Oppervlakkige prediking --> inzegenen homoseksuele relaties

Adagio

Re: Oppervlakkige prediking --> inzegenen homoseksuele relaties

Bericht door Adagio »

Herman schreef: 07 okt 2024, 14:07
Philip schreef: 07 okt 2024, 14:05 Mijn vraag is dus: Wat gaat er precies fout in de Jacobikerk en in verwante gemeenten?
Dat lijkt me duidelijk. Seksuele relaties die in de bijbel nog tot een oproep tot bekering leiden, worden nu als geaccepteerd als normaal christelijk.
Of is dat de olifant in de kamer?
Eens, het schijnt een 'definitiekwestie' te zijn. Het eerste wat sneuvelt in een oorlog, wordt ook wel geslachtofferd op een forum.

Ik vond in "De macht van het woord. Een selectie uit het taalkundig werk van D.M. Bakker" wat interessante stukjes. Ik ben het vast niet met hem overal eens. Maar mij ontbreekt ook de lust en de tijd om zijn werk door te nemen.
Zelfs simpele mededelingen staan bol van interpretatie, vgl. "ik ben nou aan 't koken, hoor Jantje!" Waarom typeert moeder de stand van zaken zó? Is dat koken dan zó belangrijk?
Iemand zegt: "Als Jan een schurk is..." Nee, hij heeft hem geen schurk genoemd. Maar hij heeft hem wel met het woord schurk in verband gebracht. En dat houdt in, dat het op zijn minst zin heeft om je af te vragen of Jan een schurk is. Dat tekent Jan, dat verandert hem in ons oog: het woord schurk is gevallen met betrekking tot zijn persoon.
Spreken is dus heel verantwoordelijk werk. Zowel het algemene en structuuraanwijzend spreken van de wetenschap als het op het individuele gebeuren van alledag gerichte spreken. Spreken is dus handelen. Net als van alle handelen, kan aangenomen worden dat je er een doel mee hebt en dat je je bewust bent van de gevolgen. Iemand die spreekt om maar wat te zeggen, leutert, en iemand die een ander beledigt door er wat uit te flappen, kan zich niet excuseren door te zeggen dat hij het niet zo bedoelde: hij kan redelijkerwijs geacht worden zich bewust te zijn van het effect van zijn spreken. Elke taaluiting komt tot stand - idealiter - krachtens een beslissing om niet te zwijgen. Ook zwijgen, dat wil zeggen afzien van handelen, kan fout zijn.
De combinatie van de leer van de verdorven natuur des mensen met die van de onverliesbaarheid der genade kan misbruikt worden om ons te ontdoen van elke neiging ons te verantwoorden, ons te bekeren. Temeer daar we de trouw, die God door de eeuwen heen aan de kerk bewijst, kunnen ‘ombouwen’ tot een vanzelfsprekend, blijvend bezit van de Heilige Geest, zodat de kerk niet kan dwalen, het altijd bij het rechte eind heeft en niet meer bij God aan hoeft kloppen dan bij wijze van formaliteit.

Men ziet hieruit, hoe zelfs een kerk die Schrift en belijdenis trouw blijft, kan verharden in een afvallige houding. In plaats van warmte en liefde treedt dan koude onverschilligheid en arrogante zelfgenoegzaamheid. In een dergelijke sfeer verworden het bidden, het preken, het luisteren naar de preek, de doop, de belijdenis, het avondmaal tot lege handelingen: er is niets te vragen, het aanbidden is niet gemeend, het preken en het bijwonen van diensten is een formaliteit, geboden door de ‘logos’, maar in feite zinloos; de sacramenten delen in dit lot. ‘Mijn volk eert mij met de lippen, maar zijn hart is ver van mij’.
MarJT

Bericht door MarJT »

Philip schreef: 07 okt 2024, 14:05 Mijn vraag is dus: Wat gaat er precies fout in de Jacobikerk en in verwante gemeenten?
Dat lijkt me duidelijk. Seksuele relaties die in de bijbel nog tot een oproep tot bekering leiden, worden nu als geaccepteerd als normaal christelijk. Of is dat de olifant in de kamer?
Wonderlijke manier van denken over Jacobikerk en in het algemeen over seksuele relaties. Als ik het bijbelse relaas lees over David, de man naar Gods hart, hoor ik daar geen oproep tot bekering in mbt polyamorie. Toch wordt dat niet gezien als normaal christelijk. Je argumentatie hapert een beetje.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

MarJT schreef: 07 okt 2024, 20:09
Dat lijkt me duidelijk. Seksuele relaties die in de bijbel nog tot een oproep tot bekering leiden, worden nu als geaccepteerd als normaal christelijk. Of is dat de olifant in de kamer?
Wonderlijke manier van denken over Jacobikerk en in het algemeen over seksuele relaties. Als ik het bijbelse relaas lees over David, de man naar Gods hart, hoor ik daar geen oproep tot bekering in mbt polyamorie. Toch wordt dat niet gezien als normaal christelijk. Je argumentatie hapert een beetje.
Oh heb ik iets gemist? Waar wordt positief over polygamie geschreven in de Bijbel? Waar blijkt dat er zegen op rust?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Tja, wat wil je hiermee zeggen? Omdat polygamie niet expliciet wordt afgekeurd bij David is het toegestaan of moeten we niet moelijk doen over allerlei seksuele relaties buiten het huwelijk?
Forummer

Bericht door Forummer »

DDD schreef: 07 okt 2024, 11:40 Goed, mijn punt is, dat in deze preek nu juist de goede schepping, de val in het paradijs, de redding door het oordeel heen, en Christus als de enige echte schuilplaats aan de orde kwamen.

Een niet onderbouwd, negatief oordeel over andere mensen verspreiden, is wél laster. Dat is zo'n wijdverbreide zonde in de gereformeerde gezindte tot in preken toe, dat je het zelfs niet als zonde herkent.

Maar het was zéker niet het goede gerucht van de naaste naar voren brengen.
Helemaal mee eens. Ik heb dat ook al meermaals aangekaart.
Mogen we dit de 'gewone man' kwalijk nemen als het voorgeleefd wordt vanaf de kansel?

Persoonlijk ben ik daar richting de 'gewone man' wat mild in, maar benoem het wel. Richting de predikanten die dit voorleven ben ik scherper, zij brengen deze zonde binnen de gemeenten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Onreinheid leidt tot uitsluiting van het koninkrijk der hemelen. Daar valt homoseksualiteit nu eenmaal onder. Als je die mening niet meer bent toegedaan, dan doe je iets wat tot halverwege de 20e eeuw als normaal bijbels werd gezien.
MGG

Bericht door MGG »

Waar wordt in de Bijbel polyamorie net zo hard afgekeurd als homoseksuele relaties?
Los daarvan heeft David als gevolg van zijn meerdere vrouwen en eigen lust gigantisch veel verdriet gehad van zijn gezin. Het is geen rechtstreekse veroordeling, maar Gods zegen ruste niet op Davids zijn hele gezin.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Efeze 5:25 Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven,

Vrouw, niet vrouwen, polygamie wordt nergens goed gepraat en er rust geen zegen op.
God gebiedt een huwelijk tussen 1 vrouw en 1 man, en niet 1 man met meerdere vrouwen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Adagio

Bericht door Adagio »

Johann Gottfried Walther schreef: 08 okt 2024, 11:34 Efeze 5:25 Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven,
Eén enige is Mijn duive, Hooglied 6.
Dus niet de vrouw van je naaste liefhebben. En Christus heeft alleen gebeden en Zijn leven gegeven voor de Zijnen, Joh. 17.

Maar ook niet meer dan één.
Mal. 2 "Gij nu zegt: Waarom? Daarom dat de HEERE een Getuige geweest is tussen u en tussen de huisvrouw uwer jeugd, met dewelke gij trouwelooslijk handelt, daar zij toch uw gezellin en de huisvrouw uws verbonds is.
Heeft Hij niet maar één gemaakt, hoewel Hij des geestes overig had? En waarom maar dien enen? Hij zocht een zaad Gods. Daarom, wacht u met uw geest, en dat niemand trouwelooslijk handele tegen de huisvrouw zijner jeugd."

Kanttek. "God had wel, indien het Hem beliefd had, meer vrouwelijke lichamen kunnen scheppen, en denzelven een levenden adem inblazen, het ontbrak Hem aan de macht niet, Adam meer dan één vrouw te scheppen; maar dewijl Hij dat niet gedaan heeft, zo blijkt daaruit, dat Hij niet gewild heeft, dat een man meer dan één vrouw hebben zou." Gen. 1: 27, Matth. 19.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

2 Samuël 12: 8 'En Ik heb u uws heren huis gegeven, daartoe uws heren vrouwen in uw schoot, ja, Ik heb u het huis van Israël en Juda gegeven; en indien het weinig is, Ik zou u alzulks en alzulks daartoe doen.'
Henk J

Bericht door Henk J »

Kanttekening 8 bij het woordje vrouwen meldt: Niet dat God de veelheid der vrouwen heeft goedgekeurd, maar in het Oude Testament verdragen zonder straf.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

En dat vind je in overeenstemming met de tekst? Er staat niet 'verdragen', maar echt 'gegeven'.
Henk J

Bericht door Henk J »

Gezien wat de Heere bekend heeft gemaakt middels Zijn Woord over polygamie wel. Maar om echt tot een goede mening te komen moet ik het even nader bestuderen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik ben dat met je eens hoor, dus voor mij hoef je dat niet te doen.
Maar dat zijn wel de teksten die polyamoristen gebruiken, of in ieder geval als cultuurafhankelijk te bestempelen.
MarJT

Bericht door MarJT »

Grappig hoe de hele discussie op een ander spoor komt te staan. :-) kom ik zo op terug.

Waar ik me zeer aan stoor is dat men feilloos de zonde van een andere gemeente kan aanwijzen. Oh, wat erg wat die en die gemeente wel allemaal niet doet! Oordeel toch eens niet en hou je bezig met de boezemzonden in je eigen refohoek.

Van daaruit benoemde ik de polygamie praktijken in het OT. Wat we nu niet als zondeloos kunnen voorstellen was toendertijd zelfs een gave van God. (David kreeg(!) de bijvrouwen van Saul.)

Want op dit forum wordt volop geoordeeld, gewogen en te licht bevonden. Ik vind dat een zeer kwalijke zaak.
Plaats reactie