"De middelen gebruiken"

HHR

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 02 jul 2024, 17:56 Je gaat niet in op de rest van mijn post, maar beperkt je tot één zin, die je helemaal gaat fileren. Dat is natuurlijk geen manier om te discussiëren.

Het punt is precies wat ik zeg: ik hoor jou totaal niet spreken over de doodstaat van de mens. En daar gaat het nu precies mis. Als je dat niet benoemt, kun je allerlei op zichzelf ware citaten delen van Boston, maar over de doodstaat zwijg je en dan vind ik dat een eenzijdige boodschap die gevoelig is voor de dwaling van het remonstrantse gedachtegoed. We weten allemaal wat er gebeurt met een prediking waarin dit evenwicht zoek raakt. Kijk bijvoorbeeld maar naar sommige delen van de PKN en GKV en CGK. Er is een verondersteld geloof en noodzaak van wedergeboorte wordt wezenlijk gemist. En met de visie die jij voorschrijft, meen ik dat die gevaren levensgroot aanwezig zijn en dit heel gemakkelijk kan ontstaan.

Terwijl diezelfde Boston ook de twaalf bijslagen heeft opgetekend. Maar daar hoor ik nu zelden over...
Ik begrijp je punt en ik zie zelf ook een gevaar voor een prediking waar geloof een automatisme is en het beeld van de toestand van de mens van nature niet klinkt.
Tegelijkertijd moet je deze argumenten niet inbrengen om een oproep tot geloof verdacht te maken.
Die oproep is heel bijbels.
De oproep om iets te doen wat een mens van nature niet kan, maar door die oproep juist gewerkt wordt.
Zoals een dode die levend wordt op de eis om op te staan.
Zoals een blinde ziende wordt op de eis om te zien.
Zoals de wind ging liggen op de eis "Zwijg. Wees stil"

Zo gaat een dode ziel leven op de eis van geloof.

Daarom is het echt niet goed als die eis niet, of heel zwak klinkt.
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 02 jul 2024, 17:56 Je gaat niet in op de rest van mijn post, maar beperkt je tot één zin, die je helemaal gaat fileren. Dat is natuurlijk geen manier om te discussiëren.

Het punt is precies wat ik zeg: ik hoor jou totaal niet spreken over de doodstaat van de mens. En daar gaat het nu precies mis. Als je dat niet benoemt, kun je allerlei op zichzelf ware citaten delen van Boston, maar over de doodstaat zwijg je en dan vind ik dat een eenzijdige boodschap die gevoelig is voor de dwaling van het remonstrantse gedachtegoed. We weten allemaal wat er gebeurt met een prediking waarin dit evenwicht zoek raakt. Kijk bijvoorbeeld maar naar sommige delen van de PKN en GKV en CGK. Er is een verondersteld geloof en noodzaak van wedergeboorte wordt wezenlijk gemist. En met de visie die jij voorschrijft, meen ik dat die gevaren levensgroot aanwezig zijn en dit heel gemakkelijk kan ontstaan.

Terwijl diezelfde Boston ook de twaalf bijslagen heeft opgetekend. Maar daar hoor ik nu zelden over...
Die doodstaat die benoemd zou moeten worden, is een vreemd verschijnsel, maar niettemin een soort schibboleth voor sommige mensen. Horen ze het noemen, dan is de preek ok. Horen ze het niet, dan deugt er niks van.
Terwijl dode mensen dat niet kunnen horen en levende mensen niet meer dood zijn.
Iets dergelijks geldt voor 'noodzaak van wedergeboorte'.

Die 12 bijlslagen zijn ook wel wat misleidend. Het zijn meer 11 dwalingen (verondersteld geloof of zo je wilt: veronderstelde wedergeboorte) plus 1 'bijlslag'.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Johannes 3:16 schreef: 02 jul 2024, 19:04

Ik zie jou tot op heden nergens op hét punt in dit topic ingaan. Je ontkent het of je begint over wat anders. Als ik terug wil naar de kern, ben ik volgens jou aan het framen en fileren. Om het met jouw woorden te zeggen: 'Dat is natuurlijk geen manier om te discussiëren'.
Hier: hartelijk aanbevolen:
https://youtu.be/BOOdukEMBhg?si=LR0IoWC_bORm5J_X
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 20 jul 2024, 20:45
Johannes 3:16 schreef: 02 jul 2024, 19:04

Ik zie jou tot op heden nergens op hét punt in dit topic ingaan. Je ontkent het of je begint over wat anders. Als ik terug wil naar de kern, ben ik volgens jou aan het framen en fileren. Om het met jouw woorden te zeggen: 'Dat is natuurlijk geen manier om te discussiëren'.
Hier: hartelijk aanbevolen:
Dit is ook geen manier van discussiëren.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Dat zeg jij.

Het is met jou sowieso erg lastig.
Arja

Bericht door Arja »

Marco schreef: 02 jul 2024, 18:04
GerefGemeente-lid schreef: 02 jul 2024, 17:56Terwijl diezelfde Boston ook de twaalf bijslagen heeft opgetekend. Maar daar hoor ik nu zelden over...
Gelukkig niet.
Boston benadrukte dat deze bijlslagen niet bedoeld waren om de tere conscienties te kwellen of te bedroeven, maar om hen te leiden naar een dieper begrip van hun behoefte aan verlossing (en zo meer en meer te verlangen naar de overvloedige genade die beschikbaar is in Christus).

Helaas zijn er wèl tere concienties mee gekweld met deze bijlslagen en werden ze door sommige mensen als meetlat gebruikt.

Over welke bijlslag zou jij meer willen horen in de kerk dan, @GerefGemeente-lid? Het zijn allemaal ervaringen, die een mens mee kan maken, zonder tot Christus gekomen te zijn. Ik weet dat ik het erg benauwend vond, omdat ik steeds in mezelf ging zoeken of het precies zo gegaan was bij mij. Ik haalde de maat nooit omdat de Heere me heel lieflijk geleid had.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

-DIA- schreef: 24 jul 2024, 19:20 Nu live vanuit de Gereformeerde Gemeente van Wierden-Aadorp, ds. K. Boeder

https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 4190001986
Ongelovigen moeten "bedelen" en "smeken".

Maar de oproep om te geloven (in welke bewoordingen dan ook) klonk niet.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Johannes 3:16 schreef: 25 jul 2024, 07:28
-DIA- schreef: 24 jul 2024, 19:20 Nu live vanuit de Gereformeerde Gemeente van Wierden-Aadorp, ds. K. Boeder

Heb je deze preek al beluisterd?

Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

GerefGemeente-lid schreef: 25 jul 2024, 20:29

Nee. Toen ik onlangs een link plaatste, reageerde je als volgt:
Waarom is juist deze preek daar een typisch voorbeeld van? Maak het concreet. Welke uitspraken uit de preek maken dat dit, volgens jou (!), zo is? Je noemt alleen de link. Maar ik wil van jou horen, zonder dat ik de preek beluister, waarom jij inhoudelijk het niet met deze preek eens bent, als het gaat om de oproep tot en het bevel van bekering en geloof.
Met linkjes en citaten beargumenteer je niets.
Verwacht van mij dan ook niet dat ik deze preek ga luisteren wanneer je alleen een linkje plaatst.

En nee, je hoeft hier geen conclusies aan te verbinden.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Johannes 3:16 schreef: 25 jul 2024, 22:47
GerefGemeente-lid schreef: 25 jul 2024, 20:29

Nee. Toen ik onlangs een link plaatste, reageerde je als volgt:
Waarom is juist deze preek daar een typisch voorbeeld van? Maak het concreet. Welke uitspraken uit de preek maken dat dit, volgens jou (!), zo is? Je noemt alleen de link. Maar ik wil van jou horen, zonder dat ik de preek beluister, waarom jij inhoudelijk het niet met deze preek eens bent, als het gaat om de oproep tot en het bevel van bekering en geloof.
Met linkjes en citaten beargumenteer je niets.
Verwacht van mij dan ook niet dat ik deze preek ga luisteren wanneer je alleen een linkje plaatst.

En nee, je hoeft hier geen conclusies aan te verbinden.
Mag ik dan nog één vraag stellen: waarom benoem je in datgene wat je hoort alleen de negatieve ervaringen en niet ook eens iets postiefs? Het lijkt alsof je enkele rancuneuze berichten over de prediking in de GG kunt plaatsen.

Ik weet zeker dat jij en ik elkaar van harte kunnen vinden in de preek op YouTube. En daar zoek ik naar: verbinding rond Gods Woord. Maar door deze afstotende reactie is die hoop ook weer een beetje weg. En dat vind ik erg jammer.

De preek op YouTube is een rijke Christus voor een arme zondaar, en het geluk waar de zondaar in mag delen, hier gebrekkig en vaak onvolkomen, maar straks volmaakt en eeuwig.

Ik hoop, ondanks je teleurstellende reactie, dat je de preek toch wilt beluisteren en dat we daarin toch elkaar kunnen (h)erkennen.
Job

Bericht door Job »

Aansluitend aan GGLid wil ik Johannes 3:16 vragen: met welke intentie luister je eigenlijk mee naar zo'n preek als dit je enige reactie is?

Hoe druk je op de play-button? Heilbegerig? Positief benieuwd? Vooringenomen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

een kruisverhoor lijkt het wel, de heren aanklagers staan weer klaar.
ik heb de preek niet geluisterd en ik weet dat er zat preken zijn in de GG waar Christus centraal staat (luister zelf graag naar b.v. ds P.G. Heijkamp).
Maar ik heb ook preken gehoord van GG dominees (en ook daarbuiten) , waar Christus niet centraal stond, en waar geen oproep tot geloof was, waar enkel een oproep was tot veel bidden, tot zelfonderzoek, maar niet om tot Christus te vluchten.

Je kan er van vinden wat je wil, maar dat wat je graag hoort, valt op, als het er niet is.

Je kan ook liefhebber zijn van een bevindelijk raster wat over iedere tekst als keurslijf wordt gelegd, dat valt ook op, als dat gemist wordt. En als dat gezegd wordt komen er vaak op refoforum minder reacties.

Dat wil niet gelijk zeggen dat je met de verkeerde intentie luisterde.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bertiel schreef: 26 jul 2024, 07:49 een kruisverhoor lijkt het wel, de heren aanklagers staan weer klaar.
ik heb de preek niet geluisterd en ik weet dat er zat preken zijn in de GG waar Christus centraal staat (luister zelf graag naar b.v. ds P.G. Heijkamp).
Maar ik heb ook preken gehoord van GG dominees (en ook daarbuiten) , waar Christus niet centraal stond, en waar geen oproep tot geloof was, waar enkel een oproep was tot veel bidden, tot zelfonderzoek, maar niet om tot Christus te vluchten.

Je kan er van vinden wat je wil, maar dat wat je graag hoort, valt op, als het er niet is.

Je kan ook liefhebber zijn van een bevindelijk raster wat over iedere tekst als keurslijf wordt gelegd, dat valt ook op, als dat gemist wordt. En als dat gezegd wordt komen er vaak op refoforum minder reacties.

Je hebt gelijk hoor.

Zelf hoor ik ds. Heijkamp dan juist weer minder graag, omdat ik het eenzijdig Godswerk teveel mis.

Zo heeft iedereen dat wel.

Maar het voortdurend benoemen van allerlei eenzijdigheid, is mijns inziens niet goed. Ds. C. van Ruitenburg ging zondagmiddag alhier voor en hij had het er in zijn gemeenschappelijk gebed over of 'de gemeente hem vol zou mogen bidden, en hij dan de gemeente vol zou mogen preken'. Zou dat 'vol bidden' niet te weinig gebeuren en zou daarom de oorzaak misschien bij de toehoorder kunnen liggen, i.p.v. bij de prediker?
Job

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 26 jul 2024, 07:49 een kruisverhoor lijkt het wel, de heren aanklagers staan weer klaar.
Flauw, want volgens mij klaagt Joh.3:16 vooral aan. Op zo'n kritische post mogen dan toch best kritische vragen volgen?
Ararat

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef: 26 jul 2024, 08:15

Je hebt gelijk hoor.

Zelf hoor ik ds. Heijkamp dan juist weer minder graag, omdat ik het eenzijdig Godswerk teveel mis.

Zo heeft iedereen dat wel.

Maar het voortdurend benoemen van allerlei eenzijdigheid, is mijns inziens niet goed. Ds. C. van Ruitenburg ging zondagmiddag alhier voor en hij had het er in zijn gemeenschappelijk gebed over of 'de gemeente hem vol zou mogen bidden, en hij dan de gemeente vol zou mogen preken'. Zou dat 'vol bidden' niet te weinig gebeuren en zou daarom de oorzaak misschien bij de toehoorder kunnen liggen, i.p.v. bij de prediker?
Ik zit ergens mee. Deze manier van spreken triggert momenteel mijn allergie heel erg. Ik zou er het liefst met een gestrekt been ingaan. Het komt nl erg op me over alsof we een God hebben die per definitie niet wil dat dit gebeurt en er heel intens gevraagd moet worden of dat toch zou mogen.
Ik kan me niet voorstellen dat dit echt bedoeld wordt. Hoe wel?
Plaats reactie