Hoe zag jij bij dat sluiten zonder nieuwe roepende kerk dan die loop van het recht in de kerken voor je? Dus gewoon even concreet appellanten ed. die voor recht wilden gaan, waar konden die aankloppen?huisman schreef: ↑Vandaag, 16:58Mijn opvatting is dat eerlijkheid en recht het best gediend waren door de synode vroegtijdig te sluiten zonder het aanwijzen van een roepende kerk. Daar denk jij anders over en dat is volkomen legitiem maar vergeet niet in welke context het GS besluit genomen is. Geen uitweg gevonden voor toekomst kerkverband en geen terugkeer van de ongehoorzaamheid.MidMid schreef: ↑Vandaag, 16:27Dat is toch wel een ingewikkelde. Want volgens mij staat de Bijbel boordevol met de oproep tot eerlijkheid en recht. En daarvoor is die roepende kerk nodig. Zodat de weg van recht en 'recht halen' geopend blijft. Dit zou ik jou dus niet zomaar nazeggen en ik denk dat artikel 50 juist bij uitstek een artikel is wat teruggaat op de Schrift zelf.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:44 Plus dat bij punt 1 twee verschillende grootheden door elkaar worden gehaald. De G.S. heeft niet zomaar geen roepende kerk benoemd. Dat was na een dramatische ontknoping dat er geen model kon worden gevonden die ‘lucht’ gaf voor toekomst kerkverband, Dit was na de afwijzing van de revisieverzoeken over v&a waardoor het besluit vast en bondig voor alle gemeenten was geworden. Vandaar de synodale oproep om terug te keren binnen de besluiten van de CGK. Geen enkele ongehoorzame gemeente heeft aan deze bewogen oproep gehoor gegeven. Toen is door de synode besloten om geen roepende kerk aan te wijzen en daarmee het mandaat voor het opbouwen van het kerkverband te leggen bij de plaatselijk kerkenraden.
Ik sta nog steeds volledig achter mijn stem in dezen.
Verder staat er niets in de Schrift over het aanwijzen van een roepende kerk maar veel over de plaats van de vrouw in de christelijke gemeente, Op deze gegevens uit de Schrift is het CGK standpunt gefundeerd.
Verder is gehoorzaamheid ook een zeer Bijbels gegeven. Ongehoorzaamheid is de wortel van alle zonde. Daar mag ook wel wat meer bij stilgestaan worden.
Volgens mij staat dit compleet los van de context over het voortijdig sluiten. Maar gaat het hier om een diep Bijbelse opdracht om de weg van recht ten alle tijde open te houden, toch?!