Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Arja

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Arja »

Hansknapen schreef: 03 sep 2025, 15:46 Wat mij erg opvalt of tegenvalt aan dit refo forum is dat men niet goed leest.

Volgens mij geef ik de hele tijd aan dat er andere nuances waren. Dat het RD in januari andere keuzes maakte is prima. Men mocht ook langer de tijd nemen of dit onderwerp ook laten rusten. Maar dat deed men niet. Dat men daarna een reactie van iemand krijgt die fouten ontdekt kan gebeuren. Ik kan mij alleen maar baseren op feiten.Tijdens oorlogstijd was het zo dat als je in een kader van het NSB zat je echt bezig was (vaak) met collaboratie.

Na de oorlog is hier veel aan gelegen geweest om de daders te pakken. Zo ook dominee blok. Met mijn opinie artikel hier te delen poog ik een genuanceerd en eerlijk beeld te schetsen van een persoon in oorlogstijd. En dat hij hier in later leven niks over heeft verklaard was aan hem. Wij moeten het doen met de kennis die we nu op kunnen doen.

Ik proef dat een genuanceerd beeld over een dominee of persoon of gemeenschap hier niet past. Dat is een wijze les denk ik.
Je probeert misschien te nuanceren wat niet echt genuancererd hoeft te worden. Ook ik heb verschillende rechtbankstukken ingezien voor een onderzoek, maar kwam tot een andere conclusies dan jij. Daarnaast wisten velen van de eerste generatie – de tachtigers en negentigers van nu – gewoon van zijn verleden. De tweede generatie, waar ik zelf toe behoor, wist minder. Er werd niet zoveel over de oorlog gepraat. Ik wist alleen van mijn ouders dat hij fout was geweest in de oorlog. Zo noemde je dat. En zoiets ga je niet doorgeven aan de derde generatie.

Wat voor mij belangrijk is: hij is tot bekering gekomen voordat hij dominee werd, en heeft zijn verdere leven als predikant in dienst van God gestaan. Dáár mag de nadruk op liggen, niet op fouten uit een ver verleden waarvoor hij al gestraft is. Het artikel in de krant vond ik naar. Niet zozeer het artikel zelf, maar dat men zoiets per se in de krant wil zetten. Met al die feitjes. Dat had ik gewoon niet willen weten. Ik heb het er moeilijk mee gehad.

Het boek heb ik ook aangeschaft en vind dat er goede dingen instaan. Ik begrijp nu bepaalde dingen ook beter... wat hij niet rechtstreeks zei, maar wel bedoelde. Dus eindig ik maar met deze mooie tekst van Paulus: Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Arja schreef: 03 sep 2025, 16:23
Hansknapen schreef: 03 sep 2025, 15:46 Wat mij erg opvalt of tegenvalt aan dit refo forum is dat men niet goed leest.

Volgens mij geef ik de hele tijd aan dat er andere nuances waren. Dat het RD in januari andere keuzes maakte is prima. Men mocht ook langer de tijd nemen of dit onderwerp ook laten rusten. Maar dat deed men niet. Dat men daarna een reactie van iemand krijgt die fouten ontdekt kan gebeuren. Ik kan mij alleen maar baseren op feiten.Tijdens oorlogstijd was het zo dat als je in een kader van het NSB zat je echt bezig was (vaak) met collaboratie.

Na de oorlog is hier veel aan gelegen geweest om de daders te pakken. Zo ook dominee blok. Met mijn opinie artikel hier te delen poog ik een genuanceerd en eerlijk beeld te schetsen van een persoon in oorlogstijd. En dat hij hier in later leven niks over heeft verklaard was aan hem. Wij moeten het doen met de kennis die we nu op kunnen doen.

Ik proef dat een genuanceerd beeld over een dominee of persoon of gemeenschap hier niet past. Dat is een wijze les denk ik.
Je probeert misschien te nuanceren wat niet echt genuancererd hoeft te worden. Ook ik heb verschillende rechtbankstukken ingezien voor een onderzoek, maar kwam tot een andere conclusies dan jij. Daarnaast wisten velen van de eerste generatie – de tachtigers en negentigers van nu – gewoon van zijn verleden. De tweede generatie, waar ik zelf toe behoor, wist minder. Er werd niet zoveel over de oorlog gepraat. Ik wist alleen van mijn ouders dat hij fout was geweest in de oorlog. Zo noemde je dat. En zoiets ga je niet doorgeven aan de derde generatie.

Wat voor mij belangrijk is: hij is tot bekering gekomen voordat hij dominee werd, en heeft zijn verdere leven als predikant in dienst van God gestaan. Dáár mag de nadruk op liggen, niet op fouten uit een ver verleden waarvoor hij al gestraft is. Het artikel in de krant vond ik naar. Niet zozeer het artikel zelf, maar dat men zoiets per se in de krant wil zetten. Met al die feitjes. Dat had ik gewoon niet willen weten. Ik heb het er moeilijk mee gehad.

Het boek heb ik ook aangeschaft en vind dat er goede dingen instaan. Ik begrijp nu bepaalde dingen ook beter... wat hij niet rechtstreeks zei, maar wel bedoelde. Dus eindig ik maar met deze mooie tekst van Paulus: Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
Wederom een heldere en goede reactie.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het helemaal geen goede reactie. Het is struisvogelpolitiek. Dit soort manieren van kijken naar predikanten zijn er mede de oorzaak van dat seksueel misbruik in bepaalde gereformeerde gemeenschappen in stand kan blijven, ook als andere mensen daarvan op de hoogte zijn.

Daar is een boek over geschreven: het hele dorp wist het. Als je zou schrijven: het hele eiland wist het, kom je op iets dergelijks uit.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het ook geen goede reactie, omdat postuum door zo'n boek vooral de bijzonderheden van een mens worden bewierookt. Dat staat haaks op het rechtzinnige in Arja's post.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik begrijp persoonlijk de drang om andermans zonden breed uit te meten niet. Ik neem aan dat niemand van ons de zondige details van ons eigen leven graag in de krant zou hebben. Doe aan anderen, zoals u zelf behandeld zou willen worden.

Als er slachtoffers zouden zijn die rechtgedaan zouden moeten worden, zou er een doel zijn. Dat is echter hierbij niet het geval. Voor nu zie ik dus geen doel om de nagedachtenis van deze predikant te besmeuren.

Ik zou zeggen: wie zonder zonden is, werpe de eerste steen. Laten we er vooral voor onszelf lering uit trekken.

Ik kan me dus heel goed in de post van Arja vinden. Goed dat je weer een keer wat post.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

Ik denk dat het niet eens gaat over het uitmeten van zonden. Hij heeft er alleen over gezwegen en dat is niet juist. Paulus heeft ook vreselijke dingen gedaan, maar was daar in zijn brieven open en eerlijk over. De betreffende predikant heeft een boek uitgebracht waarin vooral zijn goede dingen aan bod kwamen en niet de zwarte bladzijden van zijn leven.
Maanenschijn

Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Maanenschijn »

Ik lees in bovenstaande dat ds. Blok gevraagd is bij de Jeugdstorm te gaan ‘omdat hij wat met muziek had’.

Daaruit lijkt de gevolgtrekking gemaakt te zijn dat hij ‘alleen maar iets met muziek deed’ bij de Jeugdstorm en daarom de feiten wat minder erg zijn dan het RD heeft weer gegeven. Zover ik de publicaties ken is dat onjuist. De aanleiding om onder te werkstelling uit te komen was bij de Jeugdstorm gaan, waar zijn kennis van muziek aanleiding tot was. Zijn rol daar marginaliseren tot leider van de muziekgroep is, ook gezien het plakken of kalken als NSB-er toch echt een miskenning van de feiten, mijns inziens.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hansknapen

Bericht door Hansknapen »

Ik ga nog 1 keer reageren en dan hopelijk inhoudelijk zoals men vraagt.
Ik heb de keuze gemaakt het artikel hier ook te publiceren omdat ik in Januari ook meegelezen had op dit forum. Daar werden zeker ongenuanceerde meningen geuit. Ik dacht in mijn naïviteit dat dit forum daarom ontvankelijk is voor eventuele nuance.

Nu ik merk dat dit forum vooral is om het beeld te blijven houden dat dominee P. Blok een NSB'er was (wat niemand ontkent), en daarom in zijn boek had moeten schrijven wat hij had gedaan (waarom?) heb ik hier eigenlijk alweer spijt van.
Ik dacht er goed aan te doen om met archief feiten te komen, maar hier op dit forum is men vooral bezig met negativiteit uiten. Dat mag, maar verander je refoforum dan. Dat lijkt mij wel zo netjes naar de buitenwereld toe.

Excuses dat ik een poging deed om een beeld te veranderen, waar u allen niet ontvankelijk voor was. Ik weet weer waarom ik niet hier moet zijn voor eerlijke historische geschiedschrijving.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Je reactie is onjuist en doet geen recht aan Refoforum. Het is ook wat spannend om zo stellig te zijn, een dag na je aanmelding.

Wellicht kun je te rade gaan bij jezelf. Je opiniestuk wordt afgewezen bij het RD, hier wordt er niet positief op gereageerd. Het zou dus best ook aan jouw wijze van denken en jezelf uiten over deze zaak kunnen liggen.
Terri

Bericht door Terri »

Hansknapen schreef: 03 sep 2025, 19:25 Ik ga nog 1 keer reageren en dan hopelijk inhoudelijk zoals men vraagt.
Ik heb de keuze gemaakt het artikel hier ook te publiceren omdat ik in Januari ook meegelezen had op dit forum. Daar werden zeker ongenuanceerde meningen geuit. Ik dacht in mijn naïviteit dat dit forum daarom ontvankelijk is voor eventuele nuance.

Nu ik merk dat dit forum vooral is om het beeld te blijven houden dat dominee P. Blok een NSB'er was (wat niemand ontkent), en daarom in zijn boek had moeten schrijven wat hij had gedaan (waarom?) heb ik hier eigenlijk alweer spijt van.
Ik dacht er goed aan te doen om met archief feiten te komen, maar hier op dit forum is men vooral bezig met negativiteit uiten. Dat mag, maar verander je refoforum dan. Dat lijkt mij wel zo netjes naar de buitenwereld toe.

Excuses dat ik een poging deed om een beeld te veranderen, waar u allen niet ontvankelijk voor was. Ik weet weer waarom ik niet hier moet zijn voor eerlijke historische geschiedschrijving.
Je zult het allemaal goed bedoelen, maar mijn inziens vergis je je. Er is helemaal niet zoveel anders geschreven dan dat je zelf beschrijft.
En objectief iets beschrijven/weergeven zal ook voor jou lastig zijn, want vanuit een bepaald beeld dat je hebt van ds., is jouw versie ook gekleurd en je laat bewust/onbewust toch ook e.e.a. weg? Dus ik begrijp het niet.
Laat het rusten. De zaak oprakelen maakt het eerder erger dan beter.

Edit: mijn reactie overlapt een beetje de reactie van Ad. Had ik niet gezien.
Hansknapen

Ik laat het daarom maar lekker rusten mensen! veel succes hier.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Wellicht verstandig. Laat je het plezier van lezen van het boek niet wegnemen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Forummer

Bericht door Forummer »

Hansknapen schreef: 03 sep 2025, 19:25 Ik ga nog 1 keer reageren en dan hopelijk inhoudelijk zoals men vraagt.

Je had gehoopt hier medestanders te vinden. Nu dat niet lukt ga je verongelijkt zitten doen.

Je zult het goed bedoeld hebben. Maar blijf wel gewoon normaal doen. Hier ben je geen schoolmeester maar gewoon 1 van de leden van een discussie forum waar men het dus niet altijd met elkaar eens is...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Rido91

Bericht door Rido91 »

Hansknapen schreef: 03 sep 2025, 19:43 Ik laat het daarom maar lekker rusten mensen! veel succes hier.
Heb je ook nog een mening over andere zaken op dit forum of kwam je alleen hier even je onderzoeksresultaten delen?
Hansknapen

Om even op de laatste vraag in te gaan. Zeker heb ik meningen. Dit was voor mij een noodzakelijke reactie.
Dank allen voor het lezen! ik waardeer ook echt de meningen. Ik neem dit allemaal mee. Maar ook al laat ik dit niet merken, het denken erover is niet gestopt.
Plaats reactie