Re: Boodschap 'rechterflank' aan niet-christenen?
Geplaatst: 09 mar 2011, 11:56
In dat geval ben ik het daar helemaal mee eens... en sta ik ook totaal geen conclusiegeloof voor. Waar die conclusie dan vandaan kwam is me wel een raadsel.
Ja. Maar ik verschil fundamenteel met Marnix van mening. Want die verstaat menselijke deugd voor vruchten van de bekering.GJdeBruijn schreef:HC zondag 32 geeft een duidelijke reden om een conclusie te trekken:refo schreef:Vertel maar.
Vervolgens om zelf uit de vruchten zeker te zijn van ons geloof en om door onze godvrezende levenswandel ook onze naasten voor Christus te winnen.
Het gaat over een uitleg naar aanleiding van de vruchten der dankbaarheid. Zondag 24: Want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort
Waar geloof vereist volgens de HC ook een bepaald soort conclusie. Reden: Zekerheid. Doel: Naaste winnen voor Christus.
Concluderen uit: Leven overeenkomstig wat HC in stuk der dankbaarheid beschrijft. Uit liefde. Liefde is niet aan te praten en niet te concluderen aan de hand van rationele verbanden.
'Conclusiegeloof' is enkel op rationele verbanden vanuit het onderschrijven van bijbelse feiten 'geloof' concluderen. Dát is geen waar geloof. Daar ontbreekt de godvruchtige levenswandel, de liefde en de boetvaardigheid.
Over de vruchten van het ware geloof kun je dus ook wel conclusies trekken, maar dat is wat anders dan met het woord 'conclusiegeloof' veelal wordt bedoeld.
Ik meen dat Erasmiaan daar op doelt?
Als wij ons bekeren (stel: ik ga een zonde laten) dan betekent dat niet automatisch dat het van God is. Uit onszelf kunnen we ons dan ook makkelijk bekeren. Maarten Luther deed ook geen zonde meer (zo min mogelijk) en geloofde in de Bijbel. Hij werd echter wel hoe langer hoe ellendiger (bevinding!) en zag steeds meer in dat hij niet voor God kon bestaan (ellendekennis).Onzin. Bekering is Gods werk, maar doordat God werkt ook iets wat wij doen. Hoe kan anders in de Bijbel op zoveel plaatsen staan: En zij bekeerden zich? Er staat niet: En God bekeerde hen. Het is dus Gods werk als wij ons bekeren. We bekeren ons maar uit onszelf zouden we dat nooit doen. Volgens mij is dat volop Bijbels. Maar ik hoor graag van je wat er mist, waardoor het volgens jou te simpel is.
Ik denk dat als je zelf de Heere leert kennen, dat het probleem dan opgelost is. Maar je zult merken dat dan pas de strijd echt begint.Erasmiaan schreef:Dus als WIJ ons bekeren dan mogen we dat zien als Gods Werk? Maar dan hebben wij het toch gedaan? En hoe weet ik of dat ook echt Gods werk was? Want er zijn in de geschiedenis vele bekeringen geweest die uiteindelijk toch geen ware bekeringen waren. Door simpel te zeggen dat we dat moeten geloven is hier net iets te kort door de bocht, zeg ik dan op mijn beurt. Jij staat een conclusiegeloof voor, Marnix, en dat is een grote dwaling.Marnix schreef:Klopt, mijn punt was dat we ons wel kunnen bekeren als God in ons werkt, we kunnen het niet uit onszelf. Daar ging ik op in. Het "we kunnen ons niet bekeren" is te kort door de bocht, wel kunnen ons wel bekeren en dat is Gods werk en louter genade.
Knop? Welke knop?Desiree schreef:Ik denk dat als je zelf de Heere leert kennen, dat het probleem dan opgelost is. Maar je zult merken dat dan pas de strijd echt begint.Erasmiaan schreef:Dus als WIJ ons bekeren dan mogen we dat zien als Gods Werk? Maar dan hebben wij het toch gedaan? En hoe weet ik of dat ook echt Gods werk was? Want er zijn in de geschiedenis vele bekeringen geweest die uiteindelijk toch geen ware bekeringen waren. Door simpel te zeggen dat we dat moeten geloven is hier net iets te kort door de bocht, zeg ik dan op mijn beurt. Jij staat een conclusiegeloof voor, Marnix, en dat is een grote dwaling.Marnix schreef:Klopt, mijn punt was dat we ons wel kunnen bekeren als God in ons werkt, we kunnen het niet uit onszelf. Daar ging ik op in. Het "we kunnen ons niet bekeren" is te kort door de bocht, wel kunnen ons wel bekeren en dat is Gods werk en louter genade.
Soms denk ik weleens: hoe actueel is het dat de kinderen van God in reformatorische kerken verhinderd worden om uit de knop te komen? Laat de kinderen tot MIJ komen, sprak de Heere Jezus... en verhinder ze niet. Maar ik weet, voor de Heere is niets te wonderlijk, gelukkig maar.
Pff memento, hou het ff eenvoudig.memento schreef:Marnix en Desiree halen in hun reacties rechtvaardiging en heiliging door elkaar. Rechtvaardiging (bekering in engere zin) is enkel en alleen Gods werk (buiten ons om in ons gewerkt), heiliging (bekering in ruimere zin) is iets waarin de mens wél samenwerkt. Strikt gesproken is de reactie die Marnix geeft (zoals door Erasmiaan geciteerd) niet gereformeerd (monergetisch: God alleen werkt de bekering) maar Melanchthoniaans of misschien zelfs wel Erasmiaans (synergetisch: God geeft de mens in de bekering wat hij nodig heeft om zichzelf te bekeren, God en mens werken samen)
't Is idd lastige materie, maar wel wezenlijk. Ik ga het eenvoudig proberen te maken:Afgewezen schreef:Pff memento, hou het ff eenvoudig.memento schreef:Marnix en Desiree halen in hun reacties rechtvaardiging en heiliging door elkaar. Rechtvaardiging (bekering in engere zin) is enkel en alleen Gods werk (buiten ons om in ons gewerkt), heiliging (bekering in ruimere zin) is iets waarin de mens wél samenwerkt. Strikt gesproken is de reactie die Marnix geeft (zoals door Erasmiaan geciteerd) niet gereformeerd (monergetisch: God alleen werkt de bekering) maar Melanchthoniaans of misschien zelfs wel Erasmiaans (synergetisch: God geeft de mens in de bekering wat hij nodig heeft om zichzelf te bekeren, God en mens werken samen)![]()
Joh, ik hoef al die verschillen niet te weten. Laten we maar gewoon inhoudelijk op elkaar reageren, zonder elkaars antwoord meteen in een bepaalde categorie in te delen. Dat leidt alleen maar af.memento schreef:'t Is idd lastige materie, maar wel wezenlijk. Ik ga het eenvoudig proberen te maken:Afgewezen schreef:Pff memento, hou het ff eenvoudig.memento schreef:Marnix en Desiree halen in hun reacties rechtvaardiging en heiliging door elkaar. Rechtvaardiging (bekering in engere zin) is enkel en alleen Gods werk (buiten ons om in ons gewerkt), heiliging (bekering in ruimere zin) is iets waarin de mens wél samenwerkt. Strikt gesproken is de reactie die Marnix geeft (zoals door Erasmiaan geciteerd) niet gereformeerd (monergetisch: God alleen werkt de bekering) maar Melanchthoniaans of misschien zelfs wel Erasmiaans (synergetisch: God geeft de mens in de bekering wat hij nodig heeft om zichzelf te bekeren, God en mens werken samen)![]()
Gereformeerd: God werkt de bekering alleen.
Melanchthon: God en mens werken in de bekering samen, God heeft hierbij het initiatief genomen (door de doop wedergeboren).
Erasmus: God en mens werken samen, waarbij God het initiatief genomen heeft in het geven van Zijn Woord. Als de mens aanstalte maakt om te geloven en zich te bekeren, zal God hem zaligmaken. De mens doet zijn best, dan doet God de rest.
Misschien helpt een voorbeeld:
Gereformeerd: Een kind wordt door zijn vader naar de overkant van een snel stromende rivier gedragen.
Melanchton: Een kind wordt door zijn vader geholpen om naar de overkant van een snel stromende rivier te zwemmen. Hij zwemt zelf, maar zijn vader houdt hem stevig vast, zodat hij niet kopje-onder gaat.
Erasmus: Een kind wordt door zijn vader opgeroepen om naar de overkant van een snel stromende rivier te zwemmen. Als hij erin springt, en hard aan het zwemmen slaat, springt zijn vader hem achterna om hem te helpen veilig aan de overkant te komen.
Je zou een goede leraar zijnmemento schreef:'t Is idd lastige materie, maar wel wezenlijk. Ik ga het eenvoudig proberen te maken:Afgewezen schreef:Pff memento, hou het ff eenvoudig.memento schreef:Marnix en Desiree halen in hun reacties rechtvaardiging en heiliging door elkaar. Rechtvaardiging (bekering in engere zin) is enkel en alleen Gods werk (buiten ons om in ons gewerkt), heiliging (bekering in ruimere zin) is iets waarin de mens wél samenwerkt. Strikt gesproken is de reactie die Marnix geeft (zoals door Erasmiaan geciteerd) niet gereformeerd (monergetisch: God alleen werkt de bekering) maar Melanchthoniaans of misschien zelfs wel Erasmiaans (synergetisch: God geeft de mens in de bekering wat hij nodig heeft om zichzelf te bekeren, God en mens werken samen)![]()
Gereformeerd: God werkt de bekering alleen.
Melanchthon: God en mens werken in de bekering samen, God heeft hierbij het initiatief genomen (door de doop wedergeboren).
Erasmus: God en mens werken samen, waarbij God het initiatief genomen heeft in het geven van Zijn Woord. Als de mens aanstalte maakt om te geloven en zich te bekeren, zal God hem zaligmaken. De mens doet zijn best, dan doet God de rest.
Misschien helpt een voorbeeld:
Gereformeerd: Een kind wordt door zijn vader naar de overkant van een snel stromende rivier gedragen.
Melanchton: Een kind wordt door zijn vader geholpen om naar de overkant van een snel stromende rivier te zwemmen. Hij zwemt zelf, maar zijn vader houdt hem stevig vast, zodat hij niet kopje-onder gaat.
Erasmus: Een kind wordt door zijn vader opgeroepen om naar de overkant van een snel stromende rivier te zwemmen. Als hij erin springt, en hard aan het zwemmen slaat, springt zijn vader hem achterna om hem te helpen veilig aan de overkant te komen.
Dat is zoals Luther in zijn boek De geknechte wil zalig worden beschrijft. Leren zien dat ik 0% kan doen. En dan God 100% laten doen.Marnix schreef:Probleem wat je snel krijgt is dat mensen passief worden. We kunnen 0% doen, God moet alles doen... en het leidt tot passiviteit. Mensen horen het evangelie, de oproep tot geloof en bekering en zeggen: Maar ik kan 0% doen. God moet alles doen. En ze wachten af of ze bekeerd worden. Ze weten niet hoe ze behouden kunnen worden. Ergens gaat daar iets ook niet goed.