezus ook alweer tegen de Farizeeers in Matteus 23? Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen toe voor de mensen. Immers, gij gaat er niet binnen en die trachten binnen te gaan, laat gij niet toe daarin te komen.
In hoeverre dat van toepassing is ga ik niet invullen, laat iedereen daar zelf een kritisch over nadenken.
Wel worden de woorden van Jezus uit Johannes 3:16 tegenwoordig niet meer opgevat zoals hij bedoelde.... en dan is het behoorlijk uitkijken.... Als er in een kerk niet naar de Geneesheer wordt geluisterd, is het niet raar dat er ziekten komen.