Formatie 2010

Josephus

Re: Formatie 2010

Bericht door Josephus »

Mara schreef:
Josephus schreef:
memento schreef:Ter illustratie: Een 18-jarige WA-Jonger krijgt 889 EUR per maand. Weinig 18-jarige scholieren die zoveel verdienen. Terwijl die scholieren ook nog tijd moeten opofferen om aan hun inkomen te komen.
Je zou bijna jaloers worden op een Wajonger.
Om zulke ongenuanceerde uitspraken word ik ontzettend boos !
Wat een lariekoek lees ik hier !
Een wajonger van 18 jaar krijgt dit echt niet !! Hoe kom je daar bij ?
En wil je dan ruilen met iemand die lichamelijk niet uit de voeten kan,of psychisch ??
Je moet je schamen :mad
Je hebt blijkbaar mijn cynisme niet geproefd... ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Mara

Bericht door Mara »

Cynisme ?
Welk cynisme ?
Ik lees hier onwaarheden en word hier verontwaardigd over, want ik ken de andere kant !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

Mara schreef:Cynisme ?
Welk cynisme ?
Ik lees hier onwaarheden en word hier verontwaardigd over, want ik ken de andere kant !
Heb inmiddels per p.b. begrepen dat Josephus idd cynisch is hierover.
Ik zou bijna zeggen: gelukkig.
Vrijwel niemand gaat vrijwillig en van harte de wajong in.
Lees op de site welke bedragen zij per maand ontvangen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jvdg

Bericht door jvdg »

jvdg schreef:Om voor een volledige uitkering in aanmerking te komen is er sprake van een maximale arbeidsongeschiktheid, en dat na een strenge keuring.
Als de ouders het niet "breed" hebben en moeder eigenlijk nog wat moet bijverdienen is zo'n uitkering geen luxe.
Een kond/jongere wat dermate gehandicapt is brengt altijd veel hogere kosten met zich mee dan een gezond kind, waarbij het bovendien de moeder niet lukt om naast de verzorging nog een centje bij te verdienen.

Je mag het dan ook niet vergelijken met studerenden die naast studie ook nog moeten werken.
Ze kunnen werken. Zou zo'n 'echte WA-Jongere' niet vreselijk jaloers zijn op die harde werkers?
Ik begrijp niet dat de anti-WA-Jong mensen hier niet op reageren?
Geen empathie?
refo

Bericht door refo »

Vervelend als niemand reageert.
Maar iets dergelijks was al gezegd.
En het gaat ook niet over empatie.

De 20 jarige krijgt 880 euro per maand, niet de 18-jarige.
Een Wajong-uitkering is 20 euro per dag = 430 per maand bij 18 en loopt op tot 65 euro per dag = 1400 per maand als deze 23 is geworden. Dat is in alle gevallen veel meer dan een studiefinanciering.

Ik gun dat iedereen, maar geef het dan iedereen. Of niemand.
helma

Bericht door helma »

mijn dochter is Wahjonger
ze zou graag een baan willen; maar tot nog toe hebben alle pogingen van Atwork niets opgeleverd (anderhalf jaar)
Zelfs als ze bij boekwinkels ofzo aanbiedt dat ze vrijwillig wil komen werken om ervaring op te kunnen doen willen ze geen wahjonger
En het is een gewone vlotte representatieve meid.
Maar het bedrijfsleven zit niet op psychische mensen op de werkvloer te wachten. :nonnon
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Inderdaad!

Mensen die geen kennis hebben van de ziekten waardoor iemand in de wayong beland, kunnen heel hard oordelen.
Wij hebben een kind, die met een TOG regeling te maken heeft.
Hij is nu 16 jaar, anderen van zijn leeftijd werken, hij wordt overal afgewezen.
Je krijgt tegenwoordig echt niet zomaar meer een TOG of een Wayonguitkering, de eisen worden elk jaar strenger.
Mensen oordelen heel snel, maar verdiep je eerst eens echt in deze zaken.

En dan te zwijgen over de personen zelf die de Wayong krijgen...!
Ik ken er diverse, maar wat een leed zit er verborgen achter die deuren!
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Vervelend als niemand reageert.
Maar iets dergelijks was al gezegd.
En het gaat ook niet over empatie.

De 20 jarige krijgt 880 euro per maand, niet de 18-jarige.
Een Wajong-uitkering is 20 euro per dag = 430 per maand bij 18 en loopt op tot 65 euro per dag = 1400 per maand als deze 23 is geworden. Dat is in alle gevallen veel meer dan een studiefinanciering.

Ik gun dat iedereen, maar geef het dan iedereen. Of niemand.
Mijn conclusie was dat je een WA-jongere niet kunt vergelijken met een gezonde student.
Voor vele WA-jongeren is er geen mogelijkheid in het arbeidsproces te geraken terwijl een student investeert in de toekomst met uitzicht op een goed betaalde baan.
memento

Bericht door memento »

Mara schreef:Een wajonger van 18 jaar krijgt dit echt niet !! Hoe kom je daar bij ?
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ering.html

29,62 per dag voor een 18-jarige.
En wil je dan ruilen met iemand die lichamelijk niet uit de voeten kan,of psychisch ??
Je moet je schamen :mad
Ik zeg niet dat ik wil ruilen. Wel zeg ik, dat je rechtvaardig moet zijn. Dus iemand niet veel minder, maar ook niet veel meer geven dan zijn leeftijdsgenootjes.
Josephus

Bericht door Josephus »

refo schreef:De 20 jarige krijgt 880 euro per maand, niet de 18-jarige.
De EUR 1.400 die jij noemt is het minimumloon voor 23 jaar en ouder. Dat is het maximumbedrag dat een Wajonger aan inkomen mag hebben (dus inclusief aanvulling d.m.v. de uitkering). Dat is weliswaar meer dan studiefinanciering, maar vergeet niet dat diezelfde Wajonger over 20 jaar nog steeds op ongeveer dat bedrag zit, terwijl die 'arme' student van nu dan normaliter een veelvoud van dat bedrag verdient. Daarom vind ik een vergelijking met studiefinanciering niet reëel, het is me te veel op de korte termijn gedacht. Studeren is nu eenmaal investeren.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
refo

Bericht door refo »

Ook dat verschilt van persoon tot persoon.

Als er twee mensen dezelfde studie volgen, mag verwacht worden dat beide hetzelfde inkomen zullen hebben.
Dan is het niet juist de één een basisbeurs van 100 euro te verstrekken en de ander een uitkering van 440, die nog verder oploopt naarmate de studie vordert.
memento

Bericht door memento »

Josephus schreef:
refo schreef:De 20 jarige krijgt 880 euro per maand, niet de 18-jarige.
De EUR 1.400 die jij noemt is het minimumloon voor 23 jaar en ouder. Dat is het maximumbedrag dat een Wajonger aan inkomen mag hebben (dus inclusief aanvulling d.m.v. de uitkering). Dat is weliswaar meer dan studiefinanciering, maar vergeet niet dat diezelfde Wajonger over 20 jaar nog steeds op ongeveer dat bedrag zit, terwijl die 'arme' student van nu dan normaliter een veelvoud van dat bedrag verdient. Daarom vind ik een vergelijking met studiefinanciering niet reëel, het is me te veel op de korte termijn gedacht. Studeren is nu eenmaal investeren.
WAJong-ers kunnen ook studiefinanciëring krijgen naast hun uitkering (ingewikkelde regeling, maar kan neerkomen op het geld van de studiefinanciëring + 25% van het minimumloon uit werk + 25% vh minimumloon als inkomensondersteuning = 50% van het minimumloon + studiefinanciëring).

Ik heb trouwens geen 1400 EUR genoemd. Ik noemde 29,62 EUR per dag (Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ering.html). Omdat er "dag" stond, en niet "werkdag" ben ik uitgegaan van 30 dagen per maand. 30 x 29,62 = 888,60 EUR. Ex vakantietoeslag van 8%.

-----------

Wat betreft mensen die op psychische redenen een WAJong hebben, ben ik voorstander van het schrappen van de uitkering, behalve voor uitzonderingsgevallen. Voor veel mensen met psychische klachten zou het beter zijn voor henzelf als zij werkten. Omdat regulier werk vaak moeilijk te vinden is, ben ik er voorstander van dat de overheid bedrijfjes opricht (wat taken voor de gemeente en het bedrijfsleven uitvoert tegen lage tarieven) waar deze mensen kunnen werken. Zij kunnen dan in een veilige omgeving werken (werken is iets wat de meesten graag willen, en hun behandelend psycholoog ook). En kunnen daarin ook een marktconform salaris krijgen. Dat het mogelijk is, hebben enkele pioniers bewezen, door volgens dit principe bedrijfjes op te zetten.
Josephus

Bericht door Josephus »

memento schreef:WAJong-ers kunnen ook studiefinanciëring krijgen naast hun uitkering (ingewikkelde regeling, maar kan neerkomen op het geld van de studiefinanciëring + 25% van het minimumloon uit werk + 25% vh minimumloon als inkomensondersteuning = 50% van het minimumloon + studiefinanciëring)
En vind je dat onterecht? Vergeet niet dat deze studenten vaak hogere kosten hebben dan niet-gehandicapte studenten. Daarnaast is een bijbaan (waarmee ze dus maximaal 25% van het minimumloon mogen bijverdienen) voor de meeste van deze Wajong-studenten helemaal niet haalbaar, hun studie en dagelijkse verzorging kost al genoeg tijd en energie. In de praktijk kun je die 25% inkomen uit werk dus eigenlijk wel vergeten.
refo

Bericht door refo »

Die extra kosten kunnen misschien wel weer via de WMO geregeld worden.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

refo schreef:Die extra kosten kunnen misschien wel weer via de WMO geregeld worden.
de WMO wordt ook al minder volgend jaar, en dat gaat weer ten koste van de ouderen o.a. ...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie