Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

MidMid

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door MidMid »

huisman schreef: 28 apr 2026, 19:30
MidMid schreef: 28 apr 2026, 17:49 Hoe zag jij bij dat sluiten zonder nieuwe roepende kerk dan die loop van het recht in de kerken voor je? Dus gewoon even concreet appellanten ed. die voor recht wilden gaan, waar konden die aankloppen?

Volgens mij staat dit compleet los van de context over het voortijdig sluiten. Maar gaat het hier om een diep Bijbelse opdracht om de weg van recht ten alle tijde open te houden, toch?!
Daarom ook het terechte initiatief van de kerkenraad van Rijnsburg om z.s.m. het kerkelijke recht te herstellen. Ons verschil is dat ik geen enkel kerkrechtelijk pad meer zag nu er geen oplossing was gekomen voor ‘het brandend huis’ en geen terugkeer van vele gemeenten achter de besluiten van hun kerkverband.
Het recht was immers al gestruikeld. Voorbeeld: Door de P.S. toegewezen appèls tegen een classis die weigert te vermanen zijn door deze classis genegeerd. Denk je dat de appelanten voelden dat ze recht waren gedaan? Dit voorbeeld is met vele aan te vullen.
Ik zat met mijn gedachten niet bij appelzaken betreffende kerkelijke beleid of besluiten op de twee spelende thema's. Dat ze daar via de weg van revisie en appel niet uit gaan komen, is wel duidelijk. Het gaat mij om appelzaken betreffende personen ed. Je zag die verlegenheid ook bij Rijnsburg c.s. door 'gemankeerd' op meerdere vergaderingen te willen zijn voor zulke zaken. Díe weg van recht werd geblokkeerd door geen roepende kerk aan te wijzen.

Maar dan nog de openstaande vraag hoe het is vol te houden dat het hier niet zou gaan om een Bijbels en principieel zeer aangelegen K.O. artikel...
Refojongere

Bericht door Refojongere »

deschpin schreef: Gisteren, 10:25
peregrinus schreef: 28 apr 2026, 22:36 Kerkrecht gaat niet over gevoel. Anders kun je ook nog rekenen met het gevoel van degenen die revisie aanvroegen van besluiten over vrouw en ambt, en met een pennenstreek klaar waren.

Feit is en blijft dat de kerkelijke structuur van de CGK nog altijd bestaat. Hoe harder Rijnsburg roept van niet, des te duidelijker dat wordt. Als je wegbreekt van een kerkverband, houdt dat verband niet op te bestaan.

En ‘ongehoorzaam’ is steeds het label dat op kerken met afwijkend beleid wordt geplakt. Het is nog duidelijker van toepassing op de Rijnsburgers, die de kerkorde aan de kant zetten omdat ze ter synode niet voor elkaar kregen wat ze wilden.
Ik zie duidelijke parallellen met 2004. Nieuwe structuren optuigen en dan hard roepen de werkelijke voortzetting van het oude te zijn.
Van mijn grootvader geleerd om nooit weg te gaan uit je kerkverband zolang God's woord er nog verkondigd kan worden. Dan moeten ze je er maar uitgooien als die verkondiging niet acceptabel is.
Bekende weg vraag: je bedoelt met nieuwe structuren de PKN kerkorde uit 2004, de notariële akte van de PKN uit 2004 en de nieuwe grondleggende artikelen en dan toch zeggen de voortzetting te zijn?

En je grootvader had best een punt. Alleen de belangrijkste reden dat de hervormd-gereformeerden in de kerk bleven was uiteindelijk toch de gereformeerde grondslag. Dat blijkt uit het historisch onderzoek van C. Blenk, W. Verboom en W.J. op t Hof.
deschpin

Bericht door deschpin »

Refojongere schreef: Gisteren, 13:58
peregrinus schreef: 28 apr 2026, 22:36 Kerkrecht gaat niet over gevoel. Anders kun je ook nog rekenen met het gevoel van degenen die revisie aanvroegen van besluiten over vrouw en ambt, en met een pennenstreek klaar waren.

Feit is en blijft dat de kerkelijke structuur van de CGK nog altijd bestaat. Hoe harder Rijnsburg roept van niet, des te duidelijker dat wordt. Als je wegbreekt van een kerkverband, houdt dat verband niet op te bestaan.

En ‘ongehoorzaam’ is steeds het label dat op kerken met afwijkend beleid wordt geplakt. Het is nog duidelijker van toepassing op de Rijnsburgers, die de kerkorde aan de kant zetten omdat ze ter synode niet voor elkaar kregen wat ze wilden.
Ik zie duidelijke parallellen met 2004. Nieuwe structuren optuigen en dan hard roepen de werkelijke voortzetting van het oude te zijn.
Van mijn grootvader geleerd om nooit weg te gaan uit je kerkverband zolang God's woord er nog verkondigd kan worden. Dan moeten ze je er maar uitgooien als die verkondiging niet acceptabel is.
Bekende weg vraag: je bedoelt met nieuwe structuren de PKN kerkorde uit 2004, de notariële akte van de PKN uit 2004 en de nieuwe grondleggende artikelen en dan toch zeggen de voortzetting te zijn?

En je grootvader had best een punt. Alleen de belangrijkste reden dat de hervormd-gereformeerden in de kerk bleven was uiteindelijk toch de gereformeerde grondslag. Dat blijkt uit het historisch onderzoek van C. Blenk, W. Verboom en W.J. op t Hof.
De synode van de hervormde kerk heeft een legitiem besluit genomen over de vervolgstappen als kerk, dat is de voortgaande lijn van de kerk. Dus inderdaad is de opgestelde documentatie een vertaalslag van de doorgaande weg. En middels het convenant is het inderdaad dus mogelijk gebleken om op gereformeerde grondslag in de PKN door te leven.

Convenant lijkt me ook een geschikte suggestie aan mijn CGK broeders en zusters als ik het zo vanaf de zijlijn en op grotere afstand bezie.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
BSH

Bericht door BSH »

DDD schreef: Gisteren, 11:24
wfloor schreef: Gisteren, 10:36 En als het puntje bij paaltje komt worden degene die zich wél aan de synode uitspraken houden als scheurmakers beschouwd en degene die de regels aan hun laars lappen zijn de voortzetting... de waarheid struikelt op de straten.
Dat is natuurlijk ook feitelijk zo. De aanleiding is meerduidig, en ligt ook bij de ongehoorzame gemeenten. Maar de 'gehoorzame' gemeenten die voor zichzelf beginnen, zijn toch wel degenen die vertrekken.
Klopt de man pleegt overspel. Maar het is zijn vrouw die het initiatief neemt tot echtscheiding.

Ohhh! Slecht van die vrouw dat ze weggaat bij haar man! Foei!
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

deschpin schreef: Gisteren, 14:20
Refojongere schreef: Gisteren, 13:58

De synode van de hervormde kerk heeft een legitiem besluit genomen over de vervolgstappen als kerk, dat is de voortgaande lijn van de kerk. Dus inderdaad is de opgestelde documentatie een vertaalslag van de doorgaande weg. En middels het convenant is het inderdaad dus mogelijk gebleken om op gereformeerde grondslag in de PKN door te leven.

Convenant lijkt me ook een geschikte suggestie aan mijn CGK broeders en zusters als ik het zo vanaf de zijlijn en op grotere afstand bezie.
Het convenant heeft in de PKN geen kerkordelijke status en is dus geen oplossing voor de CGK.
Plaats reactie