De ongelovige en onbekeerde geldt de volgende belofte: indien zij in Mijn Naam niet geloofd hebben en zich niet bekeerd hebben, zij zullen verdoemd worden.
Elmousse, dus toch een belofte, want was is er verbonden aan het geloven in Zijn Naam. [Opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe].
De Heere Jezus stuurde de discipelen niet het land is met de blijde booschap: Veroordeelde schepselen hoort toe, de vrijspraak wordt jullie aangeboden! Nee maar met de blijde boodschap dat er een Weg van ontkoming is in het bloed van Jezus Christus voor een iegenlijk zondaar, indien zij toegaan met een waarachtig geloof tot de troon der genade....
Vrijspraak of rechtvaardiging wordt verkregen door het geloof, Elmousse. Vrijspraak wordt inderdaad nergens aangeboden. Rechtvaardiging volgt op het geloof. God spreekt de zondaar vrij in de hemelhof als hij of zij gelooft.
De weg kan er alleen maar zijn in het geloof... zonder geloof daarin is er geen weg! Je wilt oorzaak gevolg relatie hebben?
de weg is er voor iedereen

ongelovige bewandelen deze weg niet (willen dat niet)

gelovigen willen en doen dit dus
de weg is er voor de gelovigen

ongelovigen kunnen deze weg niet bewandelen

geschonken geloof is nodig voor het kunnen bewandelen en willen bewandelen.
De tweede implicatie houdt m.i. meer in, en wat het meer inhoudt komt ook overeen met de Bijbel.
Concreet, concreet... wat is geloven dat is toch keurig verwoord in de Heidelberger?
Elmousse, lees nu eens Johannes 3,16. Daar staat verwoordt wat je zoekt:
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
God heeft aan de wereld Zijn Zoon gegeven. Het Lam ís geslacht. De verzoening is teweeggebracht. De HEERE eist echter wel geloof in deze Zijn Zoon. Als we in ongeloof deze aangeboden Christus verwerpen, en dus onze zaligheid, dan zijn we alrede veroordeeld.
Zo was het ook met de kinderen Israëls. Het paaslam was geslacht. Waren ze nu allen gevrijwaard? Nee, noodzakelijk was het bloed aan de dorpel. Hiervoor was het geloof in het bloed nodig. Ook hier dus het geloof. Het geslachte lam was niet voldoende. Dat geldt ook ons, vandaag! Het Paaslam is geslacht op Golgotha. Hij heeft gekropen als een worm; Hij heeft de totale Godverlatenheid doorleefd; Hij heeft tenslotte mogen uitroepen: Het is volbracht! Hij had het offer gebracht. Al hadden er duizend werelden gezondigd, dit bloed / offer is volkomen en algenoegzaam. Toch is ook dit niet genoeg. Voor ons persoonlijk, voor u, jouw en mij klinkt de vraag: Gelooft gij in Mijn Zoon?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini