huisman schreef:samanthi schreef:Het één sluit het ander niet uit, misschien heb ik niet al te sterke woorden gebruikt, maar Hij helpt ivp vermaant, als je echt stinkende vruchten voortbrengt dan heb je de Geest niet Galaten 5
Dit is Bijbels gezien niet waar. David,Salomo,Petrus enz. brachten ook stinkende vruchten voort. O.a overspel en moord. Dit terwijl zij op dat moment kinderen Gods waren. Levendgemaakt door Gods Geest. Daar wist ook Paulus van (zie Romeinen 7) . Ook hij was een geestelijk mens maar ook vleselijk, verkocht onder de zonde.
Daarom zegt H.C. antw 114 ook dat ook de allerheiligsten, zolang zij in dit leven zijn, maar een klein beginsel van deze gehoorzaamheid hebben.
Galaten 5 zegt:
21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
De voorbeelden die jij noemt zijn vóór Pinksteren,
Een klein beginsel...? Ja helaas wel, maar dat is zonde en niet gewoon het is nu eenmaal zo, je moet ernaar staan te leven in de nieuwe gehoorzaamheid, je zonden zijn heel duur betaalt, je moet er naar staan om in een nieuwe gehoorzaamheid te leven, de Heilige Geest zal je daarbij tot hulp zijn.
1 Petrus 1
13 Daarom opschortende de lenden uws verstands, en nuchteren zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.
14 Als gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden, die te voren in uw onwetendheid waren;15 Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel;
16 Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.
Als Paulus het uitroept ik ellendig mens, zie je duidelijk dat hij zich er niet bij neerlegd, maar er naar stáát een nieuwe gehoorzaamheid.
Ik vind het jammer dat de vrucht van de Geest wordt overwoekerd met ja maars.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?