Verdrietig en met het oog op een mogelijk snelle GS ook wat prematuur.
Maar een ontvlechting, naar welke kanten?
Verdrietig en met het oog op een mogelijk snelle GS ook wat prematuur.
Prematuur… soms vraag ik mij af: weet je wel wat er speelt, wat er al in de jaren die achter liggen aan strijd en pijn is geweest? Als er dan een rustige scheiding gaat plaatsvinden, om te voorkomen dat het intens lelijk wordt, dan is het nog steeds prematuur?
Ter info: Deel van mijn familie kerken daar. Daar komt mijn info vandaan en die mag desgevraagd ook openbaar gedeeld worden. Toch wil ik liever niet meer delen totdat het openbaar gemaakt wordt in de kerkelijke pers.
Ik kan je geruststellen dat ik best weet wat er in de kerken zich afspeelt.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:57Prematuur… soms vraag ik mij af: weet je wel wat er speelt, wat er al in de jaren die achter liggen aan strijd en pijn is geweest? Als er dan een rustige scheiding gaat plaatsvinden, om te voorkomen dat het intens lelijk wordt, dan is het nog steeds prematuur?
Bij de 'splitsing' van de Gereformeerde Gemeente (in Nederland) van Uddel (De Beek) hebben ze destijds gewoon gekeken welk deel GG wilde blijven/worden. En in die verhouding zijn ook de bezittingen van kerk (inclusief gebouw en leningen) en diaconie verdeeld. Dat vind ik wel een schoolvoorbeeld van 'dat de broederlijke liefde blijve'.huisman schreef: ↑Vandaag, 14:10Ter info: Deel van mijn familie kerken daar. Daar komt mijn info vandaan en die mag desgevraagd ook openbaar gedeeld worden. Toch wil ik liever niet meer delen totdat het openbaar gemaakt wordt in de kerkelijke pers.
Het is nog vers maar het zou een voorbeeld kunnen zijn voor sterk verdeelde gemeenten. Ze hebben wel als voordeel dat de gemeente groot is en de afzonderlijke delen getalsmatig ook ‘levensvatbaar’ kunnen zijn.
Zolang 'niets doen' als feitelijk gevolg heeft dat gemeenten langer en meer richting Hoogeveen worden gedreven, zullen er altijd mensen zijn die vinden dat het beter is te wachten en mensen die het beter vinden om tempo te maken. Waarbij er altijd discussie zal zijn over de vraag of dat punt wel of geen rol heeft gespeeld in de motivatie om tot een bepaalde keuze te komen.MidMid schreef: ↑Vandaag, 14:18Ik kan je geruststellen dat ik best weet wat er in de kerken zich afspeelt.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:57Prematuur… soms vraag ik mij af: weet je wel wat er speelt, wat er al in de jaren die achter liggen aan strijd en pijn is geweest? Als er dan een rustige scheiding gaat plaatsvinden, om te voorkomen dat het intens lelijk wordt, dan is het nog steeds prematuur?
Mijn opmerking en gebruik van het woord prematuur is gekoppeld aan het moment waarop deze ontvlechting er komt.
Net als bij Rijnsburg heb ik daarbij de vraag of het niet voor de muziek uitlopen is.
Daarover mag en zal je vast met mij van mening verschillen.
Maar soms heb ik het idee dat onder bepaalde combinaties van omstandigheden en betrokken personen men meent niet anders te kunnen dan handelen. De hele druk om nú te acteren heb ik vanaf het begin al moeilijk gevonden. Helemaal als het keuzes betreft waar je niet meer achter terug kunt.
Wel moet gezegd worden dat door benadrukt wordt door 'Rijnsburg' dat de twijfelende gemeenten geen overhaaste beslissingen moeten nemen en de tijd hebben om zich te bezinnen en om tot een keuze te komen. De schatting is dat het sowieso pas eind 2027 tot een Generale Synode zal komen.BSH schreef: ↑Vandaag, 14:21Zolang 'niets doen' als feitelijk gevolg heeft dat gemeenten langer en meer richting Hoogeveen worden gedreven, zullen er altijd mensen zijn die vinden dat het beter is te wachten en mensen die het beter vinden om tempo te maken. Waarbij er altijd discussie zal zijn over de vraag of dat punt wel of geen rol heeft gespeeld in de motivatie om tot een bepaalde keuze te komen.MidMid schreef: ↑Vandaag, 14:18Ik kan je geruststellen dat ik best weet wat er in de kerken zich afspeelt.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:57Prematuur… soms vraag ik mij af: weet je wel wat er speelt, wat er al in de jaren die achter liggen aan strijd en pijn is geweest? Als er dan een rustige scheiding gaat plaatsvinden, om te voorkomen dat het intens lelijk wordt, dan is het nog steeds prematuur?
Mijn opmerking en gebruik van het woord prematuur is gekoppeld aan het moment waarop deze ontvlechting er komt.
Net als bij Rijnsburg heb ik daarbij de vraag of het niet voor de muziek uitlopen is.
Maar soms heb ik het idee dat onder bepaalde combinaties van omstandigheden en betrokken personen men meent niet anders te kunnen dan handelen. De hele druk om nú te acteren heb ik vanaf het begin al moeilijk gevonden. Helemaal als het keuzes betreft waar je niet meer achter terug kunt.
Voor info beluister vanaf 1.05 tot 1.10 .Deze 5 minuten laten zien hoe het m.i. landelijk ook zou moetenHHR schreef: ↑Vandaag, 14:16 Wel bijzonder transparant dat de gemeenteavond nog gewoon openbaar staat en te beluisteren is. https://kerkdienstgemist.nl/stations/27 ... 7420000027
Dat is inderdaad heel mooi maar het feit dat er twee levensvatbare gemeenten ontstonden helpt ook wel. Beide groepen kunnen door zeg maar. In Lunteren was de scheiding in 2004 ook een stuk rustiger dan bij ons (Harskamp) maar in Lunteren kwamen er ook twee gemeenten uit voort die levensvatbaar zijn en omdat er meerdere pastorieën waren kon men dat ook delen. Bij ons was in 2004 de groep die de PKN in ging niet groot genoeg om zelfstandig te kunnen functioneren als alle bezittingen eerlijk verdeeld werden. Dat veranderd de bereidheid om te delen.BSH schreef: ↑Vandaag, 14:19 Bij de 'splitsing' van de Gereformeerde Gemeente (in Nederland) van Uddel (De Beek) hebben ze destijds gewoon gekeken welk deel GG wilde blijven/worden. En in die verhouding zijn ook de bezittingen van kerk (inclusief gebouw en leningen) en diaconie verdeeld. Dat vind ik wel een schoolvoorbeeld van 'dat de broederlijke liefde blijve'.
Uit geluiden die ik inmiddels verneem wordt het bijeenkomen van een vervroegde GS eind 2026 als reëel gezien.BewaarhetPand schreef: ↑Vandaag, 14:24Wel moet gezegd worden dat door benadrukt wordt door 'Rijnsburg' dat de twijfelende gemeenten geen overhaaste beslissingen moeten nemen en de tijd hebben om zich te bezinnen en om tot een keuze te komen. De schatting is dat het sowieso pas eind 2027 tot een Generale Synode zal komen.BSH schreef: ↑Vandaag, 14:21Zolang 'niets doen' als feitelijk gevolg heeft dat gemeenten langer en meer richting Hoogeveen worden gedreven, zullen er altijd mensen zijn die vinden dat het beter is te wachten en mensen die het beter vinden om tempo te maken. Waarbij er altijd discussie zal zijn over de vraag of dat punt wel of geen rol heeft gespeeld in de motivatie om tot een bepaalde keuze te komen.MidMid schreef: ↑Vandaag, 14:18Ik kan je geruststellen dat ik best weet wat er in de kerken zich afspeelt.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:57 Prematuur… soms vraag ik mij af: weet je wel wat er speelt, wat er al in de jaren die achter liggen aan strijd en pijn is geweest? Als er dan een rustige scheiding gaat plaatsvinden, om te voorkomen dat het intens lelijk wordt, dan is het nog steeds prematuur?
Niet dat ik daarmee iets nieuws zeg. Deze van veel eerder past misschien op hetzelfde tegeltje:
Nu omstreden besluiten doorzetten of effectueren is op z'n minst een schofferen van de kerken.