Aanbod

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Concreet, concreet... wat is geloven dat is toch keurig verwoord in de Heidelberger?
Inderdaad, WAT is dan een christen nodig te geloven.
Antw. Alles wat ons in het Evangelie BELOOFD wordt.'
Het is maar al te duidelijk, dat de mensen uit vers 30 anderen zijn dan de mensen uit het vervolg van dit hoofdstuk.
Als Christus zelf zegt dat ze Hem zoeken te doden, en als ze zelfs stenen oppakken om Hem te stenigen, dan geloof je toch zelf niet dat dat dezelfde mensen waren Afgewezen....?
Ben je daar zo zeker van? Lees dan Joh. 6:60 eens: Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen. En vs. 66: Van toen af gingen velen Zijn er discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De ongelovige en onbekeerde geldt de volgende belofte: indien zij in Mijn Naam niet geloofd hebben en zich niet bekeerd hebben, zij zullen verdoemd worden.
Elmousse, dus toch een belofte, want was is er verbonden aan het geloven in Zijn Naam. [Opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe].
De Heere Jezus stuurde de discipelen niet het land is met de blijde booschap: Veroordeelde schepselen hoort toe, de vrijspraak wordt jullie aangeboden! Nee maar met de blijde boodschap dat er een Weg van ontkoming is in het bloed van Jezus Christus voor een iegenlijk zondaar, indien zij toegaan met een waarachtig geloof tot de troon der genade....
Vrijspraak of rechtvaardiging wordt verkregen door het geloof, Elmousse. Vrijspraak wordt inderdaad nergens aangeboden. Rechtvaardiging volgt op het geloof. God spreekt de zondaar vrij in de hemelhof als hij of zij gelooft.
De weg kan er alleen maar zijn in het geloof... zonder geloof daarin is er geen weg! Je wilt oorzaak gevolg relatie hebben?

de weg is er voor iedereen -> ongelovige bewandelen deze weg niet (willen dat niet) -> gelovigen willen en doen dit dus

de weg is er voor de gelovigen -> ongelovigen kunnen deze weg niet bewandelen -> geschonken geloof is nodig voor het kunnen bewandelen en willen bewandelen.

De tweede implicatie houdt m.i. meer in, en wat het meer inhoudt komt ook overeen met de Bijbel.

Concreet, concreet... wat is geloven dat is toch keurig verwoord in de Heidelberger?
Elmousse, lees nu eens Johannes 3,16. Daar staat verwoordt wat je zoekt:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

God heeft aan de wereld Zijn Zoon gegeven. Het Lam ís geslacht. De verzoening is teweeggebracht. De HEERE eist echter wel geloof in deze Zijn Zoon. Als we in ongeloof deze aangeboden Christus verwerpen, en dus onze zaligheid, dan zijn we alrede veroordeeld.

Zo was het ook met de kinderen Israëls. Het paaslam was geslacht. Waren ze nu allen gevrijwaard? Nee, noodzakelijk was het bloed aan de dorpel. Hiervoor was het geloof in het bloed nodig. Ook hier dus het geloof. Het geslachte lam was niet voldoende. Dat geldt ook ons, vandaag! Het Paaslam is geslacht op Golgotha. Hij heeft gekropen als een worm; Hij heeft de totale Godverlatenheid doorleefd; Hij heeft tenslotte mogen uitroepen: Het is volbracht! Hij had het offer gebracht. Al hadden er duizend werelden gezondigd, dit bloed / offer is volkomen en algenoegzaam. Toch is ook dit niet genoeg. Voor ons persoonlijk, voor u, jouw en mij klinkt de vraag: Gelooft gij in Mijn Zoon?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik citeer in dit verband met instemming J.G. Woelderink (waarmee ik mijzelf overigens allerminst tot Woelderinkiaan wil verklaren):
In de rechtvaardiging staan we (...) voor een verklaring van God. Niet een besluit, maar een verklaring. Daarom veronderstelt de rechtvaardiging het Woord van God, waarin deze uitspraak wordt neergelegd. En het is door ditzelfde Woord van God, dat deze uitspraak ter onzer kennis komt. De ouden spraken in dit verband van de bedienende oorzaak van de rechtvaardiging, waaronder zij het evangelie verstonden. (...)
Wijl de rechtvaardiging een verklaring Gods is, die in het Woord tot uiting komt, volgt daaruit reeds de band, die er is tusschen rechtvaardiging en geloof. Want een uitspraak, een oordeel, een verklaring kan verworpen of aangenomen worden; ongeloof doet iemands verklaring verwerpen en geloof doet zijn verklaring aannemen.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Het is maar al te duidelijk, dat de mensen uit vers 30 anderen zijn dan de mensen uit het vervolg van dit hoofdstuk.
Als Christus zelf zegt dat ze Hem zoeken te doden, en als ze zelfs stenen oppakken om Hem te stenigen, dan geloof je toch zelf niet dat dat dezelfde mensen waren Afgewezen....?
Ben je daar zo zeker van? Lees dan Joh. 6:60 eens: Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen. En vs. 66: Van toen af gingen velen Zijn er discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
Wie is die ons afgewezen? Dat is niet iedereen! Dat zijn de ellendigen, hongerigen zachtmoedige en armen van geest. Voor dezulken staat de Bijbel vol beloften... ten goede! Voor de overspelers, woekeraars, rovers (die daarin verzadiging zoeken) en wat dies meer is de belofte "Zo zij in Mijn heerlijkheid zullen ingaan...."
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Ik citeer in dit verband met instemming J.G. Woelderink (waarmee ik mijzelf overigens allerminst tot Woelderinkiaan wil verklaren):
In de rechtvaardiging staan we (...) voor een verklaring van God. Niet een besluit, maar een verklaring. Daarom veronderstelt de rechtvaardiging het Woord van God, waarin deze uitspraak wordt neergelegd. En het is door ditzelfde Woord van God, dat deze uitspraak ter onzer kennis komt. De ouden spraken in dit verband van de bedienende oorzaak van de rechtvaardiging, waaronder zij het evangelie verstonden. (...)
Wijl de rechtvaardiging een verklaring Gods is, die in het Woord tot uiting komt, volgt daaruit reeds de band, die er is tusschen rechtvaardiging en geloof. Want een uitspraak, een oordeel, een verklaring kan verworpen of aangenomen worden; ongeloof doet iemands verklaring verwerpen en geloof doet zijn verklaring aannemen.
Hier wilde ik toch niet mee instemmen: Maar voor mijn begrip: Wat is de inhoud van de verklaring is dan?
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Wie is die ons afgewezen? Dat is niet iedereen! Dat zijn de ellendigen, hongerigen zachtmoedige en armen van geest. Voor dezulken staat de Bijbel vol beloften... ten goede! Voor de overspelers, woekeraars, rovers (die daarin verzadiging zoeken) en wat dies meer is de belofte "Zo zij in Mijn heerlijkheid zullen ingaan...."
dus gaan we op remonstrantse wijze? ons eens flink armoedig, overspelig en rovers voelen zodat we helemaal geschikt zijn....... En zolang we dat niet zijn leven we lekker verder toch?

Sorry ik breek zomaar in een discussie in maar ik kon het niet laten.

Nog niet zolang mijmerde een bekende van mij dat hij nu al ruim 60 jaar was en nog steeds onbekeerd door het leven ging. Tja tis was he, maar ja als God mij niet stil zet dan ja dan kan je ook niet anders verwachten.
Zou hij ook zo fijn afwachten als hij hoorde dat hij ongeneselijk ziek is, en dat het omkomen is. Zou hij niet snel naar een dokter gaan voor deze ongeneselijke kwaal? Al 60 jaar hoort hij zeker dat hij ongeneselijk is. Maar blijkbaar heeft hij leidslieden gehad die hem vertroetelde in deze jammerlijke staat, leidslieden die hun taak verzaakten om hem de rust op te zeggen en hem op Christus te wijzen. Zouden die leidslieden ook gelezen hebben van wij dan wetende de schrik des Heeren. Ik vraag het me af. Ze zetten alles achter de uitverkiezing. Uiterst rechtzinnig, ja dat wel. Maar waartoe leidt het allemaal. Naar de plek waar ze de remonstranten en allen die anders denken dan hen naar wegdoen. Maar goed ze zijn dan in ieder geval rechtzinnig die kant op gegaan.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
Het Paaslam was alleen voor de Israelieten geslacht. Alleen zij konden dit bloed aan de dorpel smeren, de eerstgeborenen der Egyptenaren vergingen tesamen met de Farao.

God is geen mens dat Hij Zijn oogmerk missen zou: Hij doet al wat Hem behaagd. Als Zijn oogmerk het behoud der ganse wereld was zou Hij de ganse wereld het geloof geven. Maar nee Christus is gekomen niet voor de rechtvaardigen, maar voor de verlorenen. Christus door vertelde gelijkenissen, want zo zegt Hij: Opdat zij ziende zien en niet bemerken, en horende horen en niet verstaan, opdat zij zich niet ter eniger tijd zouden bekeren en hun de zonden vergeven worden.

Diestengevolge hebben de kanttekenaren, bij het woord wereld aangetekend: Dat is niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen in de ganse wereld verstrooid.
opdat de wereld behouden zal worden en die wereld zal ook behouden worden!

Is het dan wat ik zoek? Neen, want er gelden geen onvoorwaardelijke beloften den onbekeerden en verharden van hart, wel geldt voor degene die zich bekeerd: (opdat zou zich niet zouden bekeren en) hun zonden vergeven worden.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door jacob
dus gaan we op remonstrantse wijze? ons eens flink armoedig, overspelig en rovers voelen zodat we helemaal geschikt zijn....... En zolang we dat niet zijn leven we lekker verder toch?

Sorry ik breek zomaar in een discussie in maar ik kon het niet laten.

Nog niet zolang mijmerde een bekende van mij dat hij nu al ruim 60 jaar was en nog steeds onbekeerd door het leven ging. Tja tis was he, maar ja als God mij niet stil zet dan ja dan kan je ook niet anders verwachten.
Zou hij ook zo fijn afwachten als hij hoorde dat hij ongeneselijk ziek is, en dat het omkomen is. Zou hij niet snel naar een dokter gaan voor deze ongeneselijke kwaal? Al 60 jaar hoort hij zeker dat hij ongeneselijk is. Maar blijkbaar heeft hij leidslieden gehad die hem vertroetelde in deze jammerlijke staat, leidslieden die hun taak verzaakten om hem de rust op te zeggen en hem op Christus te wijzen. Zouden die leidslieden ook gelezen hebben van wij dan wetende de schrik des Heeren. Ik vraag het me af. Ze zetten alles achter de uitverkiezing. Uiterst rechtzinnig, ja dat wel. Maar waartoe leidt het allemaal. Naar de plek waar ze de remonstranten en allen die anders denken dan hen naar wegdoen. Maar goed ze zijn dan in ieder geval rechtzinnig die kant op gegaan.
Tja wat mensen allemaal wel niet willen doen voor een ongeneeslijke kwaal... maar er zijn ook mensen die erin berusten. Maar nee we moeten ons niet lekker arm en ellendig voelen: Er geldt strijd gij om in te gaan, dat is doe er alles aan. Ja en de uitverkiezing dan? Wil je niet weten of je uitverkoren bent dan? Spring van een flat, als je dan sterft weet je het... als je blijft leven probeer het nog een keer... maar nee, kijk dat is nu het probleem wij steken de kop in het zand... wij leven in een dodelijke gerustheid: God moet het doen en het zal nog allemaal wel meevallen.... we willen niet weten dat we vervloekte schepselen zijn die tot niets goeds meer in staat zijn, hoeveel wij er ook aan willen doen... Maar er is toch alles aan gedaan? nou aanvaard dat dan gelovig...

Maar wat wil je dan? Doe de deur van je hart maar open, dan zie je achteraf vanzelf wel dat de Geest het gedaan heeft

Begin maar verstandelijk te geloven dan zal je zien dat de Geest erin mee komt....
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

In zondag 7 lezen we:

Vr.20. Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?

Antw. Neen zij, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.

Vr.21. Wat is een waar geloof?

Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk
de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.

Vr.22. Wat is dan een Christen nodig te geloven?

Antw. Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt, hetwelk ons de Artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsom leren.

Zoals ik al eerder schreef is hier de christen aan het woord uit zondag 1. Hij kent zijn ellende, hij is verlost en hij kent het leven van heiligmaking. De Heidelberger stelt hem of haar echter wel wezenlijke vragen. We zijn geen christen vóóraf! Wij mogen slechts de naam dragen als we Hem met een waar geloof hebben aangenomen.

Het Evangelie wat zwanger is van de beloften wordt u, jouw en mij aangeboden in de prediking van Zijn Woord. Wie wordt dit Evangelie aangeboden? Zondaren, zonder onderscheid. Niet bepaalde zondaren, nee alle zondaren die het Woord horen. Wanneer ons dit Woord der belofte ooit is gepredikt, dan hebben wij geen enkel woord ter verontschuldiging meer.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door ElmousseMaar wat wil je dan? Doe de deur van je hart maar open, dan zie je achteraf vanzelf wel dat de Geest het gedaan heeft

Begin maar verstandelijk te geloven dan zal je zien dat de Geest erin mee komt....
Het komt op een wilsbeslissing aan....
God geeft de wasdom naar zijn belofte.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dat laatste is geen belofte, maar een bedreiging.
Maarre, ik lees nog steeds de catechismus en daar staat ONS. En wat jij er allemaal bij haalt, staat daar niet. Blijf 'ns even bij de les. Als er iets BELOOFD wordt, kunnen wij dit verwerpen in ONGELOOF.
Jij legt de grond van het geloof steeds in een hoedanigheid IN de mens. Maar de grond voor ons geloof ligt BUITEN ons, in het volbrachte werk van Christus.

Wat je vraag over Woelderink betreft: God legt een verklaring af. Hij is verzoend door het offer van Zijn Zoon. Hij is bevredigd door het volbrachte werk van Christus. En wie nu daarmee ook tevreden is, is behouden. Zo simpel is dat.
Maar hoe simpel het ook is, wij kunnen onszelf dat geloof niet geven. Dat is óók waar.
refo

Bericht door refo »

Maar hoe simpel het ook is, wij kunnen onszelf dat geloof niet geven. Dat is óók waar.
Schuldig, maar hulpeloos.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Wanneer ons dit Woord der belofte ooit is gepredikt, dan hebben wij geen enkel woord ter verontschuldiging meer.
Anders wel?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wanneer ons dit Woord der belofte ooit is gepredikt, dan hebben wij geen enkel woord ter verontschuldiging meer.
Anders wel?
"Indien Ik niet gekomen was en tot hen gesproken had, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hun zonde", zegt Jezus in Joh. 15:22.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door refo
Schuldig, maar hulpeloos.
??
Plaats reactie