Vragen die opkomen nav preken

huisman

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door huisman »

samanthi schreef:Het één sluit het ander niet uit, misschien heb ik niet al te sterke woorden gebruikt, maar Hij helpt ivp vermaant, als je echt stinkende vruchten voortbrengt dan heb je de Geest niet Galaten 5
Dit is Bijbels gezien niet waar. David,Salomo,Petrus enz. brachten ook stinkende vruchten voort. O.a overspel en moord. Dit terwijl zij op dat moment kinderen Gods waren. Levendgemaakt door Gods Geest. Daar wist ook Paulus van (zie Romeinen 7) . Ook hij was een geestelijk mens maar ook vleselijk, verkocht onder de zonde.
Daarom zegt H.C. antw 114 ook dat ook de allerheiligsten, zolang zij in dit leven zijn, maar een klein beginsel van deze gehoorzaamheid hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:Het één sluit het ander niet uit, misschien heb ik niet al te sterke woorden gebruikt, maar Hij helpt ivp vermaant, als je echt stinkende vruchten voortbrengt dan heb je de Geest niet Galaten 5
Dit is Bijbels gezien niet waar. David,Salomo,Petrus enz. brachten ook stinkende vruchten voort. O.a overspel en moord. Dit terwijl zij op dat moment kinderen Gods waren. Levendgemaakt door Gods Geest. Daar wist ook Paulus van (zie Romeinen 7) . Ook hij was een geestelijk mens maar ook vleselijk, verkocht onder de zonde.
Daarom zegt H.C. antw 114 ook dat ook de allerheiligsten, zolang zij in dit leven zijn, maar een klein beginsel van deze gehoorzaamheid hebben.
Galaten 5 zegt:
21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
De voorbeelden die jij noemt zijn vóór Pinksteren,
Een klein beginsel...? Ja helaas wel, maar dat is zonde en niet gewoon het is nu eenmaal zo, je moet ernaar staan te leven in de nieuwe gehoorzaamheid, je zonden zijn heel duur betaalt, je moet er naar staan om in een nieuwe gehoorzaamheid te leven, de Heilige Geest zal je daarbij tot hulp zijn.
1 Petrus 1
13 Daarom opschortende de lenden uws verstands, en nuchteren zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.
14 Als gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden, die te voren in uw onwetendheid waren;15 Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel;
16 Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.
Als Paulus het uitroept ik ellendig mens, zie je duidelijk dat hij zich er niet bij neerlegd, maar er naar stáát een nieuwe gehoorzaamheid.

Ik vind het jammer dat de vrucht van de Geest wordt overwoekerd met ja maars.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
huisman

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
Galaten 5 zegt:
21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
De voorbeelden die jij noemt zijn vóór Pinksteren,
Een klein beginsel...? Ja helaas wel, maar dat is zonde en niet gewoon het is nu eenmaal zo, je moet ernaar staan te leven in de nieuwe gehoorzaamheid, je zonden zijn heel duur betaalt, je moet er naar staan om in een nieuwe gehoorzaamheid te leven, de Heilige Geest zal je daarbij tot hulp zijn.
1 Petrus 1
13 Daarom opschortende de lenden uws verstands, en nuchteren zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.
14 Als gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden, die te voren in uw onwetendheid waren;15 Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel;
16 Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.
Als Paulus het uitroept ik ellendig mens, zie je duidelijk dat hij zich er niet bij neerlegd, maar er naar stáát een nieuwe gehoorzaamheid.

Ik vind het jammer dat de vrucht van de Geest wordt overwoekerd met ja maars.
Gods kinderen overwoekeren de vrucht van de Geest niet met ja maars maar met hun zonden. Dat de voorbeelden die ik noem voor Pinksteren waren was mij bekend maar waren toen Gods kinderen zonder de Geest?

In jouw beleving heeft Paulus in dit leven zijn Romeinen 7 gezucht al overwonnen. Dus daarom deze vraag. Is Romeinen 7:13-26 een levenslange verzuchting voor Gods kinderen of is er toch een overwinningsleven mogelijk?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Samanthi, ik vind dit een interessante, maar mijns inziens onjuiste stellingname. Voor je het weet zit je in het kamp van de mensen die beweren dat Paulus het 'ik ellendig mens' uitsprak over de tijd vóór zijn bekering.
Dat dit na Pinksteren anders is geworden, moet m.i. nog bewezen worden. Ik geloof er helemaal niets van, ik denk dat Kohlbrugge die tekst beter had begrepen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Paulus heeft het niet overwonnen maar zoals Samanthi terecht zegt, hij stond er wel naar.

Dat wij hier in dit leven slechts een klein beginsel daarvan hebben, wil niet zeggen dat wij ons met een klein beginsel tevreden moeten stellen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
samanthi

Bericht door samanthi »

@Huisman
Soms denk ik weleens dat je er opzettelijk iets in wilt lezen, wat er niet stáát, Paulus kermt het uit, ik ellendig mens, omdat hij er naar staat om heilig te en omdat hij merkt dat zijn oude vlees toch de verkeerde kant op gaat, hij strijd tegen zijn zonden en eigen vlees.

Daar moet je naar staan en niet zeggen dat lukt toch niet.

@eilander paulus heeft vóór zijn bekering nog nooit geroepen ik ellendig mens, hij dacht dat hij goed deed.

Door de liefde tot God willen we leven zoals Hij dat wil, we struikelen en vallen steeds weer, maar onze hartewens is en blijft Hem te dienen en lief te hebben in een nieuwe gehoorzaamheid en niet tevreden zijn met het minste van het minste, daarom toep Paulus het uit, ik wíl het goede doen, maar het kwade ligt mij bij, niet als constatering, maar als nood, als zonde, als verdriet over de zonde.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Terri

Bericht door Terri »

Probeer a.u.b. objectief elkaars vragen en antwoorden op de juiste manier te beoordelen.
Niet omdat 'Henk"( fictief) een vraag stelt het bij voorbaat al in te kleuren.
En als 'Joke' ( fictief) een antwoord geeft dat te bombarderen met ja-maars.
We kunnen toch van elkaar leren?
Dat ongelooflijke strijden steeds..... :cry
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Bertiel schreef:maar het zien van vruchten in ons leven is toch ook 1 van de pijlers van de zekerheid?
Jazeker!
Zie H.C. Zondag 32 vraag en antwoord 86
en verwijsteksten.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
huisman

Bericht door huisman »

Terri schreef:Probeer a.u.b. objectief elkaars vragen en antwoorden op de juiste manier te beoordelen.
Op een forum heet dat geen strijden maar discussiëren. :garde
Arja

Bericht door Arja »

Forummer schreef:Paulus heeft het niet overwonnen maar zoals Samanthi terecht zegt, hij stond er wel naar.

Dat wij hier in dit leven slechts een klein beginsel daarvan hebben, wil niet zeggen dat wij ons met een klein beginsel tevreden moeten stellen.
Een dominee, die ooit voor mij gebruikt is (ten leve) zei dit:

Dat er zo weinig geestelijke groei is, is het gebrek aan het navolgen van de Heere. De gemeenschap en het gemeenschapsleven met de Heere neemt zo weinig plaats in. Dat is zo ver weg. Hoe leef je dicht bij de Heere? Men leeft dicht bij de Heere in het gebed en in het opzien tot Hem. En nu kun je geen levensverdieping verwachten, als je je tijd en je hart aan de wereld en zijn vermaak geeft. Alleen een leven dicht bij de Heere, dat zal groei uit Hem kennen. Een leven dicht bij Hem zal vrucht dragen. De Heere Jezus zegt Zelf: Die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht (Joh.15:5). Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen (Joh.8:31). Als we niet in Hem blijven en niet dicht bij Hem leven, zijn we naamchristenen. Dan hebben we wel een naam van christen-zijn, maar de daad ontbreekt. Dan hebben we wel een naam dat wij leven, maar dan zegt Jezus tegen een van de gemeenten in Klein-Azië: Gij zijt dood (Openb.3:1).

PS Een andere oorzaak dat er van groei en vruchten geen sprake is natuurlijk dat er helemaal geen geestelijk leven is. Geen leven, geen groei, geen vruchten.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:Paulus heeft het niet overwonnen maar zoals Samanthi terecht zegt, hij stond er wel naar.

Zeker, maar hoe meer we leren zien van de genade Gods, hoe meer we ook leren zien van de verdorvenheid des harten, dat het kwade ons altijd bijligt. De oude mens strijdt dagelijks met de nieuwe mens, en pas bij de laatste snik is men verlost van het eigen ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

huisman schreef:
Terri schreef:Probeer a.u.b. objectief elkaars vragen en antwoorden op de juiste manier te beoordelen.
Het komt al snel als strijden over omdat er vaak ( en ik doe dat ook heus) zonder doorvragen of verhelderingsvragen te stellen gereageerd wordt. ( een ander punt is, is of daar ook antwoord op komt)
Waardoor de ander gelijk in de verdedigingsmodus schiet. Zonder ook echt te weten waarom de ander zo reageert? :offtopic
KDD

Bericht door KDD »

Een vraag:
We weten dat om de Schrift goed te begrijpen, moeten we een tekst in zijn context bestuderen. Maar is het mogelijk dat wanneer de Heere een tekst toepast aan iemands hart en ziel, dat die tekst buiten de context wordt gebruikt als we naar de Schrift kijken, maar in context gebruikt met betrekking tot het leven van een persoon aan wie het is gegeven?
Ukkie

Bericht door Ukkie »

huisman schreef:
Ik denk dat terri hier wel degelijk een punt heeft.
Helaas staat het antwoord van Huisman in de verkeerde volgorde.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
huisman

Bericht door huisman »

samanthi schreef:@Huisman
Soms denk ik weleens dat je er opzettelijk iets in wilt lezen, wat er niet stáát, Paulus kermt het uit, ik ellendig mens, omdat hij er naar staat om heilig te en omdat hij merkt dat zijn oude vlees toch de verkeerde kant op gaat, hij strijd tegen zijn zonden en eigen vlees.

Daar moet je naar staan en niet zeggen dat lukt toch niet.

@eilander paulus heeft vóór zijn bekering nog nooit geroepen ik ellendig mens, hij dacht dat hij goed deed.

Door de liefde tot God willen we leven zoals Hij dat wil, we struikelen en vallen steeds weer, maar onze hartewens is en blijft Hem te dienen en lief te hebben in een nieuwe gehoorzaamheid en niet tevreden zijn met het minste van het minste, daarom toep Paulus het uit, ik wíl het goede doen, maar het kwade ligt mij bij, niet als constatering, maar als nood, als zonde, als verdriet over de zonde.
Lees mijn bijdragen eens terug. Waar zeg ik “het lukt toch niet dus sta er maar niet naar” ? Het antwoord wat jij aan eilander geeft in deze post kan ik het overwegend mee eens zijn en is iig genuanceerder dan je eerdere bijdrage.

Mij gaat het om wat Johannes zo prachtig verwoord in 1 Johannes 1 : 8- 2:2 . Dat is het bijbelse evenwicht. Hopelijk zijn wij het hierover eens.
Om met Luther te zeggen wat hij vlak voor zijn sterven op een briefje schreef: Wir sind Bettler, hoc est verum.

Dat is het hoogste wat Gods kinderen aan deze zijde van het graf bereiken. Bedelaars!
Plaats reactie