Moet Nederland de JSF aanschaffen?

elbert
Contacteer:

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door elbert »

refo schreef:Luchtoverwicht heb je met enkele tientallen toestellen misschien alleen over België.
Dat is gezien de grootte van ons land misschien ook wel goed genoeg.
Luther schreef:
elbert schreef:Luchtoverwicht is het sine qua non van alle militaire operaties.
Wie geen luchtoverwicht heeft, kan het in een conflictsituatie verder wel vergeten.
Als je daar dus op gaat bezuinigen, kun je net zo goed je hele krijgsmacht afschaffen.
Of je afhankelijk maken van andere landen, zoals hier bepleit wordt. Maar dan moet je ook niet zeuren als die andere landen keuzes maken die je niet leuk vindt.
Dat laatste bepleit ik inderdaad, gezien de grootte van ons land, maar men is hier zo anti-Europa dat men zich niet kan voorstellen dat je daar echt warm voor loopt, zoals ik...:)
In een conflictsituatie doet Nederland hoogstwaarschijnlijk mee met de VS/NAVO en niet zozeer met Europa. Want laten we wel zijn: Europa heeft geen uniform defensie- en buitenlands beleid. Als Nederland dus met de VS meedoet, dan is het beter voor Nederland om toestellen te hebben die nauw aansluiten op wat de VS ook al heeft. Dan kom je dus met de JSF het dichtste in de buurt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Er is nog geen sprake van ten halve keren....voorlopig is de JSF nog steeds de enige kandidaat om de F16 te vervangen.
Bij huisman dringt de twijfel door...

...nog....
...voorlopig...

Het gaat de goede kant op...:)

De goede kant? Zal wel komen omdat in jouw kringen twijfel het hoogste goed is :huhu
In dit geval is twijfel beter dan JSF-automatisme....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Er is nog geen sprake van ten halve keren....voorlopig is de JSF nog steeds de enige kandidaat om de F16 te vervangen.

...nog....
...voorlopig...

De goede kant? Zal wel komen omdat in jouw kringen twijfel het hoogste goed is :huhu
Hè hè wordt het eindelijk nog een theologische discussie.

Goed commentaar van mijn minister http://nos.nl/video/492363-hennis-miljo ... aller.html
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Goed commentaar van mijn minister http://nos.nl/video/492363-hennis-miljo ... aller.html
Inderdaad: ik hoor ze zeggen "Dus alles ligt open."
Probeer het haar eens na te zeggen...:)
(Het lukt je vast wel; goed oefenen!)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Cees

Bericht door Cees »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:

...nog....
...voorlopig...

Besef je wel wat je zegt? Dankzij de politiek die nu al decennia besluitenloosheid laat zien t.a.v. keuzes bij Defensie zitten we met een enorme groeiende kostenpost. Enerzijds het oude materiaal waar de andere Navo landen zo langzamerhand om gaan lachen anderszijds dat Nederland altijd liet zien dat ze mee konden komen en nu steeds meer achterblijven. Materiaal wat opgeslagen staat en staat te verroesten omdat er partijen moeite hebben had dat oud materiaal eventueel in verkeerde handen zou komen. Ministeries (waaronder Defensie) die al jaren met enorme kosten zitten mbt ingevoerde Logistieke- en Financielesystemen. Honderden miljoenen heeft dat al gekost en daar hoor je het volk niet over omdat het volk meer snapt van een vliegtuigje dan ingewikkelde logistieke computersystemen. (Een consultant zal je nooit in Jip en Janneke taal horen, want dan gaat het volk het snappen en gaan de opdrachten opeens niet meer door, dus ga je moeilijk doen en zorg je er voor dat meer collega's binnen komen en natuurlijk vooral overal maatwerk in je systemen invoeren. Dat garandeert de komende jaren genoeg werk).

Zoals altijd zie je de politiek en het volk zich intern druk maken en allemaal knikkend dat het zoveel kost ............. heeft iemand al eens gedacht wat het onze bedrijven heeft opgeleverd? Neem bijvoorbeeld Stork en Fokker Aerospace hoeveel die werk en geld genereren door die opdrachten en ook internationaal mee kunnen lopen met de technische ontwikkelingen. Deze bedrijven kunnen nog steeds innoveren en daar heeft het JSF project aardig aan bijgedragen.

@huisman, hoe lang kunnen die rammelende F16 van ons nog in de lucht blijven? Hoe zit het met die F16's die dienen in Afghanistan, houden die het nog vol of kunnen we die daar achter laten straks als we klaar zijn omdat vervoer naar NL veel te duur is?
huisman

Bericht door huisman »

Cees schreef:@huisman, hoe lang kunnen die rammelende F16 van ons nog in de lucht blijven? Hoe zit het met die F16's die dienen in Afghanistan, houden die het nog vol of kunnen we die daar achter laten straks als we klaar zijn omdat vervoer naar NL veel te duur is
Wij kunnen onze F16's verantwoord in de lucht houden tot ongeveer 2020. Ze rammelen echt nog niet en wij hebben onze F16 een MLU (Mid Life Update) gegeven die de toestellen bijna weer nieuw hebben gemaakt (airframestructure verbeteringen,nieuwe motor enz. )
De F-16 MLU is voorzien van een gemodificeerde radar (APG-66V2), twee multi-functional color displays (CMFD), Up Front Control (UFC) voor het manueel ingeven van data, GPS (voor navigatie), Data link (IDM), 20x20 graden zogenaamde ‘wide angle’ Head Up Display (WAC-HUD), Electronic Warfare Management System (EWMS). Tevens werden een aantal computers (o.a de FCC) of processoren vervangen door een nieuwe veel snellere computer met aanzienlijk meer geheugen. Het camera- en opnamesysteem werd vervangen zodat meerdere videobronnen gelijktijdig opgenomen kunnen worden. Het interne specifieke Nederlandse luchtverkenningsbedieningssysteem werd vervangen door een geïntegreerd en universeel bedieningssysteem. Ook werden voorbereidingen aangebracht voor de introductie van Night Vision Goggles (NVG) of een Lantirn Targeting pod voor het inleiden van lasergeleide bommen (GBU-10 en GBU-12). De IFF werd vervangen door een geavanceerde IFF (AIFF) waarmee de F-16 de mogelijkheid kreeg andere vliegtuigen te ondervragen. De F-16 MLU bezit een verder geëvolueerd Hands on Throttle and Stick (HOTAS) hetgeen inhoudt dat de meeste selecties van radarmodes, wapens, Sensors Of Interest (SOI), Push to Talk, Data link, EWMS, weapons release, gun trigger enz. genomen kunnen worden zonder de handen van de throttle (gashendel) en stick (stuurknuppel) af te moeten halen.

Gelijktijdig met de MLU modificaties kregen de Nederlandse F-16 MLU vliegtuigen een Pratt and Whitney 220E (= 220-equivalent)-motor met een stuwkracht (op zeeniveau) van 14 000 pond zonder naverbrander en 25 000 pond met naverbrander. Maximale snelheid (zonder externe tanks en bewapening) is 800 knopen of (op grote hoogte) 2,05 Mach. De G-limieten (zonder tanks en wapens) zijn +9 en -3. Ook werd tijdens de modificaties een aantal structurele verbeteringen van de romp uitgevoerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Goed commentaar van mijn minister http://nos.nl/video/492363-hennis-miljo ... aller.html
Ik zeg het haar na "Dus alles ligt open" . Wij gaan transparant en valideerbaar de JSF kopen :yahoo
Ik spreek de minister zeer binnenkort (niet over het JSF dossier natuurlijk)Je zult huisman misschien wel in de pers tegenkomen. :OO3
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
Ik zeg het haar na "Dus alles ligt open" . Wij gaan transparant en valideerbaar de JSF kopen :yahoo
...en toen zette hij de opwekkingsmuziek in! Oppervlakkig geloof hoor!
WimA

Bericht door WimA »

Dat krijgen we er nu van! Elke cyberaanvaller ziet zijn pad geëffend nu het kabinet besloten heeft de JSF in de stalling te laten staan. Hadden we nu maar een paar JSF'jes in de cloud gehad. Dan hadden we de vijanden die het waagden onze banken aan te vallen met veel high tech dusdanig van repliek kunnen dienen dat het voor eens en altijd uit was. Sterker nog, ik denk dat geen internetter waar ook het ter wereld het meer zou durven wagen een modern spelletje "belletje trekken" te beginnen. Maar ja, enkel met die ouderwetse F-16's is het niet mogelijk een Intel i7 tegen te houden.

Ik raad de voorstanders van de JSF aan ook dit argument mee te nemen bij het overtuigen van de Tweede Kamer.
huisman

Bericht door huisman »

Gewoon een mooi plaatje

Afbeelding

4 x F35 van Eglin Airforcebase .
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Het is een mooi gebied. Waar is het?
huisman

Bericht door huisman »

Mister schreef:Het is een mooi gebied. Waar is het?
Florida
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

huisman schreef:
Florida
Ik was al bang dat het hier niet in de buurt is. ;)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
huisman schreef:
Florida
En dat voor een tegenstander van de F35! Was je niet eerder BLIJ dat ze hier niet rondvliegen?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
huisman schreef:
Florida
En dat voor een tegenstander van de F35! Was je niet eerder BLIJ dat ze hier niet rondvliegen?
Ik vond dat water eronder inderdaad een betere bestemming!
Plaats reactie