Presidentsverkiezingen USA 2024

MGG

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 22 okt 2024, 11:30
MGG schreef: 22 okt 2024, 11:16
parsifal schreef: 22 okt 2024, 11:10
MGG schreef: 22 okt 2024, 10:57

Een verlegenheidskandidaat die een totaal ongeschikte kandidaat steunde. Ik vind dat behoorlijk onverantwoord gedrag.

Vroeger was het ongeboren leven voor veel christelijke kiezer topprioriteit. Tegenwoordig steunen christenen iemand die kindermoord een recht noemt.
En geloof je dat onder Trump het aantal abortussen naar beneden gaat? Als je als land zo pro-life bent dan moet er ook echt iets gebeuren aan algemene levensverwachting in een super rijk land als de VS:
https://www.worldometers.info/demograph ... xpectancy/
of moedersterfte bij geboorte
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... lity_ratio
of de vraag naar abortussen
of de sterfte onder jonge kinderen
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... lity_rates
Helaas doen de Republikeinen veel te weinig tegen voorkomen van ongewenste zwangerschappen en regelen van adoptie als iemand toch ongewenst zwanger raakt. Dankzij de rechters die Trump benoemd heeft, is abortus in veel staten lastiger worden. Het schrikbarende getal daalt dus niet direct onder Trump.
Maar gaat het echt dalen?
https://en.wikipedia.org/wiki/Abortion_ ... ted_States
Er is best wat voor te zeggen dat Obama-care een stap in de goede richting was om vraag naar abortus te verminderen. Maar daar wilde Trump vorige keer snel vanaf. Ook nu lijken de Republikeinen minder een punt te willen maken van de situatie van de armsten verbeteren dan de Democraten willen doen.
Ik denk en hoop dat het gaat dalen.
De vraag is in hoeverre de overheid zich in allerlei zaken moet mengen. In het OT was de rol van de overheid redelijk beperkt.
MarJT

Bericht door MarJT »

MGG schreef: 22 okt 2024, 11:37
parsifal schreef: 22 okt 2024, 11:10

En geloof je dat onder Trump het aantal abortussen naar beneden gaat? Als je als land zo pro-life bent dan moet er ook echt iets gebeuren aan algemene levensverwachting in een super rijk land als de VS:
https://www.worldometers.info/demograph ... xpectancy/
of moedersterfte bij geboorte
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... lity_ratio
of de vraag naar abortussen
of de sterfte onder jonge kinderen
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... lity_rates
Helaas doen de Republikeinen veel te weinig tegen voorkomen van ongewenste zwangerschappen en regelen van adoptie als iemand toch ongewenst zwanger raakt. Dankzij de rechters die Trump benoemd heeft, is abortus in veel staten lastiger worden. Het schrikbarende getal daalt dus niet direct onder Trump.
Er is best wat voor te zeggen dat Obama-care een stap in de goede richting was om vraag naar abortus te verminderen. Maar daar wilde Trump vorige keer snel vanaf. Ook nu lijken de Republikeinen minder een punt te willen maken van de situatie van de armsten verbeteren dan de Democraten willen doen.
De vraag is in hoeverre de overheid zich in allerlei zaken moet mengen. In het OT was de rol van de overheid redelijk beperkt.
:humhihi
MGG

Bericht door MGG »

MarJT schreef: 22 okt 2024, 14:40

Fijn dat je het grappig vindt. Mocht je het niet eens zijn met mijn stelling dan ben ik wel benieuwd naar je onderbouwing.
MarJT

Bericht door MarJT »

MGG schreef: 22 okt 2024, 14:58

Fijn dat je het grappig vindt. Mocht je het niet eens zijn met mijn stelling dan ben ik wel benieuwd naar je onderbouwing.
Nergens is van bovenaf zoveel gereguleerd als in het OT. gedragsregels, kledingkeuze tot het soort stof, wat je als boer wel en niet mocht doen en hoe de gemeenschap met armen en buitenstaanders omgaat. De overheid mengde zich tot in detail met je leven. De lijst is eindeloos. Of beter: van Exodus tm Jozua ongeveer.

Wil je een samenleving op bijbelse normen? Dan heb je een grote overheid nodig.
MGG

Bericht door MGG »

MarJT schreef: 22 okt 2024, 15:24
MGG schreef: 22 okt 2024, 14:58

Nergens is van bovenaf zoveel gereguleerd als in het OT. gedragsregels, kledingkeuze tot het soort stof, wat je als boer wel en niet mocht doen en hoe de gemeenschap met armen en buitenstaanders omgaat. De overheid mengde zich tot in detail met je leven. De lijst is eindeloos. Of beter: van Exodus tm Jozua ongeveer.

Wil je een samenleving op bijbelse normen? Dan heb je een grote overheid nodig.
Een groot deel zijn godsdienstige wetten. Het huidige wetboek is heel wat dikker dan het OT, dus hoe bedoel je dat er nergens zoveel gereguleerd is? Nog los van landen als Noord-Korea waar bijna alles gereguleerd is.

Een burger moest naast godsdienstige verplichtingen en omzien naar zijn naasten niet zoveel. 10e geven was verplicht, maar ook dat was voor de religie.

Een samenleving naar de normen van het OT betekent een hele kleine overheid. Ik lees niks over tienduizenden ambtenaren maar wel van door God gegeven richters en lokale rechters. Geen leerplicht, gefinancierde kinderopvang, verplichte verzekeringen en nog tal van zulke zaken. De overheid bemoeide zich absoluut niet tot in detail met je leven. Zet jij een = teken tussen Gods wetten en inmenging van de overheid?
TSD

Bericht door TSD »

elbert schreef: 22 okt 2024, 08:26
TSD schreef: 21 okt 2024, 22:44De uitspraak van Burns die je hier citeert zegt vooral iets over Poetin, (heb het hele artikel gelezen maar er staat inhoudelijk niet meer dan wat jij citeerde) er staat niet in hoeveel succes hij had, maar vooral dat hij dat 'probeerde'. En dat is toch wel een andere spits dan jij hier naar voren bracht, je ging heel wat stappen verder.
“That’s the CIA director who is steeped in the analysis, in this idea, and I know they have very good intelligence,” he added. “What’s Putin trying to do, he’s trying to play Donald Trump.” So I think we are in such a dangerous position that Trump might become president.”
Dat Poetin probeert om Trump te manipuleren, is inderdaad niets nieuws. Maar het onderstreepte: "er staat niet in hoeveel succes hij had" doet bij mij wel flink de wenkbrauwen fronsen. Dat hoef je niet in een artikel te lezen, daarvoor hoef je alleen maar Trump zijn eigen gedrag richting Poetin te observeren. Daar heb je echt geen nieuwsartikel voor nodig. Ik hoef toch hopelijk niet alle uitspraken van Trump over Poetin hier op een rijtje te zetten? Vrijwel zonder uitzondering positief.
Dat terwijl iedereen met een beetje open ogen kan zien dat Poetin een schurk is en de positieve uitspraken van Trump over Poetin buitengewoon opvallend zijn.

In de New York Times staat trouwens een aardig artikel over Trump. Nou zal ik niet ontkennen dat de New York Times behoorlijk anti-Trump is, maar het geeft wel feitelijk weer welke schandalen Trump in zijn leven heeft veroorzaakt. Wie na het lezen ervan nog steeds zegt: "ach, de VS is toch gepolitiseerd, je moet het allemaal niet zo letterlijk nemen wat ze over Trump schrijven", die sluit zijn ogen voor wat er aan de hand is met deze man. Sommigen zijn buitengewoon bedwelmd geraakt door het onfrisse charisma dat hij om zich heen heeft hangen.
Ik heb het idee dat ik nu onbewust een richting opgeduwd wordt die ik niet helemaal wil. Ik ben namelijk helemaal geen fan van Trump en vind hem, wat zijn karakter betreft, ook niet geschikt voor het presidentschap en voel me nu wat geduwd richting het verdedigen van hem. Ik vind het nog steeds ongelofelijk dat hij, te midden van veel andere veel capabelere (of, lees gewoon: 'capabele') personen, in de voorverkiezingen is gekozen door de Republikeinen. Ik ben heel blij dat ik nu niet voor de stemkeuze sta en benijd alle conservatieve christenen bepaald niet, die nu moeten kiezen tussen een uitgesproken progressieve politicus met een uitgesproken progressieve gouverneur aan haar zijde en tussen iemand wiens levensstijl en karakter ver bij je vandaan staat, al is deze persoon wel de representant van een beweging die opkomt voor veel waarden van conservatieve christenen en een beweging die tegengas geeft tegen de woke-cultuur die conservatieve christenen in de verdrukking brengt.

Dat ik nu bijna Trump aan het verdedigen ben tegen je stellingen heeft helemaal niets te maken met adoratie van zijn persoon of het feit dat ik hem opeens een hele geschikte kandidaat vind, maar heeft gewoon te maken met het feit dat feiten, meningen en karikaturen naar mijn overtuiging sterk door elkaar lopen. Daarbij heb ik het gevoel dat je focus op Trump je wat blind maakt voor het feit dat veel van de dingen die je noemt subtieler en voor het oog netter, net zo hard door de democraten gebeuren. En dat het met de democratie en rechtstaat in de VS sowieso echt slecht gesteld is. Trump is naar mijn sterke overtuiging niet een oorzaak van polarisatie en wantrouwen, maar een gevolg van polarisatie en wantrouwen, iets wat in het pré Trump tijdperk door beide partijen al flink is aangewakkerd. En ja, de acties en uitspraken van Trump verminderen dat niet, maar verergeren dat (dat is zonder meer duidelijk).

Daarnaast lijk je ook wat blind te zijn geworden voor wat populisme inhoudt, althans, zo komen je reacties op mij over. Er zijn, naast Trump, talloze populistische politici over de hele wereld te noemen die uitspraken doen die sterk schuren met de rechtstaat. Het is duidelijk dat deze politici dat niet zeggen omdat ze de rechtstaat niet willen respecteren, maar omdat ze op de gevoelens van de gewone man proberen in te spelen: problemen benoemen, aangeven dat de oplossing eenvoudig is, een oplossing noemen die schuurt met de rechtstaat maar wel veel mensen aanspreekt. In regeringen waar populisten aan de macht komen zie je vervolgens een beweging ontstaan waarbij de scherpe randjes van de uitspraken af gaan en er beleid ontstaat wat wél binnen de rechtstaat van het betreffende land past. Een schoolvoorbeeld is Oostenrijk waar je de FPÖ ook steeds die beweging ziet maken (en weer terug, op het moment dat ze niet langer in de regering zitten). Ik geloof dat je veel uitspraken van Trump en de MAGA-beweging in die context moet zien. Is dat een goede ontwikkeling? Zeker niet, dat is een heel zorgelijke ontwikkeling. Mensen wordt een rad voor ogen gedraaid en het vertrouwen in de overheid zal er door verminderen in plaats van toenemen. Tel daarbij op dat Trump, naast het populistisch taalgebruik óók nog eens een sterke voorkeur heeft voor het voortdurend gebruiken van hyperbolen en violà, je hebt de gemiddelde campagnetoespraak te pakken van hem. Het heeft echter geen zin om alles wat Trump zegt steeds heel letterlijk op te vatten in de extreme zin zoals het gezegd wordt. Dat niet doen heeft niets te maken met bagetalliseren ofzo, maar gewoon het zicht op de bedoeling en werkelijkheid te houden.

Beide partijen (R en D) doen vrijwel geen enkele poging (al decennia niet) om de polarisatie en wantrouwen in de samenleving een halt toe te roepen. Zie bijvoorbeeld de wijze waarop Tulsi Gabbard is/wordt behandeld door de veiligheidsdiensten, sinds de democratische voorverkiezingen van 2020. Onder het mom van 'gevaar voor buitenlandse inmenging' wordt zonder onderbouwing geprobeerd iemand de mond te snoeren / dwars gezeten. Machtsmisbruik van de bovenste plank. Ze heeft er zelf een fenomenale speech over gegeven in het congres, destijds. Mocht je die niet kennen: het beluisteren waard (https://www.youtube.com/watch?v=DV69ac_AZww). Ik heb teveel gelezen over de duistere rol van overheid de veiligheidsdiensten in de grote Westerse landen om daarin naïef te zijn. Het gebeurt gewoon.

Daarbovenop: Juist de Democraten hadden alle kans om met een verbindende centrum-kandidaat te komen (bijv. Joe Manchin), maar binnen die partij is daar helaas steeds minder ruimte voor. Beide partijen bewegen uit elkaar, helaas.

Als ik dan toch moet kiezen dan zou ik met een zeer bezwaard gemoed altijd de Republikein blijven kiezen, Trump in dit geval. Eenvoudigweg omdat je bij de Democraten daarbovenop de progressieve politiek krijgt wat met het (wereldwijde) woke-virus extreme vormen aan aan het nemen is en naar mijn persoonlijke overtuiging sterk antichristelijk.

Daarbij denk ik oprecht dat het keihard aanpakken van de immigratie en de overlast door de vele (dakloze) immigranten in de binnensteden zeer zeker verbinden kan werken in de samenleving. Veel gekleurde Amerikanen hebben namelijk veel last van de overlast gevende immigranten met dezelfde (oorspronkelijke) afkomst, doordat het voor een stigma zorgt voor de hele groep. De steun voor harde maatregelen tegen immigratie is ook onder hen aanzienlijk en dat is niet voor niets.

Even een uitgebreide reactie. Graag die ook als geheel lezen en niet als een optelsom van individuele statements die makkelijk uit de context te halen zijn om er op te reageren. Ik post dit vooral om mijn gedachtengang wat te verduidelijken en even uit een (wat mij betreft) wat vruchteloze koers van de discussie te komen.
ZWP

Bericht door ZWP »

TSD schreef: 22 okt 2024, 16:05 [lange post]
Mooie post TSD, ik kan je voor een goed deel wel volgen. Soms ook niet, maar dat laat ik nu even rusten want dan pak ik er toch weer losse quotes uit. :)
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Dank voor je posting. Voor een groot gedeelte ben ik het met je eens, met name dat de polarisatie in de VS aan beide partijen te wijten valt. Dat is al sinds de jaren 90 het geval, na het presidentschap van Reagan, toen er nog iets van bipartisanship was en leiders van beide partijen elkaar konden vinden op veel thema's.
Ook de kritiek op het immigratiebeleid kan ik begrijpen, al is dat geen issue wat door 1 partij geclaimd kan worden. Ook Democraten vinden dat er iets aan gedaan moet worden, al zullen hun oplossingen minder draconisch (denk aan deportatiekampen) zijn dan die Trump momenteel voorstelt.
Ook het feit dat de Democratische partij op ethische thema's zoals abortus en de hele woke cultuur verder van ons af staat dan de Republikeinen, is iets waar we het snel over eens zullen zijn.
Maar nu waar ik anders over denk en wat je mijns inziens te weinig benadrukt:
1. Trump is een crimineel. We kunnen lang en breed over hem praten, maar dit is waar het op neerkomt. Hij is veroordeeld in 1 rechtszaak en krijgt eind november zijn straf te horen. Er komen nog meerdere rechtszaken aan, waarbij hij in sommige naar mijn mening alleen aan een celstraf ontkomt door zichzelf een presidentieel pardon te geven of door deze als president aktief te dwarsbomen (obstructie van de rechtsgang) danwel onderzoeken te laten stoppen door medewerkers (politisering van de rechtspraak). Daar komt nog eens bij dat Trump geen zin uit kan spreken, zonder dat hij die doorspekt met onwaarheden en leugens. Dat belooft weinig goeds voor een tweede termijn.
2. De huidige MAGA beweging is anders dan de Republikeinse partij van vroeger. Het is meer een sekte dan een politieke partij geworden, met een zeer sterke focus op 1 persoon en fascistische tendensen. Niet voor niets noemt de oud-chef van het Amerikaanse leger Milley Trump een regelrechte fascist. Alle neuzen bij deze MAGA beweging worden verondersteld om dezelfde kant op te wijzen: naar Trump en onderwerping aan hem. Daar waar je vroeger binnen de partij verschillende vleugels had, zoals de ethisch-conservatieve vleugel, de neoconservatieven, de fiscale haviken enzovoorts, zijn die allemaal weggezuiverd en is het nu het Trumpisme wat deze partij heeft overgenomen. Daarom zijn er nogal wat Republikeinen die tegen heug en meug nu op Harris stemmen, wat vroeger ondenkbaar was. Tot die Republikeinen behoren de Cheneys (vader en dochter), de familie Bush enzovoorts. De oude Republikeinse partij is weggevaagd en is vervangen door een cultus rondom 1 persoon.
3. Er is een terechte vrees dat het democratische bestel onder een tweede Trumptermijn onherstelbare schade gaat oplopen, met mogelijk een feitelijk einde van de democratie. Zagen we na de eerste termijn van Trump al dat hij de verkiezingsuitslag op alle mogelijke manieren probeerde aan te vechten en daarbij zijn toevlucht nam tot onwettige acties (zoals de mislukte couppoging op 6 januari 2021), is de vrees dat hij in zijn tweede termijn ofwel die termijn zonder einddatum wil laten voortduren, danwel de weg vrij te maken voor een eventuele MAGA opvolger die los van wat de bevolking ervan vindt Trump op zal volgen. Denk daarbij aan het Russische scenario: er zijn verkiezingen en aan het eind wint Poetin die altijd omdat hij er wel voor zorgt dat hij die wint. Ook het aanpakken van politieke tegenstanders staat op de agenda. Trump zegt dit ook letterlijk: het inzetten van de nationale garde en het leger wordt door hem niet uitgesloten tegen "de vijanden van binnenin". Als hij dat zegt, moeten we dat niet afdoen als "hyperbolen" (dat woord gebruik je), maar moeten we hem letterlijk nemen. En als je het letterlijk neemt, heb je fascisme.
Van Hitler hebben mensen in de jaren 30 ook gezegd dat het zo'n vaart niet zou lopen. Ten onrechte. Als politici iets zeggen, dan moet je dat altijd, altijd, serieus nemen.

Daarom zeg ik dat Trump een gevaar is. Heb ik kritiek op de Democraten? Zeker! Als er een normale Republikeinse kandidaat op het stembiljet zou staan, dan zou ik hier vooral mijn pijlen op de Democraten richten, want van huisuit ligt mijn sympathie meer bij de Republikeinen dan bij de Democraten.
Maar de Democraten zijn niet degenen die de rechtsstaat en bijgevolg de stabiliteit van het hele democratische westen op het spel zetten, dat is Trump. En dat is wat me diepe zorgen baart.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Gelukkig hielp president Biden vannacht ook even mee door te roepen dat Trump moest worden opgesloten :haha
De vraag blijft natuurlijk waarom Harris totdat zij als (ongekozen) kandidaat naar voren werd geschoven Biden "perfect capable for the job" vond, want waarom is ze dan kandidaat geworden?
En de focus op de vraag of Trump "fit for the job" is, is ook niet erg geloofwaardig gezien het trackrecord van de Democraten v.w.bt. Biden.

(en het simpele feit dat de Democraten een ongekozen kandidaat naar voren schuiven ontneemt ze alle recht om Trump te verwijten dat de "democratie" bij hem niet in goede handen is.)

En memoreren dat "Trump" een "criminieel" is, klinkt allemaal een beetje wanhopig. Wel pleiten voor de rechtstaat maar de regels gelden niet voor Trump blijkbaar. Hem moet zijn rechten "onrechtstatelijk" worden ontnomen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Wim Anker schreef: 23 okt 2024, 09:05 Gelukkig hielp president Biden vannacht ook even mee door te roepen dat Trump moest worden opgesloten :haha
De vraag blijft natuurlijk waarom Harris totdat zij als (ongekozen) kandidaat naar voren werd geschoven Biden "perfect capable for the job" vond, want waarom is ze dan kandidaat geworden?
En de focus op de vraag of Trump "fit for the job" is, is ook niet erg geloofwaardig gezien het trackrecord van de Democraten v.w.bt. Biden.

(en het simpele feit dat de Democraten een ongekozen kandidaat naar voren schuiven ontneemt ze alle recht om Trump te verwijten dat de "democratie" bij hem niet in goede handen is.)
Het zijn de conventies van de partijen die een kandidaat kiezen en naar voren schuiven. Het talking point dat Harris een "ongekozen kandidaat is", is dus onzin. Ze is op de Democratische conventie verkozen. In het verleden zijn er veel meer presidentskandidaten pas op conventies gekozen. Dat was tot niet zo heel lang geleden juist de gebruikelijke manier om een kandidaat vast te stellen. Voorverkiezingen zijn een relatief nieuw fenomeen in de Amerikaanse politiek, pas sinds eind jaren 60 dacht ik. Voorverkiezingen zijn meer een soort opiniepeiling onder de partijgetrouwen. De echte formele beslissing valt altijd op de conventies.
Wim Anker schreef:En memoreren dat "Trump" een "criminieel" is, klinkt allemaal een beetje wanhopig. Wel pleiten voor de rechtstaat maar de regels gelden niet voor Trump blijkbaar. Hem moet zijn rechten "onrechtstatelijk" worden ontnomen.
Ik heb het hier over een strafrechtszaak die Trump schuldig heeft bevonden op 34 punten en waarvan de straf op 26 november zal worden vastgesteld. Dat Trump een strafblad heeft, is dus een feit en dat hij een crimineel wordt genoemd, is dus ook terecht. Dan heb ik het nog niet eens over de vele civiele rechtszaken die hij heeft verloren en waarbij hij soms enorme boetes moest betalen.
Laatst gewijzigd door elbert op 23 okt 2024, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

elbert schreef: 23 okt 2024, 10:42
Wim Anker schreef: 23 okt 2024, 09:05 Gelukkig hielp president Biden vannacht ook even mee door te roepen dat Trump moest worden opgesloten :haha

Het zijn de conventies van de partijen die een kandidaat kiezen en naar voren schuiven. Het talking point dat Harris een "ongekozen kandidaat is", is dus onzin. Ze is op de Democratische conventie verkozen. In het verleden zijn er veel meer presidentskandidaten pas op conventies gekozen. Dat was tot niet zo heel lang geleden juist de gebruikelijke manier om een kandidaat vast te stellen. Voorverkiezingen zijn een relatief nieuw fenomeen in de Amerikaanse politiek, pas sinds eind jaren 60 dacht ik. Voorverkiezingen zijn meer een soort opiniepeiling onder de partijgetrouwen. De echte formele beslissing valt altijd op de conventies.
Wim Anker schreef:En memoreren dat "Trump" een "criminieel" is, klinkt allemaal een beetje wanhopig. Wel pleiten voor de rechtstaat maar de regels gelden niet voor Trump blijkbaar. Hem moet zijn rechten "onrechtstatelijk" worden ontnomen.
Ik heb het hier over een rechtszaak die Trump schuldig heeft bevonden op 34 punten en waarvan de straf op 26 november zal worden vastgesteld. Dat Trump een strafblad heeft, is dus een feit en dat hij een crimineel wordt genoemd, is dus ook terecht. Dan heb ik het nog niet eens over de vele civiele zaken die hij heeft verloren en waarbij hij soms enorme boetes moest betalen.
Prima hoor. Maar een crimineel mag toch gewoon meedoen aan de verkiezingen?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Afijn, ik hou erover op.
Ik adviseer iedereen na te denken hoe met Trump om te gaan de komende vier jaren.
gallio

Bericht door gallio »

elbert schreef: 23 okt 2024, 08:34 .....
Ook de kritiek op het immigratiebeleid kan ik begrijpen, al is dat geen issue wat door 1 partij geclaimd kan worden. Ook Democraten vinden dat er iets aan gedaan moet worden, al zullen hun oplossingen minder draconisch (denk aan deportatiekampen) zijn dan die Trump momenteel voorstelt.....
Als je de Amerikaanse immigratie vanuit Europees standpunt bekijkt is er inderdaad een probleem. Als je het vanuit de Noord Amerikaanse context bekijkt is er weinig bijzonders aan de hand. Het is vooral een issue omdat het door Trump als issue gepresenteerd wordt en omdat zijn volgelingen dat klakkeloos overnemen.

De VS zijn altijd gastvrij geweest en hebben hun land opgebouwd met immigratie. Immigratie is sowieso nodig omdat er te weinig kinderen geboren worden om de bevolking op pijl te houden. Immigratie als % van de geboren Amerikanen is nu lager dan de tijd voor 1914. Grote gedeelten van het land zijn leeg vergeleken met andere delen van de wereld. Huizen zijn spotgoedkoop in veel van de VS. De economie profiteert van het benutten (of uitbuiten) van immigranten die lage lonen verdienen. De statistieken wijzen uit dat immigranten in de VS minder misdaad doen dan geboren Amerikanen. Om kort te zijn, de VS zouden gemakkelijk nog hogere immigratie kunnen accepteren zonder dat het leven van de gemiddelde Amerikaan daardoor beinvloed zou worden.

Dat er verbetering van het immigratieproces mogelijk is zal best zo zijn. Maar om alle immigranten, dus ook die met verblijfsvergunning, zo maar het land uit te gooien zoals pas beloofd is, zou een ramp voor het land betekenen.
TSD

Bericht door TSD »

elbert schreef: 23 okt 2024, 08:34
Dank voor je posting. Voor een groot gedeelte ben ik het met je eens, met name dat de polarisatie in de VS aan beide partijen te wijten valt. Dat is al sinds de jaren 90 het geval, na het presidentschap van Reagan, toen er nog iets van bipartisanship was en leiders van beide partijen elkaar konden vinden op veel thema's.
Ook de kritiek op het immigratiebeleid kan ik begrijpen, al is dat geen issue wat door 1 partij geclaimd kan worden. Ook Democraten vinden dat er iets aan gedaan moet worden, al zullen hun oplossingen minder draconisch (denk aan deportatiekampen) zijn dan die Trump momenteel voorstelt.
Ook het feit dat de Democratische partij op ethische thema's zoals abortus en de hele woke cultuur verder van ons af staat dan de Republikeinen, is iets waar we het snel over eens zullen zijn.
Maar nu waar ik anders over denk en wat je mijns inziens te weinig benadrukt:
1. Trump is een crimineel. We kunnen lang en breed over hem praten, maar dit is waar het op neerkomt. Hij is veroordeeld in 1 rechtszaak en krijgt eind november zijn straf te horen. Er komen nog meerdere rechtszaken aan, waarbij hij in sommige naar mijn mening alleen aan een celstraf ontkomt door zichzelf een presidentieel pardon te geven of door deze als president aktief te dwarsbomen (obstructie van de rechtsgang) danwel onderzoeken te laten stoppen door medewerkers (politisering van de rechtspraak). Daar komt nog eens bij dat Trump geen zin uit kan spreken, zonder dat hij die doorspekt met onwaarheden en leugens. Dat belooft weinig goeds voor een tweede termijn.
2. De huidige MAGA beweging is anders dan de Republikeinse partij van vroeger. Het is meer een sekte dan een politieke partij geworden, met een zeer sterke focus op 1 persoon en fascistische tendensen. Niet voor niets noemt de oud-chef van het Amerikaanse leger Milley Trump een regelrechte fascist. Alle neuzen bij deze MAGA beweging worden verondersteld om dezelfde kant op te wijzen: naar Trump en onderwerping aan hem. Daar waar je vroeger binnen de partij verschillende vleugels had, zoals de ethisch-conservatieve vleugel, de neoconservatieven, de fiscale haviken enzovoorts, zijn die allemaal weggezuiverd en is het nu het Trumpisme wat deze partij heeft overgenomen. Daarom zijn er nogal wat Republikeinen die tegen heug en meug nu op Harris stemmen, wat vroeger ondenkbaar was. Tot die Republikeinen behoren de Cheneys (vader en dochter), de familie Bush enzovoorts. De oude Republikeinse partij is weggevaagd en is vervangen door een cultus rondom 1 persoon.
3. Er is een terechte vrees dat het democratische bestel onder een tweede Trumptermijn onherstelbare schade gaat oplopen, met mogelijk een feitelijk einde van de democratie. Zagen we na de eerste termijn van Trump al dat hij de verkiezingsuitslag op alle mogelijke manieren probeerde aan te vechten en daarbij zijn toevlucht nam tot onwettige acties (zoals de mislukte couppoging op 6 januari 2021), is de vrees dat hij in zijn tweede termijn ofwel die termijn zonder einddatum wil laten voortduren, danwel de weg vrij te maken voor een eventuele MAGA opvolger die los van wat de bevolking ervan vindt Trump op zal volgen. Denk daarbij aan het Russische scenario: er zijn verkiezingen en aan het eind wint Poetin die altijd omdat hij er wel voor zorgt dat hij die wint. Ook het aanpakken van politieke tegenstanders staat op de agenda. Trump zegt dit ook letterlijk: het inzetten van de nationale garde en het leger wordt door hem niet uitgesloten tegen "de vijanden van binnenin". Als hij dat zegt, moeten we dat niet afdoen als "hyperbolen" (dat woord gebruik je), maar moeten we hem letterlijk nemen. En als je het letterlijk neemt, heb je fascisme.
Van Hitler hebben mensen in de jaren 30 ook gezegd dat het zo'n vaart niet zou lopen. Ten onrechte. Als politici iets zeggen, dan moet je dat altijd, altijd, serieus nemen.

Daarom zeg ik dat Trump een gevaar is. Heb ik kritiek op de Democraten? Zeker! Als er een normale Republikeinse kandidaat op het stembiljet zou staan, dan zou ik hier vooral mijn pijlen op de Democraten richten, want van huisuit ligt mijn sympathie meer bij de Republikeinen dan bij de Democraten.
Maar de Democraten zijn niet degenen die de rechtsstaat en bijgevolg de stabiliteit van het hele democratische westen op het spel zetten, dat is Trump. En dat is wat me diepe zorgen baart.
Ik kan echt niet mee met je gitzwarte analyse van Trump. Een Hitler-vergelijking, einde van de democratie, het willen verlengen van zijn termijn, een stroman na hem installeren, fascisme, een Rusland-achtig scenario….

Het is allemaal zo bizar, zo extreem en zo gitzwart, ik geloof daar niets van. De Democraten zelf trouwens ook niet, want de punten die jij noemt zijn helemaal geen campagne-issues. Ja, Trump word aangevallen op zijn karakter, 6 Januari 2021, leeftijd, soms bizarre uitspraken. Alleen kleine groep extremen komt ook met Hitler-vergelijkingen. Er zijn zelfs democratische kandidaat senatoren die afstand creëren met Harris en de afstand verkleinen met Trump, om maar gekozen te worden. Als je echt denkt zoals jij wil je op geen enkele manier met hem geassocieerd worden.

Nogmaals: Als het echt zo was zoals je schreef, dan had de hele democratische campagne echt ergens heel anders over gegaan.

Maar goed, de tijd zal het leren. Ik ga vanaf nu proberen niet meer te reageren op dergelijke in mijn ogen echt te ver gaande analyses. Mocht Trump aan de macht komen en jij bleek gelijk te hebben, dan geef ik dat tzt graag ruiterlijk toe.
gallio

Bericht door gallio »

TSD schreef: 23 okt 2024, 11:09 Ik kan echt niet mee met je gitzwarte analyse van Trump. Een Hitler-vergelijking, einde van de democratie, het willen verlengen van zijn termijn, een stroman na hem installeren, fascisme, een Rusland-achtig scenario….

Het is allemaal zo bizar, zo extreem en zo gitzwart, ik geloof daar niets van. De Democraten zelf trouwens ook niet, want de punten die jij noemt zijn helemaal geen campagne-issues. Ja, Trump word aangevallen op zijn karakter, 6 Januari 2021, leeftijd, soms bizarre uitspraken. Alleen kleine groep extremen komt ook met Hitler-vergelijkingen. Er zijn zelfs democratische kandidaat senatoren die afstand creëren met Harris en de afstand verkleinen met Trump, om maar gekozen te worden. Als je echt denkt zoals jij wil je op geen enkele manier met hem geassocieerd worden.

Nogmaals: Als het echt zo was zoals je schreef, dan had de hele democratische campagne echt ergens heel anders over gegaan.

Maar goed, de tijd zal het leren. Ik ga vanaf nu proberen niet meer te reageren op dergelijke in mijn ogen echt te ver gaande analyses. Mocht Trump aan de macht komen en jij bleek gelijk te hebben, dan geef ik dat tzt graag ruiterlijk toe.
Wat denk je hier van:
Trump repeated the claim on Truth Social on Saturday night, saying in all caps, "Illegal immigration is poisoning the blood of our nation. They're coming from prisons, from mental institutions — from all over the world."

Trump's remarks over the weekend quickly drew sharp criticism from President Joe Biden’s re-election campaign, which likened the remark to Adolf Hitler's use of the term "blood poisoning" in his manifesto “Mein Kampf" to denigrate immigration and the mixing of races.
Dat de Democrats hier niet op focussen verbaast mij niet. Ze weten dat de kiezer vooral interesse heeft in hoe de economie draait.
Plaats reactie