Josephus schreef:refo schreef:De 20 jarige krijgt 880 euro per maand, niet de 18-jarige.
Een Wajong-uitkering is 20 euro per dag = 430 per maand bij 18 en loopt op tot 65 euro per dag = 1400 per maand als deze 23 is geworden. Dat is in alle gevallen veel meer dan een studiefinanciering.
De EUR 1.400 die jij noemt is het minimumloon voor 23 jaar en ouder. Dat is het maximumbedrag dat een Wajonger aan inkomen mag hebben (dus inclusief aanvulling d.m.v. de uitkering). Dat is weliswaar meer dan studiefinanciering, maar vergeet niet dat diezelfde Wajonger over 20 jaar nog steeds op ongeveer dat bedrag zit, terwijl die 'arme' student van nu dan normaliter een veelvoud van dat bedrag verdient. Daarom vind ik een vergelijking met studiefinanciering niet reëel, het is me te veel op de korte termijn gedacht. Studeren is nu eenmaal investeren.
WAJong-ers kunnen ook studiefinanciëring krijgen naast hun uitkering (ingewikkelde regeling, maar kan neerkomen op het geld van de studiefinanciëring + 25% van het minimumloon uit werk + 25% vh minimumloon als inkomensondersteuning = 50% van het minimumloon + studiefinanciëring).
Ik heb trouwens geen 1400 EUR genoemd. Ik noemde 29,62 EUR per dag (Bron:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ering.html). Omdat er "dag" stond, en niet "werkdag" ben ik uitgegaan van 30 dagen per maand. 30 x 29,62 = 888,60 EUR. Ex vakantietoeslag van 8%.
-----------
Wat betreft mensen die op psychische redenen een WAJong hebben, ben ik voorstander van het schrappen van de uitkering, behalve voor uitzonderingsgevallen. Voor veel mensen met psychische klachten zou het beter zijn voor henzelf als zij werkten. Omdat regulier werk vaak moeilijk te vinden is, ben ik er voorstander van dat de overheid bedrijfjes opricht (wat taken voor de gemeente en het bedrijfsleven uitvoert tegen lage tarieven) waar deze mensen kunnen werken. Zij kunnen dan in een veilige omgeving werken (werken is iets wat de meesten graag willen, en hun behandelend psycholoog ook). En kunnen daarin ook een marktconform salaris krijgen. Dat het mogelijk is, hebben enkele pioniers bewezen, door volgens dit principe bedrijfjes op te zetten.