Je probeert misschien te nuanceren wat niet echt genuancererd hoeft te worden. Ook ik heb verschillende rechtbankstukken ingezien voor een onderzoek, maar kwam tot een andere conclusies dan jij. Daarnaast wisten velen van de eerste generatie – de tachtigers en negentigers van nu – gewoon van zijn verleden. De tweede generatie, waar ik zelf toe behoor, wist minder. Er werd niet zoveel over de oorlog gepraat. Ik wist alleen van mijn ouders dat hij fout was geweest in de oorlog. Zo noemde je dat. En zoiets ga je niet doorgeven aan de derde generatie.Hansknapen schreef: ↑03 sep 2025, 15:46 Wat mij erg opvalt of tegenvalt aan dit refo forum is dat men niet goed leest.
Volgens mij geef ik de hele tijd aan dat er andere nuances waren. Dat het RD in januari andere keuzes maakte is prima. Men mocht ook langer de tijd nemen of dit onderwerp ook laten rusten. Maar dat deed men niet. Dat men daarna een reactie van iemand krijgt die fouten ontdekt kan gebeuren. Ik kan mij alleen maar baseren op feiten.Tijdens oorlogstijd was het zo dat als je in een kader van het NSB zat je echt bezig was (vaak) met collaboratie.
Na de oorlog is hier veel aan gelegen geweest om de daders te pakken. Zo ook dominee blok. Met mijn opinie artikel hier te delen poog ik een genuanceerd en eerlijk beeld te schetsen van een persoon in oorlogstijd. En dat hij hier in later leven niks over heeft verklaard was aan hem. Wij moeten het doen met de kennis die we nu op kunnen doen.
Ik proef dat een genuanceerd beeld over een dominee of persoon of gemeenschap hier niet past. Dat is een wijze les denk ik.
Wat voor mij belangrijk is: hij is tot bekering gekomen voordat hij dominee werd, en heeft zijn verdere leven als predikant in dienst van God gestaan. Dáár mag de nadruk op liggen, niet op fouten uit een ver verleden waarvoor hij al gestraft is. Het artikel in de krant vond ik naar. Niet zozeer het artikel zelf, maar dat men zoiets per se in de krant wil zetten. Met al die feitjes. Dat had ik gewoon niet willen weten. Ik heb het er moeilijk mee gehad.
Het boek heb ik ook aangeschaft en vind dat er goede dingen instaan. Ik begrijp nu bepaalde dingen ook beter... wat hij niet rechtstreeks zei, maar wel bedoelde. Dus eindig ik maar met deze mooie tekst van Paulus: Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.